Fanny och Alexander (1982)
Genre: Drama
Speelduur: 188 minuten (bioscoopversie) / 312 minuten (miniserie)
Alternatieve titels: Fanny and Alexander / Fanny & Alexander
Oorsprong:
Zweden / Frankrijk / West-Duitsland
Geregisseerd door: Ingmar Bergman
Met onder meer: Bertil Guve, Pernilla Allwin en Ewa Fröling
IMDb beoordeling:
8,1 (70.251)
Gesproken taal: Engels, Duits en Zweeds
Releasedatum: 3 maart 1983
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Fanny och Alexander
Fanny en Alexander zijn lid van de weelderige en kleurrijke familie Ekdahl in een Zweeds stadje begin vorige eeuw. Hun ouders, Oscar en Emilie, beheren beiden het lokale theater, en worden daarbij geholpen door Oscar's moeder en broer. Als Oscar op vroege leeftijd sterft, trouwt weduwe Emilie met een bisschop en verhuizen ze met de twee kinderen naar zijn strenge en sobere kanselarij. De kinderen voelen zich direct diep ongelukkig.
Externe links
Acteurs en actrices
Alexander Ekdahl
Fanny Ekdahl
Oscar Ekdahl
Emilie Ekdahl
Isak Jacobi
Bishop Edvard Vergerus
Helena Ekdahl
Carl Ekdahl
Justina
Filip Landahl
Reviews & comments
Rotterdam@1
-
- 854 berichten
- 404 stemmen
Zag deze week een stukje van deze film, die ik vroeger wel eens in zijn geheel heb gezien. En werd weer compleet beroerd ervan: bombastisch en gruwelijk. Het geestelijke en lichamelijke geweld naar de kinderen is zo weerzinwekkend, dat ik er schoon genoeg van had, na korte tijd. Die moeder is er al door verslonden en laat haar kinderen compleet in de steek.
Beroemde regisseur? het zal wel. Beroemde acteurs? het zal wel. Het vertelt vooral veel over het geestelijke klimaat van de regisseur zelf en in welke sferen hij is opgegroeid.
Dat weegt allemaal niet op tegen dit gedrocht van een film: de hersenspoeling op de kinderen is niet om aan te zien. Voor al die betweters die hier weleens proberen anderen op andere gedachten te brengen: doe geen moeite, want deze bekeringsneigingen zijn ook zeer ongezond en arrogant. Werken trouwens toch nooit. En uitleg over de regisseur en zijn bedoelingen, kennen we ook al lang.
Shadowed
-
- 11105 berichten
- 6531 stemmen
Eerste Bergman.
Het heeft toch wel langer geduurd dan ik eigenlijk van plan was, maar uiteindelijk duurde het ook niet te lang. Althans, naar mijn mening. Ik wist wel een beetje wat me te wachten stond van Bergman, en lang had ik er eigenlijk gewoon geen zin in. Toen deze op TV kwam heb ik hem toch maar meegepakt en aangezet.
De film weet voor een groot deel van zijn lange speelduur te intrigeren, wat ook de doorslag geeft voor een voldoende. Waarom het geen hoge voldoende is heeft als reden dat ik de film erg wisselvallig vond. Misschien wel 1 van de meest wisselvallige films die ik ooit heb gezien.
Er schijnt een relaxte behind-the-scenes te zijn geweest, maar toch voelde het erg aan alsof de acteurs behoorlijk onder druk stonden. Vooral Guve speelt zeer geforceerd. Zijn bewegingen en dialogen komen mak over, alsof hij een bord aan het oplezen is of een spelletje Just Dance voor de camera speelt. Alles wat die koter doet voelt onnatuurlijk aan.
Een aantal andere castleden vond ik overigens niet veel briljanter. Iedereen eist veel ruimte op, maar deze benutten is een ander verhaal. Sommige rollen hebben zo wel z'n momenten, denk maar aan Malmsjö die best angstaanjagend is soms. Ook Edwall vond ik sterk spelen. Andere rollen verschillen tussen onzichtbaar en wel oké.
Het eerste uur (ik heb de 3-uur versie gezien) vond ik wellicht het beste stuk van de film, waarmee ik klaarblijkelijk tegen de stroming inga. Ik vond het vooral een intrigerend stuk, de details zijn magistraal en de sfeer zit er maximaal in. Het volledige eerste uur bleef boeien terwijl er niet perse veel werd laten zien. Dat is maar weinig regisseurs gegeven.
De twee uren daarna vond ik alweer wat minder, wat mij betreft een dalende lijn. Zodra de film meer druk en verantwoordelijkheid legt op de kinderen begint het allemaal wat houteriger te worden. Het gaat allemaal steeds minder intrigeren, ondanks dat ook het tweede deel van de film zo zijn momenten heeft.
De film verschilt van soms briljant naar soms compleet belachelijk. Briljant vond ik de surrealistische tussendoortjes en het sterfbed van Edwall. Die hand die werd losgetrokken is voelbaar. Prachtig geacteerd ook. Belachelijk vond ik bijvoorbeeld het verhaal van Alexander over de geesten en de scenes waarbij de film te veel begint te leunen op dialoog.
Zo blijft de film wisselen van zeer sterke emoties tot erg duffe stukken. Het cijfer is daarom ook tussenin omdat ik de balans gewoon niet kan leggen in wat ik goed vond en wat ik minder vond. Het verschilt constant. Daarbuiten vond ik enkele sceneovergangen waarbij de lawaaierige natuurbeelden overgaan in stille ruimtes wat slordig. Ik weet het niet, ik hou er niet zo van.
Het blijft allemaal wel intrigeren, en ik vond het eerste uur het beste stuk. De emoties zijn soms erg rauw en knap, maar de film heeft ook zo zijn duffe momenten. 188 minuten is erg veel gevraagd van de kijker, maar het feit van Bergman weet te intrigeren maakt het wel goed. Ik was allang blij dat er nog meer regisseurs waren die uit leegte op het eerste gezicht toch nog weten te "vullen" op het witte doek.
Capablanca
-
- 1220 berichten
- 1632 stemmen
Film met krachtige momenten, maar het toneelmatige karakter van sommige scènes deed toch wat afbreuk aan mijn kijkvreugde.
Gish
-
- 1440 berichten
- 6830 stemmen
Morgen ligt alles klaar voor de marathoncessie. 312 minuten Bergman. Mijn derde maal, maar al weer enige jaren geleden gezien. Maar ik weet wat ik voor moois kan verwachten. Zin in.
Don Homer
-
- 510 berichten
- 1297 stemmen
gruwelijk.
Filmtip: Care Bears to the Rescue (2010)
Sergio Leone
-
- 4363 berichten
- 3051 stemmen
Pfoeh.
Dit moet één van de meest onevenwichtige films zijn die ik ooit gezien heb. De veel te lange speelduur van 3 uur zorgt daar wellicht voor. Maar wat is het een soep geworden, na dat olijke eerste uur vol kitsch en luidruchtige nonkels die zich bezighouden met overspel. De aankleding mag er dan wel naar zijn, qua cameravoering is het toch wat te saai om enige visuele flair op beeld te brengen.
Nadien neemt de film een ommezwaai van jewelste door toe te werken naar misbruik. Ik was de film zonder enige voorkennis ingegaan - behalve dan dat de regisseur Ingmar Bergman is, bekend genoeg maar waarvan ik nog niets gezien had -, en dan is dergelijke wending wel een verrassing gezien de sfeer van het eerste uur.
Helaas doet eigenlijk ook die wending behoorlijk soapachtig aan. Ik ben daar absoluut niet voor en bijgevolg heb ik me echt door de film moeten slepen. Qua kennismaking met een nochtans hoog aangeschreven regisseur kan dit tellen. Ik zal nog wel een klassieker van hem een kans geven, maar dan toch eentje die wat minder van mijn kostbare tijd in beslag neemt.
1,5
Rotterdam@1
-
- 854 berichten
- 404 stemmen
Toen ik hem lang geleden zag, vond ik vooral het uitgebeelde leven van de kinderen ronduit hartverscheurend.
Moeder. hertrouwd met een bisschop (binnen de Lutherse Kerk, de staatskerk in Zweden, Noorwegen o.a. kan dat)
is een grote omwenteling: een fijn leven wordt een waar, eng strafkamp met een zure, autoritaire, nare man als hoofd.
Volg. week zondag inderdaad de gekozen zomergastenfilm, maar wellicht trek ik deze nu niet meer. Beroemde regisseur maakt geen enkel verschil.
De kracht van kinderen is onvoorstelbaar. Voer voor psychologen, psychiaters, de keuze van Bessel v/der Kolk, psychiater, zomergast volg. week. In de film: Hun eigen vader leerde hun verbeeldingskracht, vrijheid en creativiteit.
Bisschop Bullebak eist orde, discipline, straf en onderdrukking. Ik heb me in de psych. achtergrond van Bergmann omtrent deze film verdiept, oude interviews gelezen en snap de meta-spirituele bedoeling van deze regisseur beter.
Maar de bullebak blijft toch een beproeving en de hele film doet wel archaïsch aan, welgesteld milieu vorige eeuw.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11859 berichten
- 5249 stemmen
Maar, 'de kracht van kinderen is onvoorstelbaar', daar heb je helemaal gelijk in, want het gaat inderdaad om hun verbeeldingskracht waardoor ze een vreselijke situatie kunnen overleven. Dus dan zijn we het eens, toch? Maar wat maakt het dan zo slecht?
oup
-
- 578 berichten
- 3111 stemmen
Vandaag zag ik de versie van drie uur. Het ziet er allemaal gelikt uit. Bergman weet de sfeer uit 1907 perfect in beeld te brengen door de typische huisraad, kostuums, vervoersmiddelen etc uit die tijd te laten zien. Op een gegeven moment weet je niet beter dat de film zich ook echt 75 jaar eerder afspeelt. Erg knap gedaan!
Het eerste uur ging best snel voorbij, al moest ik er wel even in komen. Prima scènes wisselen af met toch wat zwakkere. Laatste pak ‘m beet anderhalf uur was het beste gedeelte.
En toch wist de film mij - op een enkele hele goede scène na - nooit echt in z’n greep te krijgen. Al met al is de speelduur ook wel gewoon aan de lange kant. De miniserie laat ik voorlopig nog even voor wat het is.
Wellicht is de discussie hier wel eens gevoerd. Maar zou je eigenlijk geen twee losse versies op deze site moeten plaatsen? De bioscoopversie van 188 minuten komt uit 1982. De miniserie van 312 minuten komt uit 1983. Op IMDB staan ze ook apart op de site. Zonder de langere versie te hebben gezien, kan ik me voorstellen dat een dik twee uur langere film een (geheel) andere ervaring is en een andere beoordeling geeft dan de ‘korte’ bioscoopversie.
T.O.
-
- 2385 berichten
- 2745 stemmen
Ook eindelijk gezien. Bergman in zijn nadagen maakt indruk met een verzorgd 'period drama' dat de Scandinavische ernst van zijn vroegere werk combineert met wat snufjes David Lean en Stanley Kubrick (Barry Lyndon).
Pfoeh.
Dit moet één van de meest onevenwichtige films zijn die ik ooit gezien heb. De veel te lange speelduur van 3 uur zorgt daar wellicht voor. Maar wat is het een soep geworden
Deels wel hiermee eens. In essentie een prachtig geregisseerde film, maar er zit iets in de structuur en/of montage dat onprettig werkt voor de focus in het verhaal. Misschien is dat beter gedoseerd in de mini-serie?
notsub
-
- 1455 berichten
- 1439 stemmen
Deze klassieker neemt er wel de ruim de tijd voor en vooral bij aanvang had ik twijfel of ik de film ging uitkijken. De schreeuwlelijke setting en luidruchtige feestgangers op het foute kerstfeest deden mij oprecht walgen. Nu is de gehele film geen vrolijke aangelegenheid, maar nadat de moeder is hertrouwd wordt het wel een andere film. Het wordt duister en de rol van de bisschop speelt daarin een belangrijke rol. Ik wilde er zelfs wat horror-elementen in zien, maar dat is waarschijnlijk net te ver gezocht. Het gaat toch om de kinderen Fanny en Alexander en die komen eindelijk centraal te staan. Zo werd de film eigenlijk steeds beter en was de smaak van de vreselijke kerstmaaltijd een paar uur later weer weg gespoeld.
Arnie
-
- 1080 berichten
- 1870 stemmen
Na 15 jaar ofzo weer eens herzien (5-urige director's cut). Ik kon me er eigenlijk nauwelijks meer iets van herinneren. Maar wat een kijkgenot, alle Bergman-thema's zitten in deze verrassend onderhoudende miniserie. Het is intensief maar luchtig genoeg, heerlijke kost, en tegelijk ongrijpbaar vanwege vele mysterieuze verwikkelingen en complexe karakters. Fijne gewaarwording dat dit soort werk dat ik lang geleden op een voetstuk hief (heefde?), de toets der tijd zo goed doorstaat en met het ouder worden eigenlijk enkel méér diepgang krijgt.
Tot slot nog mijn belangrijkste constatering, namelijk dat Ewa Fröling (Emilie) serieus als twee druppels lijkt op Emilia Clarke (queen of dragons). Of eigenlijk andersom dus. Niet gewoon maar het uiterlijk maar zelfs in de uitdrukkingen. Bizar, ga dat checken!
Bobby Briggs
-
- 213 berichten
- 7862 stemmen
scorsese
-
- 13021 berichten
- 10972 stemmen
Goeie film over een Zweedse familie aan het begin van de twintigste eeuw. De hele aankleding is prachtig en neemt je een ruime eeuw mee terug in de tijd. Dit familiedrama is aan de lange kant (ik heb de bioscoopversie gezien) en soms ook wat langdradig. Wel een aantal sterke scenes (vooral de momenten tussen de jongen en bisschop). Mijn eerste kennismaking met Ingmar Bergman.
Dievegge
-
- 3144 berichten
- 8121 stemmen
In het begin van het eerste bedrijf zit een beeld van de kathedraal van Uppsala, met daartegenaan geplakt het theater van de familie Ekdahl. Dat maakt meteen duidelijk om welke tegenstelling het hier gaat: theater tegenover religie.
Theater is tegelijk een venster op de wereld en een vlucht uit de wereld. De tienjarige Alexander experimenteert met een poppenkast en een toverlantaarn. Hij fantaseert verhalen, wat soms uitgelegd wordt als liegen. Fanny is een toeschouwer die steeds partij kiest voor haar broer.
De titel had ook Ekdahl vs. Vergérus kunnen zijn. De tegenstelling tussen de twee families blijkt uit de interieurs. Bij de familie Ekdahl is er veel licht, met kleur, bloemen, schilderijen, draperieën en kantwerk. Bij de familie Vergérus is alles donker en sober, met veel grijs en bruin.
De oude weduwe Helena heeft een progressieve kant, want ze laat het personeel mee aan tafel zitten op kerstavond. Oscar is de zoon die de theatermicrobe doorgeeft; Gustav de rokkenjager en Carl de speelvogel met schulden en een lorgnet. Z’n Duitse vrouw Lydia zingt een lied van Schumann. Het strijkkwintet van dezelfde componist dient als achtergrondmuziek.
Door te hertrouwen verkiest Emilie Ekdahl duisternis boven licht, maar later krijgt ze daar spijt van. Als bisschop vertegenwoordigt Edvard Vergérus het hoogste lutherse gezag, en ook thuis spreekt hij alsof hij op de preekstoel staat. Zijn onbuigzaamheid leidt ertoe dat Alexander het bestaan van God in vraag gaat stellen.
Een derde partij vormt de joodse familie Jacobi. Als woekeraar heeft Isak een stereotiep kantje, maar hij is vooral een goede vriend van de Ekdahls – en minnaar van Helena. De raadselachtige Ismael wordt door een vrouw gespeeld.
Shakespeare is aanwezig met citaten en allusies, en de lange versie telt vijf bedrijven. Bijgestaan door een souffleur en geweldige klankeffecten speelt Oscar de vader van Hamlet. Net als koning Claudius verschijnt hij later als spook – al gebeurt dat slechts in het hoofd van z’n nabestaanden.
De cast van bekende en minder bekende acteurs doet het voortreffelijk. Mooie rollen zijn er voor Ewa Fröling, Gunn Wållgren, Erland Josephson en Harriet Andersson. Het is moeilijk te geloven dat de lelijke dienstmeid Justina door dezelfde actrice gespeeld wordt als de titelrol in Sommaren med Monika (1953).
Er zitten autobiografische elementen in. Ingmar Bergman werd geboren in Uppsala en had veel gemeen met Alexander. Z’n autobiografie heet Lanterna Magica. Z’n vader was een lutherse dominee met wie hij vaak overhoop lag. Dit grootschalige, zeer persoonlijke werk is het laatste hoogtepunt in de carrière van een van de grootste regisseurs.
Het laatste nieuws

'The Devil Wears Prada 2' krijgt eerste teaser: 'Niet te geloven'

Deense Netflix Original 'Mango' veel bekeken, maar matig beoordeeld: 'Gaat nergens over'

Wees er snel bij: 'Five Nights at Freddy's' verdwijnt deze week van Netflix

Kijkers 'verslaafd' aan nieuwe Peacock-serie 'All Her Fault' met Sarah Snook
Bekijk ook

Dersu Uzala
Avontuur / Drama, 1975
85 reacties

Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
328 reacties

Höstsonaten
Drama, 1978
106 reacties

La Battaglia di Algeri
Drama / Oorlog, 1966
120 reacties

Topio Stin Omichli
Drama, 1988
24 reacties

Barry Lyndon
Oorlog / Historisch, 1975
361 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









