Den Goda Viljan (1992)

Alternatieve titel: The Best Intentions

Zweden / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië / Frankrijk / Denemarken / Finland / Noorwegen / IJsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Bille August
met Samuel Fröler, Pernilla August en Max von Sydow

Het verhaal van Ingmar Bergman's ouders. In 1909 wordt de arme theologie-student Henrik Bergman verliefd op Anne Akerblom, dochter van een rijke familie. Nadat ze zijn getrouwd accepteert Henrik een baan als dominee in het hoge noorden van Zweden. Na een tijdje kan Anne het leven in het eenzame koude Norrland niet meer aan, en gaat terug naar Uppsala. Henrik blijft in het noorden.

FisherKing
Narva; je bent me net voor: Ik had het plaatje al klaar!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
narva had een beetje een brak plaatje meegestuurd, dus ik moest ook nog even op zoek

avatar van narva77
Dat doe ik express om Jordy te pesten

prachtig.

avatar van Freud
Een beetje zoals La Meglio Giuventu: een heerlijke film, aangrijpend, met prachtige, levensechte personages en met steengoede acteurs. Vormelijk niet echt vernieuwend of zo, maar gewoon een mooi scenario, over de aangename en (erg) onaangename dingen des levens. En doordat de film zo lang is (geen zes uur deze keer, maar toch wel zeker drie) krijg je een heel sterke band met de personages (Trouwens schitterend hoe echt dat de personages hier zijn, je wordt als kijker voortdurend heen en weer geslingerd tussen bewondering en ergernis over wat ze (elkaar aan)doen, de ene keer krijg je een hekel aan Henrik, de volgende keer is Anna een stom wicht, maar in feite zijn ze gewoon allebei échte mensen, die écht reageren op alles.) Het scenario is van Ingmar Bergman, die het verhaal vertelt van zijn eigen ouders, het is prachtig om te zien hoe mooi hij hun leven en karakter hier samenvat.
Trouwens de winnaar van de Gouden Palm in Cannes 1992, ook beste actrice heeft hij toen gewonnen. En terecht, vermoed ik.

avatar van jordybeukeboom
Waar is deze film ergens te vinden....(?)

avatar van Freud
Ik heb hem op video gezien denk ik, maar er bestaat ook een dvd-versie van (hoewel mischien enkel UK import).

avatar van 93.9
Zojuist gezien op Movies Select Video. Een ouwe ex rental vhs dus. Lange film die nergens meeslepend wordt. Beetje tegenvaller.

Het is niet helemaal mijn soort verhaal en een tikkie langdradig maar verder ontegenzeggelijk goed gemaakt en geacteerd. Met name Pernilla August is echt geweldig.

Doet een beetje denken aan de Britse period drama's zoals die van James Ivory bvb.