Fanny och Alexander (1982)

Alternatieve titel: Fanny and Alexander

Zweden / Frankrijk / West-Duitsland
188 minuten (bioscoopversie) / 312 minuten (miniserie)

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Bertil Guve, Pernilla Allwin en Ewa Fröling

Fanny en Alexander zijn lid van de weelderige en kleurrijke familie Ekdahl in een Zweeds stadje begin vorige eeuw. Hun ouders, Oscar en Emilie, beheren beiden het lokale theater, en worden daarbij geholpen door Oscar's moeder en broer. Als Oscar op vroege leeftijd sterft, trouwt weduwe Emilie met een bisschop en verhuizen ze met de twee kinderen naar zijn strenge en sobere kanselarij. De kinderen voelen zich direct diep ongelukkig.

• Vanaf 20 december in de bioscoop (re-release)
  • nummer 158 in de top 250

FisherKing schreef:

Net even gechecked maar het is volgens mij het Piano Quintet van Robert Schumann.

O, dat is zo mooi! Een van mijn lievelingsstukken. En zeker het tweede deel is echt prachtig, een treurige mars.

De film stond al op mijn verlanglijstje maar nu zeker

avatar van Intruder
Prachtige , complete film. Ik heb de drie-uurversie gezien en heb me geen moment verveeld. Het verhaal is nagenoeg perfect opgebouwd, de personages zijn stuk voor stuk echt en overtuigend, vooral dan door het bijzonder goede acteerwerk, en de muziek en de algehele sfeer zitten perféct. Het contrast tussen deel 1, deel 2 en het einde is zo treffend dat de film bijzonder meeslepend en vaak ook ontroerend is. Je haat voor de bisschop wordt met de minuut groter. In het begin zijn er echter ook heel erg grappige scènes te vinden. Het eerste uur zou ik bijna het prototype van kerstgezelligheid kunnen noemen: de familie komt samen en Bergman typeert hen al treffend vanaf het eerste moment waarop je hen ziet. Elk hebben ze ook hun eigen verhaal, dat wel in het tweede deel wat naar de achtergrond verdwijnt.
Verder zijn de decors prachtig en de beelden subliem. De vragen die Bergman opwerpt zijn ook stuk voor stuk uiterst boeiend en de manier waarop hij ze behandelt doet ze absoluut recht. Dit was mijn eerste Bergman en ik ben hoe dan ook klaar voor meer. Erg bijzonder.

Meesterwerk van Bergman.
Voor de echte liefhebber is de Criterion-uitgave een aanrader. Op deze 5 dvd-set staan zowel de drie-uurs- als de vijf-uurs versie.
Daarnaast nog de documentaire over de making-of en extra interviews en commentaar.

avatar van 93.9
Prachtige, rijke en bijzondere film.
Ik zag de 3 uurs-versie op een Elsevier VHS met een wat vreemde soms dubbele Nederlandse ondertitelling die door elkaar liep.
Was soms een hele puzzel het te ontcijferen.

Dit is typisch een film die te lang duurt voor mensen die niet alleen maar de film kijken om de film...

avatar van Freud
Waarom kijk je dan wel, als ik vragen mag?

Voor de ontspanning / gezelligheid?

avatar van Ramon K
En dan 5 uur naar een film kijken die jou dat niet biedt? Zeer raar. Film is kunst en hoeft niet enkel te entertainen by the way.

Dat zeg ik, dit is misschien meer een film voor mensen die films zien als kunst

Daarbij vind ik de film nog los van alle inhoud ook prima entertainment.

Queto Yurlunyur schreef:
Daarbij vind ik de film nog los van alle inhoud ook prima entertainment.

Maar je moet er geduld voor hebben Dat vind ik niet deugen aan een film

Ben ik ook benieuwd naar, ik zag een versie van 298 min. bij de Bijenkorf liggen voor 20 euro's dacht ik!

starbright boy schreef:
Waar moet ik beginnen? Over deze film valt zoveel te zeggen dat ik dat nauwelijks meer weet.

Insgelijks Het begin is reeds het equivalent van een luid aflopende wekker in je hoofd: Alex zit onder tafel - de klok tikt weg - de kristallen luchter rinkelt lichtjes onder invloed van het ietwat luide getik van diezelfde klok.

Het knisperen van de sneeuw (krr-krr-krr ... ad infinitum)onder het gewicht van een man die de stadslichten ontbrandt ...

Dagdagelijkse taferelen (alhoewel de stadlichten tegenwoordig automatisch aanknippen ... ), maar die toch een flinter dwaze magie bevatten ... die Bergman weet onder beelden te brengen

Elk personage weet met een deeltje sympathie weg te lopen (zelfs de bisschop - neem dat tafereel waar hij Emelie smeekt om bij hem te blijven - "Ik heb maar één masker" ... en daarmee zijn treurliedje zingt over het ontbreken van verbeelding in zijn geest. )

Wat een sukkel, denk je dan - om na het zien van "Fanny & Alexander" te concluderen: "We zijn allemaal sukkels"

avatar van eRCee
Het eerste deel van de vijfuurs-versie (3 aktes) heb ik twee maanden geleden gezien, de laatste twee aktes gisteren. Niet ideaal dus. Deze film is echter zo krachtig dat ik meteen weer in het verhaal zat.

Zelden zag ik zo'n diepzinnige film. De dialogen zijn complex, de karakters compleet en divers. En door het intrigerende verhaal heen weeft Bergman zijn religieuze zoektocht. Er is te weinig tijd om over alles na te denken. Daarvoor moet je de film herzien. Toch is de film niet heel 'zwaar', bij vlagen zelfs ontzettend grappig.

De film bevat een hele reeks magnifieke scenes: Oscar en Emilie op zijn sterfbed, de rouw van Emilie, de ondervraging van Alexander door de bisschop, het gesprek tussen de twee broers en de bisschop, de ontmoeting van Alexander met 'God'. Onvoorstelbaar krachtig, vaak juist in de eenvoud. De sfeer die wordt neergezet in de verschillende huizen is subtiel en meeslepend.

Eigenlijk schieten woorden tekort. Voorlopig nog net niet de maximale score omdat ik de film soms, vooral in het begin, net wat te traag vond. Deze film moet ik herzien, en dan in één keer.

avatar van dutchtuga
Een typische Bergman maar dan eentje die jammer genoeg te lang duurt. Ik heb de 5 uurs versie gezien voor alle duidelijkheid.

Heb me niet echt verveeld ofzo maar had sterk het gevoel dat dit verhaal makkelijk ingekort had kunnen worden. Dit voor een wat intensere kijkervaring misschien. Leek wel of het expres uitgerekt was om er een tv-serie van te kunnen maken.
Nou weet ik dat er ook een 3 uurs versie is en die zal me stukken beter gaan bevallen denk ik.
Als ik het goed heb wordt er in die versie meer vanuit het oogpunt van Alexander verteld en laat ik dat nou het meest interessante hebben gevonden aan de film. De "fantasieen" van deze jongen, zijn kijk op het leven vond ik vaak erg mooi verteld/uitgebeeld. Hij bracht een wat surrealitisch tintje in de film, iets wat FoA precies nodig had want vaak verviel de film in simpel tv-melodramatiek. Visueel straalt het dat ook (buiten een paar erg mooie delen/scenes zoals het mooie donkere sfeervolle eerste uur bv) grotendeels uit.

Wat FoA erg sterk maakt zijn, zoals in elke Bergman, de geweldige acteurs. Erg goede personages zetten zij neer waar je makkelijk een band mee creeert. Voornamelijk Edwall, Froling en Guve als Alexander waren indrukwekkend. Eigenlijk was iedereen dat wel en zij zorgen er voor dat je je aandacht bij de film houdt en sympathie opwekt voor de familie Ekdahl.
Ander sterk punt waren de kostuums en aankleding van de sets. Niets op aan te merken hier. Het zag er allemaal prachtig uit.

Ik denk dat Bergman met deze film een soort van ode brengt aan de creativiteit van de mens. Iets wat duidelijk te merken is aan een paar aspecten, zoals het hele gedoe met Alexander bv, of de terugkeer van Emilie naar het theater, de liefde die voor de creativiteit blijft bestaan ondanks de twijfels dat een mens in zijn leven heeft. Een van deze twijfels ook hier weer het bestaan van God. Iets wat Bergman wel vaker in zijn films stopt.

Over het geheel wel een geslaagde film maar ietwat uitgesponnen en op momenten teveel leunend naar tv-drama. De 3 uurs versie hoop ik binnenkort te kunnen zien. Misschien dat hogere beoordeling volgt.

avatar van jordybeukeboom
Betreft lange versie: tot op de helft boeiend maar af en toe ook vervelend, omdat enige vorm van spanning achterwege blijft.

Dit zorgt echter wel voor een goede intro in de omgeving, de familie, de karakters en de onderlinge verhoudingen. Ook zitten in de eerste helft enkele erg sterke scenes.

In helft 2 barst Bergman los, mede door de geniale bisschop, van wie ik nog steeds niet weet of hij goed of slecht is… Het mooiste vind ik dan ook dat je niet meer weet wat de waarheid is, en wat goed en slecht is. Ook het geaccepteerde kindje van die ene man bij de serveerster laat je erg nadenken over goed en kwaad. Deze film is een complete gedachtenoproep over goed en kwaad, en laat zien dat niets is zoals het lijkt, of toch wel in sommige gevallen.

Alexander acteert subliem en zet een zodanig bijdehant en eigenwijs karakter neer dat ik meerdere malen een grote glimlach kreeg, vooral in de scenes met de bisschop.

Fanny blijft wat meer op de vlakte, maar acteert ook goed. Verder vindt ik de film 100% realistisch, niks komt onecht of gekunsteld over, je kijkt als het ware naar een documentaire

4,5 sterren, en plaats 10 in mijn top 10

jordybeukeboom schreef:

Inderdaad! Het mooie is dat je als kijker eerst heel zwart-wit denkt, maar naarmate de film vordert worden alle waarden op losse schroeven gezet. Uiteindelijk lijkt het wel of de bisschop slecht doet zonder het te willen en rest slechts medelijden. Het gesprek over de maskers is ook subliem!

Zachery Glass schreef:

eRCee schreef:
Deze film moet ik herzien, en dan in één keer.

Gisteren was het zo ver. Lang leve de bibliotheek van Almelo!

Fanny och Alexander blijft voor mij een unieke film. Opgezet als een familie-epos is dit meesterwerk eigenlijk nog het meest te vergelijken met de grote romans van Tolstoi: zoveel personen, zoveel gelijktijdige gebeurtenissen, zoveel afwisseling.
De grootste kracht van deze Bergman schuilt in de personages, die ongelofelijk echt zijn. Daarmee bedoel ik niet eens zozeer realistisch maar vooral menselijk: ambigu en complex. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om het handelen van Emilie te plaatsen. Ik heb geen idee hoe ik haar moet beoordelen, ze is niet te classificeren en in een hokje te stoppen. Goed en kwaad zijn onlosmakelijk met elkaar verweven in de personages, waarmee de film geen al te positief beeld schetst van de mens.
De thematische rijkdom van Fanny och Alexander is onvoorstelbaar. Alles wat Bergman in eerdere films al eens heeft uitgewerkt komt hier samen: de zoektocht naar God, verhoudingen tussen man en vrouw, de echtheid van de mens, het verband tussen kunst, fantasie en werkelijkheid.

Achteraf betwijfel ik of het een goede keus is deze film in zijn geheel te zien. Het is namelijk een erg lange zit. Fanny och Alexander is ook niet elk moment even meesterlijk, simpelweg omdat het onmogelijk is om vijf uur lang hoogtepunten op elkaar te stapelen. Daarom geen verhoging naar vijf sterren: de 4,5 en de top 10 notering blijven stevig staan.

Tenslotte wil ik de geweldige rol die Gunn Wallgren neerzet als grootmoeder nog even noemen. Uiteindelijk krijgt zij, na een drievoudig slot, het laatste woord: 'Tijd en ruimte bestaan niet. Tegen het vage decor van de werkelijkheid weeft de verbeelding nieuwe patronen...'

avatar van danuz
Heb zojuist de 3 uur durende versie gezien. Denk dat dit wel een juiste keuze was. Alhoewel ik een paar plot wendingen wel erg haastig vond, of (te) kort belicht. Fanny en Alexander wonen ineens een jaar lang bij de Bisschop, we krijgen haast niets te zien over hun misère bij de beste man
Ik weet niet of dit bij een 5 uur durende versie beter is gedaan..

Verder een erg mooie en aparte film. Hij ontpopt zich van een behoorlijk stijf kostuumdrama in een, naar het einde toe, behoorlijk los en soms bijna hypnotiserende film. Vooral de scène met de brandende tante is geniaal.

Voor de rest is het moeilijk om iets over de thema's van de film te schrijven. De manier waarop met geloof wordt omgegaan en de inkijk die je krijgt in twee huishoudens begin vorige eeuw, is erg mooi gedaan.
De striktheid waarin geleefd werd is verschrikkelijk, maar nadat ik het huishouden van de bisschop gezien had, verlangde ik gelijk weer terug naar het ouderlijk huis van Fanny en Alexander. En zo kreeg ik ook gelijk meer respect voor de omgang van de familie. Dit vond ik nog één van de mooiste dingen aan de film.
En huishouden dat eerst zou koud lijkt, is eigenlijk erg warm.

Ook vond ik de keuze om echt op Alexander in te zoomen erg goed. Hij was degene die het erg moeilijk heeft met het leven en de keuzes die (voor hem) worden gemaakt. Fanny zal het vast ook moeilijk gehad hebben, maar was meer gehoorzaam.

Erg mooi film dus, die ik zeker nog eens wil bekijken.
Geef hem nu 4*.

avatar van maxcomthrilla
Mijn 1ste Bergman en gelijk een schot in de spreekwoordelijke roos!

Ik heb de 5 uur durende versie bekeken en ben vanaf begin tot eind geboeid blijven kijken naar de familieperikelen van de familie Ehkdahl. Ik wist niet wat ik moest verwachten maar mij was wel duidelijk geworden dat ik Bergman niet onder de noemer komediant moest plaatsen. Toch vond ik dat er best veel humor in zat. Met name de stukken waarin Mein Carlschen meespeelde leken af en toe een beetje slapstick. Hij sprong af en toe geweldig uit de familieban en het was tegelijk geweldig als schokkend hoe hij zijn vrouw behandelde

Mama Ehkdahl leek op het begin een enorme bitch getuige haar opmerking jegens de bedienden en haar kille reactie tegen Ester maar gaanderweg bleek het toch meer een soort pantser om zichzelf te beschermen tegen de harde buitenwereld.

Het 1ste uur was een uitgebreide kennismaking met de familie Ehkdahl. Een boeiende kennismaking!

Het gedeelte waar de vader stierf was ook erg goed in elkaar gezet, niet een te lang sterfbed en leuk om te zien hoe Alexander ermee om ging.

Waar ik veel te weten ben gekomen over het personage Alexander ben ik alleen wel een beetje teleurgesteld in de karakteruitdieping van Fanny. Tijdsnood is geen excuus!
Maar dat is eigenlijk de enige reden dat de film van een 5* afhoudt!

Met de dialogen, de spanning, de gruwelijkheid van de priester zat het allemaal wel goed! Ik vond dat de kerk er sowieso niet best vanaf kwam. Vrij muffe, zoutloze maar grappige kerkpersonages gespot met een enorme toewijding voor regels. En dan wel zeggen dat ze voor vrijheid zijn....

Het wat surrealistische einde was ook goed gevonden met als hoogtepunt de scène waarin Alexander achter de deur god denkt te vinden en deze zich wil openbaren aan Alexander Ik schrok wel eventjes! Aardige kennismaking dus met Bergman. Voorlopig hou ik het op een wel verdiende 4,5*

avatar van Lord Flashheart
Erg mooie film, al zijn me een aantal dingen nog niet duidelijk. Ik ga hem zeker nog een tweede keer bekijken, maar voorlopig staat hij met 4 sterren in mijn top 10. Tempo ligt trouwens wel laag, het duurde ook erg lang voordat ik bijvoorbeeld doorhad wie nu de ouders van die twee kinderen waren. En wel meer van dat soort triviale dingen bleven mij lang onduidelijk. Voor deze film moet je toch een bepaalde leeftijd hebben om hem te kunnen waarderen denk ik.

kiriyama
Prachtige film. Uitgebreidere review volgt.

avatar van Paalhaas
Welke kan ik nou het beste gaan zien, die van 3 of van 5 uur?

avatar van BlueJudaskiss
5 uur.

avatar van J.S.
Zojuist de 5-uur versie gezien en ik stel vast dat dit 1 van de mooiste films is die ik ooit in heel mijn leven gezien heb.

Fanny och Alexander is een boeiende vertelling over twee kinderen die uit hun warme nest worden gerukt wanneer hun moeder na de dood van hun vader hertrouwt met een strikte bisschop die de kinderen hun opkomend individualisme wil breken en Alexander het recht van zijn fantasie wilt ontnemen.

Fanny och Alexander is op de eerste plaats een vertelling over de Ekdahl-familie, de leden hebben schijnbaar een goed leven, maar niets is minder waar, sommige zijn depressief anderen zijn zo vastgeroest in hun routineus leven dat ze vergeten zijn wat het is om zich levend te voelen, het valt op hoeveel aandacht besteed wordt aan deze personages.

Bergman's morele en spirituele vraagstukken zijn ook hier weer overvloedig aanwezig, hij stelt vragen over het bestaan van God, het alleen zijn van de mens, en de zin van het bestaan, dit is pas mijn tweede Bergman (het eveneens schitterende Smultronstället was mijn eerste kennismaking met hem) maar ik ben er nu al van overtuigd dat hij 1 van de grootste ooit is en ik nog veel genot zal beleven aan de rest van zijn werk, voor Fanny och Alexander heb ik in ieder geval de maximale score over: 5 sterren.

avatar van Lord Flashheart
Opnieuw de drie uur durende versie bekeken en het is me wederom goed bevallen. Het smaakt echter naar meer; tijd voor de 5 uur durende versie. Hoewel het allemaal goed te volgen is, gaan sommige plotwendingen in de korte versie iets te snel. Zo worden de verschillende familieleden wat haastig voorgesteld. Ook wanneer Emilie tegen haar moeder zegt dat ze bij de bischop weg wil en hem haat, terwijl zij hem de scene daarvoor nog steunde. Hier zijn duidelijk stukken weggeknipt. In de 5 uur versie zal waarschijnlijk wel beter worden uitgediept hoe de relatie zo heeft kunnen omslaan. Een beetje spijt dat ik niet direct voor de lange versie heb gekozen. Ik kan iedereen aanraden, die de film nog niet gezien heeft, om gelijk de lange versie te gaan kijken. Niettemin verhoog ik mijn cijfer met een halve ster naar 4,5*.

Lord Flashheart schreef:

Is dat de frustratie?

Yuma Q. schreef:
Is dat de frustratie?

Ja, een beetje wel. Inmiddels heb ik echter de volledige versie in huis; nieuw voor slechts een tientje . Dus zodra ik zin heb ga ik die eens kijken.

Erg moeilijke film voor mij om te beoordelen. Vond het eerste uur veel te langdradig en heb na een uur ook overwogen om de andere 4 uur te laten schieten. Dankzij de reacties hier dat het toch echt minder langdradig zou worden doorgekeken. En gelukkig maar. Vond de film hierna erg goed. Prachtig verhaal waarbij ook nog eens geweldig geacteerd wordt. Zeker de bisschop vond ik een geweldige rol. Vindt het dus erg moeilijk deze te beoordelen. Ga voor een dikke 3,5 maar denk dat ik de drie uurs versie veel meer kan waarderen. Die zou wel eens 4+ kunnen eindigen.