Sommaren med Monika (1953)

Alternatieve titels: Zomer met Monika | Summer with Monika

Zweden
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Harriet Andersson, Lars Ekborg en John Harrison

De mooie Monika ontmoet in een bar Harry. Het klikt tussen de twee en Monika droomt al helemaal weg bij het idee van een gelukkig huwelijk dat mogelijk voort zal komen uit hun romance. De twee vertrekken voor een paar dagen naar het eiland Ornö. De zomeridylle neemt een bittere wending wanneer Monika iets teveel aandacht schenkt aan een andere jongen.

avatar van mayhemblik
Mooie film, en dan nu hup m'n dagelijkse 4x opdrukken en dan voldaan naar bed.

avatar van Spetie
Sommaren med Monika is een goede vroege Bergman, die in tegenstelling tot veel van zijn films erg toegankelijk is en een simpel, maar leuk verhaal heeft.

Harriet Andersson is het grote pluspunt hier en acteert ondanks haar jeugdige leeftijd al zeer volwassen. Bergman weet hier een lekkere zomerse sfeer te scheppen, waarin het in eerste instantie erg verliefde jonge stelletje helemaal in op kan gaan. Fijne shots van de weide lucht, de zee en het zomerse landschap en een leuk stel, die ik het geluk best gunde.

Dat het richting het einde alsnog misgaat tussen de twee, zag je al van ver aankomen, maar voelde alsnog vervelend. Het is het typische voorbeeld van een relatie, die een zomerse vakantieliefde is, waar men elkaar liefheeft en ziet op de meest fijne momenten en waar men bij tegenslag, in dit geval de vrouw, al vrij snel het bijltje erbij neer gooit. Al met al best een prettige wegkijker. Niet top, maar wel bovengemiddeld goed.

wibro schreef:
Ik kan mij geen naaktscenes voor de geest halen van films die vóór 1953 gemaakt zijn.

Tegenvallende Bergman over twee tieners, die samen de zomer doorbrengen op een afgelegen eilandje en daar een kind aan overhouden. Wellicht revolutionair voor die tijd, maar de onsympathieke hoofdpersonages maken het moeilijk enige empathie voor hen te ontwikkelen. Hoewel Bergman de film opluistert met fraaie opnamen van de omgeving, kan de film niet tippen aan Arne Mattsson’s twee jaar oudere, veel mooiere en destijds qua naakt baanbrekende film over een al even tragische zomerliefde: Hon Dansade en Sommar (1951)

avatar van Laurensv
Mooie film van Bergman. Ik ben zeker niet altijd een groot fan van hem (geweest), maar de laatste jaren kan ik het steeds beter waarderen. Wellicht tijd voor een herwaardering van zijn oeuvre. Hoe dan ook, geslaagd portret van een vurige kalverliefde. Vanaf het eerste moment merk je dat Monika met wisselende intenties aan het avontuur begint, rokend in de bar om jongens op te pikken. Hoewel oprecht in haar liefde voor Harry, sleept ze hem mee in haar onvermijdelijke terugval. Een femme fatale, alleen dan van laag allooi. Alles zit gevangen in die ene close up, erg mooi gedaan.