Der Müde Tod (1921)

Duitsland
Fantasy / Horror

geregisseerd door Fritz Lang
met Lil Dagover, Bernhard Goetzke en Walter Janssen

Als een jonge vrouw zich realiseert dat haar man door "De Dood" wordt weggedragen, probeert ze in haar wanhoop alles om hem terug te brengen. Na een visioen over verloren zielen die het grondgebied van "De Dood" binnenmarcheren, valt ze flauw en wordt ze naar een kruidendokter gebracht, waar ze vergif inneemt. Als ze tegenover "De Dood" komt te staan laat hij haar drie brandende kaarsen zien die elk een menselijk leven voorstellen op de vlucht voor de dood. Zodra de kaarsen uitgaan sterft de persoon in kwestie. Als ze in staat is om één van deze levens te redden belooft hij haar dat ze haar geliefde terug krijgt.

Mooie Expresionistische film die me heel erg deed denken aan "Das Wachsfiguren kabinet" (Die 3 jaar later werd gemaakt door Paul Leni).

Een vrouw krijgt van de dood 3 kansen om haar man terug te krijgen.

Deze film is ook weer een visueel spectakel. Maar er zat meer verband tussen de 3 verhalen dan in "Das WachsfigurenKabinet" en het had een beter uitgewerkt einde.

De doorbraakfilm van Fritz Lang zit vol fantastische figuren en zal voor die tijd wel behoorlijk veel geld hebben gekost. Ook de special effects waren weer zeer goed gedaan (het toveren van een mini leger etc.).

Ik had al 5 of 6 andere films gezien met Lil Dagover in een hoofdrol en ook in deze film speelt ze even goed als anders.

Dit is trouwens ook de film waardoor Luis Bunuel ("Un chien andalou" & "L'Âge d'or") een regisseur wilde worden.

avatar van Pieter Montana
Fred Neil schreef:

Het was ook de favoriete film van Hitchcock.

avatar van Matchostomos
Liefde is tijdloos

Der Müde Tod is een klassiek sprookje, ondergedoopt in de expressionistische sfeer die eigen is aan Fritz Lang. Als eigenzinnig regisseur wil Lang zich deels afzetten van de vroege klassieke stille filmstijl, wat zich laat merken in een positieverschil van de camera. Het verschil is vaak miniem, maar het effect creëert hierdoor de beoogde expressionistische sfeer. Naast de typische 'Lang'-stijl experimenteerd de man ook op wonderbaarlijke wijze met een vroege vorm van speciale effecten.

De behandeling van het sprookjesgenre gebeurt op klassieke wijze, zo ook de opdeling van het verhaal. Het begin laat een quasi perfecte liefdesrelatie zien, die plots wordt beëindigt wanneer 'De Dood' de echtgenoot meeneemt. Voor de jonge vrouw zit er niets anders op dan haar man terug te halen. Ze krijgt daarbij de uitdaging van 'De Dood' om minstens één kaars van de drie brandende te houden en zo te beslissen over leven en dood (een thema dat kan tellen). Als ze daarin slaagt overwint ze het duister, datgene waar elk menselijk persoon zo voor vreest. De scene in de kamer vol met kaarsen straalt simpliciteit uit, maar is prachtig qua enscenering en setting.
Vanaf dan schakelen we over naar het middenstuk, dat bestaat uit drie actes (verhalen van het licht). Qua periodesetting is de keuze van de drie actes wederom klassiek, maar o zo herkenbaar.
De eerste acte zet ons neer in, laten we zeggen: de tijd van 'Alibaba en de 40 rovers'. In deze acte ontstaat een soort driehoeksverhouding (inclusief voorspelbaar resultaat) die je ook zal terugvinden in de andere actes.
De tweede acte speelt zich af in het 'Venetiaanse', wat resulteert in een meer donkere en lugubere sfeer.
De laatste en derde acte is een typisch slaaltje Aziatische humor.
Het slot is een soort verlenging van het middenstuk, dat je met het gewenste resultaat naar huis stuurt. De moraal wordt duidelijk aangebracht, maar spreekt tegelijk boekdelen: Liefde overwint alles, dood en leven.
Tijdens deze driedelige structuur creëert Lang vaak scenes met een bijzonder oog voor diepte, dit door middel van wijde long shots (zoals die van de muur en de trap naar de 'Onderwereld').
Zoals reeds vermeld in de inleiding weet Lang ook knap om te gaan met speciale effecten. De stop-motion afgewisseld met enkele spookeffecten en miniatuurpersonages zijn ongezien voor die periode; een sterk staaltje vakmanschap.
Het probleem en toch een punt van kritiek is de onevenwichtigheid tussen deze drie actes, de verhoudingen zijn namelijk niet gelijk. Zo vind ik de 'Venetiaanse' acte te weinig uitgewerkt en laten ze de kans liggen op een klassiek shot ('De Dood' die het typische bootje voortduwt). Daarnaast bevat de film ook enkele opvallende continuïteitsfoutjes, maar dat is absoluut geen struikelblok en aanvaardbaar voor die periode.

Toch even vermelding voor de live-piano tijdens de film, die tijdens de respectievelijke actes het accent op knappe wijze aanpast. De pianobegeleiding staat echter eerder in voor de sfeer en in minder mate voor de emoties.

lowhusky
Hele mooie effecten in deze film. de film boeit meer dan M en is ook over het algemeen beter. De muziek is prachtig en het verhaal ook. De Dood ziet er alleen wat lelijk uit. (wel mooier dan die van Det Sjunde Inseglet en de film is ook beter). Deze film is héél boeiend. Bij de meeste stomme films val ik bijna in slaap maar bij deze niet. De film krijgt 5 sterren en komt in mijn top 10 te staan. Ik was al benieuwd naar deze film, want het was de favoriete film van Alfred Hitchcock.

avatar van Vinokourov
Best wel mooie vroege film van Fritz Lang. De drie verhalen zijn wat onevenwichtig, da's jammer. Zo steekt het derde verhaal in China er behoorlijk bovenuit mede door de verbluffende special effects van toen.

avatar van VanRippestein
ik vond m redelijk matig. Mooie decors, maar daar houdt het wel weer mee op. Het expressionistische heb ik wel beter gezien en het plot was ook niet echt iets bijzonder: meer een kapstok voor de decors. Van het acteerwerk had ik wat meer verwacht. Leni's Waxworks is in mijn ogen beter.

Een film die niet eens voltooid is,laat staan een bijzonder plot zou hebben,en waarvan de structuur is gebaseerd op deze,zou dus beter zijn?
Hoe dan ook:de meest Duitse film van Lang,vol Wagneriaanse Liebe-über-Tod-hinaus over the top romantiek waarin niemand(?) aan het lot ontsnapt.Actueel ook toen:na WOI,.de Spaanse griep en de gebeurtenissen in Rusland zal die ouwe behoorlijk afgepeigerd zijn geweest.Goede kop ook,die dood en duidelijk een inspiratie voor Bergman,die hem nog overtrof in het 7de zegel.Lil Dagover is natuurlijk geknipt voor haar rol,net als bad guy Klein-rogge.
Na de introductie krijgen we een historisch drieluik à la intolerance voorgeschoteld met wat goedkoop exotisme en afgezaagde noodlotsromantiek,maar dankzij de effecten zeer de moeite waard.Meestal begrijp je wel hoe het gedaan is,maar die cactus is een WTF moment.
Na deze uitstapjes keren we terug naar de oorspronkelijke setting en leren we of liefde echt sterker is dan de dood en Dagover haar dode vriendje terug krijgt...laten we het hopen!

avatar van Spetie
Een goede vroege film, waarin Fritz Lang laat zien een vakkundig filmmaker te zijn. Het verhaal is best interessant en ondanks dat je wel voelt hoe het gaat aflopen, weet het grotendeels wel te boeien.

De manier waarop de dood hier in beeld wordt gebracht, doet denken aan Bergmans Det Sjunde Inseglet. Lang brengt het allemaal goed in beeld en weet de boel hier en daar te verfraaien met mooie stop-motion effecten, die voor die tijd erg goed waren en zelfs nu nog enigszins mee kunnen.

De drie verhaaltjes spreken allemaal wel aan, al vond ik de tweede net iets minder dan de anderen. Ik betrapte me er tijdens het kijken op dat ik op een gegeven moment zelfs wat sympathie kreeg voor de dood. In feite doet hij niets anders dan zijn taak uitvoeren en kan die er ook weinig aan doen als je tijd gekomen is. Zo kwam het tenminste hier over.

Maar verder dus een goede film. Mooi gemaakt en ook zeker romantisch te noemen, want wat de vrouw allemaal over heeft voor haar man is niets minder dan echte liefde.

avatar van RuudC
De oudste film van Fritz Lang die ik tot nu toe heb gezien. Het is weer een erg sterke en wat heb ik weer kunnen genieten van deze grootmeester. Alles is tot in de puntjes verzorgd. De decors zijn fantastisch, het lichtgebruik is subliem, waardoor er erg veel sfeer ontstaat en het verhaal is ontroerend. Het is wel jammer dat de liefde tussen het stel pas echt zichtbaar wordt, wanneer hij plotseling overleden is. Vanaf dat moment komt het verhaal ook pas echt goed los. De Dood heeft dan wel al indruk gemaakt met de imponerend lege blik in zijn ogen. Daar heeft Bergman (inderdaad) goed gespiekt.

Het verhaal neemt al snel een aantal prachtige wendingen en blijkt met de drie subverhalen een stuk veelzijdiger te zijn dan ik verwacht had. Dat is dan het avontuurlijke randje van Der Müde Tod. Leuk dat het hoofdverhaal in alle drie weerspiegeld wordt. Net als je denkt dat de laatste kans gegrepen wordt op een happy end, pakt het toch weer anders uit en daardoor word je wel bij de les gehouden. Met het einde kan ik best leven, maar eigenlijk had ik iets beters verwacht. Verder uiteraard flink genoten van het lekker overdreven acteerwerk en de groteske gezichten. De decors hadden ook best wat expressionistischer mogen zijn.

avatar van alexspyforever
Ok qua verhaal steekt deze film er niet echt bovenuit, maar deze vroege film van Fritz Lang vond ik visueel wel indrukwekkend voor de periode waarin deze is gemaakt. Ik vond deze alvast indrukwekkender dan Nosferatu die voor mij de tands des tijds niet zo goed heeft doorstaan. Dan vond ik de boodschap die deze film mij vertelde toch diepgaander en ontroerender. Het middenstuk kent dan 3 verhalen met de hoofdrolspelers telkens in een andere rol. Het derde verhaal is me het meest bijgebleven vooral omwille van de leuke effecten. Knap gedaan de wisselwerking tussen mensen en geesten op bepaalde momenten.

Enkele personen die deze wellicht goed gaan vinden:
baspls, John Milton, VincentL en misschien ook John Barry

Schitterende rol trouwens van Lil Dagover als het meisje dat haar man wil redden van de dood en Bernhard Goetzke als de dood die naarmate het verhaal vordert steeds meer mijn sympathie kreeg net als het meisje trouwens.

avatar van VincentL
Der Müde Tod

Wat een prachtige titel: 'De vermoeide Dood'. Als er één prominent en uniek punt in de filmgeschiedenis is dat je de Duitse expressionisten kan meegeven dan is het dan hun titels meestal prachtig poëtisch zijn. Als Lang-fan stond deze vroege productie al langer op mijn lijstje, maar heb hem recentelijk pas aanschouwd. Der Müde Tod kan niet tippen aan Langs toppers, maar is zeker een mooie stomme film om naar te kijken.

De verhaaltechnische expressionistische keuzes bevallen mij wel. Het is een romantische ideologie waarin de Dood een van de geliefdes ontneemt, en geeft de ander drie mogelijkheden om haar liefde terug te winnen. De letterlijke personificatie van de Dood geeft hem een prachtig humaan karakter die bijna meelijwekkend is.
Het begin is qua opbouw goed. De mystiek rondom het vreemde personage van Bernhard Goetzke is uitstekend, inclusief het door hem geïncorporeerde stuk grond waar hij zijn zieltjes verzameld. Daarnaast zijn de drie afzonderlijke verhalen verfrissend en afwisselend. Alle drie vermaken ze op een andere manier. Het einde is daarentegen is goed gekozen. Net iets anders dan je verwacht zou hebben.

Acterend gezien zijn de stomme films pareltjes, stuk voor stuk. Geluid heeft misschien wel meer aan de acteerprestaties kapot gemaakt dan men tegenwoordig lief is. Lil Dagover speelt dan ook een uitstekende rol en kan zich prima schikken in haar rol als geliefde, gesitueerd in 4 personen. Zowel als normaal persoon, als Ottomaan, Venetiaan en Chinees doet ze het prima.
Minder is Walter Janssen, die als andere geliefde een stuk minder speeltijd krijgt. Hij is immers het lijdend voorwerp. Bernhard Goetzke maakt dat echter goed door een zeer persoonlijke Dood neer te zetten. Prachtige prestatie!

Expressionisme in de kunsten is vaak makkelijk aan te duiden, behalve bij film. Nu is Der Müde Tod daar qua verhaal denk ik een uitzondering op. Visueel gezien past het ook in het klassieke plaatje. Relatief statisch camerawerk en een mooi licht-donkercontrast geven het de authentieke, expressionistische sfeer mee. Daarnaast geeft frequente afwisseling van locatie wat lucht en tempo in de film.

Der Müde Tod is een prima, vroeg werk van Lang geworden die zeker het zien waard is.

avatar van Mochizuki Rokuro
Zondag ochtend op 31 januari in het LHC: Timeless Sunday: Der Müde Tod | Louis Hartlooper Complex

In de avond een herkansing in de Nicolaikerk met live-begeleiding op het orgel.
(De Nicolaikerk is de kerk vrijwel direct achter het LHC, naast het Centraal Museum)

avatar van John Milton
"Lang's cinema is that of the nightmare, the fable and the dissertation" - Andrew Sarris

Nadat hij mij vorig jaar specifiek werd aangeraden door Alexpyforever, kon ik Fritz Langs grote doorbraakfilm uit 1921 natuurlijk niet weglaten uit de selectie voor de horror challenge die momenteel loopt op MovieMeter. Toen Truffaut Hitchcock vroeg om een film te noemen die specifiek indruk op hem had gemaakt in zijn jonge jaren, noemde hij Der Müde Tod. En ook Luis Buñuel had lovende woorden in zijn autobiografie: "toen ik 'Destiny' zag, wist ik plotseling dat ik films wilde maken. [...] Iets in deze film sprak tot iets diep in mij; het verhelderde mijn leven en mijn visie op de wereld". Op loftuitingen door collega's wordt dus niet beknibbeld.

Net als Paul Leni's drie jaar jongere film Das Wachsfigurenkabinett die ik gisteren zag, is dit een raamvertelling waarin het hoofdverhaal tot drie andere verhaaltjes leidt. Wanneer de dood de verloofde van een jonge vrouw meeneemt, biedt haar als ze hem achterna gaat drie kansen om haar verloofde te redden; al ze de dood van een van drie personen wiens 'tijd erop zit' kan voorkomen, dan zal hij haar verloofde aan haar teruggeven. Die drie verhalen spelen zich af in een Oosters land, het Italië van de Renaissance en China. Zoals ook Buñuel al constateerde zijn het niet die drie verhaaltjes die het hem doen, maar is het met name de verhaallijn van de twee geliefden en de Dood die mensen raakt.

Lil Dagover overtuigt als de jonge vrouw die er heilig van overtuigd is dat liefde sterker is dan dood, maar het is vooral Bernhard Goetzke die imponeert als de Dood. Het zou me ook verbazen als Bergman hier niet lichtelijk door beïnvloed is in zijn portrettering van de dood in Det Sjunde Inseglet. Het is ontzettend jammer dat ik de live uitvoering begin dit jaar heb moeten missen in Utrecht, nu Der Müde Tod gerestaureerd is. Als ik die kans nog eens krijg, zal ik dat zeker niet laten schieten. De ensceneringen van Lang zijn geweldig en de effecten maakten destijds dusdanig indruk op Douglas Fairbanks dat hij meteen de distributierechten kocht, zodat hij soortgelijke effecten kon gebruiken voor zijn The Thief of Baghdad.

De drie lossen verhalen maken wellicht niet evenveel indruk als het centrale drama, bij lange na niet zelfs, en vergeleken met meesterwerken als Metropolis en het sublieme M verbleekt Der Müde Tod misschien toch een klein beetje. Maar dat Lang hiermee zijn naam vestigde, verbaast allerminst.

avatar van baspls
Deze film was me aangeraden en aangezien Lang's Metropolis een van mijn favorieten films is waren de verwachtingen vrij hoog.

Twee geliefden komen aan in een Duits dorpje, tegelijk komt een mysterieuze vreemdeling aan. De vreemdeling koopt een stuk land bij de begraafplaats en bouwt een meters hoge muur eromheen. Als haar geliefde door de vreemdeling wordt meegevoerd is de jonge vrouw vast besloten hem terug te vinden.

Het verhaal is opzich vrij simpel, maar de manier waarop het wordt verteld maakt het toch erg interessant. Het tragische sprak mij wel aan. Ook de drie segmenten vond ik erg leuk en sfeervol.. Want dat was toch wel het sterkste van alles, het sfeertje. De druipkaarsen die levensvlammen moesten voorstellen, lange trappen, het 1001 nacht-sfeertje in Arabië, het renaissance Italië en het sfeervolle China.

Leuk expressionistisch acteerwerk. Lil Dagover (geboren in Nederlands Indië) zet een sterke hoofdrol neer, maar het meest indrukwekkend was toch wel Bernhard Goetzke als de dood (ongetwijfeld een inspiratie voor Ingmar Bergman's Det sjunde inseglet).

De invloed van romantische schilderkunst, bijvoorbeeld van Caspar David Friedrich, is terug te zien in de vormgeving van sets, die er erg indrukwekkend uitzagen. Der Müde Tod is duidelijk een van de Duitse expressionistische films die invloed had op Walt Disney, dat is terug te zien aan films als Snow White en Pinocchio.

In Hitchcock/Truffaut, wat ik aan het lezen ben, verteld Hitchcock dat de film destijds erg veel indruk op hem heeft gemaakt. Lang's erg sterke visuele manier van vertellen zien we dan ook bij Hitchcock's vroege films al terug.

De effecten van de film vond ik ook erg indrukwekkend voor die tijd, ik heb geen flauw idee hoe Lang dat heeft gedaan. Douglas Fairbanks kocht meteen de rechten van de film, omdat hij de special effects wilde kopiëren voor The Thief of Bagdad.

Het schijnt dat er recent een restauratie is uitgebracht. Helaas moest ik nog een oudere bij elkaar geraapte versie aanschouwen (die bovendien 6 minuten mist). De muziek was wel bijzonder leuk en speciaal voor deze versie uitgevoerd.

Der Müde Tod was weer een erg interessante silent om te zien. Samen met Nosferatu en Metropolis toch wel een van de beste silents die ik tot noch toe heb gezien.

avatar van John Barry
Der Müde Tod vindt ik een mooie film.

Het centrale verhaal wat in de film verteld wordt vindt ik erg intrigerend. Bernhard Goetzke als de dood heeft een enorm veel charisma en ook Lil Dagove zet een schitterende rol neer.

In het middenstuk van de film worden drie episodes verteld. Die episodes vind ik wel wat wisselend van kwaliteit. Eigenlijk worden in alle drie de episodes min of meer het zelfde verhaal in een andere setting verteld. De manier waarop het verhaal in de derde episode verteld wordt sprak mij het meeste aan. De eerste twee episodes vind ik eerlijk gezegd niet zo veel aan. Wat vooral imponeert in de laatste episode zijn de special effects, erg knap gedaan voor een film uit 1921. Vooral het moment dat de tovenaar een soort miniatuur mini leger tovert vind ik erg mooi gedaan. Over mooie special effects gesproken, wat ik ook mooi gedaan vindt waren de geesten die aan het begin van de film door de muur heen gingen.

Het slot stuk van de film verliep grotendeels volgens de verwachting, maar ik vond het laatste stuk van de film desalniettemin erg mooi. Het shot aan het eind van de film waarin de dood met zijn armen om de schouders van de twee geliefde de horizon tegemoet loopt vind ik trouwens erg mooi.

Naast de het goede acteerwerk en de goede special effects wil ik ook mijn waardering uitspreken over de decors. Want de decors vond ik ook erg mooi gemaakt. De muzikale begeleiding tijdens de film vind ik ook mooi.

Al met al vind ik Der Müde Tod een erg mooie film. Het is jammer dat de eerste twee episodes van het middenstuk toch wat middelmatig zijn. Maar gelukkig maakt de rest van de film een hoop goed.

avatar van John Milton
Die telt voor de challenge hoor, John Barry. Of doe je toch niet mee?

avatar van John Barry
Jawel ik doe wel mee. Ik heb de recensie nu ook bij de challenge geplaatst. Bedankt voor de herennering.

avatar van John Milton
Top! Leuk! En inderdaad, mooie eerste film! Was voor mij ook een van de eerste films die ik zag voor deze challenge!

avatar van Flavio
Mooie film van Lang weer, uit zijn vroege (lees stomme) periode heb ik hem nog niet op een minder werk kunnen betrappen. Toch vond ik hem wat minder dan de films uit zijn m.i. beste periode, grofweg half jaren 20 tot begin jaren 30, en dat heeft vooral te maken met de drie losse verhaaltjes, die best amusant waren, met name Venetië vanwege de ontknoping en China voor de effecten, maar ook wat voorspelbaar verliepen en me wat uit het hoofdverhaal haalden. Met de laatste akte eindigt Der Müde Tod wel weer sterk. Prima spel van Dagover en Goetzke, en leuke dubbelrolletjes van Rudolf Klein-Rogge. Walter Janssen maakt minder indruk, zijn zwaardvechtkwaliteiten lieten ook behoorlijk te wensen over.

avatar van Woland
Hier keek ik al lange tijd zowel naar uit als tegenop; en uiteindelijk bleken sommige delen prachtig, maar kon het me ook niet de hele film lang boeien. Deze zou ook als anthologie door kunnen gaan, zou ik zeggen. De film begint in een niet nader genoemd plaatsje in Noord-Europa, waar een verliefd stel op reis een eenzame reiziger oppikt, en meeneemt naar de stad. In fraaie Gotische sferen blijkt deze eenzame reiziger al snel een bijzonder mysterieus man die een stuk grond koopt en daar een deurloos, raamloos gebouw op bouwt. Maar de vreemdeling is niet slechts mysterieus, maar sterker nog: het is de Dood zelve, die in een soort van identiteitscrisis zit. Onbegrepen, vervloekt door de mensheid ondanks dat hij slechts de uitvoerder is van het onvermijdelijke, hij zit er mentaal een beetje doorheen. En als de Dood ook nog de mannelijke helft van het verliefde koppel tot zich moet nemen, wordt het er voor hem niet makkelijker op.

De sfeer in de film begint echt geweldig. Ik word heel blij van dit soort prachtige, nostalgische beelden met een licht bovennatuurlijk, Gotisch verhaaltje er bovenop. Helaas blijkt dit zich niet door te zetten gedurende de hele film. Het verhaal is opgedeeld in zes hoofdstukken, waarin hoofdstuk drie tot en met vijf verhalen zijn die zich afspelen in vroegere tijden in respectievelijk Baghdad, Venetie en China - verhalen die de Dood vertelt om de vrouwelijke geliefde duidelijk te maken hoe emotioneel moeilijk zijn taak is. Helaas vond ik deze drie subverhalen over tragische liefde, dood en verraad toch een stuk minder interessant dan het veel donkerdere kaderverhaal. Ja, de locaties zien er behoorlijk goed uit, maar qua verhaal waren het toch een beetje dertien-in-een-dozijn gedoemde-liefde-verhaaltjes. Gelukkig gaan we in het laatste hoofdstuk weer terug naar de oorspronkelijke setting. De film komt ook bijna literair over, ik kan me niet heugen een silent te hebben gezien met zoveel tekst tussendoor. Vind ik overigens helemaal niet erg, maar wellicht goed om van op de hoogte te zijn.

Hoe dan ook, jammer dat de verhalen-in-het-verhaal die de Dood vertelt niet het hoge niveau halen van de andere helft van de film. Desondanks, een fraaie en interessante silent waarin de helft van de flim qua sfeer bijna ongeevenaard is (The Phantom Carriage is de enige die ik zo kan bedenken).