Unsere Mütter, Unsere Väter (2013)

Alternatieve titel: Generation War

Duitsland
Oorlog / Drama
270 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Philipp Kadelbach
met Katharina Schüttler, Tom Schilling en Volker Bruch

Berlijn 1941. Vijf vrienden nemen afscheid. Ze beloven elkaar eeuwige vriendschap. Maar geen van hen kon vermoeden hoe de oorlog hen zou veranderen. Wilhelm en Friedhelm worden naar het oostfront gestuurd. Charlotte, die heimelijk verliefd is op Wilhelm, volgt hen door zich aan te melden als verpleegster in een militair hospitaal. Greta, een zangeres, papt aan met een SS-officier. Vanuit die positie probeert ze haar vriend Viktor, die een Joodse vader heeft, te redden van deportatie. De oorlog zal elk van deze jonge mensen voorgoed veranderen. De één wordt een held, de ander een lafaard.

avatar van Antonev
Gisteren weer in één ruk deze gehele miniserie uitgekeken. Blijft zelfs na de tweede kijkbeurt ontzettend imposant, aangrijpend en indrukwekkend. Mijns inziens de enige film/serie die een realistisch en eerlijk beeld van de Wehrmacht weet neer te zetten.

In het gros van de films over de oorlog wordt de Wehrmacht weggezet als een bende bruten, oorlogsmisdadigers en ander gespuis. Deze film/serie laat zien dat een groot gedeelte van de Wehrmacht bestond uit normale jongens, vaders en broers. Absoluut niet de bruten zoals ze elders worden geportretteerd. Het gaat gewoon over mensen die gehersenspoeld zijn door de altijd draaiende propaganda machine van de Nazi's.

Na de tweede kijkbeurt vielen me de overeenkomsten met 'The Deerhunter' ook een stuk meer op.

5* all day long.

Antonev schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Deze film laat juist duidelijk zien dat de Wehrmacht vuile handen had (executeren van partizanen, oppakken van Joden). Deze constatering zorgde rond het jaar 2000 nog voor een grote controverse in Duitsland en Oostenrijk door de zogeheten Wehrmachtsausstellung. De mythe van een saubere Wehrmacht - als normale krijgsmacht - wordt hier dus juist ontkracht. Een film als Das Boot werd daarentegen bekritiseerd omdat het de belevenissen van het duikbootpersoneel loskoppelt van de Jodenvervolging.

Dick2008
Het is maar net hoe je het interpreteert. In Amerika waren daarom de reacties verdeeld. US-Kritik an 'Unsere Mütter, unsere Väter?: Die Mär vom netten Nazi - rp-online.de. (Wordt dus ook als een propandafilm vergeleken).

Dus klopt wel:
Dick2008 schreef:
Ik lees bij IMDb heel gemengde reacties.

avatar van wibro
Antonev schreef:
Maar normale jongens, vaders en broers kunnen in tijden van oorlog ontsporen. Ook S.S.' s hielden er vaak een gezin op na, waarin zij liefde toonden voor hun vrouwen en kinderen én voor hun dieren en dit terwijl hun werk in het nabijgelegen vernietigingskamp lag waar zij moesten meewerken aan de Endlösing. Het enigste wat nodig is om je tegenstanders onmenselijk te behandelen of te vernietigen is ze als minderwaardig te zien of beter gezegd te verlagen tot Untermenschen. Bij de nazi's lag hierbij de nadruk op raszuiverheid.

avatar van Donkerwoud
Dick2008 schreef:

Dus klopt wel:

Dat is wel bijzonder hypocriet over een serie die in alles lijkt op soortgelijke Amerikaanse producties. Dan hebben we het op zijn minst over geleende propaganda...

Dick2008 Bedankt voor de link.
Er zitten ook zeker kwalijke kanten aan de serie. Zo wordt de zuster 'vergeven' door de vrouw die ze verraden heeft. Ook Wilhelms desertie maakt hem tot held. Maar tegelijkertijd is een groot pluspunt dat de oorlog an sich niet als heroisch wordt voorgesteld. Zelf de verandering die Friedhelm doormaakt, getuigt van de waanzin van de oorlog. Ik denk ook, dat het bijeffect dat de hoofdpersonages sympathie opwekken, onontkoombaar is wanneer je als filmmaker wilt laten zien dat het 'onze' moeders en vaders waren.

Problematisch vind ik ook de SS-er en de commandant van het peloton. Hun eendimensionale slechtheid, laat andere moreel twijfelachtige personages wel erg voordelig uitkomen. Er is nog altijd een verschil tussen de hoofdpersonages en 'echte' nazi's - het probleem is echter dat altijd gezegd wordt over mensen: 'Ja hij was wel bij de partij enzo, maar hij was geen echte nazi.' Zo verdwijnt uit beeld, dat Hitler op een zeker vorm van (al dan niet afgedwongen) consensus kon bogen.

Sater schreef:

Ik doel meer op het feit dat er in deze film/miniserie een veel menselijkere kant van deze soldaten wordt getoond. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Wilhelm. Was hij niet degene die een klein meisje probeerde te redden van de barbaarse Oekraïense landverraders? Was hij niet degene die, met gevaar voor eigen leven, weigerde het huisje van de oude mensen plat te branden? Was hij niet degene die het oppakken van Joden afkeurde?

Dan heb ik het nog niet eens over de jonge soldaten die het van angst in hun broek deden, huilden van verschrikking of die hun gevangenen niet durfden te executeren. Duitse soldaten met gewetensbezwaren, angst of afgunst tegen de Jodenvervolging zie je zelden in oorlogsfilms.

Daarom ben ik van mening dat deze film/miniserie een veel realistischer beeld laat zien van de Wehrmacht i.t.t. andere films of series.

Antonev schreef:
Daar verschillen we dan van mening . Dat ook de Wehrmacht vuile handen had was echt geen publiek geheim. De zaken die jij noemt zijn ontelbare malen beschreven in de literatuur en dan heb ik het nog niet eens gehad over de documentaires die er over gemaakt zijn..

De Wehrmacht is bijvoorbeeld nooit als criminele organisatie aangemerkt in Nürnberg. Uiteraard was er bekend dat het leger bij excessen betrokken was, maar de mate waarin is lang onderschat. Velen gingen ervan uit dat het een 'gewoon' leger was, maar ook het militair apparaat was doordrongen van de nazi ideologie. Kijk anders hier eens naar: Saubere Wehrmacht ? Wikipedia - de.wikipedia.org

Antonev schreef:

Point taken. Ben het zeker eens met de rest van je verhaal.

Prachtige miniserie over vijf Duitse vrienden aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Een meeslepend verhaal met een aantal aangrijpende momenten. Een prima afwisseling tussen de vijf hoofdpersonages en hun eigen verhaal waarbij de invloed van de oorlog goed wordt neergezet. Het ziet er allemaal goed verzorgd uit en ook de cast levert goed werk.

avatar van DutchTakeshiro
Prachtige, indrukwekkende en intense miniserie. Unsere Mütter, Unsere Väter is een stuk pure kwaliteit van Duitse bodem. De Tweede Wereldoorlog wordt gezien door de ogen van jonge Duitse mensen, en dat geeft de film meteen al enorm veel potentie. Verfilmde verhalen van Duitse soldaten zijn er jammer genoeg niet zo veel van. De film geeft een zeer gedetailleerde kijk in het leven van vijf Duitse vrienden en behandelt daarbij alle belangrijke gebeurtenissen. Regisseur Philipp Kadelbach heeft een hele bijzondere miniserie gemaakt die de kijker lang zal bijblijven.

De cast is indrukwekkend. Alle acteurs zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en de kwaliteit druipt er van af. Vooral Volker Bruch en Tom Schilling vind ik uitermate goed op elkaar gespeeld. De chemie tussen de twee is voelbaar. De verschillen tussen hun personages is groot, ondanks dat ze broers zijn, maar ze weten er zeer overtuigend mee om te gaan. Uiteraard ook ode aan Katharina Schüttler, Miriam Stein en Ludwig Trepte die een blijvende indruk achterlaten. Ze hebben allemaal bewezen dat ze topacteurs zijn. Als kijker zie je de opkomst en val van het Derde Rijk door de ogen van vijf mensen.

Unsere Mütter, Unsere Väter is niet te vergelijken met een serie als Band of Brothers of een film zoals Saving Private Ryan. De film kent zeker een aantal professionele actiescènes maar de focus ligt op de emotionele kant van het verhaal. Het wisselt elkaar eigenlijk mooi af. Alle aspecten zijn heel goed afgewogen en zorgen ervoor dat er van alles genoeg is. Persoonlijk ben ik zeer overtuigd van de actie in de miniserie. Het voelt authentiek en intens aan. Iedere kogel die gevuurd wordt heeft een grote impact. Tevens kent de film enkele scènes die je niet in de koude kleren gaan zitten. Het is erg grauw en voelbaar en laat je realiseren waarom oorlog zo verschrikkelijk is.

Ik ben helemaal overtuigd van deze productie en ik raad iedereen aan om deze miniserie te zien. In het rijtje van Der Untergang en Das Leben der Anderen hoort deze film ook zeker thuis. Kwaliteit van het hoogste niveau. 4,5 uur lang in de Tweede Wereldoorlog gezogen worden en alles van dichtbij meemaken. Cinema zoals deze verbreden je blik en zorgen ervoor dat er niet met tunnelvisie gekeken wordt naar Duitsers in de oorlog. Oorlog is verschrikkelijk, en brengt het slechtste in ons naar boven.

avatar van -LvB-
Sorry hoor, maar als je deze serie nodig hebt om enige nuance in je visie tov Duitsers in WO2 aan te brengen mankeerde er toch al behoorlijk veel aan je ontwikkeling. Het bewandelt wat dat betreft behoorlijk het geijkte veilige pad wat al vele malen daarvoor is bewandeld.

-LvB- schreef:

Ja want op de basisschool en het voortgezet onderwijs wordt natuurlijk ook ontzettend veel aandacht besteed aan het Duitse oogpunt tot de Tweede Wereldoorlog....Voor de jongere generatie kan het best verhelderend zijn om er eens een andere blik op te werpen. Na alle Amerikaanse WWII propaganda films is het niet onlogisch dat jongeren de Wehrmacht soldaten puur zien als beesten.

avatar van arno74
DutchTakeshiro schreef:

Voor een nóg bredere blik is deze film ook een aanrader: Sophie Scholl - Die Letzten Tage (2005)

avatar van DutchTakeshiro
arno74 schreef:

Dankje, ziet er zeker goed uit!

avatar van Kondoro0614
Unsere Mütter, Unsere Väter

Unsere Mütter, Unsere Väter is voor mij toch wel de mooiste Duitse WOII mini-serie die er tot nu toe bestaat op deze aardbol.Uiteraard zijn er wel meer series / films over WOII beschikbaar op de aarde maar toch gaf Unsere Mütter, Unsere Väter mij een vreemd gevoel in mijn buik waardoor ik ook een aflevering 4 wou zien maar deze er helaas niet is. Op een 1 of andere manier brengt de WOII op mij sowieso veel indruk. In groep 5 van de basisschool deed ik er zelfs mijn werkstuk over. Ook kan ik niet van de films afblijven want, als je eens goed nadenkt hadden Hitler en zijn aanhang erg brede plannen die, als ze waar gemaakt konden worden, best wel erg waren voor iedereen! Afijn, Unsere Mütter, Unsere Väter is toch voor mij de beste mini-serie en onder Der Untergang de beste 'film' die hier op MovieMeter staat! Geweldig en zeker een aanrader om te kijken! Verhaal is geweldig en het concept is ook niet vies. Weet ook nog wel donders goed dat ik deze in mijn Kerst vakantie naast een kerstboom zat te kijken vlak voor oud en nieuw!

avatar van John Milton
Ik kan je niet quoten of noemen Kondoro (werkt niet op iPad momenteel), maar ik zie dat je deze nog niet gezien hebt: Das Boot (1981). Ook uitgebracht ooit als miniserie, verschillende cuts in omloop.

In Blu-ray aangeschaft, ben na alle lovende kritieken erg benieuwd om hem te zien.

(verwijderd)
Wat een práchtige miniserie is dit zeg. De complete 270 minuten onder de indruk geweest. Een WO2 verhaal vanuit een Duits oogpunt zet je zeker aan het denken.

Wat heb ik genoten van de acteerprestaties, heb geen enkel moment het gevoel gehad dat je iemand zag acteren, zo realistisch dat het was; misschien komt dat ook wel door de casting, ik vond de vriendengroep erg kloppen. Er wordt in het begin al aangegeven dat ze totaal verschillend zijn en dat valt ook te merken. Toch is de chemie tussen iedereen geweldig: tussen de broers Winter, tussen Greta en Viktor, maar bijvoorbeeld ook zeker tussen Charlie en de rest; om het simpel te houden: tussen iedereen

De prachtige soundtrack sloot perfect aan bij de beelden. Deze soundtrack blijft lekker op de achtergrond en wordt nergens spectaculair, overdreven of dominant, wat gelukkig ook totaal niet nodig was.

Naast de emotioneel mooie ontwikkeling van de hoofdpersonen ook interessante schietgevechten, spannende beelden en realistische bijpersonen (denk aan Hiemer en Dork).

Ja, ik heb waarschijnlijk nog veel niet opgenoemd, maar deze miniserie is compleet en briljant.

Tot nu toe mijn favoriete WO2 film/serie.

Als niet-ervaren mini-serie kijker hou ik het voorlopig bij een 4,5*, maar de kans dat dit een 5* gaat worden is groot

avatar van Kondoro0614
John Milton schreef:

Zie nu pas je bericht! Zal er snel achteraan gaan, dank voor de tip heb ik inderdaad nog niet gezien!

Imposante mini serie die de waanzin van oorlog en wat het met normale mensen doet heel goed in beeld brengt.

avatar van LauraArsenal
Dit is een van de weinige miniseries die mij echt heeft geraakt. Het is fijn om eens een film te zien die wordt beschreven uit het standpunt van de Duitsers. De acteerprestaties waren geweldig en alles was heel realistisch in beeld gebracht. De makers zijn er werkelijk in geslaagd een verhaal naar voor te brengen, iets wat je bij de meeste films soms wel mist. Ik kan dit alleen maar aanraden aan mensen die houden van film/series die handelen over de oorlog. 4.5/5

avatar van IH88
Unsere Mütter, Unsere Väter

Wat een schitterende driedelige serie. Het volgen van vijf Duitse jongeren die alle vijf te maken krijgen met de verschrikking van de Tweede Wereldoorlog maakt diepe indruk en ik was echt geraakt door sommige gebeurtenissen. In 1941 zien we nog vijf jongeren die een bepaalde naïviteit, blijdschap en jeugdige overmoed uitstralen maar je weet dan al als kijker dat deze personen snel en op een keiharde manier volwassen zullen worden.

Zeker Charlotte en Friedhelm zie je bijna voor je ogen veranderen en het is zowel intrigerend als verschrikkelijk om te zien. Voor mij was Friedhelm het best uitgewerkte personage en man, wat een acteerprestatie van Schilling. Er schuilt een grote tragiek in het personage en Schilling weet dat op prachtige wijze invoelbaar te maken. Maar ook Greta, Viktor, Wilhelm en Charlotte zijn interessante personages en de acteurs zijn fantastisch. Het ziet er ook allemaal schitterend uit van de actiescènes en de decors tot aan de laatste scènes in het verwoeste Berlijn. Ieder personage moet uiteindelijk een keuze maken die het verschil kan maken tussen overleven of doodgaan en ieder maakt zijn eigen keuze. Want dat laat deze miniserie ook op prachtige wijze zien. Oorlog kent alleen maar verliezers en de enige winnaars zijn inderdaad de insecten die zich volvreten aan mensenvlees. En dat einde mag dan een beetje “Hollywood’ aandoen, het heeft bij mij wel een gevoelige snaar geraakt (een understatement). Een prachtserie over de moeders en vaders (en opa’s en oma’s) van nu die de verschrikkingen van de oorlog hebben moeten ondergaan.

avatar van des1
Schoolvoorbeeld van hoe goed Europese cinema, in dit geval Duitse, kan zijn. Meeslepend, realistisch, spannend, tragisch. De aanrader natuurlijk van woensdagavond filmavond... hoewel we net alle herdenkingen van WO2 achter de rug hebben. Belgische timing zeg maar.

avatar van Tom-Hanks
Een prachtige miniserie met een prachtig verhaal, een prachtige soundtrack en geweldige acteerprestaties.
Het mooie aan de serie is de verscheidenheid van van karakters van de hoofdpersonages en hun verhaal tijdens de oorlog. Alle 5 zijn ze heel interessant.
Het boeiendste personage vond ik Friedhelm. In het begin van de oorlog was hij onervaren en doodsbang dat hij zou kunnen sneuvelen. Maar dat veranderde verder in de oorlog. Hij probeert het naast zich te zetten. Hierdoor wordt hij moediger en krijgt meer aanzien bij andere soldaten. Greta gaat een tegengestelde weg tegemoet. Zij begint als beroemde zangeres, maar eindigt als gevangene en bekoopt dat met de dood.

Maar de interessantste verhaallijn was toch van Viktor. Heel de oorlog lang wordt hij benadeeld door zijn Joodse afkomst. Zelfs nadat hij zich bij de partizanen heeft aangesloten, is hij verplicht te zwijgen. Ik vond dit boeiend omdat de partizanen een minder bekend deel is van de oorlog. Ik wist dat ze er waren, maar kende er niet veel over.

Dit is een serie die bij mij lang zal blijven nazinderen... Een score lager dan een 5* is uitgesloten.

avatar van Noud
Lettertype heeft iets weg van het spel
Call of Duty Airborne

avatar van Fisico
Dit is één van de beste miniseries en verfilmingen over WOII die ik al zag. Ik twijfel om hem een 5,0* te geven, maar deze komt zeer erg in de buurt. Met historische films, zeker met de beladen en vaak controversiële Derde Rijkfilms, is het niet eenvoudig om niét op één of andere zere teen te trappen...

Het standpunt om de oorlog te verslaan vanuit Duits oogpunt is vrij bijzonder. Hoewel het een Duitse film is, is het daarom nog niet zo evident dat hij in het Duits verslagen wordt. Het uitgangspunt vertrekt bij vijf Duitse jongeren met elk hun eigen dromen en verschillen. Ze hebben een naïeve ideologische flair vóór de oorlog, maar zullen snel de bittere wrange smaak van de oorlog ervaren. De cast is zeer sterk. Elk personage wordt goed uitgediept en is zeer boeiend en realistisch. Er is telkens een mooie overgang van het ene personage naar het andere waardoor de film geen seconde verveelt. De vriendschap is ondanks de grote verschillen echt. De terugkomst van enkelen na de film heeft door de oorlog diepe wonden geslagen en ze weten dat niets nog is wat het ooit was. Ze zijn erachter gekomen dat niemand te vertrouwen is, zelfs je vrienden niet als het erop aankomt.

Enorm boeiend was het personage Friedhelm. Verbijsterend hoe een schuchtere bange jongen kan veranderen in een koele moordmachine door de gruwel van de oorlog. Toch blijft hij steeds een gedeelte van zijn eigenheid behouden. Sterk hoe dit trauma werd vertolkt! Ook de personages van Victor, Greta, Wilhelm en Charlotte hebben een sterke boeiende verhaallijn met elk hun hoogte- en dieptepunten. An sich vond ik de rol van Wilhelm het minst, maar eigenlijk doe ik dan de film oneer aan. Het is net omdat de vier andere rollen op zo een hoog niveau staan, dat hij minder opvalt.

Ook de actiescènes zijn sterk gefilmd. Mooie soundtrack ook. De actiescènes waren onderschikt zan het verhaal en de dramatiek. Toch zal de meer actievere kijker deze prent ook kunnen smaken. De film omvat een aantal grauwe scènes die in je kleren kruipen. Denk maar aan het verraad van de joodse verpleegster, Greta in de gevangenis, de slag bij Stalingrad, het jodentransport, enz... De film is misschien niet altijd overal even historisch correct, maar welke film is dat wel?

avatar van james_cameron
Geweldige duitse miniserie over de lotgevallen van vijf vrienden tijdens de tweede wereldoorlog. Kan zich makkelijk meten met het beste dat op dit gebied is gemaakt; plotlijnen, akteerwerk, cameravoering en muziek- alles is tot in de puntjes verzorgd. Eén en ander komt op emotioneel niveau daarnaast ook nog eens behoorlijk heftig binnen. Kortom, indrukwekkend.

Och ik heb de regisseur van deze film tijdens het kijken in gedachten vervloekt! ALS JE NOG EEN VAN MIJN PERSONAGES DOOD LAAT GAAN GEEF IK JE ÉÉN STER OP MOVIEMETER GODVERDOMME!!!! hahahah.