Den Skyldige (2018)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Gustav Möller
met Jakob Cedergren, en de stemmen van Jessica Dinnage en Omar Shargawi

In afwachting van een rechtszaak omtrent zijn handelen bij een incident, is politie-agent Asger uit zijn functie ontheven en gedwongen om te werken bij de alarmcentrale. Hij beantwoordt een noodoproep van een verwarde vrouw die vermoedelijk slachtoffer is van een ontvoering. Met de telefoon als enige hulpmiddel begint Asger aan een race tegen de klok om de vrouw op te sporen.

avatar van buurman5
Dikke aanrader! Zeer intense film doordat je letterlijk op de huid zit van de zeer goed acterende hoofdrolspeler. Sterk script, sterk acteerwerk, spannend; gaat dat zien!

avatar van Basto
Beetje uitgemolken concept. Zijn de afgelopen tijd te veel films geweest die zich in één ruimte afspeelden. Vaak is dat toch net te veel gevraagd van een regisseur. Ook deze film houdt het niet de volle speelduur spannend. Maar verder prima film, maar haalt het niet bij Talk Radio. Had zelf liever een ander eind gezien.

avatar van predator
Misschien wel eens eerder gedaan, maar dit zit toch wel heel strak in elkaar. Je komt bijna in de hoofdpersoon zelf te zitten. Absolute aanrader.

avatar van perlon
Winnaar publieksprijs IFFR, ik hoop dat 'ie snel naar de filmhuizen komt.

avatar van HK Senator
Ijzersterke, puntje van je stoel film. Deed me ook aan Locke denken. Maar die wordt niet spannend.

NB: echt niet mn spoilers lezen als je m nog niet gezien hebt. Ga zien.

Scripttechnisch fenomenaal. Deze had me eerst in de gordijnen van ergernis en vervolgens bij ballen en lurven. Man, wat heb ik me geërgerd aan die incompetente zal hooi die zich niet bij zn taak kon houden en zich mee liet zuigen en de clichematige voorspelbare plotlijnen. Tot ik me besefte dat dit moest, dat dat plot een subplot kende welke de hoofdfactor was, en langzaam eerder gestrooide hints perfect op hun plek vielen en goed werd afgerond. Ik ben er volkomen in meegesleept, weerloos, en dat is ijzersterk.
Net zo ijzersterk is het acteren.

Ik zit niet op 5* omdat het idee an sich niet uniek is, meer met sfeer en camerawerk gedaan had mogen worden. Zo gezegd: Locke lukte een zelfde niveau met minder. Want wat (wat later bleek sub-)plot betreft was het easy score, tot het dubbeltje kantelde en het kwartje viel.

Best terechte IFFR publieksprijs en denk dat hij hier in Grunn na deze voorstelling ook op 1 staat.

avatar van HK Senator
Ik zag hem ook in Grunn ?

Vanaf 9 augustus in de bioscoop (September Film)

avatar van tbouwh
Tzo. Ik snap 'em wel, die publieksprijs...

avatar van John Milton
Ben ook erg benieuwd!

avatar van tbouwh
John Milton schreef:
Ben ook erg benieuwd!

Niets over lezen verder voor je gaat:)

Gisteren de trailer gezien voor de film Beast. Zag er heel interessant uit.

Vanavond deze samen met Tully eens checken in Lumiere in Brugge.

avatar van Fisico
Momenteel op 1 hier voor 2018. Dit wekt eveneens mijn interesse!

avatar van YouDrunkGoHome
Had nog nooit van deze film gehoord voor die hier langs kwam op de voorpagina. Heb meteen tickets besteld voor aankomende zaterdag.

Deze film laat zien dat je met minimale middelen – alles speelt zich af in een alarmcentrale waarbij je de hele tijd slechts naar een bellende man kijkt (wat dat betreft is in vergelijking zelfs The Place (2017) - MovieMeter.nl rijk aan variatie in beeld) – een superspannende thriller kunt maken. Alleen het middendeel voelt even wat minder want lijkt niet zo geloofwaardig (waarom gaat die man z’n boekje te boeken en proberen de zaak vanuit de alarmcentrale op te lossen waarbij je al aanvoelt dat dat niet goed kan gaan?) maar we leren dat die impulsiviteit c.q. intolerantie jegens onrecht (met een mooie analogie met de pijnlijke slangen in de baby) precies het probleem van de man is zodat het met terugwerkende kracht wel geloofwaardig wordt. De film speelt op overtuigende wijze met goed vs. kwaad, met name hoe we ons kunnen vergissen wie goed en wie kwaad doet met betrekking tot zowel onszelf als tot anderen en hetgeen wordt uitgewerkt zowel qua de op te lossen misdaad als qua Asger zelf. Asger voelt een noodzaak de held te willen spelen, maar is de anti-held (hetgeen in onze moderne tijd met regels en procedures in plaats van helden ook niet anders kan: zie De Held). Het verhaal zit daarmee ook goed in elkaar.

Tussen vier en vier-en-halve ster.

avatar van mrklm
Omdat er een onderzoek loopt naar het handelen van politieman Asger Holm [Jakob Cedergren] bij een incident, is hij door zijn meerderen van de straat gehaald. Hij werkt nu tijdelijk met tegenzin bij de alarmcentrale. Wanneer hij een telefoontje krijgt van een geëmotioneerde vrouw, concludeert hij al snel dat de vrouw is ontvoerd. Het is aan Asger om ervoor te zorgen dat zijn collega's op straat zo snel mogelijk de auto waarin ze zit kunnen lokaliseren en tegenhouden.
Een conceptfilm die volledig gefilmd is vanuit het perspectief van Asger. Cedergren geeft een sublieme vertolking in een film waarin hij niet alleen moet reageren op de informatie en de gebeurtenissen aan de telefoon, maar ook op subtiele wijze gestalte moet geven aan de karakterontwikkeling die plaatsvindt als het scenario van regisseur Gustav Möller en Emil Nygaard Albertsen steeds meer laagjes van zijn persoonlijke verhaal onthullen. De vele twists houden de spanning erin, maar het is niet voldoende voor 85 minuten. Tien minuten minder en dit was waarschijnlijk een meesterwerk geweest, maar dit is sowieso een knap staaltje minimalistische cinema.

IJzersterk en beklemmend drama/thriller dat zich op één plek, de alarmcentrale waar alle noodoproepen binnenkomen, afspeelt. In Den Skyldige volgen we Asger Holm (indrukwekkend en volkomen geloofwaardig geacteerd door Jakob Cedergren), een politieman die in afwachting van een rechtszaak wegens vermeend onrechtmatig handelen in de uitvoering van zijn functie is overgeplaatst van de straat naar de alarmcentrale. Op het moment dat Asger een noodoproep krijgt van een vrouw die zegt ontvoerd te zijn, ontvouwt zich een zenuwslopende race tegen de klok om de vrouw te vinden. Het is daarbij knap hoe de regisseur erin slaagt om je gedurende de hele film op het puntje van je stoel te houden, terwijl we feitelijk alleen maar kijken naar een man en zijn headset/telefoon en meeluisteren met de gesprekken die hij voert.
De film maakt een naturelle, waarheidsgetrouwe indruk, waarbij het lijkt alsof je daadwerkelijk een avond meekijkt met één van de telefonisten bij de alarmcentrale. Veel interessanter nog is de obsessie van Asger om de ontvoerde vrouw te vinden, waarbij zijn persoonlijke demonen verweven raken met de zaak. Er ontstaat zo ook een karakterstudie van een gekweld mens, al had hierin nog wat meer gezeten qua uitdieping. Het is echter maar een heel klein minpunt op een verder bijzonder sterke film.

avatar van Fisico
Sterke intrigerende thriller die volledig wordt gedragen door Jakob Cedergren die uitstekend gestalte geeft aan het soms toch wel eigenaardige personage Asger. Alle beelden vinden plaats op de alarmcentrale. Je ziet een man die niet geïnteresseerd is in zijn job. Hij krijgt opmerkingen van zijn overste en bellers worden getrakteerd op cynische commentaren. Zo doe je dus niet aan hulpverlening. Waarom hij daar zit als gestrafte/geschorste is niet helemaal diidelijk. Later wordt hij wat empathischer, maar slaat de slinger helemaal over door te veel zijn best te doen en de held te willen uithangen.

24-gewijs wordt in real time de noodoproep van een ontvoerde vrouw geschetst. Doordat de camera de hele tijd de alarmcentrale in beeld brengt, moet je het als kijker doen met het geluid via de telefoon. Zeker in de bioscoop een uitstekende ervaring. Je raakt betrokken in het verhaal en waant je zelf haast een hulpverlener. Als de telefoon overgaat, wil je zelf zo snel mogelijk de telefoon opnemen. Grappig was het moment wel toen midden in de crisissituatie de telefoon overging van een dame met een fietsongelukje.

Auditieve informatie is nog meer dan visuele info erg suggestief omdat je vaak moet gissen wat er nu eigenlijk gebeurde. De krakende telefoonlijn maakte het alleen maar benarder. De film was bij momenten dan ook erg spannend. Geweld had deze film niet nodig. Super gedaan! 85 minuten was een ideale tijdsduur. Terecht bekroond voor de publieksprijs!

avatar van Fisico
Oja, ondanks het feit dat ik geboeid gekeken heb blijkbaar de laatste 5-10 minuten in slaap gesukkeld ...
Lag dus zeker niet aan de film, maar aan het nachtelijke uur en de vermoeidheid.

Kan iemand in spoiler de latste 10 minuten even in spoiler zetten? Bedankt!

avatar van wibro
Gewoon opnieuw bekijken Fisico. De film duurt maar 85 minuten.

avatar van hvdriel
Iedereen gaat erg op over deze film en dat snap ik ook wel. Je zult maar net een paar jaar van de filmacademie zijn en dan zo'n film maken met een ijzersterk gegeven: eenheid van tijd en van plaats, namelijk een alarmcentrale, met als plot proberen een ontvoering op te lossen via de telefoon, zodat wij als kijkers onze eigen beelden maken over de personen, de plekken en handelingen aan de andere kant van de telefoonlijn met als enig hulpmiddel de stem en omgevingsgeluiden. Alleen dit al zou vijf sterren waard zijn, zeker als je ook nog eens de acteerprestatie van Jakob Cedergen in acht neemt.

Maar toch .... ik vond de film allerminst super spannend en heb me redelijk verveeld. Zat voortdurend te verzinnen 'Wat zouden ze nu weer bedenken om het verhaal voortgang te geven?'. En dan probeer je te bedenken waaraan dit ligt. Ik doe een poging.
Was het plot maar zo strak geweest als ik hierboven beschrijf. De hoofdpersoon Asger Holm krijgt - wat mij betreft onnodig - langzaamaan een achtergrond, nodig om enkele ongeloofwaardige acties van hem te kunnen opnemen in het verhaal. Was hij een 'gewone' man in de alarmcentrale geweest, die iets verder gaat in zijn taakuitoefening dan is toegestaan, wat zou het plot dan rechtlijnig krachtig zijn geweest.
Het eerste telefoongesprek van de ontvoerde vrouw kan er bij mij echt niet in - als ik de man naast haar was geweest, dan rook ik onmiddellijk onraad, en zo heel slim ben ik echt niet.
Dan de swing in het plot. Die zie je aankomen wanneer de ontvoerder zelf de telefoon beantwoordt en je hoort hoe hij reageert (en zo heel slim ben ik echt niet).
De verdere bemensing in de alarmcentrale? Kartonnen poppen die dienen als behang - wat heel goed is voor een strak plot -, maar gooi dan de twee uitschieters eruit.

Ik ben nu waarschijnlijk te kritisch en zoek spijkers op laag water. Maar toch, ik wil weten waarom ik me redelijk verveelde en sta open voor suggesties. Graag zelfs.

avatar van Macmanus
Prima debuut.

Begrijp hvdriel wel een beetje. De film doet veel goed, het is kort, het heeft erg sterke sounddesign, acteerwerk is ook naar behoren om de 90 minuten boeiend genoeg te houden. Maar het is wel een scenario-film waardoor je als getrainde kijker wel iets te vaak bezig bent met het scenario. Scenario wise is het knap voor een debuut maar niet zo geweldig om het meesterlijk te noemen. De publieksprijzen zijn hem gegund maar zegt stiekem vooral veel over de pretentieuze films die er soms draaien en dan zelfs festival publiek stiekem liever een genrefilm ziet dan een Russisch drama.

Nog steeds prima vermaakt, past bij de betere 1 locatie films. Prima avondje uit, maar kijk uit voor de te overdreven verwachtingen.

3.5 sterren.

avatar van Redlop
hvdriel schreef:

Maar was er wel sprake van ontvoering?

Must see lijkt mij. De 1 locatiefilm is een bekend gegeven, waar ik niet echt blij van wordt.Vandaar ook de 85 min. En volgens een MM hierboven was de film met 75min. nog beter geweest. Maar dankzij de reacties hier wil ik hem zeker zien. De film komt mij over als dat je van minuut 1 meegesleurd wordt en het niet meer los kan laten...Toch?? Dat is mijn film!!!!! (en weg met films die meer dan twee uur duren.......)
Danks Moviemeters!!!

Basto schreef:

Is het ook niet te veel gevraagd voor een kijker???

Malick
Erg jammer hoe debuterend regisseur Möller uiteindelijk zijn hand overspeeld met twee lompe, lachwekkende plotwendingen. De moeder is namelijk de moordenaar en ze pleegt uiteindelijk niet zelfmoord - terwijl je toch heel duidelijk een 'klap' hoort. Möller speelt veels te veel met de kijker en geeft te weinig om zijn personages. Er zijn nog wel meer pijnpuntjes - de hoofdpersoon krijgt een bepaald verleden met zich mee - waardoor ik het maar nip een (on)voldoende kan geven.

avatar van Flitskikker
Malick schreef:

Zover ik me had ingebeeld stond ze klaar om te springen (over de reling), maar is ze waarschijnlijk vastgegrepen door een agent waarbij ze haar telefoon van de brug liet vallen.

Malick
Het zal best. Maar de regisseur speelt wel degelijk met het idee van de klap van het lichaam. Niet voor niets laat hij ons als kijker nog een paar minuten in complete ontgoocheling achter.