Adaptation. (2002)

Komedie / Drama

geregisseerd door Spike Jonze
met Nicolas Cage, Meryl Streep en Chris Cooper

De film vertelt het verhaal van scenarioschrijver Charlie Kaufman die probeert om Susan Orleans non-fictie boek The Orchid Thief te verfilmen. Het boek is het verhaal van John Laroche, een plantendealer die zeldzame orchideeën kloont en deze aan verzamelaars verkoopt. We zien de gebeurtenissen uit het boek terwijl we de pogingen van Kaufman zien om het boek naar film over te zetten.

avatar van revadebe
Best een aardige film, maar het einde vond ik een beetje uit de toon vallen. Ja, dat is waarschijnlijk opzettelijk gedaan, maar ik had liever toch geen Hollywood-einde gezien.
Ik vind het met name ook een beetje vreemd hoe makkelijk de dood van Charlie's broer toch in een happy end wordt omgezet.

De gelaagdheid is leuk gevonden, maar niet heel vernieuwend. Toch bevat de film een aantal treffende scènes, speelt Nicolas Cage erg goed de dubbelrol en heeft de film een zekere charme.

Helaas kan de film niet tippen aan de andere Kaufman films die ik eerder zag, en dan met name Eternal Sunshine en Being John Malkovich. Die waren toch wat creatiever.

avatar van Pazmaster
Niet slecht, maar door de hoge score hier op MM was mijn verwachting waarschijnlijk te hoog. Verhaal is best interessant, het zet je aan het denken, maar het is jammer dat het einde een beetje standaard is. Er wordt prima gespeeld, zelfs Cage doet het best goed in zijn dubbelrol. Leuk eens gezien te hebben, er zitten wat mooie gedachtes en theorieën in verwerkt, maar deze film blijft waarschijnlijk niet hangen.

avatar van Joonders
Fantastische Cage! Ik vond, nadat ik de film zag, het boek van Susan Orleans bij de kringloop. Na het boek gelezen te hebben de film maar weer gekeken. Maakt het extra leuk.

avatar van Flavio
Knappe film waarin werkelijkheid, fantasie, en een fantasie van de werkelijkheid, om elkaar heen draaien en bij elkaar komen. Er wordt meer dan behoorlijk geacteerd door Cage, Streep en Cooper, maar de hoofdrol is het script natuurlijk. Het is een gewaagd script, vooral omdat Orlean, Laroche, McKee, Kaufman's anaal gefixeerde agent Marty, en ook Kaufman zelf natuurlijk, allemaal echt bestaan.

De film is erg meta, zoals het andere werk van Kaufman, en het leeuwendeel van de film gaat over realistische beslommeringen over zijn falende werk als scriptschrijver. Maar als hij vastloopt en niet weet hoe te eindigen komt zijn (niet-bestaande) broer Donald to the rescue, en worden alle Hollywood-clichés ingezet waar Kaufman eerder nog tegen protesteerde. Daarom was die traan die Kaufman liet vallen zo grappig, als zijn broer een mooi verhaal vertelt over zijn gevoelens voor een meisje op de middelbare school: veel kijkers vonden dat waarschijnlijk een mooie scene, maar het was precies wat Kaufman bedoelde met "geen levenslessen of innerlijke groei!" Deed me ergens denken aan Hans Teeuwen die ooit zijn publiek ook zo'n middelvinger gaf door een nonsensgedicht heel gedragen voor te lezen om na de staande ovatie te zeggen dat het allemaal bullshit was.

Film zit dicht tegen briljant aan, en toch hoopvol dat deze film gemaakt kon worden, want het is toch redelijk ontoegankelijk. En sportief van Orlean, Laroche, Marty en McKee dat ze toestemming gaven hun niet al vleiende alter ego onder hun eigen naam te laten meespelen.

avatar van Ted Kerkjes
Dit is een goed voorbeeld van een film die opeens helemaal ontspoort. De eerste helft vond ik niet geweldig, maar wel redelijk. Goed acteerwerk, aardig verhaal. Maar wanneer de drugs, moordplannen en krokodillen erbij komen, wordt de film gewoon lachwekkend slecht.

avatar van Alathir
Speciale film dit. Leuke tweeling dat wel, kan me er ook zelf nog wel in (terug)vinden (ben zelf van een tweeling). De gemeenschappelijke interesses om filmscenario's te schrijven, hun karakter dat niet helemaal tegengesteld is maar toch verschillend is, enz. De film is dus nog redelijk vermakelijk maar het einde is niet al te best. Hoe ongeloofwaardig dat ze wat beginnen te babbelen terwijl ze hun verstoppen voor Susan en Laroche. Het einde is nog wel redelijk grappig daardoor. Hoe dan ook weer een bekendere film die ik van mijn lijstje kan schrappen.

avatar van mjk87
Ted Kerkjes schreef:

Dat hele slotakkoord is nu net het hele punt. Zeggen dat het lachwekkend is mag, maar dat zegt ook dat je de clou niet begrepen hebt.

mjk87 schreef:
Interessant! Zou je kunnen uitleggen waarom? Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat ik de dubbele laag niet begrepen heb.

avatar van mjk87
Ted Kerkjes schreef:

Die dubbele laag valt wel mee, al zitten er wel veel lagen in. Maar goed, wat vertelt deze film? De film gaat over Charlie Kaufmann, niet toevallig ook de scenarioschrijver van deze film (en Being John Malkovich). Net als de Kaufman in de film had de echte Kaufman de opdracht gekregen The Orchid Thief in een script om te zette, iets dat niet lukte en uiteindelijk gaat hij over zichzelf en zijn strubbelingen schrijven. Dat is uiteindelijk deze film geworden. (dat zijn wel een aantal lagen die er te vinden zijn).

Kaufman is iemand van volstrekt originele scripts (deze, Malkovich, Eternal Sunshine). Hij verfoeit Hollywood-eindes met deus-ex-machina's. Dat hoor je hem ook zeggen. In tegenstelling tot zijn broer die met een cursus scriptschrijven en dat soort ontspoorde eindes vrij snel succes heeft. Uiteindelijk eindigt deze Adaptation ook op die manier, alsof de broer het script heeft overgenomen en heeft afgemaakt waar Charlie zelf met zijn writers block kampt. In de film lijkt het of het de tweelingbroer was, maar uiteindelijk is het natuurlijk Kaufman zelf (temeer die broer helemaal niet bestaat) die tot dit belachelijke (positief bedoeld) einde komt. Ergens verwacht je dit einde niet, ergens wel, en dan toch het zo laten ontsporen, ja ik vind dat briljant. Wacht ook met de aftiteling, daar is zelfs nog een in memorian voor die niet bestaande broer
. En dat kan je niet passend vinden in de sfeer, of jammerlijk, het is net wel dat punt van de film (voor zover je echt van een punt kan spreken, maar in ieder geval het idee van de film).

mjk87 schreef:
Dank voor jouw uitleg! Ik had wel begrepen dat de tweelingbroer de film (zowel de fictieve als de echte) als het ware allengs overneemt, maar het is op de één of andere manier niet helemaal tot mij doorgedrongen of zo... Het is alweer een tijdje geleden toen ik deze film zag. Eigenlijk is het een zeer creatief gegeven en zou ik de film nog eens moeten herzien. Ik heb mijn stem verwijderd in afwachting op mijn tweede oordeel. Nogmaals dank!

Fijne herziening.

Al is het vooral Kaufman's werk dat overeind blijft. Jonze blijft als regisseur duidelijk meer op de achtergrond. Bewust allicht, maar toch vind ik het een beetje jammer. Maakt dat het bijna 15 jaar na release nog steeds een fijne film is, maar niet meer de film die ik écht geniaal kan vinden.

Het script van Kaufman blijft dat wel, maar na een paar keer gezien te hebben is het nieuwe daar ook wel een beetje vanaf. Acteerwerk ook erg goed, wat mij betreft één van Cage z'n beste rollen, en humor ook super. Saai is het zeker niet en gelukkig duurt de film ook niet overdriven lang.

Visueel is het oké maar eenvoudig, de soundtrack herinnerde ik me al niet meer de dag erna. Wel een film die z'n basiskwaliteit bewaard heeft en zeker een aanrader voor mensen die van iets apartere films houden, maar vond hem bij herziening toch ietsje minder.

4.0* en een uitgebreide review

TMP
Aardige verhaalstructuur, maar echt grijpen doet het mij niet. Het acteerwerk van Cage is zeer behoorlijk, hij zet zijn dubbelrol goed neer. Ook Cooper overtuigt. De verhaallijnen grijpen (uiteindelijk) in elkaar, waarbij wel duidelijk is waar de film naar het einde toe op aanstuurt, maar ik kon er niet zoveel mee. Wellicht wel een film die bij herziening beter wordt.

avatar van danuz
Mag zich toch wel een klassieker noemen zo’n 15 jaar na dato. Het film-in-filmprincipe voelt nu een stuk minder mysterieus, maar qua sfeer en inzichtelijke ‘trucjes’ blijft het fascineren. Jammergenoeg is Jonze’s regie niet erg uitgesproken en leunt de film daarom wel érg op Kaufman’s vondsten. En ik vind hem nogsteeds net iets te lang.