Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014)

Alternatieve titel: Birdman

Komedie / Drama

geregisseerd door Alejandro G. Iñárritu
met Michael Keaton, Emma Stone en Edward Norton

Een aan lager wal geraakte acteur die ooit een iconische superheld speelde, probeert zijn carrière weer nieuw leven in te blazen met behulp van een Broadway-toneelstuk, gebaseerd op een verhaal van Raymond Carver. Zijn plan komt echter in gevaar door het enorme ego van zijn hoofdrolspeler. Daarnaast heeft hij ook nog eens zorgen binnen de familie, wat het geheel er niet veel makkelijker op maakt.

avatar van JoeCabot
Ze bestaan nog, films die je van bij het begin onderdompelen in een wereldje en je vervolgens niet meer loslaten. Nooit gedacht dat een blik achter de schermen van een theaterstuk zo boeiend kon zijn. Alleen daarvoor verdient Iñárritu flink wat lof.

Ik ben hier zonder enige verwachtingen aan begonnen, en toegegeven, na het eerste kwartier weet je nog niet echt waar je aan toe bent... Maar eens de film op kruissnelheid komt, ga je helemaal op in deze geweldige trip.

Norton hoef je al lang niet meer te leren hoe je een intense motherfucker neerzet. Keaton heeft duidelijk zijn tweede adem gevonden, Galifianakis stelt nooit teleur en Stone overtuigt als stoner.

Wat voor film Birdman precies is, valt moeilijk te definiëren. Ik hou het op strak georkestreerde chaos, maf en clever tegelijkertijd. Voor de rest laat je dit best gewoon op je afkomen.

Een hoogvlieger. 4.5*

avatar van Apollinisch
dalma schreef:
op het einde van de film dacht ik : had ik niet beter de afwas gedaan?.
Mja inderdaad, mijn afwas begint zich ook een beetje op te stapelen.

Want best een leuke film hoor met een hoop acteurs in topvorm, maar wat een kuteinde. In welk ziekenhuis laten ze een suïcidale patiënt op de vijftiende verdieping verblijven?

avatar van Maarten0402
Deze film toen in de bios gezien en toen ik een zitplaats had was ik heel blij dat het rijk zowat voor mij alleen was... totdat er twee oudere dames naast me kwamen zitten waar ik in eerste instantie geen problemen mee had, maar gedurende film bleven ze maar lullen over van alles en nog wat wat in de film gebeurde.

Ik ben toch bang dat ik hier een halve tot een hele punt van af ga trekken na herziening.

(verwijderd)
(verwijderd) schreef:
Wat een fantastische film! Dit had ik nooit durven denken.

Heerlijk origineel verhaal, bril-jant camerawerk en een fraaie omgeving. Door de laatste 2 factoren spreekt het visuele voor zich. Ook lekkere humor op de achtergrond.
De dialogen, vooral die tussen Norton en Stone, scoren voor mij 10/10.

Het acteerwerk was voortreffelijk. Norton's prestatie is buitengewoon. Keaton, Watts en Stone doen het eigenlijk niet eens minder al is eerstgenoemde voor mij de absolute ster van deze film: "Let's really fuck" bevestigde de pure genialiteit van dit meesterwerk.

De soundtrack wordt gedurende de film steeds beter. Wanneer het geluid wordt ingezet wanneer Keaton rondvliegt zorgt voor misschien wel de beste scène.

Ik ben een mega debiel aangezien ik geen film van Iñárritu wou zien voor The Revenant, ik wist vooraf dus ook niet dat deze film van hem was, maar mij zul je zéker niet horen klagen.

4.5*!

Deze persoon heeft er verstand van zeg. Nee zonder grap, wat een film blijft dit zeg. Zo veel inhoud, originaliteit, warmte en denkmateriaal dat allemaal heel close voelt. Héérlijk! Opnieuw de twijfel tussen 4.5 en 5 waardoor ik toch op dat 1e blijf, al ga ik het liefst voor die 2e nu ik weer in de vibe zit. Een juweel!

Dat dit juist op een 'liefhebber' site maar net een 7 scoort snap ik echt niet, want dit moet je toch wel omarmen tussen alle 13 in een dozijn films door die er wekelijks uitgebracht worden. Met liefhebber bedoel ik niet kenner, want die zichzelf dat verklaren zijn er weer hatelijk veel van hier.

Gisteren voor het eerst bekeken deze film, vind het heel knap een film uit 2014 ,en je vervolgens 2 uur lang laten kijken naar helemaal niets ,want wat is er gebeurd in deze film? geeuw..
Komt een plekje vrij in mijn film kast met de letter B , weg ermee!

avatar van Henry Spencer
Wel een paar grappige scènes en sterke vertolkingen, maar qua verhaal en thema doet het me sterk denken aan The Wrestler.
Ik kan bovendien gewoonlijk weinig sympathie opbrengen voor als Riggan of Randy: al dat gezeur omdat niemand van hen houdt en niemand hen begrijpt. Je maakt keuzes en je moet eerst maar eens nadenken over de gevolgen van die keuzes. Jaag je je eigen droom na, dan laat je andere mensen achter en verloren tijd kan je niet terugkopen.

avatar van des1
Feest van creativiteit in script en in beeld brengen. Refereert aan de verbeeldingscultuur van Hollywood, tezelfdertijd impliciet kritiek leverend. Alles wat maar enigszins relevant is in het acteursbestaan, passeert de revue, zoals: er nog toe doen creatief gezien, de relatie met publiek en oude fans, de recensenten, relaties... Terecht bejubeld. Wat heb ik toe te voegen aan wat hier al gezegd is? Keaton vanwege 'obvious reasons' prima keuze, maar ook omdat die zo heerlijk bloot geeft de innerlijke struggles waarmee die kampt.

avatar van Capablanca
Bij herziening een 4 gegeven, mede op aanraden van mijn zoon.

avatar van Pecore
Ik had nog nooit zoiets gezien, een hele film die uit one take 'lijkt' te bestaan. Of het eerder gedaan is weet ik niet. Voor mij was het nieuw en ik ben omver geblazen. Werkelijk fantastisch, hoe dit in elkaar is gezet.

En dan komen die bijzonder vermakelijke karakters er nog bij, die allemaal hun ei kwijt kunnen binnen een leuke setting. Humor, vlotte dialogen, passende soundtrack en fenomenaal camerawerk. Ik heb echt genoten. Wellicht reserveer ik er een plekje voor in mijn top 10.

avatar van Shadowed
Best indrukwekkend.

Inderdaad lijkt de film gewoon 1 take te zijn, maar in het echt waren het er 16. 16 Cuts voor 2 uur is nog steeds erg indrukwekkend, en zorgde er dus ook voor dat sommige acteurs 15 pagina's in hun hoofd moesten stampen.

Acteerwerk is erg indrukwekkend voor een film zoals deze, Keaton en Norton stelen werkelijk de show als elkaars tegenpolen en Inarritu weet er soms ook nog best geslaagde humor in neer te zetten. Camerawerk was ook schitterend.

Alleen Stone viel me erg tegen, want ze straalde niks uit zoals ze wel deed in bijvoorbeeld Easy A. Voor de rest vond ik de set wel redelijk maar had toch wat indrukwekkender gekund. Toch wel een indrukwekkende film, aangeraden voor filmliefhebber.

Speciale film... van de begingeneriek over de innovatieve cameratechniek (alles lijkt in 1 shot over te gaan in elkaar), over de drumachtergrondmuziek, de hilarische scènes zonder dat ze komisch bedoeld zijn (of net wel), het "vogelverband", de sterke acteerprestatie van Emma als ze een betoog doet over haar vader, over een bevreemdend en toch bevredigend einde (even in het midden gelaten wat de precieze betekenis er nu van is, want dat is niet duidelijk). Zoals je ziet: deze film heeft zoveel aparte elementen dat het voor elk wat wils biedt. Bovendien kijkt deze ook zeer vlotjes weg (voor je het weet zit je in de ending scene), en zoals het een goede film beaamt doet ook deze je een beetje nadenken over het leven.
Heb een tijdje getwijfeld over de score, maar qua originaliteit/inleving mag deze er zeker zijn. Daarom toch 4*