All Is Lost (2013)

Avontuur / Drama

geregisseerd door J.C. Chandor
met Robert Redford

Het gevecht van een man tegen de natuur. De man (Robert Redford) raakt verdwaald op volle zee en worstelt alleen tegen de elementen van moeder natuur voor slechts één belangrijke zaak: Hij zal dit hoe dan ook overleven! De omstandigheden zijn hem echter niet goed gezind en hij zal alles op alles moeten zetten om in leven te blijven.

avatar van Banjo
De zomergasten film van Jaap Goudsmit, ik vind dit een hele goede keuze omdat je na 3 uur praten als kijker weer tot jezelf komt. Waarin je niet te veel informatie en drukte meer mee krijgt gewoon een man en zijn boot. Wat ik wel jammer vind is dat deze film hier toch wel ondergewaardeerd word te weinig actie zeker.

Heb het laatste half uur gezien net...en dat is genoeg hahaha. Ik zou 106 minuten nooit op kunnen brengen..Niet mijn ding. Opvallend knappe man voor zijn 70-plus toen . Als pakweg 20 haaien onder een vlot cirkelen vallen ze het gegarandeerd aan. Dat doen ze ook met surfplanken. Oppervlakte!!! Maar goed...Bij dat vuur voelde je aankomen dat het fout zou gaan..In dit geval..;"Ieder nadeel hep zijn voordeel".
En over acteren van Robbie? Lichaam/gezicht taal? Hij heeft nergens de pest over in..geen enkele "f.ck" wat iemand hierboven schreef..en hij had toch genoeg redenen.

Zeldzaam saaie film. Het omrollen van het jacht zonder dat er veel water binnenkomt is onrealistisch. Je blijft kijken in de hoop dat er nog wat gaat gebeuren. Helaas, er gebeurt eigenlijk geen bal

avatar van Bak&Braad
=EL!ZE= schreef:
Hij zegt nooit eens een keer 'Fuck'.

Jazeker wel, hij zegt zelfs nog meer, 1 keer fuck en 1 keer help.

Een zenuwslopend levensdrama waarvan ik maar het eerste half uur heb gezien. Dat was na een avondje "zomergasten" al meer dan genoeg, het afstemmen op de wereld van virussen, laboratoria en status in de wetensch. wereld. Ik zat gefascineerd naar de film te kijken en vond een aantal wendingen, op het filmverhaal na, opmerkelijk. Dat de man zich gaat scheren, terwijl zijn kist ondanks provisorische reparatie volloopt met water bijv. : aparte keuze, hij had ook een grote tas met noodz. spullen kunnen pakken in die tijd bijv. Hij klimt met berguitrusting aan in de mast om zijn satelliet- of radioverbinding, licht (?) te repareren (neem ik aan).
Het vervolg en het einde heb ik zojuist gelezen. Realistisch: die container op zee, het stootblok. Ik woon pal aan de Maas en er gebeuren inderdaad ongelukken hier en op zee met die enorme blikken, nog niet zo geleden bij de Waddeneilanden. Wellicht kijk ik de rest nog eens. Ik vind Redford wel goed gecast, hij speelt/speelde vaker stoïcijnse kerels. Nee, niet mijn smaak van knap, maar zo'n gelooide kop, is juist overtuigend voor deze rol, geen tijd om een dagcrème op te doen....

avatar van eRCee
Erg fijne film, tot de laatste vijf seconden dan. Ik begrijp werkelijk niet hoe je zo'n film kan maken, in zekere zin compromisloos (merk bijvoorbeeld op dat er na de intro geen voice-over wordt gebruikt of iets dergelijks, en dat hij ook niet in zichzelf gaat praten of tegen een volleybal of wat dan ook maar) en dan met zo'n einde komt aanzetten. Dit is misschien een beetje vergezocht, maar ik vind het ook nogal wrang dat de boodschap daarmee is dat het overleven van één (Westerse en rijke) persoon het hoogste goed is op aarde, terwijl er ondertussen duizenden op een achteloze wijze doodgaan elke dag. Oke, ik laat het de film verder niet verpesten, want ik heb echt wel genoten met All is lost. Voor een deel is het ook leedvermaak vrees ik, of ik vond de opeenstapeling van pech in elk geval best grappig. Iemand zei me ooit dat zeezeilen vergelijkbaar is met in een regenjas onder een koude douche briefjes van 1000 verscheuren, maar mocht je toch nog aangetrokken worden door deze sport dan is dit de film om te kijken.

Mooie film, vond ik. Op IMDb geef ik ´m een dikverdiende 8. En dat met een minimum aan gesproken woorden. Het beeld doet het. En dat het mij dan tóch weet te boeien.
Het verhaal vind ik dan ook zeer bijzonder. Het zal je gebeuren. Dan moet je je echt wel weten te redden. Je kan niet even de klusjesman bellen. Je bent puur op jezelf.
En dat doet die dus ook. Zonder morren. In mijn optiek tekent dat de echte professional. Die weet dat vloeken en andere emoties juist een oplossing in de weg staan.
En een professional moet je zeker zijn als solozeiler rond de wereld. Razen en tieren en brullen had 'm juist ongeloofwaardig gemaakt.

avatar van Sergio Leone
Meevaller.

Robert Redford is ongetwijfeld te oud om echt geloofwaardig te zijn, zelfs al maakt de film duidelijk dat ervaring en kalmte je in bepaalde noodsituaties nog kan redden.
Hoe dan ook, All is Lost is sterk in al z'n eenvoud. Bijna de hele speelduur lang blijft Hollywoodonzin achterwege en is het een, hoewel ietwat eentonige, logische afwikkeling van gebeurtenissen. Dat onze beste man zoveel pech heeft, lijkt jammerlijk, maar is uiteraard niet verwonderlijk. Wel verwonderlijk was de slotscène, waarin er opeens toch een diepere betekenis aan de film gegeven wordt. Mij is duidelijk dat dit de metaforische intrede in het walhalla was, maar kennelijk denken anderen er anders over. Ik ben dan ook geen fan van dit soort "open" eindes waarbij de filmmaker het aan de kijker laat. Dat is natuurlijk het makkelijkst scoren.