Fanny och Alexander (1982)

Alternatieve titel: Fanny and Alexander

Zweden / Frankrijk / West-Duitsland
188 minuten (bioscoopversie) / 312 minuten (miniserie)

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Bertil Guve, Pernilla Allwin en Ewa Fröling

Fanny en Alexander zijn lid van de weelderige en kleurrijke familie Ekdahl in een Zweeds stadje begin vorige eeuw. Hun ouders, Oscar en Emilie, beheren beiden het lokale theater, en worden daarbij geholpen door Oscar's moeder en broer. Als Oscar op vroege leeftijd sterft, trouwt weduwe Emilie met een bisschop en verhuizen ze met de twee kinderen naar zijn strenge en sobere kanselarij. De kinderen voelen zich direct diep ongelukkig.

• Vanaf 20 december in de bioscoop (re-release)
  • nummer 157 in de top 250

Yerdaddy (hm, bizarre aanhef)!!

Ik ben geinteresseerd.. Geef die info...

Ach ja, what's in a name
Komt ie:

[schaamtelozereclamevoorfilmhuismodus]
Filmhuis Griffioen te Amstelveen draait, in het kader van het Zweeds Festival, op vrijdag 26 en dinsdag 30 september Fanny och Alexander. Voorstelling begint beide dagen om 20.00 uur.
[/schaamtelozereclamevoorfilmhuismodus]

FisherKing
Hoe groot is dat doek daar ?

FisherKing schreef:

Hoe groot is dat doek daar ?

Ik zal het morgen even navragen.

Nou FK (can I call you FK?), het doek is ongeveer 2 bij 3.5 m, maar het wordt nog speciaal voor jou opgemeten.
Ik hoop dat het niet te klein voor je is. Er draaien trouwens nog andere zweedse films, daarvoor verwijs ik je naar www.filmhuisgriffioen.com

Thanks for the Info.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Waar moet ik beginnen? Over deze film valt zoveel te zeggen dat ik dat nauwelijks meer weet. Hij was weer bijzonder indrukwekkend.
Een grote film waar heel veel levensvragen aan bod komen. Over spritualiteit en religie, goed en kwaad, dood en leven.
Bergman lijkt wat meer vrede te hebben bij het niet kunnen beantwoorden van levensvragen dat in the seventh seal en winter light. De eerste film worstelde meer, de tweede was zelfs boos. deze film heeft op het einde iets veel berustenders. De waarheid gaat ons voorstellingsvermogen te boven, dus we kunnen ons (voorlopig?) maar beter bezig houden met de kleine dingen. Hoewel niet definitief wordt het inhumane geloof van de stiefvader hier overwonnen. Fanny och alexander is hoopgevender.
De film zit vol ontroering. Weergaloze scenes zijn onder andere De scene waarin Alexander gestaft wordt door zijn vader en in de derde persoon over zichzelf praat en de scene waarin Alexander Ismael ontmoet die hem confronteert met zijn werkelijke gevoelens.
Ik heb behoefte om over een tijdje de 5-uurs versie te gaan zien.

voorlopig 4.5*

starbright boy schreef:

Ik heb behoefte om over een tijdje de 5-uurs versie te gaan zien.

De DVD van Artificial Eye die oa Play verkoopt is niet van zo'n beste kwaliteit. (qua beeld was ie wel OK, beetje te licht) :

Foutieve menu-indeling (een aantal chapters wordt geen melding van gemaakt), slechte ondertitels, maar het meest storende was, dat bij een van de aktes (opgedeeld in 6 aktes bij de lange versie) het geluid niet synchroon liep met het beeld. Uiterst Storend.

Vind overigens de korte versie veel beter.

gimli f
Zeker een erg mooie film.

Uitstekende acteerprestaties van werkelijk de hele cast, prachtige settings, sensuele kleurenpracht en een subliem verteld verhaal vol emoties, psychologie, spiritualiteit, kunsten en verschillende manieren van omgaan met jezelf, anderen en de wereld.

Had per ongeluk de vijf-uursversie meegenomen, waar ik drie uur verwachtte (kwestie van voor DVD gaan, zonder te kijken welke versie dit nou was), maar ik heb me geen seconde verveeld. De opbouw van het verhaal is perfect.

Het eerste uur is juist erg mooi, vol warmte en liefde. Dit eerste deel (de eerste twee uur) is echt perfect om je helemaal in te leven in de hoofdkarakters.
De kleurenpracht is hier fenomenaal, en elke scène lijkt een akte uit een toneelstuk, omdat niet toevallig zowat overal de gordijnen nog net in beeld zijn, zodat de kijker het gevoel krijgt te mogen meegenieten van een mooi opgevoerde show.

Later treedt de duisternis in, als van vader gewisseld wordt. En dan ontvouwt zich langzaamaan een schouwspel vol ongekende staaltjes magie, filosofie en bovennatuurlijke trekjes. Na het sobere, sombere vierde uur wordt het tijd voor de wereld van de dromen, de hoop en de niet te bevatten menselijke capaciteiten.

Naast het spirituele en het filosofische spelen ook de kunsten een mooie, belangrijke rol. De mens is door kunst omgeven en kan deze aanwenden om meer uit zichzelf te halen, lijkt Bergman te zeggen. Via theater, poppenspel, alles is mogelijk. Het sterke is dat deze kunsten tegelijkertijd zoveel zeggen over de psychologie van de hoofdpersonen, de maskers die ze dragen, de manier waarop ze zich voortbewegen.

En Bergman begeeft zich op publiekskritisch vlak:
"Audiences have no ears for the songs of giants, only the squeaking of dwarfs."

Verdoe je tijd toch niet met oppervlakkige zaken, lijkt Ingmar te zeggen, en maak gebruik van de echte, ware kunsten.

De allerlaatste zinnen van de film zijn ook zo mooi:
"Anything can happen, anything is possible and likely. Time and space do not exist.
Against a faint background of reality imagination spins out and weaves new patterns."

Een pleidooi voor de dromers, dus. Maak gebruik van je dromen en je bovennatuurlijke krachten, van je capaciteiten tot spirituele groei en van je artistieke talenten. Bergman spreekt ware woorden, als je het mij vraagt.

Erg mooie film dus. Het zal me niets verbazen als ik Fanny och Alexander uiteindelijk moet uitroepen tot de voor mij persoonlijk mooiste film van Bergman.
Maar dat is iets waar ik graag achterkom binnenkort.

FisherKing schreef:

De DVD van Artificial Eye die oa Play verkoopt is niet van zo'n beste kwaliteit. maar het meest storende was, dat bij een van de aktes (opgedeeld in 6 aktes bij de lange versie) het geluid niet synchroon liep met het beeld. Uiterst Storend.

Dit neem ik terug.

Artifial Eye heeft net voor kerst een foutieve batch verwerkt met oa deze productieblunder.
Wie reclameert krijgt gratis een perfecte DVD toegestuurd.

Toch nog een goede service, maar smartegeld was meer op zijn plaats geweest

Dustyfan
Artificial Eye schreef:
Apologies for the defect copy of Fanny and Alexander that you bought. There was a batch of stock produced before Xmas that all had this problem with the synchronisation. We are replacing all faulty copies and I have sent one to you today.

Again, apologies for the inconvenience and I hope that you enjoy the film.

Kind regards
En dat binnen een uur na reclamering.
Erg netjes

avatar van Zelva
Erg netjes

Zeker zeg, dat ben ik helemaal niet gewend van die gasten. Normaal geven ze geen enkele reactie op wat voor e-mail dan ook.

Artificial Eye of Play ?

avatar van Zelva
AE.

damon
zeer sterke film en het eerste uur was inderdaad langdradig
ik had de 3 uurs versie gehuurd, maar het viel mij op dat er op 2-3 momenten een te grote stap in het verhaal werd genomen, waardoor er allerlei gebeurtenissen plotseling overkwamen

ik heb nog een vraagje:
op een gegeven moment komt die joodse man de kinderen 'ontvoeren' in een kist, de strenge stiefvader wordt achterdochtig en rent naar boven om te controleren of de kinderen aanwezig zijn. Daar treft hij de 2 kinderen liggend aan......maar ze zaten toch in die kist? of heb ik het niet goed gevolgd?

dit was mijn eerste Bergman en heb nu Het Zevende Zegel besteld

avatar van Gorro

The Criterion Collection is currently working on two separate editions of the Ingmar Bergman masterpiece Fanny and Alexander. The theatrical edition ($29.95) presents the Academy Award-winning 188-minute version of the film in a two-disc set with audio commentary by film scholar Peter Cowie, a collection of introductions by Bergman to eleven of his films, and an assortment of trailers. The special-edition five-disc boxed set ($59.95) includes the complete contents of the theatrical edition as well as the five-hour director’s cut of the film, Bergman’s own feature-length documentary The Making of Fanny and Alexander, a new 40-minute video of exclusive interviews with cast and crew, and Ingmar Bergman Bids Farewell to Film—a one-hour filmed interview with the famed director. Look for both editions of Fanny and Alexander in November!

Bron

Weer iets om naar uit te kijken.

Zag vandaag (ook) de Directors Cut van (ik meen) zo'n 5 uur. Vond hem minder dan ik gedacht had. (Te) veel trage stukken, dan wel weer afgewisseld door erg sterke en indrukwekkende scènes. Heb wel beter Bergman's gezien, maar toch 3,5*.

kappeuter (moderator)
Je moet ook de 'korte' versie van 3 uur zien.

FisherKing
Oneens, Q en ik zijn het erover eens dat ze beide briljant zijn. Wellicht moet Gotti de film maar eens uitgeslapen zien

kappeuter (moderator)
Ja maar misschien zou je niet met de 5-uuirs versie moeten beginnen dan.

De drie-uursversie is misschien inderdaad beter om mee te beginnen, de 5-uursversie vraagt vrij veel van je geduld de eerste keer. Toch ben ik bij herzien tot de conclusie gekomen dat de 5-uursversie echt beter is, zelfs met enige afstand. Het verhaal verloopt veel vloeiender (in de 3-uursversie zien we de aanloop en de afloop van het kerstdiner, maar nooit het kerstdiner zelf, de centrale gebeurtenis van de eerste akte), de sfeer wordt veel beter neergezet, en enkele cruciale scenes missen in de korte versie (bvb. Alexander op zolder, de vertelling en de droom bij de Joodse man, en de discussie van de twee broers van Emilie met de bisschop). Ook worden alle bijfiguren veel meer uitgediept in de lange versie, waarbij de stukken zonder Alexander ook veel logischer aanvoelen wat betreft hun rol in het verhaal.

(het is overigens een misverstand dat de 5-uursversie een director's cut is; het is een vierdelige miniserie voor de Zweedse tv, terwijl de 3-uursversie een latere inkorting daarvan is voor een bioscooprelease)

Vanacht op ARD (Duitsland 1). Duitse tv dus waarschijnlijk nagesynchroniseerd... Van 00.50-03.55.

kappeuter (moderator)
Vanaf 8 februari te koop op dvd (Homescreen).
312 minuten versie.

Hoe, wat, waar en vooral hoe duur?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
NRC handelsbladserie, Homescreen, rond de 20 euro

neo (crew)
Ik heb een vraag van iemand die wil weten welk (klassiek) stuk er gebruikt wordt in de opening van Fanny och Alexander? Aangezien ik zelf de film niet ken...

Op imdb stonden de volgende:

- Benjamin Britten
- Frédéric Chopin (from "Funeral March/Nocturne" )
- Robert Schumann (from "Piano quintet in E flat, Op 44, 2nd movement" )
- Robert Schumann (from Lieder "Frauenliebe und -leben, IV. Du Ring an meinem Finger" )

Iemand een idee?

neo schreef:

- Robert Schumann (from "Piano quintet in E flat, Op 44, 2nd movement" )

Net even gechecked maar het is volgens mij het Piano Quintet van Robert Schumann.

neo (crew)
Met hoeveel procent zekerheid weet je dat? Je naam en eer staan op het spel, maar dat had je denk ik al voorzien

150 % zeker. !
Check : http://opus100.free.fr/fr/Cham...

En ik heb de DVD, maar dat had je al door

Prachtnummer overigens.

neo (crew)
Ok een eervolle vermelding voor FK staat genoteerd!