Marriage Story (2019)

geregisseerd door Noah Baumbach
met Adam Driver, Scarlett Johansson en Laura Dern

Theaterregisseur Charlie en actrice Nicole zijn voor veel van hun collega's het ideale stel: ze zijn getrouwd, hebben een fantastische zoon en mede dankzij hun samenwerking kan hun theatergezelschap voor het eerst spelen op Broadway. Maar hun relatie loopt stuk wanneer Nicole besluit New York te verruilen voor Los Angeles om mee te spelen in een pilot voor een televisieserie en om dichter bij haar familie te zijn. Charlie en Nicole spreken af dat ze hun huwelijk amicaal willen beëindigen, maar wanneer ze er niet uit komen en advocaten de touwtjes in handen nemen, escaleert de situatie snel.

avatar van JHagenstein
Bardamu schreef:

Even voor de duidelijkheid: de oorspronkelijke reactie was niet mijn bericht. En wat die 1000e stem betreft: toch een mooie mijlpaal? Denk niet dat het al te serieus bedoeld was.

Nu voel ik me schuldig. Excuses en op naar je 2000ste stem!

avatar van mjk87
Ik ben het eens met sommige commentaren hierboven: deze film kent genoeg sterke afzonderlijke scènes. Ze zijn goed geacteerd, boeiend, soms erg leuk gedaan (die hele introscène) en gevoelig op momenten. Maar als geheel vind ik de film wat tegenvallen. Allicht omdat de film wat hinkt op twee gedachten tussen vechtscheiding en mensen die gewoon uit elkaar gaan, waardoor beide niet overtuigen. Ik had het liever wat kleiner gezien. Ook zitten er enkele mislukte stukken in, vooral als die vrouw bij Driver komt kijken en van alles misgaat op een klungelige manier Tja. En wat was die Dern en eng naar mens trouwens. 3,5*.

p.s. Ergens hoop ik op een Before Noon in 2022 waar Delpy en Hawke om 12 uur hun scheidingspapieren gaan tekenen en als goede vrienden uit elkaar. Zo'n film had deze kunnen zijn.

avatar van Brabants
Marriage Story is een lekker stukje drama wat qua originaliteit te wensen na laat. Het verhaal wordt versterkt door het ijzersterke acteerwerk. Zonder deze toevoeging was de film mijns inziens zeker niet zo geslaagd. De clichés zijn lekker luchtig en humor wordt lekker in balans getrokken met de nodige drama. Prima film.

Niet slecht, maar had op wat meer gehoopt. Een aantal mooie scènes maar als geheel toch tam, ontroeren of raken kon het me niet echt. Integer portret over een aantal qua inborst goede mensen die bijna ongemerkt wanhopig op zoek zijn naar wat meer geluk, maar als vijftiger moest ik aan het slot toch met weemoed terugdenken aan iets veel mooiers als het lekker vinnige Kramer vs. Kramer. Vooral een acteursfilm want zeker de veelzijdige Driver is fantastisch op dreef, een megatalent. Avenger Johansson overtuigt hier ook als gewoon mens en genoten ook van de fraaie bijrol van Laura Dern als geslepen advocate. Te lange speelduur ook, was zeker niet slecht geweest als een of andere overbodige scène was gesneuveld in de montagekamer, had geholpen voor een hogere eindbeoordeling.

avatar van james_cameron
De ironische relatiedrama's van regisseur Noah Baumbach zijn duidelijk niet voor iedereen geschikt, maar ik kan er doorgaans wel wat mee, vooral door het steevast uitstekende akteerwerk. Wat dat betreft is Baumbach wel een beetje de nieuwe Woody Allen. Ook Marriage Story is scherp geobserveerd en voortreffelijk gespeeld, al hadden er wel wat scenes geschrapt mogen worden en zijn de meer luchtige momenten soms wat geforceerd. Adam Driver en Scarlett Johansson zijn evenwel prima in de hoofdrollen en er valt te genieten van leuke cameo's van Laura Dern, Alan Alda en Ray Liotta.

avatar van AC1
AC1
Ben benieuwd of Adam Driver, net zoals Dustin Hoffman met Kramer vs Kramer destijds, met de Oscar gaat lopen.

avatar van eRCee
Een stuk beter dan verwacht. Veel waarachtiger vooral dan het eerdere werk van Baumbach dat ik ken. De dagvaarding is een mooi voorbeeld: de aanloop ernaar toe wordt een beetje opgeklopt, 'filmisch' gemaakt, maar het moment zelf is gewoon ondramatisch (uiterlijk in elk geval) en realistisch. Er zijn ook genoeg moment van vrij intense emotie en vooral de balans in het script is erg goed, inclusief de geschreven waardering van elkaar (de humor daarentegen komt weer niet goed uit de verf en had nog verder op de achtergrond gehouden mogen worden). Het grote voorbeeld Scenes uit een huwelijk wordt qua diepgang niet bereikt overigens, daarvoor zijn de problemen uiteindelijk ook iets te duidelijk en grijpbaar. Zowel Johansson als Driver acteren voortreffelijk, wat ook nodig is in een dergelijke film. Fijn dat Johansson nog eens een dramarol op zich neemt, want als actieheldin vind ik haar een pak minder. Marriage story is gewoon 136 minuten interessant drama en mijn mening over Baumbach moet ik serieus herzien.

avatar van RoyDeSmet
Deze film kent één onvergeeflijke fout: terwijl iedereen extreem hyperrealistisch acteert, is er geen enkele jeugdzorgmedewerker die zich gedraagt zoals de jeugdzorgmedewerker in deze film.

avatar van hvdriel
Tja, twee topacteurs redden de film toch niet helemaal.

* Een paar prachtige scènes met de monoloog in 1 take van Scarlett Johansson bij haar advocaat als adembenemend hoogtepunt.
* Een aantal diep treurige scènes met het bezoek van de jeugdzorgmevrouw als tragisch dieptepunt.
* Vele scènes die zomaar geschrapt hadden kunnen worden.

Jammer.

avatar van Wickerman
Mooie filmhuis-film die wat korter had gekund. Johansson en Driver acteren goed. De film zet ook aan het denken. Fijn voor een druilerige zondag.

Een pakkende film met oprecht grappige situatiehumor. Sommige personages neigen wel naar het karikaturale, maar dat werkt wel als tegenwicht voor de rauwe emoties die de twee protagonisten doormaken. Geweldig ook hoe de muziek van Randy Newman het karakter van de scènes vat.

avatar van manic
james_cameron schreef:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Het zware aspect kost een 0,5 ster. Dat is persoonlijk, maar een goede film is een goede film.

avatar van Quinne
RoyDeSmet schreef:

Ik ben verheugd dat ik niet de enige ben die zich hieraan stoorde want ik vroeg mij voortdurend af waarom ze (niet alleen in deze film) vaak sociale hulpverleners als een verkeerde karikatuur willen portretteren. Een totaal misplaatste scène.

avatar van Thomas83
Baumbach had het altijd al in zich om een echt grote film te maken. Nou, hier is hij dan. Misschien ook niet zo verrassend dat het weer een film is die om een echtscheiding draait, inmiddels nog veel meer vertrouwd terrein voor hem dan voorheen. Die fantastische openingsscène zet al gelijk zo de toon en wint direct de hoofdpersonages voor je. Dat is iets wat films vaak over een hele speelduur al niet lukt. En dan moeten de details nog ingekleurd worden.

Charlie en Nicole worden levensecht gemaakt, mede door vaak fenomenaal spel van Driver en Johansson. Het zit hem wat het script betreft vaak in de details en heel subtiele momentjes. Hoewel er geen partij wordt gekozen volgen we het verhaal voornamelijk door de ogen van Charlie. Waar de film je vooral heel erg van overtuigt is dat Nicole en Charlie twee personen met hun eigen verlangens en interesses zijn, en hoe je uit elkaar kan groeien als je niet oppast en niet goed communiceert.

Het maakt de film zo ongelooflijk aangrijpend en doorleefd. Baumbach mikt niet op al te veel grote momenten en uitbarstingen, maar de spaarzame die in de film zitten slaan in als een bom. De onvermijdelijke scène waarin Charlie en Nicole er uiteindelijk alles uitgooien is zo ontzettend rauw. Een van de best gespeelde scènes van het jaar. Ik heb dit jaar geen betere mannelijke rol gezien dan die van Driver denk ik.

Humor is er overigens ook nog genoeg. Merritt Wever en Wallace Shawn stelen een paar keer de show met een komische rol. Die scène met Wever en de envelop is puur goud. Ray Liotta valt ook erg op met een bijrolletje, Laura Dern is simpelweg fantastisch. De dialogen zijn vanzelfsprekend van een hoog niveau, en het is moeilijk om echte hoogtepunten aan te wijzen als zoveel scènes eruit weten te springen. Fijne soort klassieke sfeer ook, mede door de score en cinematografie.

Ja, Marriage Story is echt een fantastische film. Eentje waarin je zelfs niet echt zwakke punten aan kan wijzen. Ik vond Hagerty's rol als de moeder vaak erg irritant, maar je kan niet zeggen dat het aan het spel ligt of dat het niet bij de film past. 2019 was een geweldig jaar voor Netflix-films en voor films in het algemeen. 4.0* voor nu.

avatar van missl
Lief, klein, eerlijk, goed gespeeld. Ik kon me erg goed inleven omdat ik me voor kan stellen dat het zo ook zou kunnen gaan.

avatar van 3 2 1 cut
Het is kerstvakantie voor mij en ik heb weinig te doen en zit de laatste dagen vooral films te kijken. The Two Popes gezien, de laatste Star Wars, Judy (met een heerlijke Renee Zellweger) en vanavond had ik eens zin in deze. Dus mijn vrouw gevraagd of ze zin had om mee te kijken naar dit drama. Yep, ik ken Johansson van de laatste Marvels en natuurlijk Driver deze week nog zien lightsaberen op het witte doek. Dus hoera, Netflix aan..

Een dik uur later kijk ik stil met enige verwondering stiekem naar rechts naar mijn vrouw en besef dat ik zo blij ben dat we het al meer dan 25 jaar met elkaar volgehouden hebben. Ja, we hebben onze ups en downs gehad maar vooral tijdens de downs heb ik gemerkt dat ik voor één ding altijd zeer bang was: de eenzaamheid die ik voelde aankomen als we uit elkaar zouden gaan. En hier zag ik en voelde ik dat Adam Drivers karakter daar ook steeds meer in leek te verdwalen. Aangrijpend hoe deze acteur mij meenam in zijn rol, zijn eenzaamheid, maar toch door bleef vechten. Herkenbaar ook.. En ook Johansson zette goed neer waarom, voor mij, sommige vrouwen niet te begrijpen zijn of juist zo onduidelijk. En juist dat vrouwelijke onbegrijpelijke is iets waar sommige mannen niet doorheen kunnen kijken of begrijpen. Waarom hebben vrouwen soms dat gevecht zo met zichzelf ? Heerlijk geacteerd !

Natuurlijk, de rollen van de advocaten, de familie en het toneelgezelschap waren leuk maar voor mij vooral bijzaak. Het ging om de relatie van een man en een vrouw die wel van elkaar houden maar niet ‘dat’ kunnen vinden wat ze bij elkaar zou kunnen houden. Zelfs hun kind niet. En juist hun kind is onlosmakelijk met beide verbonden (alhoewel ik dit jongetje soms verwarde met een ander jongetje uit een andere film die daar soms ‘Redrum’ mompelde.. ).

Ik werd lichtelijk verliefd op Johansson in Lost in Translation en Driver was voor mij uiteindelijk gewoon Ben Solo. En waar ik zelf de Oscar afgelopen week al uitgedeeld had aan Zellweger pluk ik deze nu weer snel en stiekem uit haar handen en geef hem snel door aan Johansson. Driver is hier een waardig opvolger van Rami Malek.

En even kijk ik naar rechts, daar zit mijn vrouw. We kennen en spelen zelf ook ‘het gevecht’ wat zich al eeuwen herhalend aan het afspelen is tussen de man en de vrouw. Maar wij hebben ‘dat’ en verliezen elkaar daardoor niet uit het oog en eigenlijk ben ik daar zeer dankbaar om..

avatar van Basto
Scheiding, hoopt dat me dat bespaart blijft. Waar het al pijnvol genoeg is om uit elkaar te gaan, maken de advocaten, ietwat dik aangezet hier, het allemaal nog erger.
Wellicht heb je zo’n moment nodig om de breuk te forceren, maar zeker in Amerika kost het doorgaans meer dan het opleverd.

Film is sterk gespeeld en geeft een mooi, zei het wat saai beeld van een huwelijk op, of beter gezegd na z’n eind.

Degelijk.

avatar van Basto
AC1 schreef:

Nee, die gaat naar Phoenix, al is dat dan vooral een Oeuvreprijs. Zo zal deze film wel een rol spelen in een toekomstige Oscar voor Driver. Het blijft immers grotendeels politiek.

avatar van JJ_D
Vechtscheidingen? Ze zijn niet het product van koppels en al evenmin van individuen, maar van kemphanen die om den brode de juridische arena betreden…is dat wat Noah Baumbach met zijn karikatuur van de advocatuur probeert duidelijk te maken? Of moeten we de plotlijn breder zien, namelijk dat het personage Nora (een ronduit onverdraaglijke Laura Dern, weliswaar zo gecast, maar dan nog: onverdraaglijk!) simpelweg woorden vindt voor het ongenoegen van Nicole, er een sluitend verhaal van weet te maken, en daarmee het conflict daadwerkelijk laat uitmonden in een scheiding – los van haar job als advocate? Kortom dat scheidingen altijd scheidsrechters nodig hebben, mensen aan de zijlijn die de breuk aanmoedigen, die haar door de anekdotiek te kneden verwerkelijken, ja zelfs bewerkstelligen? En moeten we daar dan rouwig om zijn, of juist niet?

- voer voor discussie -

Echter, iets anders: spijtig dat het scenario de scheiding als dusdanig niet in twijfel trekt – als toeschouwer krijg je per slot van rekening het gevoel dat Nicole en Charlie best goed bij elkaar (blijven) passen. Door Nicole aan het slot een nominatie in de wacht te laten slepen als regisseur – “maar goed dat ze haar eigen weg ging!” – wordt echter de loftrompet over haar keuze gestoken, of niet soms? En dat terwijl Baumbach continu suggereert dat de twee er zonder advocaten en met een goede babbel misschien zouden geraakt zijn, eenmaal Charlie door het vertrek van Nicole z’n wake up call gekregen had?

Enfin, noem het een zwakte binnen een verder best behoorlijke film. Hoewel ook de rol van zoon Henry me dwars zit – blijft het kind niet te onverschillig onder het gespleten ouderschap en de aftakeling van zijn anders zo standvastige vader?

Dit gezegd zijnde: vooral de prachtige openingsscène en het discours van twee mensen die haast in monsters veranderen tijdens een proces (in alle betekenissen van het woord) dat ze zelf niet meer in de hand hebben eenmaal het in gang is gezet, zal bijblijven.

Aardig, maar daarom de hype niet waard.

"Marriage story" blijkt in feite een "Separation story"...
Hier en daar knap geacteerd, maar daarmee is het voornaamste gezegd. Regie, cast, verhouding tussen drama en karikatuur, plot, psychologische diepgang ... vond ik allemaal eerder zwak. En een aantal scènes véél te langdradig of zelfs gewoon overbodig.

avatar van Ste*
Sterke film, die in de eerste helft vooral goed laat zien hoe snel ze de grip verliezen op de scheiding en hoe de advocaten de boel overnemen met alle ellende van dien, terwijl het in de tweede helft vooral individuele scènes zijn die eruit springen. De ruzie tussen de twee is wel een hoogtepunt, net als de zéér ongemakkelijke en pijnlijke scène waarin Charlie zich per ongeluk erg snijdt, maar wel nog de childsupport-vrouw naar buiten werkt en uiteindelijk flauwvalt in de keuken.

De film weet ook best goed de complexiteit van een relatie en een scheiding te vangen zonder echt één van hen duidelijk als de slechterik te bestempelen (vond ik dan in ieder geval), of door pathetisch of zeurderig te worden. Ruim 2 uur is voor een onderwerp als dit natuurlijk aan de lange kant en het gevaar bestaat dat het vervelend wordt, maar het blijft eigenlijk de volle speelduur interessant. Voor een groot deel dankzij Adam Driver, die weer een zeer sterke rol neerzet.

avatar van Brandt
Subtiel drama over echtscheiding met uitstekende acteurs en een uitgebalanceerd script. Baumbach vindt de juiste toon en nuance en dat klinkt misschien wat saai, maar ik heb de hele film geboeid zitten kijken. Aanrader voor iedereen die een scheiding achter de rug heeft, er middenin zit of er nog mee te maken gaat krijgen. Nu ja... iedereen dus!

avatar van Macmanus
Drama.

Toegegeven Baumbach had wat streepjes tegen bij het beginnen aan deze film. Ik irriteerde mij erg veel aan zijn andere werk. Dus ik begon met frisse tegenzin hieraan. Je hebt users die altijd hun rechtlijnige mening hebben, weinig twijfel kennen (althans op het internet niet) in hun mening.

Toen de film al niet helemaal 16:9 begon dacht ik al, die Baumbach weer interssant doen. Toen ik zag dat hij amper moeite heeft gestoken in de belichting dacht ik, die Baumbach wat een visuele prutser. Toen ik zag hoe Driver acteerde dacht ik godver dat is eigenlijk wel heel goed, toen ik zag hoe Scarlett speelde dacht ik potverdikkie die heeft haar talent verspilt in Marvel land, toen ik zag dat het verhaal mij raakte dacht ik; Damn you Baumbach je hebt mij dit keer te pakken. Alle acteurs excelleren in deze film. Zelfs Ray Liotta met die vreemde opgespoten kop van hem acteerde weergaloos.

3.5 sterren.

avatar van FlorisV
Zoals je mag verwachten, uitstekend acteerwerk van onder andere de hoofdrolspelers hoewel sommige zijpersonages bijna een karikatuur zijn. Wat ongebalanceerde, iets te lange film, tussen drama en hier en daar wat komedie en we krijgen zelfs een soort van stukjes musical hier en daar. De muziek was wisselvallig, de melancholische momenten waren goed maar de luchtige deuntjes irriteerden eerder. Treurig is de terechte constatering dat door torenhoge juridische kosten van een echtscheiding eventuele spaarbiggetjes voor de (studie van) kinderen aan diggelen gaan. Misschien nog wel treuriger is die troela die eventjes in een middagbezoekje denkt te kunnen evalueren hoe geschikt papa is voor het opvoeden van zoonlief.

Verdienstelijke film maar niet alle registers staan open. Voor humor is Intolerable Cruelty veel leuker en voor drama is Kramer vs Kramer veel beter gefocust en mooier gefilmd. Driver mag best die Oscar pakken maar Joaquin Phoenix verdient hem minstens zo hard voor Joker.

avatar van FlorisV
mrklm schreef:
Even bizar is het moment waarop Dern geconfronteerd wordt met Charlies meedogenloze advocaat Jay [Ray Liotta]: de twee geven elkaar een hand, hij nodigt haar uit voor een benefietavond... en een paar minuten later zijn ze verwikkeld in een keihard staaltje moddergooien.

Is heel normaal. Buiten de arena een beschaafde of zelfs amicale omgang, binnen de arena bikkelhard vechten voor de overwinning, dat is niets persoonlijks. Maar natuurlijk wilde de film dat grote contrast glashelder vastleggen. Buiten de rechtzaal zien we normale, fatsoenlijke en redelijke mensen maar het juridische gesteggel is smerig.

Weinig boeiend.

Weinig verrassend ook. Baumbach is verre van m'n favoriete regisseur en met een thema als deze is het redelijk voorspelbaar welke kaart hij gaat kiezen. Twee acteurs die héél druk bezig zijn met diep emotioneel te acteren en een regisseur die ofwel niet tussen durft te komen, ofwel zelf halverwege de film al in slaap gesukkeld is.

De personages van Driver en Johansson komen nergens tot leven, het is ook wel moeilijk wanneer het plotje daar weinig ruimte voor laat. Want alles verloopt eigenlijk zoals verwacht. Twee mensen die van elkaar willen scheiden en door het systeem (recht en advokaten) tot een vechtscheiding worden "gedwongen". Althans, zo luidt de nogal simplistische visie van Baumbach in dit verhaaltje.

Er zijn een paar kleine momentjes die weten te ontsnappen aan dit nogal zielloze drama, maar verder loopt de film 132 minuten lang braaf in het gareel. Allicht dat herkenbaarheid een beetje meespeelt voor sommigen, maar ik kon er echt maar weinig interessants in zien. Wel veel voorspelbaar sentiment, ongeïnteresseerde regie en te makkelijk drama.

De troeven van deze slechts sporadisch grappige dramafilm, zijn natuurlijk de 2 hoofdrolspelers. Die in mijn ogen beide vakwerk afleveren. De schrijnende en eigenlijk onbedoelde wapenwedloop die in gang wordt gezet door het aannemen van advocaten, heeft iets van een belerend vingertje. Maar het escaleert op een geloofwaardige en realistische manier en wekt daardoor wel enig medelijden. Dat er verder niet heel veel noemenswaardigs gebeurt in de film, is niet heel erg. Maar toch had ik achteraf het gevoel dat het inhoudelijk allemaal wat gering was.

Scarlett Johansson speelt niet slecht maar een oscarwinnares is het zeker niet. Ik heb "Judy" en deze film bekeken en ik moet zeggen dat Renée Zellweger veel beter en ingetogener speelt.
Ook het soort rol vereist veel meer inleving kracht in "Judy" dan hier.
Goed weet hoeveel maal Johansson al harten heeft gebroken, dus ze kan wellicht terugvallen op eigen ervaringen.
Deze film overstijgt het niveau van een betere TV film nauwelijks. Scheidingen zijn al talloze malen verfilmd en het is geen gemakkelijk onderwerp om nog vernieuwend te zijn.

Net iets meer hit dan miss.

Ja het is wel erg lang maar dat brengt wat meer naturelle in het niet altijd even toonvaste en zelfs wat vreemde scenario.

Met name Driver is echt goed in deze rol, Scarlett toch wat minder, alsof ze niet weet hoe ze haarzelf moet neerzetten. Af en toe wat merkwaardige muziekkeuzes ook.

Maar de gruwel van de vechtscheiding (al helemaal in upperclass USA) wordt wel met verve neergezet. Geld is het waard om de meest afschuwelijke verwijten te poneren.

avatar van eRCee
kos schreef:
Scarlett toch wat minder, alsof ze niet weet hoe ze haarzelf moet neerzetten.

Vond haar toch wel erg goed hoor. Die longtake bijvoorbeeld bij Laura Dern, daar zie je haar personage een beetje acteren (oftewel, ze acteert een personage dat acteert), zoals dat tegenover een wildvreemde waar je je diepste gevoelens voor op tafel gooit heel goed kan plaatsvinden in het dagelijks leven. Het beeld waarin ze haar woorden kracht bij zet door mee te knikken staat me nog erg bij in dit opzicht.