All Is Lost (2013)

Avontuur / Drama

geregisseerd door J.C. Chandor
met Robert Redford

Het gevecht van een man tegen de natuur. De man (Robert Redford) raakt verdwaald op volle zee en worstelt alleen tegen de elementen van moeder natuur voor slechts één belangrijke zaak: Hij zal dit hoe dan ook overleven! De omstandigheden zijn hem echter niet goed gezind en hij zal alles op alles moeten zetten om in leven te blijven.

avatar van Norma
Een onbekende man dobbert hulpeloos rond op de oceaan. Redelijk boeiend uitgangspunt, maar het resultaat, dat weinig meer bevat dan het in beeld brengen van de handelingen die hij verricht in een poging om te overleven, valt me tegen.

Ik heb Redford als acteur best hoog zitten maar de stelling dat dit als zijn beste rol ooit in aanmerking zou kunnen komen kan ik me niet in vinden. De man kan met zijn verweerde, rossige hoofd als geen ander peinzend in de verte turen, maar om daar nou echt van onder de indruk te raken… Ik heb respect voor het feit dat hij zich op zijn leeftijd nog leent voor al het spartelen in het water maar ik vond zijn rol weinig meer dan het uitvoeren van praktische handelingen waar dan een camera bovenop zit.

Eigenlijk komt de hele film zo op me over: praktisch. Dit is wat er gebeurt als je boot zinkt, dat zijn de problemen waar je tegenaan loopt. Heel feitelijk. Je moet volgens mij al een bijzonder liefhebber zijn van a) zeilen en/of of b) survival wil je hier van kunnen genieten, want in dramatisch opzicht valt er, op de voor de hand liggende gedachte “Jeetje, wat een ellende allemaal” na, weinig uit te halen.

Ik had nergens het gevoel dat ik deelgenoot werd gemaakt van wat de man geestelijk doormaakte. Zag hij het hoopvol in, was hij de wanhoop nabij? Kwam er een ander deel van zijn persoonlijkheid naar boven nu hij zo op zichzelf was teruggeworpen? Ik heb geen idee. De brief die hij aan het begin van de film voorleest en één gefrustreerde kreet halverwege moeten een indruk geven van wat hij emotioneel doormaakt, maar tot het moment dat hij uiteindelijk de hele boel maar in de hens steekt en zich laat zinken vond ik het eigenlijk maar een beetje gissen naar zijn gemoedstoestand. De laatste scene was dan ook meteen de eerste en enige die me enigszins wist aan te grijpen. Het leek er zelfs even op dat de regisseur voor een tamelijk gewaagd einde zou kiezen, maar ook dat zat er niet in.

Nu zag ik eerder deze week Die Wand (2012) waarin ook iemand volledig teruggeworpen op zichzelf moet zien te overleven en dan steekt All is Lost daar qua diepgang zeer armoedig bij af. Het ligt natuurlijk aan mij dat ik onterecht een zelfde verwachting had bij deze film, maar de opzet van een actie/avontuur film lijkt me toch in ieder geval om spannend en meeslepend te zijn en helaas is ook dat, enkele scènes daargelaten, wat mij betreft niet helemaal gelukt.

iggybiggie schreef:
Even over het einde: ik heb dit metaforisch opgevat - het is de Dood die hem komt zoeken, hem de hand aanreikt en verlost.

Uiteraard is eenieder vrij om aan deze laatste beelden de interpretatie te geven die hij wil; letterlijk of figuurlijk!

Ieder zijn gedachte maar het einde was toch meer de redding hoor .

deze film kon mij niet echt boeien

avatar van filmkul
Prima drama/avonturen film. 1 man alleen op zee en dat ruim 90 minuten lang. Dat kan alleen een ster acteur overeind houden. En dat doet Redford ook. Bijna zonder woorden zet hij een dijk van een acteerprestatie neer. Zijn gezichtsuitdrukkingen vertellen feitelijk het verhaal. De film blijft boeien en je leeft helemaal mee. Soms wel wat overdone ( hoeveel ellende kun je meemaken).
Knap gemaakt. 3.5/4.0

avatar van hatebreeder
Film die mij vooral de eerste drie kwartier niet echt kon boeien maar daarna iets interessanter werd. Dat sommigen beweren dat de acteerprestaties nou zo enorm goed waren vind ik persoonlijk wat overdreven. Ik kan helaas niet verder komen dan 2.5 ster

Wat een verschrikkelijk slecht gemaakte film is dit. Als je maar half iets van zeezeilen weet is het aantal onnozele handelingen en onmogelijke scenes en constructies echt niet te harden.
Ondanks mijn grote symphatie en waardering voor Robert Redford (aan zijn acteerwerk ligt het zeker niet) ben ik halverwege de zaal uit gelopen. Film is te slecht om aan te zien. Jammer!

avatar van cordiacovens
Hans P waarom stem je wanneer je halverwege de film de zaal uit bent gelopen?

avatar van Hans58
Met overleven heeft dit weinig te maken. Een aanvaring met een (drijvende ?) stalen container op volle zee, een vertwijfelend ronddolende Redford die alles doet behalve het meest logische, het gat in de boot dichtmaken en het water hozen. Eenmaal zittend in de survival boot komt hij er achter dat het toch wel handig is om water uit de zinkende boot te halen, enz. Ik werd en beetje droevig van zoveel hulpeloosheid. Het is voor mij eerder het gevecht tegen seniliteit dan tegen de krachten van de natuur.

Gravity op zee.

Bij vlagen aardig, maar waar Gravity in alles weet uit te pakken en je als kijker weet mee te slepen, lukt dit All is Lost veel te weinig. Redford dobbert wat rond, eet wat, hoost wat; maar nergens kruip je echt in zijn hoofd. En precies op het punt waar de gekte dreigt toe te slaan en je zowaar enige sympathie voor Redford begint te krijgen, wordt er een misplaatst muziekstuk ingezet, waardoor het moment compleet doodslaat.

Ongelooflijk saaie film.

Meneer slaapt wordt wakker met een lekkende boot ok.
Doet een paar dingen natuurlijk komt er een storm, ok eerst maar even scheren??
Dan valt ie weer in slaap???

Beetje gehannes in een mast van 10m hoog, boot die een paar keer een 360 maakt (met zo'n mast onder water??_
Ongeloofwaardig.

na een uur maar op 16x speed doorgekeken, nog niet boeiend.

De soundtrack (wanneer ie er al is) voegt ook niks toe.

Snap die hoge scores ook niet echt, of je moet er wel heel erg van houden, het avontuur en actie zijn wmb ver te zoeken.

avatar van Thomas83
Kwam er nogal laat achter dat de regisseur van het geweldige en onderschatte Margin Call achter deze film zit. Toen ik dat hoorde steeg mijn interesse wel gelijk enorm. Maar zo heel speciaal blijkt het allemaal niet te zijn. Eigenlijk maakt alleen Redford de film nog wel de moeite waard. Die heeft niet de makkelijkste rol met amper tekst, maar doet er toch nog best wat leuks mee. Al moet de lof niet overdreven worden. Dit mag geen Oscar winnen wat mij betreft.

Mensen die een spektakelstuk met groot uitgepakte special-effects verwachten zullen bedrogen uitkomen. Eigenlijk is het juist een niet al te makkelijke film. Qua uitgangspunt doet het wel wat denken aan Gravity, maar daar werd er wat minder vertrouwd op de concentratiespanne van de kijker. Aan het begin van de film verslapte mijn aandacht ook af en toe wel even moet ik zeggen, maar later zat ik er toch redelijk in.

Het einde leek zelfs even vrij goed en krachtig te worden, totdat ze het een beetje ongedaan maken door er opeens nog een positieve wending aan te geven. Als je het zo kunt interpreteren tenminste. Ik vroeg me de hele film af of de hele beproeving op zee een of andere metafoor was. Misschien van iemand die op sterven ligt of een comapatiënt of zo. Maar ik kon niet duidelijk uit de film halen of er nou echt een boodschap achter zat. Een ruime 3.0* maar denk ik.

Norma schreef:

Als zeilster kan ik daar alleen maar heel hard "NEE!" op zeggen: de film is dodelijk saai en als je als zeiler kijkt (wat je eigenlijk niet moet doen) dan zit je helemaal met kromme tenen. Er klopt werkelijk niks van. Nu is dat natuurlijk wel vaker zo met films maar in dit geval blijft er dus niks over.

De film zelf vond ik enorm saai, kostte me echt moeite om hem af te kijken, en als zeiler kom je niet verder dan "hoe verzinnen ze het?!".

Erg jammer, want op zich zat er best een mooie film in dit verhaal. Maar helaas, het is niet uit de verf gekomen.

avatar van Norma
MartineLoef schreef:

Als zeilster kan ik daar alleen maar heel hard "NEE!" op zeggen: de film is dodelijk saai en als je als zeiler kijkt (wat je eigenlijk niet moet doen) dan zit je helemaal met kromme tenen. Er klopt werkelijk niks van..

Ha, ook dat nog dus. Dat is dan wel heel slordig ja. Al met al meer een "zo moet het dus niet" instructiefilm

avatar van Pazmaster
Best aardig deze vrij rustige film met een prima spelende Redford. Je kan echt de wanhoop van deze man voelen en het "FUCK!!!" moment was best grappig ook al is het niet echt om te lachen. 3 dikke sterren

avatar van tattoobob
Dikke voldoende voor dit mooie drama...heerlijk zon lekkere rustige film,ik zat er helemaal in..
Prachtig einde ook!!!
Goed!!!!

avatar van witboek
amaai echt knap

avatar van Redlop
MartineLoef schreef:
...als zeiler kom je niet verder dan "hoe verzinnen ze het?!".

Kun je een voorbeeld geven?

avatar van MovieMind
Teleurstellende film waarvan ik wat meer verwacht had.
De film en Redford kon me geen moment meenemen in het verhaal.

Beco!
Redelijke film, veel ongeloofwaardige scenes. Cast Away met Tom hanks heeft veel meer diepte, je leeft ook echt mee met hem. Niet met de toch wel fysiek goede Redford. Kortom: onderhoudende film.

Wat een belachelijk hoog gemiddelde op IMDb zeg.

Ongelooflijk wat voor een saaie film dit is. Ook enorm geforceerd hoe ze de beste man kalm willen laten lijken, door ook even zijn baard te laten scheren in zo'n situatie.. haha.

Je hebt ook geen idee hoe hij zich voelt. Zelfde blik hele tijd. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat je hier niet eens een acteur voor hoeft te zijn. Ieder ander met een beetje inlevensvermogen zou deze rol vervuld kunnen hebben.

acisiz schreef:
Wat een belachelijk hoog gemiddelde op IMDb zeg.

Het gemiddelde had nog veel hoger moeten liggen , misschien is een film van Van Dame meer jou ding?

avatar van Redlop
Een film afrekenen omdat er ongeloofwaardige scenes in zitten vind ik nogal zwak. Ik ben geen zeiler maar zet ook vraagtekens bij een gekapzeisde boot waarvan het luik open staat dat droog rechtop komt te staan. Maar het hoort bij het geromantiseerde verhaal. Het is in ieder geval geen onzin want het refereert naar een waargebeurd verhaal.

avatar van wwelover
Film is me heel erg meegevallen. Vond het helemaal niet saai. Visueel is het me sowieso erg bevallen. Natuurlijk kun je je vraagtekens zetten bij enkele punten in de film. Waarom niet eerder gebruik gemaakt van de lucifers en dan op een iets veiligere manier. Robert Redford is indrukwekkend, natuurlijk geen Oscar 'waardige' performance maar de complimenten zijn wel terecht.

avatar van Defective
Voor mij niet de perfecte storm! Ik ben nooit een groot fan van Redford geweest en zal het ook nooit worden. Hij komt de gehele film over als een etalagepop die af en toe door zee en wind in beweging komt. Nee, deze survivalfilm slaat de plank volledig mis.

nobeltje
sorry ik vind het niks is dit een acktie film? zeer langdradig

avatar van The One Ring
Dit soort survivalfilms blijven me wel aanspreken en All Is Lost blinkt erin uit dat het waarschijnlijk de meest minimalistische is in zijn soort. Het draait hier allemaal om de details van de handelingen die Redford uitvoert om in leven te blijven. Af en toe wordt het misschien wat saai, maar niettemin moet ik toch even (flauw) opmerken dat deze me meer bij de les wist te houden dan tegenpool Gravity. Waar die na drie kwartier voor mij plotseling de spanning verloor werd deze juist steeds beter. En hij duurt nota bene langer. Gravity heeft wel het voordeel wat unieker te zijn qua vorm, maar All Is Lost heeft een sterkere hoofdrol en als je een personage hebt dat al een echt mens lijkt (iets wat Sandra Bullock waarschijnlijk nooit zal kunnen) kom je al heel ver. Redford is erg goed en zijn oude, verweerde kop past goed bij de sfeer.

Het einde is wat ambigu. Het ligt voor de hand om het te interpreteren als een hemelse redding (hij stijgt op naar het hiernamaals) of als een droombeeld, maar voor een film die zo steunt op realisme en geen poespas als bovennatuurlijke elementen of dromen bevat past dat allebei niet, waardoor ik het einde letterlijk neem: hij wordt gered na alles verloren te hebben. Voor sommigen wellicht een teleurstelling zoiets, maar na het hele verhaal op overlevingskracht te hebben geteerd vind ik het ook wel verdient. Krachtig beeld overigens, dat opblaasvlot in brand. Ik voelde daar echt de wanhoop.

Extra compliment overigens voor de muziek van Alex Ebert. Veel minder minimalistisch dan de rest van de film, met zijn korengezang, maar past op een bepaalde manier toch en versterkt het eenzame gevoel.

acisiz schreef:
Wat een belachelijk hoog gemiddelde op IMDb zeg.

nee valt ook niet mee met al die botox. Ben het wel je eens. Laat die zogenaamde filmkenners maar lullen

avatar van jadolino
mooie survival film

eerder een docu dan een film.....

All is Lost behoort tot het subgenre waar ik wel voor te porren ben. Een minimalistische uitvoering van een one-man/survival-show, zoals bijvoorbeeld 'Open Water'.

De keuze om erg weinig over de hoofdpersoon te vertellen valt positief uit. Het enige wat je te weten komt bevindt zich helemaal in het begin van de film. Dat je vervolgens nauwelijks hoogte krijgt van zijn gemoedstoestand, werkt minder aangenaam. Wellicht de bedoeling, maar het zorgt er voor dat je op psychologisch vlak niet echt meegesleept wordt en de film daar niet de diepte ingaat. Wel is 'All is Lost' in een bepaalde mate beklemmend, door alle ellende die je ziet gebeuren. Het gevoel 'gelukkig zit ik op de bank en niet in zijn situatie' bekroop me regelmatig.

De focus ligt dus veel meer op de handelingen die de hoofdpersoon uitvoert om te overleven. Daarin maakt hij voor mij soms vreemde keuzes en legt hij opmerkelijke prioriteiten. Ook zijn er wat details die ongeloofwaardig overkomen. Toch wel een sfeerkiller. Gelukkig maken een aantal aangename shots, aangevuld met melancholisch klinkende muziek weer een hoop goed.

Dan het einde: van mij had het mogen stoppen op het moment dat hij de glazen pot met brief in het water gooit. Daar kiezen ze dus niet voor, ze gaan voor de toereikende hand. Ik weiger mee te gaan in de happy-end-uitleg, aangezien ik dat helemaal niks vind voor deze film. Gezien de lange tijd dat hij al onder water is, de afstand van de boot als hij onder water gaat en de ietwat surrealistische shot van het vuur vanuit het water gezien, ga ik ook voor de metaforische uitleg.

Uiteindelijk kom ik toch nog wel uit op 3 *, heb er best van kunnen genieten al is het verre van perfect.