The Squid and the Whale (2005)

Drama / Komedie

geregisseerd door Noah Baumbach
met Jeff Daniels, Laura Linney en Jesse Eisenberg

Brooklyn, 1986. Bernard, ooit een succesrijke romanschrijver, en zijn vrouw Joan, een veelbelovende schrijfster, besluiten een punt achter hun huwelijk te zetten. Hun twee zonen Walt, 16, en Frank, 12, moeten alleen uit hun verwarrende en tegenstrijdige gevoelens zien te komen. De weg naar volwassenheid wordt voor Walt een moeilijke periode in zijn leven, terwijl die voor Frank noodgedwongen te vroeg komt.

avatar van Safri
Leuke trailer, leuke humor, ben benieuwd...

ik ook!
wel rechtstreeks naar de videotheek zie ik...

tja...het is een parodie op intellectualisme, maar het had zoveel beter gekund. wel grappige scenes, redelijk goed acteerwerk, dus wel leuk om eens gezien te hebben

Prachtige film die in mijn ogen helaas een uur te kort was..
Daarom maar 3.5*

avatar van Kasper
Klein maar heel fijn zullen we maar zeggen.

Alles in minimale setting, maar dat maakt de film goed. Erg goede interactie/wisselwerking tussen de acteurs. Ondanks de 'weinige' gebeurtenissen heeft de film geen moment verveeld. Enige nadeel is dat hij snel voorbij was, maar dat kan natuurlijk ook iets zeggen over de 'goedheid' van de film.

avatar van cosp
Tsja, de film was inderdaad erg snel afgelopen. Goede acteurs. In het begin lijt het een typisch amerikaans verhaal, maar dat is het zeker niet! De moeite waard om te gaan kijken.

avatar van Blokland
Briljant: 5 sterren! (En ik maar denken dat Noah Baumbach een slechte invloed op Wes Anderson was!)

ik heb deze film 1 maand geleden gezien, maar krijg hem niet uit mijn kop, waar kan ik de dvd voor een goede prijs krijgen? of moet die nog uitkomen

avatar van james_cameron
Uitstekend drama vol droogkomische en pijnlijke momenten. Complexe, geweldige rol van Jeff Daniels. De hele cast is prima en het script is scherp, vol rake observaties en dialogen. Enige klacht: de film is wel erg kort.

saai en kort ,wat een afknapper

Ontzettend leuke en originele film! Heerlijk!
Begint (opzettelijk) knullig en rommelig en wordt almaar geestiger en scherper.
Geniaal script. Lekker veel politiek incorrecte grappen en scherpe dialogen.
Een wereldrol van Jeff Daniels. Ik heb genoten van zijn lompheid. De 2 zoontjes zijn briljant gecast en Laura Linney is, hoewel op haar minst mooi, weer erg goed.
Zeer leuke zwarte komedie. Ik kijk uit naar Noah Baumbachs volgende film. Hopelijk in hetzelfde straatje (dus niet een carriere move a la Sam Mendes...)
Gaat dat zien!

Art
Ik was al benieuwd naar de film maar het berichtje van Kapp maakt mij nog nieuwsgieriger. Snel huren dus!

avatar van The One Ring
Lijkt me wel interessant. Is dit een beetje in het zelfde straatje als Sideways en About Schmidt?

The One Ring schreef:

Niet echt hetzelfde straatje nee, maar ik denk dat liefhebbers van die films de film wel zullen waarderen. Ik vind het moeilijk een vergelijkbare film te noemen.
Zwarte komedie variant op Ordinary People zou je kunnen zeggen. Deze recensie schetst een goed beeld van de film:
Trouwens, de synopsis dekt de lading niet echt zie ik. De film speelt zich af in Brooklyn in 1986. Dat moet er iig wel even in.
Ik heb het plot aangepast.

Akelig stil hier.

Ik heb 'm gezien, interessante film. Later meer en een stem.

avatar van nairobi
Ga de film vanavond zien zal dan zeker met mijn mening komen, ben wel opgewarmd moet ik zeggen.

avatar van nairobi
nairobi schreef:

Ik heb de film inmiddels gezien, ik vond hem goed geacteerd door alle spelers, vooral het jongste kind speelde goed. De film is meeeslepend en had best wat langer mogen duren.

Art
Fijn filmpje! Het acteerwerk is prima in orde. De twee zonen spelen behoorlijk goed, vooral die Jesse Eisenberg, maar de beste rollen zijn toch voor Laura Linney en de voortreffelijke Jeff Daniels. En ook de acteurs in de bijrolletjes, altijd leuk om Anna Paquin te zien, spelen naar behoren.
Het sterke script en dito dialogen staan als een huis. De scheiding in deze film wordt schrijnend en soms ook wrang uitgewerkt maar er is af en toe ruimte voor wat relativerende humor waardoor de film niet al te zwaar wordt. De heerlijk dromerige soundtrack draagt daar ook zijn steentje aan bij. Dit soort filmpjes zie ik graag!
4 sterren.

avatar van BenicioDelToro
Uitstekende film met prima rollen van Jeff Daniels, Laura Linney en de twee tieners. De zwarte humor is ijzersterk en er is gelukkig niets moraliserends aan deze film! De film duurt inderdaad wat kort (ik meen iets van 73 minuten), dat is misschien jammer. Maar wie zegt dat de film hetzelfde effect had gehad als ie langer had geduurd...?

Bof.

Solondz ? Een beetje. Alleen lijkt Baumbach soms teveel medelijden te krijgen met z'n personages, iets wat ik niet echt apprecieer in dit soort films.

Film leunt gewoon te sterk op het drama, en schiet wat tekort in de performances. Acteurs zijn gezamelijk een categorie te licht voor dit soort werk. Al deed Bridges het heel wat beter dan in z'n andere films.

Niet echt vervelende film verder, maar wordt nergens echt boeiend, leuk, grappig, spannend, innemend.

Negatief: de ongelofelijke ruksoundtrack. Zooi.

avatar van BenicioDelToro
Onderhond schreef:
Al deed Bridges het heel wat beter dan in z'n andere films.

Jeff Daniels bedoel je. Ja, 't is die voornaam zeker?!

Dustyfan
dje-em schreef:
tja...het is een parodie op intellectualisme,

Hoe kom je daar bij?

Eerlijk, ik vind dit geen komedie, maar dat heb ik ook niet gemist. Dit een heerlijk oprecht drama op een manier die ik niet eerder zo heb gezien. Kramer vs. Kramer komt er een klein beetje in de buurt.

De film moet nog wel even bezinken voordat ik er meer over kan schrijven, voorlopig 4,5*

FisherKing

Ik vind het echt een fantastische film. Zo'n film waarin alles werkt. En uitermate subtiel.

De film gaat van emotioneel hoogtepunt naar hoogtepunt waarin alles echt zo eerlijk en authentiek is dat ik 't gevoel had midden tussen de familie te staan. En dat is iets wat ik niet vaak gehad heb met films van de laatste tijd.

Zeer low-budget, maar je ziet het er gelukkig niet aan af.

De cast is echt fantastisch. Jeff Daniels speelt zijn sterkste rol ooit, die man krijgt echt te weinig hoofdrollen. En Jesse Eisenberg die de oudste zoon speelt is een groot talent.

De regisseur Noah Baumbach is een van de grootste talenten die er nu rondlopen, niet voor niets dat hij fan van Ingmar Bergman is. Hij heeft dezelfde passie en dezelfde zoektocht naar authenciteit.

Ik vond de "soundtrack" ook erg goed. Een film waarin het Pink Floyd nummer Hey You voorkomt en briljant in de film zit, dat heb ik nog nooit eerder zo gezien.

Enorm goede film. 4,5*

Ja ik vind Baumbach ook een van de grootste beloften van de toekomst. Ik zag deze film onlangs voor de 3e keer, nu met een groepje filmvrienden. Ik werd er weer volkomen ingezogen.
De psychologische inhoud van deze film is volledig geloofwaardig. Die oudste zoon is eigenlijk het hoofdpersonage van de film. Daarom sluit de film ook met hem af. Het is mooi om te zien welke ontwikkeling hij meemaakt. Het voorbeeld van de vader, die hij in alles wil kopieren. En dan de scheurtjes die hij in vaders karakter ziet verschijnen. Beetje een coming-of-age thema ook dus.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Naast een verhaal over scheiding en een mild spottende film over culturele elite is dit inderdaad ook een coming of age-film. En al die elementen schuiven erg mooi in elkaar. En het voelt allemaal authentiek en oprecht.

Veel korte scenes, zeker in het begin. Mooie rollen, vooral ook van Daniels. Mooi geschreven. Past enigszins in de lijn van mooie kleine independent films die de laatste jaren uit de VS komen en allemaal tussen komedie en drama in hangen. Meestel bijna terloops, maar vaak ook erg mooi geschoten.

Mooi dat er al een nieuwe film van Baumbach aan zit te komen.

avatar van Dridge
Tjeemig de peemig , alleen maar lovende woorden voor deze film lees ik.
Zo sterk vond ik hem toch echt niet , hoewel ik wel een liefhebber ben van zeer eenvoudig gemaakte films die veel indruk achterlaten , maar deze slaagt daar eigenlijk net niet in voor mij.

Die jongste zoon die zich op school af loopt te moppen tegen de kluisjes en hieraan zijn sperma afsmeert.......tsssja.
Er zaten meer van die rariteiten in die me wat op de zenuwen werkten.

3#

avatar van Antina
Erg mooie film die een duidelijk beeld laat zien wat de gevolgen kunnen zijn in een familie na een scheiding. Ik vind het mooi uitgebeeld hoe de kinderen loyaal proberen te blijven tegenover hun ouders en hoe zij hen als voorbeeld nemen. 4*