• 8.257.867 stemmen

Geregisseerd door: Liv Ullmann

Met onder meer: Lena Endre, Erland Josephson en Krister Henriksson

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Trolösa

"One Moment Can Change A Lifetime"

Toneelregisseur David verleidt Marianne, de vrouw van zijn beste vriend, tot een gepland overspel. Het inzicht komt te laat, want de passie is niet meer te stoppen, zodat beiden hun rol tot het dramatische einde toe zullen moeten spelen. Marianne zet het meeste op het spel: zij is gelukkig getrouwd met de dirigent Markus en heeft met Isabelle een schattig dochtertje, terwijl David in zijn eentje door het leven dobbert.

avatar van 93.9

93.9

Naar een scenario van Ingrid Bergman.

Het ging, niet echt bijzonder.

Er zat ook weinig spanning in.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20225 berichten

Van Ingmar Bergman bedoel je neem ik aan.

avatar van neo

neo (crew films)

Laten we zeggen dat Lena Endre nog wel aardig speelt

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Ik had veel moeite om in het verhaal te komen, maar naarmate de film vorderde kwam ik er toch steeds meer in. Prima acteerwerk, redelijk simpel verhaaltje maar wel goed uitgewerkt. Je herkent toch wel de hand van Bergman erin. Alleen, hij duurde wel erg lang! 4*

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20225 berichten

Erg sterke film. Enigszins verwant aan Bergmans eigen Scener ur ett Äktenskap met daarin weer een acterende Liv Ullman. Echter die film bestond vooral uit episoden, deze film heeft de vorm van een lange flash-back. Deze film is ook beduidend minder statisch. Josephson (als "Bergman"zo is in de aftiteling te lezen) is een oude regisseur die Endre oproept in zijn gedachten en haar het verhaal laat doen. Het geeft het basisverhaal en extra fascinerende laag mee.

De film is vooral een uiterst gedetailleerde beschrijving van het volledig uit de hand lopen van ontrouw. De film neemt rustig de tijd en is daarom juist zo goed.

Ullmans regie is niet heel veel anders dan dat Bergman zelf het gedaan zou hebben. Een aantal fraaie close ups van Endre. Mooie scene aan het begin van de herinnering.

Met een klasseprestatie van Lena Endre. Ik kende haar niet, maar wat ze hier laat zien is van een heel erg hoog niveau.

Iedereen die de Scener ur ett Äktenskap goed vond moet dit ook eens bekijken.

avatar van shanti

shanti

zo een mooi film ...om kippevel van te krijgen...jij leef mee en ervaart de talloze emoties van de spelers...prachtig.

avatar van prometida

prometida

Ik vind het een hele mooie film, vooral door de emoties, de liefde, de complicaties in de liefde etc. Het duurde mij op een gegeven moment wel iets te lang waardoor mijn concentratie minder werd soms.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Ik kan het niet oneens zijn met Starbright Boy, en toch deed deze film het voor mij niet echt. Inderdaad is Trolosa een volledig Bergmaneske film, die vooral lijkt op Scenes uit een Huwelijk en Saraband. Met het script is niks mis, en Ullmann zou niet beter hebben geacteerd dan Ende. Toch heb ik het gevoel dat Bergman zelf meer uit dit script had kunnen halen. Vooral de scenes met uitgesproken emoties, waar ook de filmbeleving zou moeten toenmen, schieten mijns inziens tekort. Echt betrokken raakte ik helaas niet. En daardoor gaan de lengte en het statische van de film een beetje negatief doorwegen. Drie sterren derhalve voor regisseuse Ullmann.