• 10.555 nieuwsartikelen
  • 8.964.628 stemmen

Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014)

Komedie / Drama | 119 minuten
3,50 2.159 stemmen

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titel: Birdman

Geregisseerd door: Alejandro G. Iñárritu

Met onder meer: Michael Keaton, Zach Galifianakis en Edward Norton

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 22 januari 2015

Plot Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)

Een aan lager wal geraakte acteur die ooit een iconische superheld speelde, probeert zijn carrière weer nieuw leven in te blazen met behulp van een Broadway-toneelstuk, gebaseerd op een verhaal van Raymond Carver. Zijn plan komt echter in gevaar door het enorme ego van zijn hoofdrolspeler. Daarnaast heeft hij ook nog eens zorgen binnen de familie, wat het geheel er niet veel makkelijker op maakt.

Social Media

kappeuter (crew films)

Bij Alejandro González Iñárritu:

Grote namen voor komedie van regisseur Biutiful - MovieScene

Michael Keaton zal de hoofdrol vertolken in Birdman.

avatar van synec

synec

Teaser.

Jaaa! Wat een trailer! Zo doe je dat! Misschien wel mijn nieuwe most wanted van dit jaar. Totaal iets anders voor Inarritu, maar het lijkt geweldig te werken. Uiteraard het camerawerk van Lubezki valt meteen erg mooi op, maar vooral ook Keaton (geweldig stukje meta casting!), die hier misschien wel zijn mooiste rol gaat neerzetten.

avatar van schram101

schram101

• 2006 stemmen

Kwam de teaser gister tegen en die ziet er inderdaad behoorlijk sfeervol uit.

Top!

avatar van nilserr

nilserr

Dit ziet er weer niet te versmaden uit. Iñárritu heeft me nog nooit teleurgesteld en zo te zien gaat dat dik keer ook niet gebeuren. Wat een geweldige trailer!

avatar van Malick

Malick

Ziet er op elk vlak interessant uit.

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

Inderdaad.

avatar van Seam

Seam

• 1920 stemmen

Whaha ik was al aan het denken wat Keatons laatste bekende rol was.

avatar van MH040

MH040

Torenhoge verwachtingen!

avatar van synec

synec

Nog een reden om hier naar uit te kijken:

De film is blijkbaar zodanig gemonteerd/gemaakt, dat de hele film in 1 single shot lijkt opgenomen!

avatar van Nicholas

Nicholas

Ik vrees dat ik er snel bij moet zijn in de bioscoop, maar ik wil 'm wel erg graag zien.

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Enorme buzz vanuit Venetië, de stelling dat dit Iñárritu's beste zou zijn leesj e wel heel vaak terug. Nog meer zin in gekregen.

Zandkuiken

Vooral ook blij dat Inarritu na 4 gelijkaardige films een volledig andere weg lijkt te zijn ingeslagen.

avatar van John Milton

John Milton

Naomi Watts schreef:

ja ik kan ook niet wachten als ik al die loftuitingen lees. Anyone, als hier een voorpremière in de randstad van komt, wordt een PM-etje zeer gewaardeerd

Januari is nog wel erg ver weg.

Zandkuiken

5* van user Goodfella, nou nou... Misschien toch eens proberen meepikken op het Gentse Filmfestival dan.

avatar van danuz

danuz

Ja Goodfella, verklaar u nader!

avatar van Goodfella

Goodfella

Oké dan. Op zoveel manieren geweldig dit! Tijdgeest op de staart à la Fight Club, American Beauty, etc., maar dan over nu natuurlijk. Obsessie met sterrendom, hang om aandacht, viral gaan, hoge kunst vs escapisme (in film en theater), de rollen die we spelen en de maskers die we dragen.

Een ongelofelijke Edward Norton. Misschien wel zijn beste rol. Maar eigenlijk mag iedereen spelen tussen acteren en, eh, zichzelf zijn. Zonder dat het te vet aangezet zelfbewust metageklooi wordt. Integendeel zelfs.

Mét de waaier van verschillende plotlijntjes en personages zoals in Iñárritu’s eerste drie films, maar uitgewerkt tot een organischer geheel. De antithese van zijn voorlaatste film Biutiful, daar was alles zwaar in mineur, bij Birdman is alles energie en speelsheid, heel grappig ook. Een breuk met alles wat ie maakte tot nu toe, maar stiekem toch daarop voortbouwend.

En! En! Geniale longtakes en kleurtjes van Lubezki. Op de toppen van zijn kunnen. Niet alleen op zichzelf mooi en virtuoos, maar past ook bij de zoektocht naar ‘echtheid’ van personages en film. Het voelt als een langgerekte jam van een groep geweldige muzikanten, jazzy, wild en uit op ‘happy accidents’ (zelfs wanneer iets eigenlijk te lang doorgaat blijkt het toch te werken of past het in de context), en het idee dat alleen secure regie dat gevoel kan creëren maakt het alleen maar toffer.

avatar van Seam

Seam

• 1920 stemmen

Oei! Dat klinkt echt grandioos. Ik denk alleen dat ik deze film enorm ga waarderen en gezien zijn vreemde aard is het misschien beter als ik deze alleen kijk. Dan hoef ik me niet te storen aan bioscoopvolk wat per ongeluk voorbij gelopen is en ziet dat de oude Batman erin speelt.

avatar van John Milton

John Milton

Overdag gaan én in een filmhuis helpt daar wel tegen hoor. Maar idd, dat klinkt ontzettend veelbelovend. Jammer dat we zo lang moeten wachten.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 2018 stemmen

Mooie recensie Goodfella.

Deze film krijgt ook redelijk wat aandacht in de pers. Die Innaritu heb ik tot nu toe alleen maar enorm depressieve shit (vakkundig) zien maken, maar een tragische komedie zoals dit zal hem ook wel liggen. Ben heel benieuwd. Maar met wat pech zitten alle leuke momenten al in de trailer, die bijna 3 minuten duurt (why???)

avatar van Montorsi

Montorsi

Ben toch ook wel heel benieuwd. Vind Inarritu eigenlijk met de film een beetje minder geworden, maar dit lijkt me dan wel weer een hoogtepuntje.

avatar van Malick

Malick

Waanzin!

avatar van Macmanus

Macmanus

22 januari pas!!!!

avatar van JJ_D

JJ_D

Een meteoriet? Een ruimtetuig? Komt Batman (ahum, Birdman!) dan toch from outer space? En - schitterend beeld! - kwallen op een strand. Sjonge jonge... En, en en en, een jazzdrummer die de film een fenomenale drive geeft.

Oké. Kijk. Van Alejandro González Iñárritu weet je dat hij wonderen uit zijn hoed kan toveren. Maar dit? Deze mix van jolige lichtvoetigheid, gewichtige humor, ongebreidelde fantasie, ja zelfs filosofie? Van een regisseur die altijd diepmenselijke films heeft gemaakt, plots dit? Ja, hij doet het toch maar. En hoe! Even de dingen op een rijtje zetten. Of proberen.

Een kritiek op hoe Hollywood Broadway probeert in te palmen. Ook een kritiek over het snobisme en elitarisme van Broadway jegens Hollywood. En ook een kritiek op onze snelheidscultuur, waarin diepgang van geen tel is, wel aantal hits per uur. Een kritiek ook op vorm en bekendheid, die een negatie van inhoud inhouden. Maar! Toch een beetje paradoxaal ook, want maakt Iñárritu geen gebruik van een Hollywoodiaanse saus om zijn verhaal over die wederzijdse minachting vorm te geven? Hollywoodiaans in de zin van: Edward Norton, Emma Stone en Naomi Watts spelen mee. Verder is er niets Hollywood aan ‘Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)’. Behalve dan misschien de effecten, die Iñárritu meeneemt in zijn verwondering over het medium film. Een verwondering die zich ook van het publiek meester maakt, eenmaal de regisseur expliciteert wat voor film ‘Birdman’ even goed had kunnen zijn. Want o ja, ook een kaskraker zou Iñárritu kunnen draaien. Ik herhaal: sjonge jonge…

En toch. Toch is de echte held van de film misschien wel Antonio Sánchez. Zijn drumwerk past zodanig goed bij de film dat je haast gaat vermoeden dat de film bij de soundtrack werd gemaakt, en niet omgekeerd. Hij lijkt de bron voor de überorganische cameravoering, waarmee Iñárritu, zoals hij al sinds jaar en dag doet, levens in elkaar laat overgaan. Zo natuurlijk, zo ritmisch, zo volmaakt…dat heeft de cineast volgens mij tot nu toe nog niet zo zo zo goed gedaan.

(Om nog maar te zwijgen van de andere muziek. Mahler…! Geen noot verkeerd in deze film!)

En het verhaal? Daarover ga ik m’n hoofd nog een nacht breken. Niet om oplossingen te vinden, want de film zelf is de oplossing. Dat proces, dat is het echte wonder van cinema.

Niet wat uit een film opstijgt. Wel de film zelf.

O, ‘Birdman’. Gij zijt bijna twee uur verwondering. Verwondering!

avatar van Ceeda7

Ceeda7

Een heerlijke intense film deze Birdman.

Het hoofdpersonage die door Michael Keaton wordt neergezet op een geweldige wijze is de typische antiheld waar het publiek van smult. De emotionele ups en downs volgen zich op in een rollercoastertempo, subliem. Edward Norton steelt mijn zijn "eikel"personage toch wel weer de show, wat een fenomeen deze verschikkelijk coole acteur.

De humor, emotie en fantasie in Birdman kent ongelimiteerde grenzen : de hele zaal bulderde vaak van het lachen en op sommige momenten was het muisstil, maar op andere tijdstippen was het WTF-gehalte heel hoog . Dit is helemaal te wijten aan het sublieme scenario en indrukwekkende regie van Inniratu. Wat mij ook opvalt is dat er enorm lange scenes werden gemaakt zonder editing, een sterk staaltje van voorbereiding en kunde!

Als besluit: een echte aanrader voor liefhebbers van de echte cinema. Voor mij de beste film van het jaar, voor Gone Girl en Boyhood.

Net geen 5 sterren door het einde. 4.5

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20119 berichten

Ziet er veelbelovend uit. Een film van Iñárritu is sowieso een must see. Op de lijst dus.

avatar van geezoes

geezoes

Leuke film! Apart ook. Mooi verhaal. Opvallend lange shots. Bijzonder gefilmd. Ik moest er even inkomen, maar heb me goed vermaakt.

Ik werd alleen wel regelmatig overvallen door de gedachte "Oh..... hier moet de acteur weer even laten zien hoe ontzettend geweldig hij/zij wel niet kan acteren". En dat gaat dan soms een beetje tegenwerken.

Of was ik de enige die dat had?

avatar van einned987

einned987

Waar kan je deze film bekijken?

Want paar mensen hebben de film al beoordeeld en zelfs al een review gegeven terwijl de film nog niet uit is.

Zal iemand mij dit willen vertellen waar ik de film kan bekijken? (Ik wil geen antwoorden van "het is illigaal" of "wacht gewoon tot die uit is").

avatar van Uier

Uier

• 1915 berichten

Ik denk dat je moet wachten tot 'ie uit is.