Marriage Story (2019)

geregisseerd door Noah Baumbach
met Adam Driver, Scarlett Johansson en Laura Dern

Theaterregisseur Charlie en actrice Nicole zijn voor veel van hun collega's het ideale stel: ze zijn getrouwd, hebben een fantastische zoon en mede dankzij hun samenwerking kan hun theatergezelschap voor het eerst spelen op Broadway. Maar hun relatie loopt stuk wanneer Nicole besluit New York te verruilen voor Los Angeles om mee te spelen in een pilot voor een televisieserie en om dichter bij haar familie te zijn. Charlie en Nicole spreken af dat ze hun huwelijk amicaal willen beëindigen, maar wanneer ze er niet uit komen en advocaten de touwtjes in handen nemen, escaleert de situatie snel.

avatar van Nicholas
Lawyers suck huh?

Een film over twee acteurs in scheiding die, in ieder geval voor een gedeelte, wordt vertaald naar een toneelstuk. Dan loop je het risico her en der tegen het stempel pretentieus aan te lopen. De godsgruwelijke soundtrack helpt daar ook niet aan mee.
Het valt te begrijpen dat deze film hoge ogen gooit bij de Oscars, daar het een karakter gedreven film betreft waar de main leads (maar niet alleen zij) naar hartenlust hun talent tentoon kunnen spreiden. Beide doen dat heel aardig en vooral Driver laat zien over een behoorlijk bereik te beschikken. Ook complimenten aan Dern, die wel heel overtuigend een afschuwelijk kutwijf speelt.

Over de gehele linie is het wat mij betreft toch allemaal wat te netjes binnen de lijntjes, wat vlak. Lang vraag je je af wanneer de bom nu gaat barsten en hoe het toch kan dat er niet iemand eerder een gat in de muur slaat. Of Laura Dern door het raam naar buiten drop kickt. Wanneer de hoofdpersonages zich dan eindelijk wat meer als mensen gaan gedragen, voelt 't echter vrijwel meteen anticlimactisch aan. Zeker met dat gezapig einde.

avatar van Noodless
Typische film die misschien een paar Oscarnominaties kan verzilveren. Maar is de film nu echt goed? Neen, voor mij gewoon een gemiddelde film die een simpel scheidingsverhaal traag naar de kijker brengt. Gelukkig valt het goede acteerwerk wel echt op waardoor je toch wel bij het verhaal blijft. Toch denk ik niet dat de hoofdpersonages het beeldje voor beste acteur of actrice in de wacht gaan slepen. Een film die voor mij geen tweede kijkbeurt waard is. 6/10

avatar van N00dles
Sterk drama dat door het acteerwerk van de cast continu boeiend blijft. Marriage Story weet subtiel de pijn en het verdriet te vangen en hoe twee mensen te midden van alle formaliteiten van een (v)echtscheiding omgaan met elkaar. Een ode aan de menselijkheid en redelijkheid in een kille, zakelijke wereld van berekenende scheidingsadvocaten.
Het verzandt niet in een kluchtig War of the Roses, of een all-guns-blazing rechtbankdrama (al was de woordenwisseling in de rechtbank tussen de advocaten Nora (Laura Dern) en Jay (Ray Liotta) geweldig om te zien, die geslepen tactieken en steken heen en weer).
Het blijft klein en intiem (op een knallende ruzie na) zonder heel sentimenteel aangezet te zijn, met een redelijk bevredigend, ietwat anticlimactisch, bitterzoet einde.

Mooi was de scène waarin Nora en Bert in bijzijn van Charlie en Nicole een deal probeerden te sluiten. De blikken tussen Charlie en Nicole van plaatsvervangende schaamte en ongemakkelijke terughoudendheid was de perfecte weergave van hoe gestoord het kan worden als het gaat om wie wat krijgt, met voornamelijk het kind als inzet van het gevecht. De enige winnaars in dit soort drama's zijn de dure advocaten.

avatar van JHagenstein
Laatste tijd helemaal in de ban van deze film. Soundtrack album gedownload op iTunes. Pakt me elke keer weer. Voor mij persoonlijk niet alleen de beste film van het jaar maar de beste film van de afgelopen tien jaar. Wat een ultieme belevenis.

Interstellar op nummer twee en Manchester by the Sea op drie.

avatar van richiedoom
Mooie film met geweldig acteerwerk van Adam Driver en Scarlett Johansson. Ook hun zoontje vond ik overtuigend en gelukkig niet irritant (wat vaak voorkomt bij 'kind acteurs'). Jammer dat nagenoeg alle bijpersonages een soort karikaturen zijn. De moeder, de zus, de advocaten, de inspectrice, allemaal dik aangezette typetjes die in schril contrast stonden met het centrale duo. Dit vond ik soms lichtelijk storend, maar ik heb het gevoel dat de regisseur dit bewust zo wilde laten zien.

Verder een mooi, pijnlijk en ontroerend inkijkje in een vechtscheiding.

avatar van Vidi well
Bijzonder mooi geacteerd drama. Het verhaal is eenvoudig, maar er wordt uitgebreid de tijd genomen om alle fasen van een echtscheiding te doorlopen. Van enige naïviteit rondom de hele situatie, tot de cynische en kwetsende momenten die erop kunnen volgen. Met beide acteurs leef je erg mee, hoewel Driver wat meer op mijn sympathie kon rekenen.

Erg mooi vond ik de lange shots, die soms een halve scene beslaan. Het toont de talenten van de acteurs, en het houdt de spanning en emotie goed vast. Dat past goed bij dit verhaal waarin onder de oppervlakte minstens zoveel gebeurd als erboven.

De film oogt heel herkenbaar. Hoewel ik zelf niet gescheiden ben, en het ook nooit hoop mee te maken, leef je gemakkelijk mee met de hoofdpersonen. Dit vanwege de sterke introductie tijdens de opening, die voor iedereen in een relatie enige herkenbaarheid zal oproepen. Iedereen kan in zijn hoofd een lijstje maken van zijn partner met soortgelijke eigenschappen namelijk. Ook de kleine huishoudelijke irritaties en ongemakken die we door de hele film zien zorgen ervoor dat deze film een bijzonder herkenbaar en dus menselijk gevoel geeft. Naast de onvermijdelijke pijn die er soms bij hoort in de liefde.

avatar van EJ Steenbergen
Noodless schreef:

Helemaal mee eens. En, het tempo had ook wel een tandje hoger gemogen. Er zat ook best veel “opvulling” in de film die ‘m onnodig lang doet duren. 3,5*; Verder kom ik niet.

avatar van soom
I don't want this...

The Last Five Years, maar dan zonder alle letterlijk, hartverscheurende liedjes.
Ik heb nog nooit in een relatie of huwelijk gezeten, maar toch kan ik me heel goed voorstellen hoeveel pijn het kan doen om te scheiden.
Één of andere blonde zangeres, uit een popgroep uit de jaren '80, illustreert die gevoelens voor mij het beste. Hoewel haar mede-collega niet voor haar onderdoet.

Ik zag ooit Squid and the Whale en daar haalde ik heel veel bitterheid uit. Scherp en rauw.
Dit is veel en veel rustiger. Meer berustend, met kleine randjes verdriet.
Maar die luttele kringetjes van wat de personages meemaken, is wat Marriage Story zo krachtig maakt.

Dat je achterblijft met een gevoel dat je knockout geslagen wordt, volkomen onverwacht.

avatar van knusse stoel
Sterke film met een prima verhaallijn, een verhaal waarin het echtpaar Charlie en Nicole (Adam Driver en Scarlett Johansson) uiteen zullen gaan en het in eerste instantie zullen doen zonder advocaten omdat ze zo goed met elkaar overweg kunnen, totdat........

Totdat de vrouwelijke helft het advies krijgt om in zee te gaan met advocaat Nora Fanshaw (Laura Dern), een advocate die weet wat de "winsten en verliezen" zijn tijdens een scheiding. Charlie ziet het ook niet meer zitten zonder een advocaat en roept in eerste instantie de hulp in van Bert Spitz, een rustige gepensioneerde familieadvocaat die geen 'vuurwerk' wil en het liefst een rechtszaak vermijdt omdat deze mogelijk voor de man in het nadeel kan zijn.
Helaas voor Charlie verteld Bert meer de negatieve kant van zijn verhaal en wordt hij steeds wanhopiger over de afloop van de voogdij over hun zoontje Henry (een "etterbakje" ) gespeeld door Azhy Robertson.
Charlie besluit tot een noodgreep en vanaf dat moment zijn 'de poppen aan het dansen'.
Zoals gezegd een uitstekende film die ondanks de ruim twee-en een-half uur lengte, niet het gevoel geeft dat het te lang is, aan het einde kregen wij eerder het idee dat het te kort was.
Een ruime 8+!

Wat een enorm vervelende film is dit. De actrice doet nog het meest denken aan een druppelende kraan die je vanuit de woonkamer, in de keuken Voortdurend hoort druppelen. Je ergert je groen en geel, probeert het te negeren, maar het lukt niet.

Schurkt op sommige momenten tegen Woody Allen aan, maar haalt dat niveau bij lange na niet.

Onappetijtelijke mensen die een tergend saai bestaan leven.
Zeker geen aanrader. Vlug vergeten dit