
While We're Young (2014)
Verenigde Staten
Komedie / Drama
94 minuten
geregisseerd door Noah Baumbach
met Ben Stiller, Naomi Watts en Adam Driver
Josh (Stiller) was ooit een veelbelovende jonge documentairemaker, maar het lukt 'm al tien jaar niet om z'n film af te maken. En inmiddels is hij ook niet jong meer. Een ontmoeting met de zorgeloze twintigers Darby (Seyfried) en Jamie (Driver) blaast het huwelijk van Josh en Cornelia (Watts) nieuw leven in.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=C27XDeLQF18
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,3 / 46978)trailer (YouTube)iTunes: € 4,99 / huur € 2,99Google Play: € 4,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99kijk op VideolandIk. IK. Ik. Ik! Ik. IK. Ik. Ik. Maar ik? Ik. IK. Want ik. Ik. Ik. Ik. IK. Ik. Ik. Maar IK! IK! Ikkkkkkk ...
Ik herken dat niet echt moet ik zeggen. Wat bedoel je precies? Was er eigenlijk wel van onder de indruk.

Ik herken dat niet echt moet ik zeggen. Wat bedoel je precies? Was er eigenlijk wel van onder de indruk.
Heb je met andere Baumbach films meer, of ook niet?
Ergens is het thema ook vrij herkenbaar; al dan niet binnen een andere context.
Zaken die ook dagelijks een belangrijke rol spelen in het leven.
Ook speelt de vertwijfeling een rol om te leven zoals 20ers of 40ers, gesetteld met kinderen.
Een hoop thema's dus.
Goed geacteerde tragi komedie maar soms ook wel een tikkeltje saai en beetje vreemd.
3*
While We're Young is een film met twee gezichten. Het begint allemaal erg sterk en leuk met de twee veertigers Josh en Cornelia die in contact komen met de twintigers Jamie en Darby en een (op het eerste gezicht) vriendschappelijke band opbouwen. Josh en Cornelia hebben geen kinderen en voelen zich niet echt op hun gemak bij vrienden en kennissen die constant over baby's en gerelateerde zaken praten. Jamie en Darby zijn het prototype hipsters die lekker spontaan zijn en een afwijkende blik op de wereld hebben. Geen Facebook? VHS videobanden? Vinyl platen (oké, dat is weer helemaal in)? Geen normale twintigers. Naomi Watts, Ben Stiller, Amanda Seyfried en Adam Driver (vanaf nu aangeduid als Kylo Ren

Wat veelbelovend begon weet regisseur Noah Baumbach geen passend gevolg te geven en het einde is gelukkig niet een "alles is weer goed einde" maar echt beklijven wil het ook niet. Jammer want het begin is erg sterk.
In de film veel gebabbel en een paar geslaagde (komische) scenes. De geslaagde scenes zitten in de eerste helft van de film als de vreugde over de kennismaking de ware aard van de personages nog verbloemt.
De personages worden in de loop van het verhaal nader ontleed en blijken dan eigenlijk hele holle en vervelende creaturen te zijn. Zonder uitzondering is elk karakter erg met zichzelf bezig. Niet in staat om los te breken uit de beperktheid van de eigen cocon, besmet men elkaar met negativiteit in de vorm van egoïsme, afgunst en zelfmedelijden.
De film raakt er ook door besmet, want vanaf dat moment is de humor ver te zoeken.
De intenties van de personages zijn weinig verheffend. Het maakt de personages behoorlijk irritant. Door hun oninteressante gewauwel en gewetenloze gedrag raakte ik in ieder geval steeds meer geïrriteerd.
Waarschijnlijk geeft de film een goed beeld van het functioneren van personen in de huidige tijd. Het zou dan ook best kunnen dat Baumbach de bedoeling had om te irriteren en te prikkelen. Dat is Baumbach in mijn geval dan gelukt. In die zin is de film zeker geslaagd.
Veel kijkplezier levert de film desondanks niet op.
De eerste helft van het verhaal bevat vooral Komedie en de tweede helft van het verhaal bevat vooral Drama en vanaf dan valt er eigenlijk ook niets meer te (glim)lachen. De tweede helft is ook best saai, flauw en weet ook geen indruk te maken (dat komt vooral door het overdreven en jaloerse reageren van Ben Stiller in de rol van documentairemaker Josh). Ik was dan eigenlijk na circa 90 minuten ook wel blij dat er einde (wat ook niet bijzonder is en ook best voorspelbaar is) kwam aan deze film en "Pazmaster" hierboven beschrijft het eigenlijk wel goed, door te zeggen dat deze film wat vlak is en geen echte hoogte- en dieptepunten bevat. Dit is dan ook een film die ik waarschijnlijk weer snel weer vergeten ben en dat is zeker niet erg.
Het verhaal (twee veertigers, het koppel Josh en Cornelia, die zich ineens weer jong gaan gedragen nadat ze omgaan en waardering krijgen van twee twintigers, het koppel Jamie en Darby. Achteraf gezien was het omgaan eigenlijk meer misbruik van één van de twintigers en dat met bepaalde reden) was opzicht wel leuk gevonden en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan en dan zoals eerder gezegd voornamelijk de eerste helft van het verhaal. Dat gedeelte is ook lekker luchtig en bevat een aantal leuke scenes zoals de Hiphop gedoe van Naomi Watts (in de rol van Cornelia), het naar de dokter gaan van Josh, het kotsen tijdens de ceremonie en het in de auto rijden naar Benny i.v.m. Facebook.
Gedurende deze eerste helft is de cast in de vorm van Ben Stiller, Naomi Watts, Adam Driver (in de rol van beginnende documentairemaker Jamie, die alles doet voor succes en daar o.a. personen voor misbruikt) en Amanda Seyfried (in de rol van Darby, die de vriendin is van Jamie) best genietbaar. In het tweede helft heb ik me vooral gestoord/geërgerd aan Ben Stiller, hangt dan ook de moraalridder uit, en vond ik hem ook tenenkromend slecht spelen. De mooie vrouwen Naomi Watts (inmiddels al 47 jaar) en Amanda Seyfried (die ik altijd een mooie en aparte, vanwege haar ogen, verschijning vindt), zorgen vooral ook voor het visuele aspect (het verhaal speelt zich af in het mooie New York, maar daar wordt qua beelden eigenlijk weinig tot niets mee gedaan) en dankzij hun hebben de ogen tenminste ook iets leuks om naar te kijken.
Gezien de eerste helft van het verhaal krijgt deze film van mij een 3,0 en gezien het tweede gedeelte van het verhaal krijgt deze film van mij maar een 2,0 (en dan ben ik nog mild) en dus kom ik uit op een gemiddeld cijfer van een 2,5. Gewoon leuk om eens gezien te hebben (gezien op Film 1) deze Komedie / Drama film, maar meer zeker ook niet.
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Wel bekende acteur en actrice...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Geen Top film...
En dat is inderdaad bijzonder spijtig. De start is heerlijk: midlifers herontdekken hun jeugd en gaan daar (soms een beetje onwennig) helemaal in op. Het gaf me - als midlifer die zelf tegen die een (late) crisis vecht - meteen het gevoel naar een feelgood movie te zitten kijken. Doe wat je graag wil doen, vergeet je leeftijd. US-punkband 7 Seconds zat in m'n gedachten: al meer dan 30 jaar op tour met 'i don't wanna grow up, i'm never getting old; I'm gonna stay young until i die.
Maar het verhaal gaat dus al snel een heel andere richting uit, kiest voor een heel ander thema, en verliest meteen ook de leuke en gezellige sfeer. En waar in het eerste deel nog vier mensen centraal staan, gaat de aandacht daarna in de eerste plaats naar Stiller; en ik zie die kerel écht niet graag bezig. Adam Driver (kende ik niet) is echt heel sterk in z'n personage, en Noami Watts mag van mij in alle films meespelen, maar Stiller... echt echt niet.
Geen leuke en warme romcom dus, eerder een te lang aanslepend en zeker niet beklijvend drama. Jammer.
Stiller wederom gecast als eeuwige slachtoffer. Altijd leuk. Fijne praatfilm van Baumbach. Gewoon gezellige filmpjes van die man.
De film begint sterk en voor mij (als 35 jarige, kinderloze dertigersdillemma-hebbende man) erg herkenbaar. We zien een stel van middelbare leeftijd, die vanwege hun kinderloze bestaan geen enkele aansluiting meer hebben bij hun vrienden die opgaan in de wereld van eindeloze kinderverhalen en vreselijke kinderuitjes. De twee voelen zich duidelijk niet meer op hun plek tussen hun vrienden, en ontmoeten een hip jong stel, waardoor hun leven een nieuwe impuls krijgt. Ze gaan buiten hun eigen comfortzones en vinden elkaar weer helemaal. Ondertussen wordt de vervreemding met hun leeftijdsgenoten alleen maar erger.
Na deze goede opening gaat het echter bergafwaarts, en bet einde is tenenkrommend. Dat de leeftijden en verschillen in wereldbeeld wat gaan wringen, is een interessant uitgangspunt, en biedt voldoende aanknopingspunten voor de tweede helft van de film. Waarom er ineens een soort spionage-verhaal van wordt gemaakt... ik weet het niet. En dan het moment dat Stiller ontdekt dat Driver hem nogal gebruikt heeft vanwege zijn connecties: al die flashbacks moeten het net zo dramatisch maken als het einde van de Usual Suspects, alleen gaat het hier niet om moord, maar om een ambiteuze filmmaker die met slechts een paar mooie praatjes en een leugentje hier en daar zijn voet tussen de deur heeft gekregen in de filmwereld. Om over de confrontatie bij de huldiging nog maar te zwijgen. Vanwaar al dat overtrokken drama? Het sluit niet aan op de luchtige, licht sentimentele feel van de eerste helft.
De film eindigt voorspelbaar: eindelijk omarmen ze hun leeftijd, en de schijnbaar daarbij horende rollen van vader en moeder. Een bijzonder kleffe moraal, waardoor ze precies zo eindigen als hun leeftijdsgenoten. Is er dan echt geen andere manier van leven mogelijk? Niet in deze film in ieder geval.
De eerste helft is vermakelijk en herkenbaar, maar daarna ontspoort de film. Pittige thema’s als kinderwensen, gezondheidsproblemen, autonomie in een maatschapppij die veel van je verwacht, en falen in je carrière komen aan bod. Maar helaas worden deze thema’s nergens bevredigend uitgewerkt. Jammer, want de eerste helft was zo leuk.
2,5*
Ik weet eigenlijk nog steeds niet goed wat Baumbach net voor ogen had met deze film. Enerzijds lijkt het de film echt wel een boodschap te willen meegeven. Daarvoor hamert hij ook redelijk hard op enkele zaken. Anderzijds zijn de personages zo dik aangezet en handelen ze op zulke debiele wijze dat het amper serieus te nemen is.
Geen idee wat Stiller en Watts juist van plan waren, maar hun knieval voor een paar dwaze hipsters komt nimmer geloofwaardig over. Dat gejengel over kinderloze ouders ben ik ook echt beu, veel gejank om het gejank. Daartussen ontvouwt zich best een grappige comedy, alleen wil de film jammer genoeg niet echt altijd even grappig zijn.
De serieux staat deze While We're Young dan ook aardig in de weg. Acteers doen het maar matig, al kan dat ook wel aan hun personages gelegen hebben. Het plotje stelt niet zo heel veel voor en de toon van de film schiet alle kanten op. Er zijn genoeg leuke momenten, jammer genoeg dat ze niet samenkomen tot een leuke film.
Maar voor een Baumbach nog best oké.
2.5*

Het begon leuk, maar gaandeweg verloor de film mijn interesse. Het hele verhaal rondom Jamie en de documentaire boeide mij niet. Ik volgde het nauwelijks en dan voelt het voor mij al gauw als drama om niks. Het beeld- en acteerwerk vind ik in orde. Een 6. 3*
Ik ervoer het precies zo. Met name de typische humor - zowel Stiller als Driver zijn daar ook de juiste acteurs voor - was erg leuk in dat eerste uur. Maar zoals zo jammerlijk vaak bij dit soort films moet er dan verplicht weer wat extra plot in komen dat de fijne onzin verdringt.
Nergens voor nodig. Ik vraag me altijd weer af voor wie ze dat doen; daar zit toch niemand op te wachten?
Eerste van hem die ik heb kunnen afkijken. Frances Ha hield ik niet vol. En The Squid and the Whale hield ik ook niet vol. Deze kon ik in het begin ook weer niet harden. Irritante personages, vervelende satire. Zo een montage dat Stiller en Watts telkens op hun mobiel zitten en weinig samen doen vs Driver en Seyfried die juist wel leuke dingen doen kan ik zo weinig mee. Het is zulke makkelijke beeldtaal.
Ik was bijna weer van plan om de film af te zetten. Maar ik nam mijzelf voor om toch een keer iets van hem af te kijken. Apart genoeg werd de film ietsjes beter. Het blijft allemaal New York white hipster people narrative. Maar ik vond het docu deel juist wel ietsje boeiender. Het is nog steeds niet geweldig maar ik begreep iets meer waar Noah nou heen wou. Het is niet heel veel wat hij te melden heeft, het zwelgt ook wat in zijn eigen New York circle. In dat opzicht snap ik de Woody Allen vergelijking wel. Maar ik heb toch het idee dat deze meneer daardoor ook niet nodig is. Wat hij brengt is te slap en kan er niet een Jood opstaan uit Miami ofzo, zien we tenminste nog eens een andere stad.
Ach die Baumbach straks komt die Kramer vs Kramer remake ook van hem uit. En zijn vrouw is Greta Gerwig. Ik weet het niet. Ik ben vrij blank maar dit is mij allemaal de wit. Die scene met 2Pac en hip/hop klas vond ik ook zo wit-links-racistisch. Ja ik zeg het gewoon.
2 sterren.
Wanneer ze een jonger koppel ontmoeten, vinden ze zichzelf opnieuw uit door zelf ook terug echt jong te willen worden, alleen pakt dat niet altijd goed uit. Af en toe wel een leuke scène zoals de hiphopdans en Die groepsbaby's. Alleen kan je jezelf niet anders voordoen om er gewoon maar wat bij te horen. Interessante uitgangspunten allemaal. Het is een fase waarin ik mezelf in lichtere mate ook wel in herken omdat ik op het werk met een hecht jonge dynamisch team te maken heb.
Stiller en Watts doen het redelijk goed, Driver vond ik te druk. Inhoudelijk boeide het me echter minder en minder. Jammer, het potentieel was wel degelijk aanwezig.