Fanny och Alexander (1982)

Alternatieve titels: Fanny and Alexander | Fanny & Alexander

Zweden / Frankrijk / West-Duitsland
188 minuten (bioscoopversie) / 312 minuten (miniserie)

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Bertil Guve, Pernilla Allwin en Ewa Fröling

Fanny en Alexander zijn lid van de weelderige en kleurrijke familie Ekdahl in een Zweeds stadje begin vorige eeuw. Hun ouders, Oscar en Emilie, beheren beiden het lokale theater, en worden daarbij geholpen door Oscar's moeder en broer. Als Oscar op vroege leeftijd sterft, trouwt weduwe Emilie met een bisschop en verhuizen ze met de twee kinderen naar zijn strenge en sobere kanselarij. De kinderen voelen zich direct diep ongelukkig.

• Vanaf donderdag 20 december in de bioscoop (re-release)
  • nummer 159 in de top 250

Meesterwerk van Ingmar Bergman

avatar van Ramon K
Deze prachtige film wist mij echt te verrassen; de film begint als een historisch drama met een vleugje humor, maar naar mate de film vordert kom je erachter dat je getuige bent van een spirituele tocht van een jonge jongen. De film behandelt het wel/niet bestaan van God, de goedheid/kwaadaardigheid van de mens, het vrezen voor de Dood, het bestaan van geesten en alle andere vragen waar de mens maar geen antwoord op krijgt.

De decors, settings en de aankleding is wonderschoon en het camerawerk is subliem; vele mooie shots van indrukwekkende landhuizen, mooie beelden van besneeuwde straten en aandoenlijke tafferelen geschoten in formidabele kleuren.

De acteurs leveren allemaal topprestaties af en geven de dialogen en monologen de extra emotie mee. Fisherking heeft gelijk. Een waar meesterwerk.......5 sterren.

Iemand die weet of het bedoeling is dat deze film op DVD komt? En de (langere) tv-versie?

avatar van manic
Kan mij enorm vergissen, maar volgens mij zag ik 'm bij de boekhandel staan? (ARTIFICIAL EYE FILM COMPANY video mischien?)

avatar van aburefan
opvallend dat die onbekende europese films vaak hoog scoren bij regisseurs.

FisherKing
Wat bij het "grote" publiek bekend is, is natuurlijk pulp ( meestal ) Het zijn de 'kleine' meesterwerkjes die het doen ! Je komt ze vaak tegen als je een bepaalde regisseur volgt; en je moet er moeite voor doen !

Deze film is niet bepaald onbekend volgens mij hoor.

aburefan schreef:
opvallend dat die onbekende europese films vaak hoog scoren bij regisseurs.

Onbekende.......?

Wow, wat mooi!
Beste familiedrama dat ik zag. Om meerdere keren te bekijken.
Wat was die bisschop een akelige man zeg!
En de moeder van Alexander een knappe vrouw!

avatar van Ramon K
Kappeuter wordt dadelijk ook nog Bergman-fan

Grote kans!

avatar van narva77
Deze toevallig gekocht bij Moskwood, Kappeuter? Daar was ie toevallig niet meer leverbaar

kappeuter (moderator)
Ja, er was nog precies een in voorraad!

Ik heb de film gehuurd bij mijn favoriete videotheek in Utrecht; de Korte Jans.

Ik ga maar eens bij Moskwood smeken of ze een Bergman dvd box willen uitbrengen!

avatar van Zavo
Ik heb hiervan de lange versie gezien (5 uur). Wel een beetje langdradig, vooral in het begin, het duurt lang voordat je er echt in zit. Ik ben nu ook wel benieuwd naar de korte versie (voor zover je 3 uur kort kunt noemen). Voorlopig 4 sterren.

Enig idee waar ik deze film zou kunnen krijgen

avatar van JayLunar
Nils schreef:

Enig idee waar ik deze film zou kunnen krijgen

E-N-G-E-L-A-N-D

T-h-n-x-s

avatar van Goodfella
Voor morgen heb ik de 312 minuten (!) durende director's cut in de planning staan. Heeft iemand beide versies gezien en zo ja, welke vind je beter?

kappeuter (moderator)
Ik zag de NL ondertitelde video van Elsevier (?!). Geen idee welke versie dat is.

avatar van Goodfella
Zo... dat was best een lange zit

Hele mooie dramafilm, vooral ontzettend goed geacteerd. De manier waarop geesten, het doel van ons bestaan, de verschillende 'maskers' die we dragen, het leven, de dood en het wel of niet bestaan van een God door het verhaal zijn verweven is heel knap gedaan.

Sommige scènes vond ik echter toch te langdradig -met name de eerste 100 minuten van de film ongeveer - en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe goed ik de normale versie van slechts 3 uur wel niet ga vinden. Voorlopig 4 sterren... en Ingmar Bergman is nu definitief een van m'n favoriete regisseurs.

avatar van Ramon K
Ik heb trouwens alleen de versie van 3 uur gezien, dus het kan goed zijn dat jij nu een hoop overbodig materiaal hebt moeten aanschouwen Goodfella. Ben wel blij dat er weer een Bergmanliefhebber is opgestaan!

avatar van Zavo
Ik ben het helemaal met goodfella eens. Vooral het eerste uur is het inderdaad een beetje langdradig (ik heb ook de director's cut gezien), maar als je eenmaal de karakters leert kennen wordt hij steeds beter. Soms vond ik hem alleen wel een beetje pretentieus.
Vanavond ga ik The Seventh Seal kijken, ben benieuwd of die net zo goed is.

Goodfella schreef:

Is ie ook in NL op dvd?
Of alleen in Engeland?

kappeuter (moderator)
Nog niet, maar ik neem aan dat 'ie deel uit maakt van de Bergman collectie die Moskwood binnenkort uitbrengt op dvd (totaal 14 titels)!

Wouter schreef:

Is ie ook in NL op dvd?
Of alleen in Engeland?

Deze versie is te huur bij de cinematheek.

Even een vraagje: welke films heeft bergman nog meer gemaakt met kinderen in de hoofdrol?

avatar van Ramon K
In Tystnaden wordt 1 van de drie hoofdrollen door een kind vervuld.......

FisherKing
Stukjes in Höstsonaten ook. Flashback naar kindertijd. Maar das iig geen hoofdrol.
Heeft wel een scenario geschreven (over zijn ouders en de omgang met kinderen) dat door zijn zoon is verfilmd.
Söndagsbarn. Het is de vraag in hoeverre Ingmar een hand in de regie had. (ik vermoed veel)

Binnenkort in het filmhuis van de VU in Amsterdam. Als er mensen geinteresseerd zijn, kan ik wat meer info geven.