All Is Lost (2013)

Avontuur / Drama

geregisseerd door J.C. Chandor
met Robert Redford

Het gevecht van een man tegen de natuur. De man (Robert Redford) raakt verdwaald op volle zee en worstelt alleen tegen de elementen van moeder natuur voor slechts één belangrijke zaak: Hij zal dit hoe dan ook overleven! De omstandigheden zijn hem echter niet goed gezind en hij zal alles op alles moeten zetten om in leven te blijven.

avatar van Mars4i
Dubbele gevoelens over deze film. Het feit dat ik geboeid bleef kijken naar deze "stomme" film geeft aan dat hij goed in elkaar zit en er goed geacteerd word. Bij elke actie zit je te denken wat zou ik in zo'n geval doen. Voor je gevoel zou je het veel eerder opgeven, maar de overlevingsdrang is groot.

De bijna overdreven kalme reactie op alle pech begon af en toe wel wat te irriteren. OK hij likt een ervaren zeezeiler die weet wat hij doet en alle spullen bij zich heeft die nodig zijn Maar volgens mij vloekt hij maar 1 keer in de film en uit hij maar 1 keer zijn frustraties. Het naar mijn smaak goedkope einde doet de score geen goed. Waar komt dat zo te zien kleine scheepje ineens vandaan in the middle of nowhere. Daarom mijn gemiddelde score van 3 sterren.

Wat een saaie film zeg, deze film zou eigenlijk bij de doof stomme films moeten staan, want er wordt geen zak gesproken in de film, ik vind dat ze voor 9 miljoen dollar wel een betere film hadden kunnen maken, niet dat cast away 10 keer beter was, deze film had een budget van 90 miljoen dollar, want deze eenmansshow was, lang niet zo goed als cast away, of Robinson Crusoe, een gemiste kans, ook omdat er totaal geen dialogen aan te pas kwamen, dan is het haast onmogelijk om mensen 106 minuten te boeien!!

avatar van marich
Erg sterke film. Fantastisch acteerwerk. Lang geleden dat ik zo geboeid naar een film heb gekeken.
Redford is een grote acteur en maakt zijn naam waar in dit relaas.

avatar van marich
Darbie schreef:
Wat mij verbaasde is dat de drenkeling in al die dagen......weken.......maar geen baard kreeg !

Het waren acht a negen dagen en hij heeft zich wel een keer zichtbaar geschoren. Dat zal hij vaker gedaan hebben. Een beeld herhalen voegt niets toe aan deze film. Ik hoef ook niet te zien hoe hij zijn behoeftes doet.

avatar van Darbie
Marich : behoeftes doen is wel menselijk, en waarom zou dit niet in een film te zien mogen zijn ?

In de film " In Lauf der Zeit " moet Wim Wenders opeens een 'grote boodschap' doen ; wordt prachtig gefilmd, inclusief drol die eruit komt, papiertje om wat af te vegen etcetera.

Klasse !.........Weg met de de door de Kerk verzonnen schaamte !!

avatar van notsub
Uiteindelijk heeft deze film wel wat bijzonders. Het feit dat ik toch geboeid bleef kijken, ondanks het minimale gebruik van dialogen en achtergronden, zegt toch best wat. Wat er vervolgens gebeurt is best voorspelbaar, toch valt er weinig meer te halen uit een film met een opzet als deze.

avatar van HarmJanStegenga
Veel kijkers missen waarschijnlijk een hoop melodramatisch geneuzel en bombast zo te lezen hier. Wat mij betreft slaat Chandor de planken goed raak met deze 'All is Lost'. De stiltes, het klotsende water en de nachtmerrie van menig mens; midden op een grote Oceaan dobberen, met niets om je heen dan water, water en water. De minimalistische aanpak van Chandor zorgde ervoor dat ik me goed kon inleven en me soms ook verloren voelde op het water. Prachtige subtiele score ook van Alex Ebert die op de juiste momenten wordt ingezet. Redford doet het goed. Mis misschien soms gebrabbel in hemzelf van zijn kant. Verder.. puike prent. Prachtige beelden, zeer sterk einde, met het brandende opblaasvlotje en de redding.

avatar van Pete_033
HarmJanStegenga schreef:
zeer sterk einde, met het brandende opblaasvlotje en de redding.

of i.p.v. de redding dat hij stierf en het de uitgestoken hand van God was.

avatar van panax
bijzondere film met een groot acteur !!

avatar van cor1946
Best goed gespeeld door Redford, de opnamen waren oke, heb zelf veel gezeild daarom.

avatar van hijman1946
Darbie schreef:

Klasse !.........Weg met de de door de Kerk verzonnen schaamte !!

He BAH zit net aan n bakkie soep

avatar van des1
Smaakvol bruggetje van deze film... naar de openingsklanken van Jaws. kHeb geboeid gekeken. Dit jaar wordt the Sundance Kid 80 jaar. Holy Moses. Time sure flies. Eerder bruggetje deze avond was het bericht dat senioren steeds banger zijn zich te bewegen omdat ze vrezen om te vallen. Is een therapie voor. Tsss. Get off your couch, couch potato!... Any way, terug naar de film. Weinig acteurs kunnen een film zo woordeloos dragen. Leek bijna een maritiem stlleven.

avatar van ILDIB
Beetje tussenin film. Je leeft met m mee maar het gebrek aan emotie bij m is toch wel hinderlijk. Sommige dingen heeft ie tot in puntjes geregeld en bij andere loopt ie te klunzen..
Overigens in volle regen je Luik open laten staan als je aan dek gaat is ook apart.

vond het een mooie film...

avatar van Capablanca
Sterk en realistisch.

avatar van m1701
Goeie film. Met weinig woorden een sterke film.
Einde was ook fijn!3,5*

avatar van macrobody
Een van de weinige films waar hooguit 3 woorden in wordt gesproken maar me nog altijd is bijgebleven tot aan het einde toe. Bijzonder.

avatar van Roger Thornhill
Prachtige film met een indrukwekkende Redford die de spanning de volle zeven kwartier weet vast te houden. Nergens het idee gekregen dat our man (zoals zijn personage bij de IMDb-credits wordt genoemd) maar wat zit te doen, ingenieus ook hoe hij op het einde aan zijn drinkwater komt. Na Margin call Chandors tweede voltreffer wat mij betreft, hoewel ik om zijn idee van de mogelijke hand van God (zie de IMDb-trivia) persoonlijk niet sta te juichen.

Heerlijk, ik hou enorm van dit soort films. Dat totaal uitzichtloze, zalig.

Beter dan verwacht.

Soms is de beste oplossing besluiten dat er eigenlijk geen probleem is. Dat moet Chandor ook gedaan hebben wanneer hij zich afvroeg hoe hij deze film, en voornamelijk Redford's personage, in hemelsnaam wat extra diepte zou moeten geven. Je zit met een man, eenzaam op boot. Eén acteur, geen tekst.

Dan kan je met flashbacks gaan werken, of met voice overs, of met voetballen waar een gezichtje op getekend is ... maar je kan het ook gewoon accepteren, wat Chandor doet. Buiten het begin/einde en één korte help-uitbarsting wanneer een vrachtschip passeert, is er gewoon Redford, die z'n ding doet.

In het begin een beetje saai, maar eens z'n pech-trip begint wordt het toch best spannend. Zonder al te veel toeters en bellen in beeld gebracht (daar had Chandor de film nog wel wat kunnen opwaarderen), maar de storm en dergelijke oogde gelukkig wel overtuigend, waardoor je niet het gevoel hebt dat je naar wat slechte CG zit te kijken.

Enkel dat begin/einde dan. Bij het begin had ik al zo'n vermoeden dat er wel eens een redding zou kunnen volgen, of dat zo is blijft een beetje in het midden had ik het gevoel. Maar ook dat is nogal goedkoop. Dit is geen film om het einde in het midden te laten, het voelt dan ook aan als een goedkope manier om het wat interessanter te maken. Had het gewoon slecht laten eindigen, dat was het enige waardige einde geweest.

Maar op zich wel een apart filmpje. Erg rustig, behalve wanneer het dat niet is.

Uitstekend gefilmd, klasse.

missl schreef:
In het begin van de film zegt deze meneer iets, laat u daardoor niet verleiden want de rest van de film zegt hij niets. Ik weet gewoon niet wat hij op die boot aan het doen is met stukken plastic en andere toestanden. Hierdoor kon ik me totaal niet inleven en is het een hele lange zit.

Tegen wie moet ’ie dan praten? Wil je de hele film luisteren naar zinloos geratel tegen ... ja tegen wie eigenlijk? Wees blij dat je ongestoord naar de vaak angstwekkende beelden van de woeste elementen rondom kan kijken, naar de geluiden kan luisteren die er echt toe doen, de man zit alleen op een zeilboot midden in de Indische Oceaan en zegt dus niets, dat is juist de kracht van deze film.
Dat gerommel met plastic? Zeewater erin, dat laten verdampen en opvangen. Knap bedacht, lees maar eens hoe regenwolken ontstaan en geloof me, regenwater is drinkwater!

avatar van Boneka
Een van de films met de minste dialogen. Een dialoog met jezelf het had gekund. Misschien wel gemoeten om het geheel iets meer smoel te geven. Zoals het schrijven van die brief die uit meer zinnen bevatten dan het begin van het verhaal. Een vloek hier en daar waarom niet. Tegenslagen gaan vaak gepaard met geluid, maar kennelijk mocht hij niks zeggen. Een beetje het euvel van deze film. Ingetogen is mooi, maar je kunt ook overdrijven. Op het laatst komt er geen "help" meer uit, maar dat is dan wel weer te begrijpen. Onlangs zag ik Jungle waar ook zoveel ontberingen waren dat je de kracht niet meer hebt iets te zeggen.

All is Lost is mooi gefilmd, zeker de storm. Soundtrack is subtiel soms oplevend dan weer rustig. De vormgeving is mooi. De containers kunnen je makkelijk missen. Zo'n klein vlammetje valt gewoon niet op. Het plastic drinkbakje had ik eerst ook niet door, maar ja het is regenwater en dat is wel degelijk te drinken. Het eind leek hemels te eindigen, maar dan tja. Iets te mooi einde zeker met de subtitel never give up. in het zicht van de haven laat ik mij maar verdrinken. Beetje jammer

Voor de rest best een prettige film om helemaal af te kijken. Lekker kabbelend ontspannen op de bank terwijl je naar een bejaarde man zit te kijken die probeert te overleven

avatar van Fisico
Aangrijpende film over een man dientracht te overleven na een schipbreuk. Veelal komt het steeds op hetzelfde neer en zijn de meeste plots over dergelijk verhaal gelijkaardig. Verrassend en vernieuwend is het dus zeker niet. Toch zie ik deze films wel eens graag.

Inderdaad, geen Wilson aan boord, dus veel praten zat er niet in. Behalve de golven kon je alvast luisteren naar de uitstekende soundtrack, hoewel wat melig. Redford doet het meer dan prima en brengt zijn rol erg overtuigend. Film is dan ook beter dan verwacht. Vooral de uitzichtloosheid, wanhoop en verveling kwamen goed uit de verf. Hoeveel pech kan je ook hebben als je tot twee maal toe niet wordt opgemerkt door een (container)schip. Die voeren toch wel heel dicht.

De storm werd goed in beeld gebracht, mooie beelden tout court zoals helemaal op het einde met de brand. Dat hielp dan toch, originele manier om op te vallen wel, slechts één maal te proberen. Dat hij met het zicht om gered te worden zich liet verdrinken, vond ik bizar. Je zou kunnen denken dat het uit vermoeidheid was, maar hij nam die beslissing vrij ostentatief. En even later kon hij toch niet snel genoeg boven zijn. Die uitstekende hand - in het donker nota bene - maakte het niet beter op. Alles in beschouwing genomen toch nog en degelijke voldoende.

avatar van Shadowed
Tegenvaller.

Begon al niet op z'n meest interessantst eigenlijk, en ik stond er al bij te kijken omdat Redford de enige was die op de lijst met acteurs stond. Daarmee is het voor hem wel makkelijk, want concurrentie heeft hij niet daarmee in deze film.

Hij voert zijn rol ok uit, want zijn rol blijft erg beperkt. Hij moet het vooral doen met gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. Het is niet dat hij altijd de meest geloofwaardige dingen doet, maar daar moet je bij elke film wel een beetje rekening mee houden. Dat hij haast geen tekst krijgt behalve tegen een radio praten, een intro doen in het begin en om hulp schreeuwen.

De film weet vooral in het begin maar niet erg pakkend te zijn, al krijg je wel degelijk een band met Redford. De scenes op de boot zijn toch wel ongetwijfeld het best, aangezien ik wel eens op zo'n boot heb gestaan, een aantal keer zelfs, voelde ik mezelf ook op een gekke manier schommelen.

Wanneer de storm dan uiteindelijk uitbreekt, leeft de film behoorlijk op. Het is wat spannender, enkele hele gave shots zoals de boot die 360 graden draait, en gewoon boeiend. Daarna zakt de film weer een beetje in naar hetzelfde niveau van voor de storm.

Het had nog wel een voldoende gekregen, als het einde niet zo voorspelbaar was geweest. Als het slecht was geëindigd was het zo veel sterker geweest, vooral omdat het dan zo hopeloos overkomt. Ik had ook graag een soort van motief gezien waarom Redford zijn personage zo dom was om alleen de stille oceaan op te gaan, maar daar moet je maar mee leven.

avatar van MarcellaLibra
Niet slecht maar ook niet goed, een film die ik weer snel vergeten zal. Dan vind ik The Mercy toch een heel stuk beter.

Bij die eerste overdag “close encounter” hadden ze hem toch echt moeten kunnen zien, het leek erop alsof ze hem niet wilde zien (oponthoud, lastige vragen die gesteld kunnen gaan worden, administratieve rompslomp, enz)

Is de film volledig op open zee gefilmd ?
Of zijn er ook nog “parking lot” scenes in gemonteerd

avatar van IH88
“This is The Virginia Jean with an SOS call, over.”

Sterk. All Is Lost laat weer eens zien wat voor fantastisch acteur Robert Redford is. Hij zegt geen woord, maar je blijft gefascineerd kijken naar hem en zijn activiteiten op zijn boot kijken. De naamloze hoofdrolspeler is een ervaren zeezeiler, maar zelfs hij heeft geen antwoord op de veelheid pech en een grote en verwoestende storm.

Het is een uitstekende keuze om in de beginscene Redford al aan het woord te laten, want het laat zien in wat voor gemoedstoestand hij is, en het geeft hem ook gelijk wat menselijks. Niet dat Redford daar woorden voor nodig heeft, maar het geeft de film wel iets extra's. Net zoals de fantastische regie van Chandor de film iets extra's geeft, en het einde is lekker ambigu.