Kon-Tiki (1950)

Noorwegen / Zweden
Documentaire

geregisseerd door Thor Heyerdahl
met Thor Heyerdahl, Herman Watzinger en Erik Hesselberg

Deze film registreert de unieke Kon-Tiki expeditie van Thor Heyerdahl in 1947. Met een vlot van balsa hout voer Thor, met vijf anderen, vanuit Peru voor 101 dagen. Het doel is om net als de Zuid Amerikanen honderden jaren eerder te reizen - alleen is er nu een radio mee in geval van nood.

avatar van Biosguru
Het leukste van deze docu is eigenlijk dat "Cousteau" deze luchtige manier van vertellen overnam. We hebben wat lol aan boord er gebeurt eens wat en het is allemaal vrij persoonlijk. Kon-Tiki kwam 6 jaar voor de eerste film van Cousteau uit.

Is nu een Noorse speelfilm.

avatar van Cleanshot
Boeiende film met enkele spannende scenes.
Opvallend hoe een zo eenzijdig omgeving in het grote gedeelte van de film zo tot de verbeelding kan spreken.

(verwijderd)
Zeer interessante documentaire, kijkt makkelijk weg. Na het boek gelezen te hebben is het leuk om alles -niet zoals in de speelfilm nagespeeld en maar voor de helft waar- te zien zoals het daadwerkelijk was.

avatar van Woland
Best interessant: de originele documentaire waarin Thor Heyerdahl zijn expeditie over de Grote Oceaan heeft vastgelegd. Heyerdahl was een wetenschapper die de theorie had dat de Pacifische eilanden bevolkt waren vanuit Zuid-Amerika, wat tegen de gebruikelijke theorieen toendertijd inging. Dus wat doet een goede wetenschapper dan? Precies: je bouwt een vlot met de materialen die toendertijd voorhanden waren, en probeert zelf zo'n tocht na te varen. En dat is ook exact wat er hier te zien is: authentieke beelden van de tocht vanuit Zuid-Amerika richting Polynesie, en deels voelt het ook echt alsof je er bent. Maar voor een ander groot deel ook niet: het is een bijzonder functionele documentaire, gefilmd op een simpele, rechttoe rechtaan manier, en uiteraard zodra het echt spannend werd had de bemanning wel wat beters te doen dan de boel te filmen. En sommige delen van de film zijn ook simpelweg door zeewater verloren gegaan. Alsnog, een interessante kijkbeurt, al is het meer vanuit een wetenschappelijk perspectief dan dat het interessante cinema is.