La Vie de Bohème (1992)

Alternatieve titel: Boheemielämää

Frankrijk / Duitsland / Zweden / Finland

geregisseerd door Aki Kaurismäki
met Kari Väänänen, Matti Pellonpää en André Wilms

Drie straatarme artiesten zijn vrienden in het moderne Parijs. Rodolfo is een Albanese schilder zonder visum, Marcel schrijft toneelstukken en Schaunard is een moderne componist. Ondanks dat ze geen cent te makken hebben, weigeren ze hun kunst toegankelijker te maken voor een groter publiek. Rodolfo wordt verliefd op barmeid Mimi, maar dan wordt hij het land uitgezet. Zes maanden later is hij illegaal weer in Parijs, en Mimi verlaat haar nieuwe vriend om weer met Rodolfo te zijn. Er ontstaan conflicten, met name over het gebrek aan geld, en dat komt de relaties van de drie kunstenaars niet ten goede.

avatar van Leo1954
Wow, wat een film, prachtige humor, vriendschap en liefde en alles ging dwars door me heen! Gisteren Ariel van dezelfde maker gezien en beschreven, een flauwe slappe film en dan dit. Echt geweldig!

avatar van Leo1954
In de beschrijving staat geschreven "Er ontstaan conflicten, met name over het gebrek aan geld, en dat komt de relatie's van de drie kunstenaars niet ten goede."
De relaties van de kunstenaars met vrouwen dan, want onderling speelt de armoede geen rol. Het knappe van de film is dat de armoede slechts het oppervlakkige aantast, niet de echte liefde en zeker niet de vriendschap. Dat geeft je als kijker ook geen naar gevoel, maar eerder een gevoel van jaloezie op deze verstandhoudingen.

Fantastische film. En zeker zoals Leo aangeeft niet wat de beschrijving weergeeft. De drie vrienden onderling blijven juist trouw aan elkaar en het accent ligt niet op het meer toegankelijk maken van hun kunst, maar hun levensstijl

Mooie sobere maar sfeervolle film over drie kunstenaars in Parijs in voor en tegenspoed. Niet zo grappig en absurd als anders, maar toch onmiskenbaar Kaurismaki.

avatar van mayhemblik
Tranen van het lachen en tranen van het huilen.
Wat wil een boer als ik nou nog meer.

avatar van Darbie
Ik vind deze film gekunsteld leuk.
En gekunsteld leuk is per definitie niet leuk.
Gekunsteld leuk komt ook nooit boven de middelmatigheid uit.