The Squid and the Whale (2005)

Drama / Komedie

geregisseerd door Noah Baumbach
met Jeff Daniels, Laura Linney en Jesse Eisenberg

Brooklyn, 1986. Bernard, ooit een succesrijke romanschrijver, en zijn vrouw Joan, een veelbelovende schrijfster, besluiten een punt achter hun huwelijk te zetten. Hun twee zonen Walt, 16, en Frank, 12, moeten alleen uit hun verwarrende en tegenstrijdige gevoelens zien te komen. De weg naar volwassenheid wordt voor Walt een moeilijke periode in zijn leven, terwijl die voor Frank noodgedwongen te vroeg komt.

avatar van Pazmaster
Een leuk komisch drama met een uitstekende cast. Ook de subtiele humor was soms erg grappig, vooral het wedstrijdje ping pong tussen vader en zijn zoontje was hilarisch. Wel had de film wat langer mogen duren zodat er meer ruimte was geweest voor wat extra diepgang in de karakters, ik had dat wel graag gezien.

avatar van wess16
Film met fijne zwarte humor waar ik vaak hard om moest lachen. Film levert volgens mij het bewijs dat we allemaal maar wat aanmodderen in het leven, dat gepaard gaat met veel vallen en soms opstaan.

avatar van MDRAIJER
Af en toe gelachen. Voor de rest een standaard drama filmpje met niks bijzonders te bieden. Meestal hebben dit soort films nog zo'n super huil-momentje op het einde maar zelfs dat had dit niet. Het blijft allemaal redelijk tam. Saai, maar je leeft toch mee.

Mooiste aan de film is Hey You, wat meerdere keren wordt gebruikt.

5/10 2,5*/5* voor het goed acteren en mooie setting.

Wat een ongelooflijke ellende zeg.

Ik heb dan weliswaar nooit te maken gehad met scheidende ouders, maar dat kan niet als excuus worden gebruikt dat deze film mij op geen enkel vlak aan wist te grijpen. Het is niet te begrijpen waarom twee intellectuele ouders zich dusdanig onvolwassen gedragen in het het bijzijn van kun kinderen. Ook het gedrag van de kinderen kon ik totaal niet zien als gevolg van het gedrag/acties van de ouders, maar eerder als iets dat ten grondslag ligt aan het fundamentele intrinsieke psychologische euvel van de kinderen.

'Hey You' van Pink Floyd draagt wel enige mooie symboliek met de film, maar om dit nou 10 keer af te spelen, maakt de film zeker niet beter. Verder is dit nummer veel te bekend voor hetgeen het hier wordt aangewend. Dit maakt de, geloofwaardig-pogende, film ongeloofwaardig.

Acteerprestaties is verder helemaal niets mis mee. Ik denk dat dit de jongste Eisenberg is die ik tot op heden heb gezien en dat is best leuk.

Hetgeen deze film zo hemeltergend jammerlijk maakt is het slepende verhaal. Problemen blijven maar komen en daar wordt vervolgens helemaal niets mee gedaan. Er wordt nergens naartoe gewerkt. Weet overigens ook niet waar mensen om hebben moeten lachen. Het werd nergens grappig, maar ook nergens meeslepend, spannend of zelfs boeiend.

avatar van IH88
“Don't be difficult.”

Uitstekende film van Baumbach. The Squid and the Whale is op het eerste gezicht een normaal relatiedrama en een coming of age film ineen. Maar in de wereld van Baumbach is niets normaal. Excentrieke personages die de vreemdste dingen doen, vlijmscherpe dialogen, en een droogkomische aanpak. Ik hou wel van dit soort films. Baumbach weet ook op meedogenloze en oprechte wijze de pijnpunten en problemen van deze personages bloot te leggen. En Daniels, Eisenberg, Linney, Kline en Paquin zijn allemaal perfect gecast. Vooral Eisenberg lijkt wel geboren te zijn voor dit soort films en rollen.