Mies Vailla Menneisyyttä (2002)

Alternatieve titel: The Man without a Past

Finland / Duitsland / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Aki Kaurismäki
met Markku Peltola, Kati Outinen en Annikki Tähti

Het tweede deel van Kaurismäki's 'Finland' trilogie gaat over een man die in Helsinki aankomt, en daar zo bruut in elkaar geslagen wordt, dat hij er zijn geheugen door verliest. Daar hij niet meer in staat meer is om zich zijn verleden te herinneren, zelfs niet zijn naam, kan hij ook nergens een baan krijgen, of een woning. Hij leeft in de buitenwijken van Helsinki, waar hij langzaam zijn leven weer op de rails probeert te zetten.

avatar van SmackItUp
Klinkt een beetje als een Roy Andersson?

avatar van John Milton
njeh, toch wel anders hoor, al heb ik pas een Andersson gezien...

avatar van Fisico
Ik wist niet goed wat te verwachten bij mijn eerste kennismaking met Aki Kaurismäki. The man without a past is een droogkomisch drama waarbij ik moeilijk de vinger aan de pols kan houden. Hier en daar uitstekende scènes, maar qua plot bleef ik wat op mijn honger zitten ondanks het veelbelovende uitgangspunt. Een film met veel stilistische beelden, zeer sober ook. Het ziet er allemaal wat mistroostig uit, maar dat wordt weggegomd met het nodige optimisme of humoristische insteek.

De humor die aan bod komt is absurd, maar is niet zozeer kolderiek, eerder tragisch. Zo wordt hij doodverklaard, maar staat hij plots als een halve mummie recht en zet hij zijn scheve neus op de juiste plaats en weg is hij. Ook de dialogen zijn droog wanneer hij na enkele dagen opeens begint te praten. "Zo, dus je kunt wel praten" wordt hem gezegd, waarop hij antwoordt: "Ja, ik had hiervoor alleen nog niets te zeggen."

Niet slecht, maar misschien net niet in de juiste stemming geweest om dit soort film te zien. Misschien moet ik hem later herzien en herevalueren al vond ik het zeker niet slecht.

avatar van Don Homer
"What do I owe you?" "If you ever find me face down in the gutter, turn me around to my back."

The man man without a past. Mijn eerste Finse film en ik ben om! Wat een rare film, heerlijk verfrissend! Heel realistisch zonder enige opsmuk. Sober, naargeestig, vol droge humor, mysterieuze quotes en vreemde personages. Op naar de volgende Finse film of naar de volgende Aki Kaurismäki!