Sommarlek (1951)

Zweden
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Maj-Britt Nilsson, Birger Malmsten en Annalisa Ericson

Een volwassen vrouw is niet erg gelukkig met haar leven. Als ze haar dagboek terugvindt, besluit ze de eilanden te bezoeken waar ze één gelukkige zomer doorbracht en komen de herinneringen over haar jeugdliefde weer boven.

avatar van jordybeukeboom
Nu te koop bij Moskwood

avatar van jordybeukeboom
En te huur bij Moviemile.com (hij komt nu mijn kant op)

avatar van Spetie
Ingmar Bergman was blijkbaar iemand, die erg veel met de zomer op had, want dit is al zijn derde film die ik zie, waarin het woord zomer in de titel voorkomt. Deze keer is het een terugblik van een ballerina op een zomer uit haar jeugd, waar ze mooie herinneringen aan heeft.

Ik vond het wel een aardige film. Niet zo sterk als veel van Bergmans latere werk, maar vooral erg degelijk. Af en maakt hij hier erg mooie close-ups van de mensen en verder zit het filmisch ook wel goed in elkaar, al is het hier nog niet bijzonder mooi. Maj-Britt Nilsson speelt een sterke hoofdrol. Een rol, die niet zo heel gemakkelijk is, aangezien zij zowel een vijftienjarig meisje, als een achtentwintigjarige vrouw moet spelen, maar de wisseling tussen beide leeftijden gaat haar vrij goed af.

Het is een charmant filmpje. Nergens memorabel, maar constant op een acceptabel niveau en heeft zeker een paar sterke momenten, met een fijne hoofdrolspeelster.

Erg weinig boeiend, deze.

Moraal van het verhaal: irritante, naïeve, iedereen gekmakende fladderchicks zijn van alle tijden.
Ook in de jaren '50, ook in Zweden, ook bij ome Ingmar.