Oh Boy (2012)

Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Jan Ole Gerster
met Tom Schilling, Inga Birkenfeld en Martin Brambach

De Berlijner Niko Fischer, achterin de twintig, leeft zorgeloos van dag tot dag. Zijn studies heeft hij, zonder medeweten van zijn strenge vader, afgebroken, maar hij strijkt wel de maandelijkse toelagen op. Werkloos en zonder een echt idee van hoe het zou moeten verdergaan met zijn leven, zoekt Niko zijn plaats in de consumptie- en concurrentiemaatschappij, tot hij op een dag met beide voeten in de realiteit geplaatst wordt: zijn vriendin maakt onverwacht een einde aan hun moeilijke relatie, zijn onbezonnen buurman stort bij gehaktballen en schnaps zijn hart uit en zijn vader draait de geldkraan dicht. Dan ontmoet Niko in een café zijn vroegere schoolvriendin Julika weer en de catastrofale dag neemt een geheel onverwachte wending...

avatar van Spetie
Zeer aangenaam filmpje, dat in een rustig maar fijn tempo voorbij kabbelt. Berlijn is een plaats, waar ik ook nog wel eens naartoe zou willen en na het zien van deze film, krijg ik er alleen maar meer zin in.

Jan Ole Gerster is een getalenteerd regisseur. De keuze voort zwart-wit vond ik wel een goede en geeft het geheel een bepaalde nostalgie mee. De hoofdrolspeler moet naar de toekomst kijken, al krijgt hij te maken met personen en andere zaken uit het verleden.

Ik vond vooral de verhouding tussen drama en komedie erg uitgebalanceerd. De subtiele humor werkt erg goed, maar leidt nooit af van de basis, terwijl het drama ook bijzonder sterk is. De rode draad van de zoektocht naar koffie is trouwens ook erg leuk.

Oh Boy kent weinig uitzonderlijke momenten, maar is als som der delen erg sterk en blijft ook lekker lang hangen. Zo en nu eerst een lekker bakje koffie!!

Van lieverlee somber stemmend relaas over een dag in het leven van een gesjeesde rechtenstudent, die op zoek naar een kop koffie in het anonieme Berlijn van de ene ervaring aar de andere struikelt. Zijn belevenissen zijn opmerkelijk en alledaags tegelijk. De zwart-wit cinematografie accentueert het inhoudloze, grijze leven van een ambitieloze jongeman, die gelaten alles over zich heen laat komen.

avatar van jikamajoja
Knappe z/w film over de problemen van een jongeman in Berlijn.
De film laat inzien dat iederéén in het leven z'n eigen rugzakje met problemen heeft .

TMP
Heel matige film over het dagelijks leven van een voormalig rechtenstudent in Berlijn. Enkele herkenbare situaties, maar grotendeels kabbelt de film maar een beetje voort zonder te boeien. Het helpt ook niet dat de hoofdpersoon niet bepaald een interessant personage is. Wel enkele fraaie zwart-wit beelden van Berlijn.