Unsere Mütter, Unsere Väter (2013)

Alternatieve titel: Generation War

Duitsland
Oorlog / Drama
270 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Philipp Kadelbach
met Katharina Schüttler, Tom Schilling en Volker Bruch

Berlijn 1941. Vijf vrienden nemen afscheid. Ze beloven elkaar eeuwige vriendschap. Maar geen van hen kon vermoeden hoe de oorlog hen zou veranderen. Wilhelm en Friedhelm worden naar het oostfront gestuurd. Charlotte, die heimelijk verliefd is op Wilhelm, volgt hen door zich aan te melden als verpleegster in een militair hospitaal. Greta, een zangeres, papt aan met een SS-officier. Vanuit die positie probeert ze haar vriend Viktor, die een Joodse vader heeft, te redden van deportatie. De oorlog zal elk van deze jonge mensen voorgoed veranderen. De één wordt een held, de ander een lafaard.

avatar van Dogie_Hogan
king squad schreef:
In Blu-ray aangeschaft, ben na alle lovende kritieken erg benieuwd om hem te zien.
Maar wat een prijsverschillen: Bol.com durft voor de Blu-ray momenteel € 27,20 voor te vragen, terwijl dezelfde bij bijvoorbeeld JPE.de € 12,99 kost...

avatar van Brix
Dogie_Hogan
Bij Amazon.NL ook slechts €13,73 en gratis verzending.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik wil dit via de NPO terugkijken, maar je kan alleen tussen 22.00 en 6.00 uur dit bekijken.

Jezus Christus, flikker effe een eind op zeg. Wat is dit weer voor een opdringerige, tere zieltjes beschermende bullshit?

avatar van stephan-0115
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik had dit ook regelmatig met films die ik wou terugkijken, maar dat was 16+. Dit is nota bene ook nog eens 12+. Ja, het is treurig gesteld met wat we tegenwoordig wel en niet mogen zien van de staatsomroep.

Maar ik zal het wel doen, je mist echt wat als je het niet doet. Alles achter elkaar vind ik allicht nog de beste optie, dat ga ik denk ik binnenkort ook weer doen . Al is La Vie d'Adèle van mijn top-10 misschien het meest dringend toe aan een herziening, maar dat terzijde.

avatar van Shadowed
Op NPO is de kijkwijzer 16+, misschien daarom? Is wel vaker dat zenders andere kijkwijzers aanhouden.

stephan-0115 schreef:

Ik vind het echt krankzinnig, dat de staatsomroep even gaat bepalen wanneer ik iets kan kijken. En als je te lang wacht staat het verdomme zelfs achter de betaalmuur van NPO Start. Lachwekkend, van ''ons'' belastinggeld nota bene.

Zal de komende dagen wel een nieuwe poging wagen de boel te bekijken. In het weekend ofzo.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik weet dat al langer dus heb bij KPN het opnamepakket genomen. Voor 5 euro per maand neem ik films op die ik nog graag wil zien zonder die irritante reclames en de situatie wat jou nu frustreert. Ben nu toevallig deze miniserie aan het kijken, het is tot nog toe echt de moeite waard om hier wat van je nachtrust voor op te offeren. Maar ik begrijp je frustratie

avatar van Ajax&Litmanen1
Om het nog debieler te maken:

Unsere Mütter, unsere Väter gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl

Online op de NPO site kan je ze gewoon nu en gratis bekijken.

Maar op hun tv app dus alleen op tijden dat normale mensen die moeten werken langzaam naar bed willen.

Man man man.

avatar van Shadowed
Niet heel speciaal.

Verkeerd is het niet, maar voor 270 minuten vond ik het script of verhaal niet eens in de buurt komen van speciaal. Voor mij komt het eigenlijk niet veel verder dan een relatief normale anti-warfilm. Alleen dit keer vanuit Duitse kant in elkaar gestoken, wat nog wel wat nieuws op kan brengen.

Leuk dat je dan ook wil laten zien dat de Duitsers normale mensen waren en dat de soldaten ook maar jonge mensen waren die maar deden wat ze werden opgedragen. Maar om vervolgens de Polen en Russen dan weer zo eenzijdig neer te zetten geeft een nogal bedenkelijk beeld.

Voor de rest vond ik het visueel ook niet al te geweldig. Wel een paar indrukwekkende scenes qua oorlog en verwoestte steden, maar de intense manier van filmen tijdens de oorlog voelde toch wel een beetje geforceerd aan. Vooral dat trillen krijgt nooit echt een lekker ritme met de beelden zelf.

Hoofdkarakters vond ik ook weinig bijzonder. Allemaal van die lieverdjes die zichzelf kwijt raken in de oorlog. Ik kreeg alleen nooit dit gevoel. Vooral de zangeres leek plots arrogant te zijn. De (constant) lachende zuster vond ik ook niet echt voelbaar qua transformatie.

Er gebeurd veel, erg veel. Van alles wordt er bijgesleept maar ik vond een aantal zaken nogal geforceerde drama. Natuurlijk hoeft het van mij allemaal niet historisch accuraat te zijn of daadwerkelijk plaats te hebben gevonden, maar er worden wel heel veel soorten drama op elkaar gesmeten.

De ongeloofwaardigheden zelf stapelen zich ook wel goed op uiteindelijk. Niet qua historische accuraatheid, maar qua gebeurtenissen zoals het constant ontmoeten van elkaar en het "toevallig" tegenkomen van elkaar. De Hollywood-finale vond ik ook weinig treffend, met als dieptepunt de terugkeer van de Joodse vrouw als een leider. Voor een verhaal dat meerdere keren is herschreven had dit deel definitief geschrapt moeten worden.

Het kent wel enkele krachtige beelden, en het is zeker niet verkeerd. Maar alle praise gaat me een beetje voorbij. De oorlog is interessant gebracht, en saai is het zeker nooit. Leuk dat de karakters zelf ook relatief verschillend zijn van elkaar en de opening van de miniseries was ook direct raak.

Voor de rest vond ik het niet heel speciaal. Bij vlagen realistisch, maar bij vlagen ook compleet ongeloofwaardig. Bepaalde typeringen en Hollywood-taferelen in zeker aflevering 3 hadden ook wel iets meer ingekort mogen worden. Eerste aflevering is wel weer heel goed. Boeiende serie, maar geen speciale serie.

Deel 1 en 2 bekeken en vanavond staat deel 3 op het programma.
Altijd interessant om te zien hoe Duitsers zelf terugblikken op WW2. Ik heb altijd met enige bewondering gekeken naar onze oosterburen als het gaat om omgaan met dat duistere verleden. Soms zijn ze zelfs iets té zelfkritisch. Het zijn tenslotte niet de Duitsers van nu die deze misdaden hebben begaan.

Het levert een interessante serie op. Goed gemaakt. Zeer veel aandacht voor realistische sets. Verhaallijnen hier en daar wat dun of doorzichtig, maar al met al een boeiende serie!

avatar van Joy4ever
Een erg mooie serie. Mooi uitgangspunt ook met die vijf vrienden. Met de momenten dat hun wegen vervolgens kruisten tijdens de oorlog. Soms wel iets te toevallig maar dat moet je als kijker maar voor lief nemen. Er zitten echt wel een aantal scènes in die diepe indruk maken. Wat ik zelf ook wel "mooi" vond was dat ze niet alle vijf de oorlog overleefd hebben. Daar had het aanvankelijk wel alle schijn van. Enige puntje van kritiek is dat ik de serie wat clean vond overkomen. Had wat grauwer gemogen.

avatar van martijn011
Indrukwekkende miniserie over het leven van vijf Duitse jongeren ten tijde van WOII. De Tweede Wereldoorlog heeft me altijd al gefascineerd dus deze miniserie stond hoog op mijn verlanglijstje.
Ik moet zeggen dat niet alle vijf de personages me evenveel konden boeien. Zo vond ik Viktor de minst interessante van het stel, maar daarentegen vond ik de verhaallijn van de broers Wilhelm en Friedhelm wel weer heel boeiend.

Alles aan deze productie getuigd van kwaliteit. De acteurs zijn allemaal geweldig, de settings ogen professioneel en ondanks dat er weinig actie te zien is, wordt het nooit saai. Alhoewel je over sommige gebeurtenissen tijdens de film kan twijfelen over de geloofwaardigheid ervan, blijft het boeien. De keuze om fragmentarisch te werk te gaan, we volgen de vijf jongeren op de meest uiteenlopende plaatsen in Europa, pakte niet heel verkeerd uit moet ik zeggen. Het mooiste aan deze miniserie vond ik de veranderingen van de personages aan het einde van de oorlog ten opzichte van het begin van de oorlog. Je ziet ze als het ware gedurende de hele film ouder en ouder worden.
Prima dit, een echte aanrader! 4*

martijn011 schreef:

Ziegler schreef:

Zoals?

Ze treffen elkaar wel heel vaak gedurende de serie, was mij te toevallig eerlijk gezegd

pop
Een peloton Russen zit op de wegrennende Friedhelm te knallen maar hij komt er zonder kleerscheuren vanaf. Ook niet erg geloofwaardig.
Verder een prima miniserie.

avatar van Nicolage Rico
Ziegler schreef:

Zoals?

Te veel om op te noemen. Het zogenaamd mooie moment waarop de drie vrienden zowat tegelijkertijd aankomen in het café stoorde ook behoorlijk. Hadden ze vooraf een appie naar elkaar gestuurd met dag en tijdstip? Of heb ik wat gemist?

pop schreef:
Verder een prima miniserie.

Ik denk dat er wel gekkere dingen zijn gebeurd in die oorlog. Als je de scene bedoelt dat ze achter hem aan rennen, dan is dat zo raar nog niet. Het is niet zo dat een peloton russen bestond uit prima schutters. De meeste soldaten schoten zo ongeveer in de goede richting. Als genoeg soldaten dat doen, raak je vanzelf iets. Maar als daar maar één Duitser wegrent is het lastiger.