• 8.519.907 stemmen

Saraband (2003)

Drama / Muziek | 107 minuten (Zweedse tv-versie) / 120 minuten (internationale theaterversie)

Genre: Drama / Muziek

Speelduur: 107 minuten (Zweedse tv-versie) / 120 minuten (internationale theaterversie)

Oorsprong: Zweden / Italië / Duitsland / Finland / Denemarken / Oostenrijk

Geregisseerd door: Ingmar Bergman

Met onder meer: Liv Ullmann, Erland Josephson en Börje Ahlstedt

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Saraband

32 jaar na hun scheiding (door de gebeurtenissen zoals verhaald in Scenes van een Huwelijk) komen Marianne, een succesvol advocate en haar ex-man Johan samen in zijn Zomer woning. Ze raakt erg betrokken bij het drama van hun kinderen en een zoon van Johan uit een eerder huwelijk.

imageimageimageimage

avatar van Mug

Mug

Bergmans laatste film is een waardige afsluiter van een immens oeuvre. Grootste nadeel van deze tv-produktie is de enscenering: het is voor het oog ook echt een tv-produktie. De non-samenwerking met Sven Nykvist alhier is een groot gemis.

Inhoudelijk is de Bergman-soep weer gekruid met de gebruikelijke ingredienten voor de liefhebbers. Verstoorde familiebanden, kommer en kwel, en een hoop stilistisch filosofisch gereutel daarover. Iets wat de titel overigens al een beetje aangeeft. Een sarabande is niets minder dan een licht erotische schuifeldans. Erotiek op z'n Bergmans: Opa Johan ontkleedt zich in een scene, hetzelfde doet oma Marianne, en de oudjes duiken het bed in; en vader en dochter (die tevens Bachs Saraband repeteren op de cello) liggen niet alleen bij elkaar in bed (omdat je op 't eerste moment denkt dat er gewoon 1 bed aanwezig is in het kleine zomerhuisje), maar geven elkaar ook nog een vluchtige tongzoen (in full screen) in een latere scene...

Door het acteerwerk is het zware Saraband weer genieten. Maar ja, van een Bergman verwacht je ook iets visueels. Slechts 1 keer een Nykvist momentje als de zon schijnt door een kerkraampje...eerder een ode, dan iets vernieuwends. Dikke 3,5*.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Bergman was het nog niet verleerd op z'n oude dag. Dat bewijst hij met Saraband, het fraaie vervolg op Scenes uit een huwelijk. Wederom een volledig personagegerichte film en wederom vol haat-liefdeverhoudingen. Misverstanden en onbegrip blijken de jaren overleefd te hebben, hetzelfde geldt voor het onvermogen de ander los te laten. Slechts één personage in de film is in staat tot echte liefde, en die is alleen zichtbaar in een fotolijstje. De opmerking van Mug over de cinematografie begrijp ik, maar eigenlijk ben ik van mening dat ook Scenes uit een huwelijk op dat gebied niet bijzonder uitblonk. Het lijkt niet Bergmans prioriteit te zijn in dit tweeluik. De muziek is wel erg fraai, en dan met name de orgelmuziek tijdens de scene in het kerkje. Overigens een typisch Bergmaneske scene. En daar zit de film vol mee. Dat maakt het eigenlijk automatisch een bovengemiddelde film.

gauke

Zoals je van hem gewend bent (een echte Bergman traditie) serveert hij een psychologische maaltijd met de ingrediënten: familie-ellende, zelfonderzoek en vrees (voor bezorgdheid). Een sterk drama over een huwelijk tussen twee, nu, eenzame en vervreemde mensen, dat reeds lang geleden schipbreuk heeft geleden. Een mijnenveld, vol gekwelde emoties en zware symboliek, ontvouwt zich in duidelijk omschreven taal.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Bergmans laatste film is gewoonweg een sequel! En wel van Scener ur ett Äktenskap met dezelfde acteerkanonnen Liv Ullmann en Erland Josephson. Beide zijn inmiddels jaren gescheiden maar raken met elkaar weer in contact in de herfst van hun leven. De problemen van Josephson zoon en zijn kleindochter spelen dit keer vooral op de voorgrond en dat maakt deze Bergman wederom een intrigrerend en zwaar familiedrama. Het is knap in elkaar gezet, boeiend en bovendien heel mooi.

avatar van Spetie

Spetie

De laatste langspeelfilm van Bergman, die een rijke carrière als regisseur heeft gehad. Er zitten een paar pareltjes tussen en misschien nog wel meer, aangezien ik nog lang niet alles van de beste man gezien heb.

Saraband is zowaar een vervolg op Scener ur ett Äktenskap. Daar ben ik pas sinds kort achter gekomen en toen was ik gelijk geïnteresseerd, aangezien ik die laatstgenoemde een van Bergmans beste films vind.

Dat niveau haalt Saraband niet, maar het is desondanks wel interessant om te zien wat er van het leven van Marrianne en Johan geworden is. Bergman maakt er maar weer eens een zwaar drama van, waarin de oudjes nog een keer kunnen laten zien wat ze waard zijn. Dat is nog steeds veel, want het acteerwerk is goed. Het drama is vrij krachtig, soms intens, maar ten alle tijde voldoende en meestal meer dan dat.

avatar van missl

missl

Toneelstuk achtige film waarin heel goed gespeeld werd, maar het was voor mij allemaal wat te oppervlakkig.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 12040 berichten

Geweldige zwanenzang. Heerlijk om zo een carrière van 60 jaar en bijna 50 films ( ik zag precies de helft) af te sluiten. Dit moet de meest oprechte sequel ooit zijn, fantastische manier om het briljante (al vind ik dat ie zeker 10 betere films maakte) Scènes uit een Huwelijk op te volgen. Één van de mooiste afsluiters van een grootse carrière. 4 sterren