menu

Mies Vailla Menneisyyttä (2002)

Alternatieve titel: The Man without a Past

mijn stem
3,46 (345)
345 stemmen

Finland / Duitsland / Frankrijk
Komedie / Drama
97 minuten

geregisseerd door Aki Kaurismäki
met Markku Peltola, Kati Outinen en Annikki Tähti

Het tweede deel van Kaurismäki's 'Finland' trilogie gaat over een man die in Helsinki aankomt, en daar zo bruut in elkaar geslagen wordt, dat hij er zijn geheugen door verliest. Daar hij niet meer in staat meer is om zich zijn verleden te herinneren, zelfs niet zijn naam, kan hij ook nergens een baan krijgen, of een woning. Hij leeft in de buitenwijken van Helsinki, waar hij langzaam zijn leven weer op de rails probeert te zetten.

zoeken in:
avatar van Donkerwoud
4,0
Mijn eerste van Aki Kaurismäki en ik viel als een blok voor de heerlijk weemoedige sfeer die de eenzaamheid van de karakters sterk invoelbaar maakt. De film balanceert tussen komedie en drama in, maar is zeker niet in te delen in een van deze genres. Ik hoop in de nabije toekomst meer werk van deze regisseur te zien.

avatar van Vinokourov
3,5
Aparte, bizarre maar wel mooie film. Het is even wennen aan het statische emotieloze acteren van alle personages, maar volgens dat is vast iets Fins, het nauwelijks uiten van je gevoelens. Desalniettemin is het een leuke tragikomedie geworden.

avatar van josseheijmen
2,5
Wow, dit moet dus een deel van de EU voorstellen...
Ik weet niet zeker in welk jaar Kaurismäki's verhaal speelt maar dit is toch wel schrijnende armoede, een derde wereldland waardig.
spoiler: Ik denk dat het verhaal speelt in het heden, rondom 2002 dus.

Kaurismäki verdient een prijs voor leijkfilmerij. De algehele verloedering en gruizige filmstijl is ongeëvenaard. Dit geeft wel sfeer.

Het plot? Aandoenlijk. En ook wel aangrijpend.

Man zonder naam komt in Helsinki aan, verliest zijn geheugen na zinloos geweld. Na wat slapstick, o.a. in een ziekenhuis, wordt hij vriendelijk opgenomen in een gezin dat leeft in een 'Fins trailerpark' waar hij kan herstellen van zijn verwondingen. Met groot doorzettingsvermogen brengt hij enige structuur aan in zijn leven, welk voor hem moet aanvoelen als een tunnel zonder lichte aan het einde. Hij ondervindt hierbij hulp van het plaatselijke Leger des heils en voelt genegenheid voor een van de vrouwelijke majoors.
Net wanneer je als kijker de blijdschap voelt dat hij een grote stap kan gaan maken in zijn zoektocht, wordt de bodem weer onder hem weggemaaid.

Deels intrigerend, deels traag en stroperig.

avatar van Goldenskull
2,0
Toch wel een kleine tegenvaller.

In het begin leek het een soort Finse Kusturica te worden, met de leuke vondsten zoals de zwerver die in de vuilniscontainer woont en waar onze hoofdpersoon even 'aanklopt'. Maar de film vervalt later in -zeker voor een 97 min film- een langdradig geheel dat steeds verder wegzakte. Had zeker meer ingezeten, beetje te braaf allemaal.

2,5*

3,5
Bizarre film waarbij ge, zeker in de beginne, wat logica aan de kant moet schuiven om het allemaal te aanvaarden.
Merkwaardig is wel dat ge benieuwd blijft kijken.
Het lijkt allemaal koel en toch gaat het om genegenheid en liefde.
Eenmaal in de sfeer : een goede film.

avatar van berghti
4,0
De eerste kennismaking met Aki Kaurusmäki is bijzonder goed verlopen. Bijzondere humor, droogkomische dialogen in een aparte setting. Ik verheug me nu al op een tweede Kaurusmäki

avatar van Legan
3,5
Een aardige minimalistische film waarin je wel even in moet komen. Echter al snel leef je mee met de hoofdpersoon. Dit komt grotendeels door de aparte maar realistische personages, natuurlijk de snappy dialogen en de droge humor. Vermakelijk maar tegelijkertijd tevens aandoenlijk.

avatar van Mads Smikkelsen
4,0
Mooie, aparte, grappige film van Kaurismaki, langzaam maar zeker niet saai. Ik wil meer zien van deze regisseur.

avatar van Halcyon
Een film die ik normaal gesproken niet meteen zou kijken, omdat ik nu eenmaal prioriteit geef aan andere genres. Maar omdat ik vorig jaar naar Finland ben geweest en er positief verrast werd door het land en zijn volk, heb ik deze toch maar eens een kans gegeven. Volgens mijn collega was Kaurismäki een regisseur die me wel zou liggen. Hij zat er niet zo heel ver naast moet ik zeggen.

Het is m'n eerste film van deze man en als deze representatief is voor de rest van z'n oeuvre, dan wil ik daar gerust nog eens wat uurtjes aan opofferen. Een topper vond ik het echter niet. Daarvoor net niet komisch en ontroerend genoeg, twee eigenschappen die volgens wat ik gelezen en gehoord heb deze film toch het best omschrijven. Wat me dan wel aansprak is moeilijk onder woorden te brengen. Ik denk dat het zich vooral in de trailerpark-setting situeert. De roestige containers, de vuile kleren, de povere maaltijden en het permanente lurken aan zelfgerolde sigaretten. Het zorgde wel voor een bepaald sfeertje dat de nodige sympathie jegens het hoofdpersonage opwekte.

Verder zijn de situaties die uit zijn geheugenverlies volgen best interessant om volgen, al hadden ze naar mijn aanvoelen samen met de personages nog een stuk absurder gemogen. Leuk ook dat het uiteindelijk een mengeling is geworden van Scandinavische frigiditeit (acteerwerk) en Oost-Europese zwaarmoedigheid (muzikale intermezzo's), een aanpak die afgaande op mijn ervaringen met Finland erg herkenbaar was. Het zorgt ook voor een geheel eigen identiteit en dat is op zich altijd wel positief aan een film. Vooralsnog geen echte topper dus, maar boeiend genoeg om Kaurismäki's oeuvre bij gelegenheid verder te verkennen.

avatar van Knisper
3,0
Ja en nee. Het duurde een hele tijd voordat ik de film zat. The Man without a Past is niet bijster mooi geschoten (al past dat uiteindelijk wel bij de film) en de sfeer is wat vreemd en ongrijpbaar. Maar na een tijdje beginnen de sterke dialogen en goedgevormde karakters op te vallen. Bij vlagen is dit heel, heel erg geslaagd. Op andere momenten is het 'slechts' leuk en is het eigenlijk wachten tot wanneer het weer erg amusant wordt. Vandaar dus ook een film die in het geheel wel goed te noemen is, maar die helaas iets te wisselvallig is en het daardoor moet hebben van momenten (dat verbouwen van die aardappels), dan dat het echt als een geheel staat.

avatar van Pistons
1,0
Concept goed uitgewerkt, daarmee dus ook te kil en gevoelloos om me mee te voeren.

avatar van je80roen
2,5
Deze film heeft mij helaas nooit weten te pakken. Vond het een redelijk grote tegenvaller

avatar van Film Pegasus
4,0
Film Pegasus (moderator)
De film begon niet slecht, maar ging daarna schijnbaar de verkeerde kant op. Ik heb niet zo lang geleden de film Les Amants Du Pont Neuf achter de rug en weer een film rond zwervers is me toch te negatief (wat niet wegneemt dat die mensen een arm leven lijden). Maar de film is mooi en kleurrijk met luchtige muziek tussendoor. En de film toont geen arme mensen die het zwerversleven als een ideologie zien, maar daar nu eenmaal in vast zitten. Hoe het hoofdpersonage telkens hij vooruit wil met z'n leven en de draad op te pakken dat niet kan omdat hij z'n papieren niet in orde kan krijgen. Administratieve barrières blijken over te bestaan en blijkbaar ook bepalend voor een levensloop. Het acteerwerk is sober, wat hier wel past. Maar toch af en toe te houterig. Alsof het de personages blijkbaar niet echt interesseert. Daarmee wordt het geheel ook niet overgeromantiseerd, dus het heeft wel z'n goeie en slechte kanten. Een film met up den downs dus, maar toch zeker genietbaar.

avatar van goongumpa
3,0
Ik heb net even geklikt op "bericht zoeken" en "Bresson" ingetikt, maar niemand schijnt die naam hier al vermeld te hebben. Vreemd, want ik zat er tijdens het kijken voortdurend mee in mijn hoofd. Acteurs die geen enkele emotie tonen als ze iets uitspreken en anders stil staan of zitten als op een schilderij, dat deed Bresson ook. Er zit volgens mij zelfs een letterlijke verwijzing in, als het hoofdpersonage staat tussen twee paspoppen (Bresson noemde zijn acteurs modellen). Maar de regisseur heeft ook elementen van het neorealisme overgenomen en wat droge humor en kritiek op de bureaucratie ingestoken.

Mij deed de film trouwens niets. Ik houd eigenlijk niet van die stijl.

avatar van mayhemblik
3,5
Mooie, lieve film met enkele hilarische momenten maar het had van mij allemaal wel wat ''gekker'' gemogen.
Hoewel nu ik er over nadenk was de film zoals hij was eigenlijk prima en moet ik verd*mme niet zo zeuren.

4,0
Wat een heerlijke absurde film is dit toch

avatar van Madecineman
3,0
Madecineman (moderator)
Vertrekpunt is leuker dan de uiteindelijke uitwerking in dit geval.

Veel weet ik niet van Finland. Een vriend van mij komt regelmatig in Helsinki/Finland voor zijn werk. Als ik hem moet geloven zijn de meeste Finse mannen rond acht uur 's avonds te dronken om hun vrouwtjes nog te vermaken en aangezien de Finse bevolking meer vrouwen kent dan mannen is het voor een gezonde Hollandse jongen vaak feest daar Eigenlijk geloof ik hem weer een stukje meer na het zien van deze film...
Vooral de eerste helft kan mij nog wel bekoren. Zo'n drie kwartier lang blijft het mysterie, het bevreemde sfeertje en de droge dialogen amusant daarna heb je het eigenlijk wel gezien (ik wel althans).
Tweede helft gaat nogal stroperig en eigenlijk wordt ik als kijker ook niet veel wijzer van die shagjesdraaiende knorrepot. Het was een man zonder verleden en het blijft eigenlijk een man zonder verleden of er nu 90minuten film tussen zit of niet. Jammer want daarom ebt mijn interesse gaandeweg toch een beetje weg.
Dat hij moet strijden tegen de Finse bureaucratie geloof ik wel (ja ook daar zullen ze vast last hebben van pennenlikkers) echt uniek is het overigens niet te noemen vooral omdat de film hierin toch wel in de nodige clichés vervalt.

Blijft wel over een leuke eerste helft, eigenzinnige scenery met mooie kleurtjes al maakt de film als geheel nog geen topwerkje helaas.

Voordeel van de twijfel,

3*

avatar van jikamajoja
3,5
Leuke alternatieve film met een schitterende soundtrack.
"Paha Vaanii" door Marko Haavisto !

4,0
Volgens mij, mijn eerste Finse film. En wat is een betere film om mijn Finse ontdekkingstocht te beginnen dan een van de bekendste films van Finlands grootste regisseur.

Geweldige film. Een man die zijn naam niet meer weet is natuurlijk zo'n ontzettend cliche, dat je van goede huize moet komen daar een goede film van te maken. Dat is het geval, want Kaurismaki maakt er een film van waarin de hoofdrolspeler opnieuw geboren is, maar zich wel direct moet redeen in een wereld van armoede en sociale ongelijkheid. Dat lukt hem door de kleurrijke en sterke scenes heen, met vreemde muziekoptredens, een maffe bankoverval, een aparte romance te midden van wat afwijkende filmkarakters.

Hoe Kaurismaki denkt over de wereld is eigenlijk wel duidelijk. Overdreven kritisch is het ook weer niet en hij weet de perfecte balans te vinden tussen komedie en drama. Zo vaak lukt dat niet.

Dikke 4 sterren. Nu op zoek naar meer van zijn films, maar die zijn lastiger verkrijgbaar.

avatar van K. V.
3,5
'k was eigenlijk aangenaam verrast door deze film. Een beetje een vreemde film, maar wie denkt dat het een droevige film is geworden, zit ernaast. De film toont vooral het goeie in de mensen en dat je eigenlijk niks bent zonder naam, je kunt zelfs geen uitkering krijgen (dankzij onze goeie vriend bureaucratie).
De film is een tragikomedie overgoten met rock & roll muziek van de jaren '50.

avatar van Spetie
4,0
Een ontzettend aangenaam filmpje dit. Een tijdje geleden heb ik mijn eerste Kaurismäki gezien. Die beviel goed, dus besloot ik snel een tweede op te zoeken en dat werd deze, die zowaar nog een stukje beter beviel.

Het is een ontzettend sympathieke film, die het leven van een man laat zien, die nadat hij in elkaar is geslagen, zijn leven weer probeert op te bouwen. Dat valt niet mee, maar lijkt hem te lukken door behulpzame mensen, die allemaal wel iets eigenaardigs hebben. maar doordat hij zijn naam niet meer weet, komt hij echter regelmatig geen steek verder bij het zoeken naar werk. De manier waarop dit gebracht wordt is droogkomisch.

Visueel is het een kleurrijke film, met geweldige bijpassende muziek. Dat concert halverwege was fantastisch. Kaurismäki zorgt er met dat soort momenten voor dat het luchtig blijft en nergens echt dramatisch wordt. Ook leuk om Kati Outinen weer te zien. Ik gunde op een gegeven haar en de hoofdrolspeler echt het geluk.

Het einde was ook sterk, met wederom erg fijne muziek. Ja best genoten dus, en nu eens kijken, of ik nog eens een film van de beste man kan vinden.

4,0*

4,5
Op het eind goed, al goed einde na briljant. Een kleine smet op een verderperfecte film.

4,5*

avatar van Aapje81
4,0
Sfeervol en humoristisch

Het eerste deel van de film is even wennen maar als je er dan eenmaal in zit is dit een lieve en melancholische film die mij qua sfeer af en toe deed denken aan de boeken van Arto Paasilinna. Het acteerwerk is prima, de dialogen zijn vreemd maar wel goed en vooral de muziek is heel prettig. Oh en af en toe heb ik enorm kunnen lachen om de gortdroge humor.

Goed.

avatar van BBarbie
3,0
Deze tragikomische film hangt aan elkaar van bizarre momenten en absurde dialogen. Het op zich dramatische verhaal wordt door regisseur Kaurismäki met veel gevoel voor humor verteld ("We gaan uit eten"), net als zijn Kauas Pilvet Karkaavat (1996), maar vind ik die film net iets beter.

avatar van Montorsi
3,5
Begint wat moeizaam maar na verloop van tijd begint dat emotioneel totaal doodgeslagen toontje met stoicijnse koppen en montone dialogen steeds beter te werken. De grappige gesprekken en situaties worden ook steeds fijner. 3.5*

avatar van narva77
5,0
Marko Haavisto & Poutahaukat - Paha Vaanii

Blijft toch een lekker liedje zeg!

avatar van numb nuts
3,0
ja gewoon relaxed,ps ik wil haar ook wel ontmoeten en me geheugen kwijtraken lijkt me ideaal

avatar van numb nuts
3,0

niet echt vond dat liedje die de vrouw zong
maar goed zal jouw taal wel zijn wel lekker deuntje

avatar van david bohm
3,5
Ook ik moest wat in deze film geraken.
Maar de absurde situaties en de onderkoelde humor aan de zelfkant van de Finse samenleving zijn toch plezant om naar te kijken.
Met de wat weemoedige sfeer en zwartgallige opmerkingen van de personages als hoogtepunten.

avatar van John Milton
4,0
Weemoedig, tragikomisch, apart, verloederd, gruizig, sfeervol, koel, droogkomisch, minimalistisch, vermakelijk, aandoenlijk, mooi, ongrijpbaar, kleurrijk, luchtig, sober, eigenzinnig, maf, in balans, afwijkend, briljant, fijn, relaxed, absurd, onderkoeld, zwartgallig.

Dat zijn de mij het meest in het oog springende duidingen van de afgelopen pagina. En ik moet zeggen, ze kloppen gek genoeg allemaal, zij het in verschillende mate. Het was mijn tweede Kaurismaki, na The Match Factory Girl. Dan beviel deze toch duidelijk een stukje meer. Ebert karakteriseerde Kaurismaki's werk als een acquired taste, en ik denk dat hij daar gelijk in had. Hij hamert en benadrukt veel minder dan we van veel andere filmmakers gewend zijn. Alles gebeurt kalm en understated. Zelf het bijna dodelijke pak rammel aan het begin van de film lijkt een beetje 'neutraal' gebracht te worden, terwijl zo'n heftige handeling meestal met het nodige drama of muziek versterkt zou worden. Kijk toch wat er nú gebeurt. Zo niet bij Kaurismaki.

Het rustig voortkabbelende verhaal van de man die zijn geheugen kwijt is en langzamerhand weer een leven opbouwt in die arme gemeenschap van in containers wonende mensen, moet het eigenlijk van de vele kleine momenten hebben: de bewaker en zijn hond, de aardappelen, de bankovervaller, het armetierige bandje en de jukebox. Maatschappijkritiek zonder zwaar op de hand of te opzichtig te worden. Op een 'do you see what I did there' zul je deze regisseur niet snel betrappen gok ik. Op een Padummmmm-Tsssjjjj evenmin.

Ik ga zeker meer van deze man zien. The Man without a Past is eigenlijk het tweede deel van Kaurismaki's Finland Trilogie (terwijl The Match Factory Girl eigenlijk bij zijn Proletariaat Trilogie hoort, als ik het goed begrepen heb), en het gaat officieel tegen mijn principes in om de oorspronkelijke volgorde niet te hanteren, maar het leek me in dit geval niet al teveel kwaad kunnen.

Wie weleens wild met zijn armen zwaaiend 'GVD gebeurt er nog eens wat!?' naar zijn tv roept, zou even kunnen overdenken of Kaurismaki wel een geschikte keus is, maar voor de rest lijkt me deze film een prima eerste kennismaking, als je nog niets van hem gezien hebt.

avatar van SmackItUp
Klinkt een beetje als een Roy Andersson?

avatar van John Milton
4,0
njeh, toch wel anders hoor, al heb ik pas een Andersson gezien...

Gast
geplaatst: vandaag om 09:34 uur

geplaatst: vandaag om 09:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.