• 12.674 nieuwsartikelen
  • 167.957 films
  • 10.904 series
  • 31.283 seizoenen
  • 626.331 acteurs
  • 195.673 gebruikers
  • 9.159.953 stemmen
Avatar
 
banner banner

Tystnaden (1963)

Drama | 96 minuten
3,72 268 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 96 minuten

Alternatieve titels: De Grote Stilte / The Silence

Oorsprong: Zweden

Geregisseerd door: Ingmar Bergman

Met onder meer: Ingrid Thulin, Gunnel Lindblom en Birger Malmsten

IMDb beoordeling: 7,7 (21.723)

Gesproken taal: Spaans, Zweeds, Engels, Duits en Frans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Tystnaden

"BERGMAN at his most POWERFUL! SHOCKING! BOLD!"

Twee zussen en een kind verblijven in een land waarvan ze de taal niet beheersen. De oudste zus kan door een ernstige ziekte het hotel niet verlaten, terwijl de jongste uitstapjes maakt in de stad. Langzamerhand blijkt dat er onoverkomelijke problemen bestaan tussen de twee vrouwen. Het kind moet ondertussen toezien hoe ze steeds meer van elkaar verwijderd raken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Hotel Steward

Officer in the Train Compartment

Woman in Variety Hall (onvermeld)

Man in Variety Hall (onvermeld)

Bar Owner (onvermeld)

Paperboy (onvermeld)

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mar69

mar69

  • 7 berichten
  • 20 stemmen

Mooie ingetogen en dramatische film ala Bergman

Prachtig gespeeld door de acteurs, Zeker een keer kijken


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9534 berichten
  • 5187 stemmen

Ik heb nu al een aantal films gezien van Bergman en kan zijn films voorlopig maar moeilijk vatten. Ook deze Tystnaden valt daaronder. Een film die wellicht bol staat van de symboliek, maar die ik bij een eerste kijkbeurt voorlopig niet kan plaatsen.

Intrigerend is de film wel. En bovendien mooi en sfeervol gemaakt waarbij de relatie tussen beide zussen centraal staat. Prima geacteerd ook. De film straalt een zekere klasse uit, maar komt voorlopig voor me onvoldoende tot zijn recht. Ook hier en daar mooie camerastandpunten zoals bijvoorbeeld het moment dat de bediende binnenkomt en de camera op de spiegel gericht staat.

Daar waar ik Persona wel betekenis kon geven, kan ik hier Tystnaden weinig verklaren. Toch bevat de film voldoende elementen (op technisch vlak) om hem zeker te waarderen.


avatar van stephan-0115

stephan-0115

  • 1352 berichten
  • 1992 stemmen

‘’I didn't want to accept my wretched role. But now it's too damn lonely. We try out attitudes and find them all worthless. The forces are all too strong. I mean the forces... the horrible forces. You need to watch your step among all the ghosts and memories.’’

Mijn derde Bergman na Det Sjunde Inseglet en het prachtige Persona. Dat Tystnaden de tegenhanger van Persona wordt genoemd kan ik goed begrijpen, maar qua niveau doen de beide films niet veel voor elkaar onder.

De setting is prachtig en symbolisch. In een vreemd land waar Ester en Anna niemand kunnen begrijpen, begrijpen ze juist elkaar het minst. Begrijpen hebben ze elkaar sowieso nooit gedaan, en beide hoofdpersonages voelen zich verschrikkelijk eenzaam – wat uiteraard logisch is als niemand je begrijpt.

De hele film staat in teken van de tweestrijd tussen de conventionele Ester en haar zus Anna die zich, na lang tegen haar zus opgekeken te hebben, van dat conventionele af probeert te zetten. Echter heeft het Ester niets anders dan leegte heeft gebracht, en vindt ook Anna geen toenadering bij de mensen om haar heen en daarmee ook geen betekenis in haar leven. Ze draagt het verleden nog veel te veel met zich mee en kan zich niet van Ester loswurmen. Maar waar Ester uiteindelijk ten onder gaat, gloort er voor Anna misschien nog hoop – de verstikkende invloed die Ester en haar verleden op haar hadden maakt plaats voor een definitieve breuk met Ester en haar verleden.

De brief die Johan uiteindelijk krijgt van Ester (words in a foreign language) kan Anna uiteraard niet begrijpen: Ester en Anna hebben altijd in een andere taal met elkaar gecommuniceerd. Johan moet ze wel kunnen begrijpen – het is immers (naar alle waarschijnlijkheid) de zoon van Ester en zij praten dus in dezelfde taal.

Wat Johan betreft vermoed ik dat Ester ooit in een moment van zwakte, ze is immers manisch, met een man naar bed is gegaan en van daaruit Johan heeft gekregen. Vandaar dat ze walgt van de erectie. En omdat het krijgen van Johan niet in haar ideaalbeeld past, heeft ze besloten Johan aan Anna ‘te geven’ – iets wat Anna eveneens nooit heeft kunnen verkroppen. Het kan een verklaring zijn waarom Johan zowel toenadering zoekt bij Anna als Ester.


Boeiend, beklijvend en het biedt stof tot nadenken. Tystnaden krijgt 4 welverdiende sterren.


avatar van TMP

TMP

  • 1823 berichten
  • 1656 stemmen

Ik had het eigenlijk al opgegeven met Bergman. The Seventh Seal ging nog wel, maar de overige films die ik van hem heb gezien vielen niet in de smaak. Vanwege de goede beoordeling deze toch maar eens gekeken, maar ik denk dat dit echt mijn laatste Bergman is. Kennelijk valt hier heel veel uit te halen, maar dat is dan toch grotendeels langs mij heen gegaan. Het is een nogal zwaarmoedig verhaal over twee zussen die elkaar (om voor de kijker niet al te duidelijke redenen) niet kunnen uitstaan. Het raakte mij nergens en kon mij ook niet boeien. Er zal vast een hoop symboliek achter zitten, maar dat haal ik er toch echt niet uit en de film nodigde ook niet uit om nog eens uitgebreid naar de betekenis van een en ander te gaan zoeken.


avatar van Sir Djuke

Sir Djuke

  • 349 berichten
  • 962 stemmen

Vroeger, toen ik nog een kleine jongen was, had het begrip ‘Zweedse film’ een merkwaardige aantrekkingskracht. In Zweedse films, zo wist je, werd nog wel eens aan seks gedaan en zag je wel eens een verdwaalde tiet opduiken. Het was ook het begin van Woody Allen’s fascinatie voor films van Ingmar Bergman bijvoorbeeld.

Op dat gebied komt de kijker bij ‘Tystnaden’ uit 1963 ruim voldoende aan zijn trekken. De seks dient hier vooral om het verschil tussen twee zussen te schetsen in scènes die voorbij komen als flarden uit een droom. De vraag kan worden opgeworpen of datgene dat we in ‘Tystnaden’ zien niet helemaal voortkomt uit de door koortsdromen aangejaagde fantasie van één van de hoofdrolspelers en of de twee zussen niet twee kanten van hetzelfde personage laten zien. Een theorie die ik niet zelf heb verzonnen, maar door de reeds genoemde Woody Allen is beschreven.

Hoe dan ook: Bergman trakteert de kijker op schitterende beelden en haalt het beste naar boven in Ingrid Thulin en Gunnel Lindblom, de twee actrices die de film dragen.