Marriage Story (2019)

geregisseerd door Noah Baumbach
met Adam Driver, Scarlett Johansson en Laura Dern

Theaterregisseur Charlie en actrice Nicole zijn voor veel van hun collega's het ideale stel: ze zijn getrouwd, hebben een fantastische zoon en mede dankzij hun samenwerking kan hun theatergezelschap voor het eerst spelen op Broadway. Maar hun relatie loopt stuk wanneer Nicole besluit New York te verruilen voor Los Angeles om mee te spelen in een pilot voor een televisieserie en om dichter bij haar familie te zijn. Charlie en Nicole spreken af dat ze hun huwelijk amicaal willen beëindigen, maar wanneer ze er niet uit komen en advocaten de touwtjes in handen nemen, escaleert de situatie snel.

Begint wel een beetje de nieuwe Woody Allen te willen worden, die Baumbach.

avatar van John Milton
Dat zie ik ook wel een beetje, waarom je dat zegt

Ik moet zijn vorige trouwens nog steeds zien. Maar met Driver en Johansson aan boord (en Dern) wil ik deze sowieso wel zien.

avatar van Gish
De eerste kritieken en reacties zijn laaiend enthousiast. Zie hier erg naar uit. Geweldig koppel die twee.

avatar van bjerik76

avatar van JHagenstein
Suuuuuuuuuper veel zin hierin. Waarschijnlijk een Academy Award contender voor veel categorieën. Kramer vs. Kramer-vibes.

bjerik76 schreef:

Dat klopt inderdaad...

avatar van Psycho-M
Meer en meer lovende recensies krijgt deze nieuwe van Baumbach.
Johansson en Driver schijnen een van de betere acteerprestaties van het jaar af te leveren
Ik ben ook zeer benieuwd.
En inderdaad best vreemd om slecht 1 week tussen bioscooprelease en netflix premiere te hebben.
Velen zullen wel een weekje kunnen wachten.

Mooie film maar wat mij betreft niet het meesterwerk dat veel critici erin zien. De film doet me wat denken aan Le Mépris (1963) - MovieMeter.nl (vanwege het psychologische drama en geruzie van een echtpaar in de toneel- en filmwereld), maar ontbeert de filosofische diepgang of cinematografische avantgardisme, en aan Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014) - MovieMeter.nl (vanwege de nervositeit en achtbaanachtige rit van relatieperikelen rondom een toneelstuk), maar ontbeert de genialiteit.

De film is in feite nergens verrassend en neigt zelfs aldoor naar het clichématige: we leren Charlie en Nicole kennen als door en door goede mensen die ook heel lief voor elkaar zijn, zodat je je afvraagt waarom ze überhaupt gaan scheiden (en in ieder geval willen ze de scheiding netjes afwikkelen in wederzijds respect) maar in plaats van dat we een duistere kant van hen leren kennen is de moraal van het verhaal slechts dat je beter bij advocaten vandaan kunt blijven omdat juridische procedures het spel vuil maakt. De reden van de echtscheiding blijkt slechts dat Nicole meent dat zij zich onvoldoende als actrice of regisseuse kan ontwikkelen in de schaduw van haar man waarbij de indruk kan ontstaan dat hij egoïstisch is en/of niet genoeg van haar hield om haar haar eigen ontwikkeling te gunnen maar waarbij ook de indruk kan ontstaan dat zij de echtscheiding gebruikt om wraak te nemen: de film kiest zo uitdrukkelijk geen partij want zowel Charlie en Nicole blijven schatten van mensen met hooguit een zwakheid in hun persoonlijkheid.

De film voelt wel heel realistisch: het gevoel bekruipt je dat de schrijver van het script simpelweg zijn eigen ervaring met een echtscheiding heeft opgeschreven. De humor of drama is niet altijd overtuigend maar bij vlagen is de film hilarisch of ontroerend. Er zit wat commentaar in de film op de maatschappij die wellicht raak is maar tegelijk nooit echt origineel of verrassend, zoals dat van vrouwen wel maar van mannen niet wordt verwacht dat ze perfect zijn. De grote kracht van de film is bovenal dat hij nergens verveelt: ondanks zijn 136 minuten kijkt hij lekker weg. En in zijn realisme is de film wellicht een monument in de categorie echtscheidingsfilms.

avatar van mrklm
Noah Baumbach putte voor een belangrijk deel uit de echtscheiding van zijn ouders en komt met een meesterlijk geschreven scenario dat probleemloos schakelt tussen romantische komedie, melodrama en puur absurdisme. De opening is geniaal: Charlie [Adam Driver] en Nicole [Scarlett Johansson] delen met de kijker wat de positieve kwaliteiten van hun (dan nog) partner zijn. Het is de omschrijving van een ideaal huwelijk, zo lijkt het, tot we ontdekken dat het echtpaar bij een mediator zit. Die heeft Charlie en Nicole opdracht gegeven om elkaars goede eigenschappen op te schrijven en wil dat ze die aan elkaar voorlezen, in de hoop dat ze daarmee op een positieve manier kunnen beginnen. Nicole weigert echter haar bijdrage voor te lezen en verlaat uiteindelijk woedend de sessie! Geleidelijk ontdekken we niet alleen waardoor de relatie stuk is gelopen, maar ook hoe complex en - zoals de aimabele advocaat Bert Spitz [Alan Alda] regelmatig verzucht - vaak hoe onbegrijpelijk en ogenschijnlijk absurd echtscheidingsrecht in elkaar steekt.

Baumbach geeft Johansson en Driver alle ruimte om hun niet geringe acteertalenten te tonen en beiden leveren topprestaties. De scène waarin een poging tot verzoening uitloopt op een tenenkrommende scheldpartij is een masterclass in (samen)spel en regie, maar de gehele cast zorgt voor onvergetelijke momenten. Het moment waarop Nicole met hulp van haar moeder [Julie Hagerty] en haar bloednerveuze zus [Merritt Wever] de scheidingspapieren aan Charlie wil overhandigen is hilarisch, maar wordt uiteindelijk ronduit pijnlijk. Laura Dern is (zoals zo vaak) fantastisch, deze keer als Nicoles even charmante als gehaaide advocaat. Absurd is hoe Dern en Alda moeilijke onderhandelingen over voogdij abrupt onderbreken om een broodje te bestellen. Even bizar is het moment waarop Dern geconfronteerd wordt met Charlies meedogenloze advocaat Jay [Ray Liotta]: de twee geven elkaar een hand, hij nodigt haar uit voor een benefietavond... en een paar minuten later zijn ze verwikkeld in een keihard staaltje moddergooien.

Baumbach, Johansson, Driver, Dern en componist Randy Newman wonnen al prijzen voor hun werk. KIjk niet vreemd op als deze film een flink aantal nominaties bij de Golden Globes en de Oscars in de wacht sleept.

avatar van Maikeru
Hmm misschien begin ik slechte smaak te ontwikkelen, maar ik vond er weinig aan. Er had wat mij betreft rustig een half uur aan materiaal weggesneden kunnen worden en algemeen vond ik dat de montage wat te wensen overlaten. Daarbij zijn er enkele wanstaltig lelijke shots te vinden in de film, waarbij de lange scène met Scarlett bij de advocate nog lang in mijn geheugen gegrift zal blijven. Echt lelijk gedraaid! Verder op zich een aardig drama dat een goede kijk geeft op de scheidingsindustrie in Amerika. Ik leefde grotendeels wel mee met de personages, hoewel ik er (misschien mede door de montage) af en toe uit werd getrokken door een matige acteerprestatie. Daarbij zijn het niet echt fijne personages, dus dat helpt ook niet. De toon gaat alle kanten op. Soms luchtig, soms satirisch, soms melodrama, af en toe een flauwe grap, maar wat mij betreft had het qua toon en uitvoering wel een sterkere richting op gekund. Het sleepte nu gewoon door en door zonder mij ergens te verrassen.

avatar van Filmkriebel
Kramer vs Kramer anno 2019?

Goeie film waarin een getrouwde man en vrouw die samen een kind hebben, besluiten te gaan scheiden. Alle scenes op zich zijn allemaal uitstekend te noemen (inclusief goeie dialogen), maar als geheel niet helemaal toonvast wat hier en daar toch voor wat wrijving zorgt. Prachtige rollen van Adam Driver, Scarlett Johansson en Laura Dern. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van JHagenstein
Misschien een ietwat rare vergelijking. Maar de films Kramer vs. Kramer en Marriage Story kan je vergelijken met Johan Cruijff en Josep Guardiola.

Kramer vs. Kramer is de grondlegger, de pionier in dit genre. De OG. Terwijl Marriage Story, decennia’s later, het alleen maar weet te perfectioneren. Net zoals de twee bovengenoemde heren.

Ik heb genoten. Wat een briljante film. Adam Driver is going to give Joaquin Phoenix a run for his money.

Erg mooie film. Er waren zoveel rake momenten en zinnen die ik op had willen schrijven. Overtuigend geacteerd, je zou willen dat ze die stille liefde die ze nog voor elkaar hebben ook gewoon tonen in hoe ze met elkaar en hun zoon omgaan. Beide zijn echter te trots.

avatar van Royalere
Het regent goede films dit jaar.

avatar van Gish
De vraag is wat er was gebeurd als Nicole en Charlie in het begin van de film hun brieven hardop aan elkaar hadden voorgelezen. We zullen het nooit weten, maar het is wel leuk om hierover te speculeren.

Acteerwerk heel sterk, Adam Driver en Scarlett Johansson op hun best.

Goede bijrollen, en prachtig in beeld gebracht. Film voor het jaar voor mij. Must see!

Bijna dagelijks kijk ik op deze site, cinemember, ziggo on demand of pathe thuis of er goede nieuwe films zijn toegevoegd die ik kan kijken. Dit komt echter nooit voor omdat veel van de films gewoon niet eens het bekijken waard zijn. Misschien ligt mijn lat wat te hoog, maar een film met een cijfer lager dan 6.5 (IMDB) heb ik nog nooit goed gevonden.

Toen ik zag dat deze vrij nieuwe film was toegevoegd en de cover en titel me deden vermoeden dat dit wel eens een goede film kon zijn, werd dit bevestigd door het torenhoge IMDB cijfer. Na het lezen van de korte beschrijving van de film gaf ik de film een goede kans om mijn hoge filmnorm te doen vervullen.

Als ik een film heb gekeken ga ik hem beoordelen op IMDB. Wat is het trouwens jammer/raar dat je alleen maar gehele cijfers kunt geven en niet bijv. een 6.6. Deze film geef ik een 7.1 maar blijkbaar denkt IMDB daar met een 8.5 (op het moment van dit schrijven) heel anders over.

Mocht je deze film nog gaan bekijken dan ben ik benieuwd of jij het met me eens bent dat het mega hoge IMDB cijfer overtrokken is. Verder (als ik dat in deze tijd nog mag zeggen) is het een behoorlijke vrouwenfilm en heeft de film veel Woody Allen trekjes.

meneertje1972 schreef:

Niks van aantrekken, De cijfers op imdb, Ik moet toegeven ; Meestal zitten ze wel goed. En deze 8.5 op imdb gaat nog wel zakken hoor. Hij zal wel uitkomen op een 7.7 ofzo. En dat verdiend hij ook imo.

avatar van Royalere
Ik erger me eigenlijk niet snel aan vrouwen maar die scarlett krijgt het voor elkaar hier.Hele goede prestaties zet ze neer.

avatar van skinny_tie
meneertje1972 schreef:
Je mag het best zeggen hoor, als je dat zo nodig vindt, maar is er ook een reden waarom je dat vindt?

avatar van skinny_tie
bjerik76 schreef:
dat zal een hoop kijkers een weekje doen wachten vrees ik.
Vanavond een bijna volle grote zaal in het Filmhuis. En hij lijkt het deze week in de bioscoop zelfs beter te doen dan vorige week.

avatar van keukenzout
Nou spijt dat ik deze niet in de bios heb gezien hoor, weergaloze film. Zo ontzettend hartverscheurend en krachtig gespeeld. Adam Driver is zo'n fijne acteur!

avatar van Drulko Vlaschjan
Prima film die vooral deed denken aan Baumbachs eigen The Squid and the Whale (2005), die ik toevallig een paar weken geleden zag. Er zit zelfs minimaal één kleine verwijzing in, een shot op dezelfde tennisbaan.

De Squid vond ik op bijna alle vlakken overtuigender. Hij was grappiger en pijnlijker en de kinderen speelden een belangrijkere rol, ze waren niet slechts een object maar actieve personages. Marriage Story wint het dan weer op de acteerprestaties. Het kabbelde wel af en toe wat gezapig door, zeker in de eerste helft. De bekvechtscène was geweldig, ik moest er hard om lachen.

Uiteindelijk was er wel erg weinig uit te halen, het enige was dat je de dingen beter zelf kunt regelen dan met een advocaat, maar dat lag ook wel heel erg aan het type advocaat; wat een vreselijk mens. Ze nam Nicole mee in haar gehaaide gedrag, wat het lastig maakte om geen partij te kiezen voor Charlie.

avatar van John Milton
Misschien mijn favoriete Baumbach van de 6 die ik er zag. Misschien, ik moet Frances Ha herzien en sowieso Greenberg nog zien voor ik dat met iets meer zekerheid kan zeggen. En dit moet uiteraard nog bezinken. Hij haalt sowieso het onderste uit Driver en Johanssons kannetjes, g*ddamn.

avatar van wwelover
Bijzondere film zeker, vooral dankzij het geweldige acteerwerk van Johansson en vooral Driver. Gevaar bij zo'n film is dat het saai gaat worden, maar dat heeft Baumbach gelukkig kunnen voorkomen. Uiterst sterke dialogen en een goede mix van humor en drama.

avatar van Warp
Toch wel een teleurstelling.
Visueel was het soms mooi maar soms viel het ook wel tegen. Acteerwerk was wel oké, het grootste probleem is dat de personages maar doorsnee overkomen en daardoor niet kunnen boeien. Mocht van mij ook nog gerust een half uur weggeknipt worden. Dan ging het weer van komedie naar een melodrama, nee dan had ik liever één genre gezien.
Meest interessante is nog het hele verloop van zo’n scheidingsproces.

avatar van IH88
“Criminal lawyers see bad people at their best, divorce lawyers see good people at their worst.”

Pijnlijk, verwoestend en dramatisch, maar ook hartverwarmend, grappig en bitterzoet. Mensen die zeggen dat ze er samen uit willen komen en geen advocaat nodig hebben, zijn meestal juist degene die als eerste naar een advocaat rennen als ze er één nodig hebben. Nicole en Charlie proberen het allemaal heel amicaal op te lossen, maar zodra Nicole een advocaat in de arm neemt (de fantastische Laura Dern) gaat de beerput open. Noah Baumbach maakt niet de fout door er een hele zware echtscheidingsfilm van te maken, en ondanks de verwijten en ruzies voel je de liefde tussen Nicole en Charlie die er nog steeds is.

Johansson en Driver zijn fantastisch, en tijdens de scene waarin ze ruzie maken komt alles wat Marriage Story zo goed maakt samen. Het begint rustig, dan komt de knetterende ruzie, en het eindigt met twee personen die elkaar vastgrijpen omdat al het andere in hun leven zich door hun vingers lijkt te glippen. De scene met Driver, die zo zijn best doet wanneer er een vrouw komt kijken hoe hij met zijn zoontje omgaat, is tragisch maar tegelijkertijd ook hilarisch (dat hij zichzelf per ongeluk snijdt is de kers op de taart). Beide acteurs mogen van mij alle prijzen winnen, en Driver is op het laatst wanneer hij spontaan in zang uitbarst hartverscheurend goed. De film eindigt met Nicole die de veters strikt van Charlie en het lijkt iets kleins, maar het is veelbetekenend voor hun relatie en hoe het verder gaat tussen beide. Geniaal.

avatar van YouDrunkGoHome
Dit filmjaar is voor mij echt gered door de laatste paar maanden. Er zijn de afgelopen tijd behoorlijk wat pareltjes voorbij gekomen en ook Marriage Story mag er zijn. Hij had van mij een minuut of 20 korter korter gemogen maar verder heb ik er weinig op aan te merken. Dikke 4 sterren.

avatar van schumacher
Miljaarde zeg, ideale film wel als je niet goed in slaap geraakt, bij deze 1.5 voor.
Wat een mega saaie en veel te lang durende film zeg, zo'n film moet je meeslepen en naar de strot grijpen, gebeurde al helemaal niet. Deed me werkelijk niks.
Niks dan saai geleuter.
Echt mijn ding niet en ik zie veel drama's of komedie of eender welk genre, ik heb al heel wat degelijke tot goeie gezien maar wrm deze zo hoge scores krijgt snap ik echt niet.

Maar bon: ieder zijn mening e.