Buried (2010)

Spanje / Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Rodrigo Cortés
met Ryan Reynolds, en de stemmen van Robert Paterson en José Luis García Pérez

Paul Conroy (Ryan Reynolds) is een vrachtwagenchauffeur uit de Verenigde Staten die werkzaam is in Irak. Na een aanslag van een groep terroristen wordt Paul wakker in een kist, onder de grond. Hij is levend begraven. Met enkel een aansteker en een mobiele telefoon moet Paul aan deze claustrofobische val proberen te ontsnappen...

722 BERICHTEN 98 MENINGEN
Echt de top deze film, blijft van begin tot het einde boeien.
Je moet het maar doen; in een kist liggen ondergronds met een gsm en toch de film zo boeiend kunnen houden met een zeer sterke acteerprestatie van reynolds.
Al de rest maakt niks uit, het is film, FIILLLMMMMMMM.
Is er dan ergens gepost mss dit een waargebeurde film is, alleeja, met waargebeurde feiten? Nope, dus zo'n films neem ik ook nooit serieus en dat hoeft ook niet, daarom is het film. Naar star wars moet ge ook nie kijken dan of terminator haha, ook allemaal onrealistisch.

avatar van asheng
Toch best wel een aardige film die mijn aandacht wist te houden. Alleen al een punt voor het op de hak nemen van een cliche einde. Maar moest die periodes waarbij niets te zien is op scherm nou zo lang duren?

avatar van Luppie00
Wat een langdradig, saaie en onrealistische film. Maak er twee sterren van omdat het nog enigszins in de buurt komt van een film en dat alleen in een kist. Verder is het bar weinig.

Soms een beetje interessant door de claustrofobie van de hoofdrolspeler; voor de rest doodsaai en niet erg realistisch door onwaarschijnlijke telefoongesprekken.
Hoogstens 2 ster voor de durf van de regisseur om je ongeveer 90 minuten te vervelen...

avatar van MRDammann
Een man die in een doos onder de grond zit en er uit probeert te komen. Dat is eigenlijk het hele plot van de film. Heel gemakkelijk zou dit saai en langdradig kunnen zijn, maar dat is deze film absoluut niet. De film blijft tot het eind spannend, en tot het eind had ik geen idee hoe de film zou aflopen.
Ryan Reynolds is nooit een favoriete acteur van mij geweest, maar dit doet hij geweldig, kan niet anders zeggen. Er zitten hier en daar wat dingetjes die ik wat storend vond, maar al met al is dit een hele spannende film.

avatar van Toontje G
Knap, om 90 minuten te vullen met 1 mannetje in een kist. Er gebeuren ook een heleboel onverklaarbare dingen in die anderhalf uur.

avatar van Mrs. Donut

Vanavond wordt de film op tv vertoond, het gegeven anderhalf uur te gaan kijken naar iemand die in een doodskist ligt opgesloten trekt me niet aan.

avatar van HNCX700

Heb gisteren ook gekeken, de film heeft een hoog psychologisch drama gehalte.
Je zal zo maar wakker worden. Ik zou toch alles doen om eerst gered te worden door
de juiste en doelgerichte telefoongesprekken te voeren en gerichte info te geven in de resterende batterijtijd, tijdens die levensbedreigende situatie. En zou die terrorist met z'n eisen volledig negeren. Maar dat zou deze film té realistisch maken en dat zwakt het drama gehalte af waar films nou eenmaal om draaien.

avatar van ILDIB
heb me 90 min lang geërgerd aan zijn gedrag . einde is wel indrukwekkend.

avatar van dirk-dv
Wat een film zeg niet normaal kippenvel op t einde wow

avatar van JeroenFR08
Nare film.

Erg beklemmende en bedrukkende sfeer. Niet een die ik snel weer wil zien, vond het gewoon geen fijne film om naar te kijken. Dan ook t einde zeg, bah. Maar dat de film het presteert dat ik het zo naar vind, vind ik knap. Erger gevoel in mn maag dan in menig horrorfilm.

avatar van sateck
Pffff wat een lange zit zeg. En zoooo saai. Nee, echt helemaal niks voor mij dit.

avatar van leatherhead
Best een knap filmpje.

De genreaanduiding ''Mystery'' staat wat stom, aangezien na zo'n 15 minuten de aap al uit de mouw komt. Weinig mysterieus aan dus, lijkt me eerder een volbloed thriller.

Anyway, frisse en redelijk knap gemaakte film, die helaas toch wat steken laat vallen hier en daar. Cortés had er beter aan gedaan wat meer bij de essentie te blijven, sommige scenes die louter als filler diende waren namelijk nogal overbodig. Het wordt nergens saai gelukkig, maar een kortere speelduur had denk ik wonderen gedaan. Ander (klein) manco waren bepaalde ongeloofwaardige handelingen van de hoofdpersoon, zoals die telefoon alsnog gewoon op trillen laten staan, en het fikkie stoken in de scene met de slang. Toch neem je aan dit soort zaken niet al teveel aanstoot, aangezien de algehele belevenis wel redelijk intact blijft.

Naast deze minpuntjes wel een aardig effectief filmpje, dat ondanks het feit zich op slechts één locatie af te spelen, gewoon de volle 90 minuten weet te boeien. Het claustrofobische sfeertje wordt op efficiënte wijze voorgeschoteld aan de kijker, en op bepaalde momenten is er zeker spanning aanwezig. Niks dan lof ook voor Reynolds, die erg naturel en overtuigend zijn rol neerzet.

Kortom; leuke, originele thriller. Concept had wellicht nog een wat betere uitwerking verdient, maar desondanks is het resultaat verdienstelijk genoeg voor een leuk avondje film.

Ruime 3,0*.

Prima film. Gister was hij op TV. Dat iedereen zich ergert aan Ryan Reynolds, kan ik me wel voorstellen, maar mij bleef hij het meest van de tijd wel boeien. Dat je hem irritant vind moet je misschien doorheen kijkien. Ik denk dat de film nog beter was geweest als hij wat korter had geduurd. Soms betrapte ik mezelf dat ik op mijn mobieltje zat, omdat ik toch wist dat het nog even ging duren.. Maar dit in je eentje neerzetten.. Chapeau hoor. Ik voelde zijn paniek en angst mee. Laatste vijftien minuten waren een rollercoaster, paniek, hartverscheurend en het einde is beangstigend. Kippenvel!!

Wat een bizarre leuke film was dit , ik snapte eerst niet waarom Whoopi Goldberg een coke snuivende doorgedraaide huisvrouw moest spelen die de hele straat waar ze woonde terroriseerde. Maar toen ze de buren met een kettingzaag te lijf ging omdat ze de asbak uit de auto leegde op straat , dat was echt geweldig .

avatar van Beertje45
debbie89 schreef:
??, ergens verdwaald, Debbie?

avatar van Mike 1984
Ik zag deze film enkele jaren geleden in première tijdens halloween-night in de bioscoop. Maar liefst meer dan de helft van de zaal was na hooguit een halfuur leeg. Ik heb die uitgekeken maar niks voor mij. 1 man in een kist en dat is het. Zeer saai, enorm langdradig, ongeloofwaardig en vooral bijzonder irritant. Ik ben dan ook verwonderd dat Buried een nogal hoge score heeft. Ik vermoed dat men zo'n film ofwel supersterk vind, ofwel doodsaai. Voor mij slaapverwekkend dus...

Bijzondere film, alleen dom dat hij constant zijn zippo gebruikt voor licht ipv. zaklamp of GSM. want vuur vreet namelijk zuurstof, en dat is niet zo slim als je levend in een kist ligt!!

HALVE TAMME.
The main man!! schreef:
Alleen dom dat hij constant zijn zippo gebruikt voor licht ipv. zaklamp of GSM. want vuur vreet namelijk zuurstof, en dat is niet zo slim als je levend in een kist ligt!!
Ouwe mythbuster .

tjonge zeg alles wat maar mis kon gaan gebeurde....indrukwekkende film

avatar van DutchTakeshiro
Intense film die je van begin tot eind aan je scherm kluistert. Buried maakt gebruik van het gezegde "less is more". Simpel gezegd is er maar één personage en één locatie. Regisseur Rodrigo Cortés slaagt erin om het interessant te houden. Het is een uitdaging om een film boeiend te houden als het zich alleen maar afspeelt in een zeer kleine ruimte. Een hoop mensen haken al gauw af omdat ze liever meer dan minder zien. Ik vind het verademend om even helemaal iets anders te zien. Er zijn vast wel een paar onbekende films die hetzelfde concept hanteren maar Buried is veruit de meest bekende daarvan. Fijn dat het grote publiek kennis heeft kunnen maken met deze film.

Ik zal nooit fan worden van Ryan Reynolds door zijn manier van acteren maar in deze film doet hij het toch echt uitstekend. Hij heeft zich goed ingeleefd in zijn personage en het afgrijzen en de paniek straat er vanaf. Het zou alleen wel beter zijn geweest als het personage Paul Conroy een beter achtergrondverhaal zou hebben. Zo gauw je meer te weten komt over Paul stapelen de clichés zich op.

Ik moet zeggen dat het fijn is om eens een radicaal andere film te zien dan ik gemiddeld zie. Ik had niet verwacht dat het zo lang interessant zou kunnen blijven in een zeer kleine ruimte. Grappige is wel dat kleine foutjes gaan opvallen. Buried blijkt gewoon een geslaagde film te zijn. Het gaat onder je huid zitten want al snel zie je jezelf in die kist liggen en ga je nadenken over wat je zelf zou doen in Paul's situatie.

avatar van arno74
Matig filmpje. Het weet wel wat spanning op te bouwen, maar daarvoor worden nogal twijfelachtige methodes gebruikt waardoor de film meteen erg nep over komt. Ten eerste de manier waarop de beste man over de telefoon spreekt, op deze wijze zou hij nog niet eens een pizza kunnen bestellen, laat staan om hulp vragen. Maar goed, zo inefficiënt en onrealistisch communiceren (als je het communiceren kunt noemen) vult in ieder geval weer 30 minuten en dan zijn de 90 minuten eerder volgeschoten. Dat is dan ook de andere twijfelachtige methode, al het weinige wat er gebeurt wordt tot in het oneindige uitgerekt. One man shows op één plaats zijn sowieso niet mijn ding, zoals All Is Lost bijvoorbeld, vandaar ook dat deze erg lang bleef liggen. 1*

arno74 schreef:
Matig filmpje.
...

Toch zou ik een lans willen breken voor Phone Booth.

avatar van arno74
Lavrot schreef:
Toch zou ik een lans willen breken voor Phone Booth.
Zekers! Die heb ik gezien en kreeg een 3,5* van mij. Maar daar zie je ook veel meer dan alleen de binnenkant van een telefooncel .

avatar van chevy93
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spannende wegkijker die bol staat van de idiote plotwendingen. Geen oeverloze intro's, geen melodramatische outro's en dat is erg fijn. De grote fout die veel thrillers maken is een teveel aan quasi-drama. Buried is een letterelijke one-manshow en laat ik beginnen met te zeggen dat ik altijd al een zwak heb gehad voor Ryan Reynolds. Wie zich aan hem ergert, heeft aan Buried geen goede; hij is letterlijk de enige die je ziet.

Het verhaal zelf is echter te dom voor woorden. De locatie is echt compleet irrelevant, maar zoals het een Hollywood-productie betaamd, is het natuurlijk in Irak, met slecht Engels-sprekende terroristen. Het hele script staat bol van de ongetwijfeld goed bedoelde, maar zeer matig uitgewerkte scènes. De random slang, het feit dat hij in een kleine box zit, maar niet even opmerkt dat er een tas met zaklamp aan zijn voeteneind ligt of dat hij met de weinige batterij die hij heeft zijn demente (waarom?!) moeder gaat bellen.

Het ergste was toch wel zijn eigen bedrijf die hem nog even snel wil vertellen dat hij ontslagen is en zij niet verantwoordelijk zijn. Ongelofelijk vergezocht, compleet onrealistisch en meer woorden met on- ervoor, zoals onnodig en onzinnig.

Nou ja, spannend was hij wel en de 90 minuten schieten voorbij. En het einde was ook wel aardig.

avatar van supersilent
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Op zich is het verhaal best interessant. Voor mij hoeft een film ook niet perse goed af te lopen, integendeel zelfs. Als je kijkplezier op de proef gesteld wordt omdat je anderhalf uur naar iemand in een kist kijkt, vind ik dat je best wel beloond mag worden met een spectaculaire ontsnapping. De film verdient een beter einde verdient dan nu het geval is.

avatar van TornadoEF5
Beetje een soort van 127 Hours, maar bij dit soort films kan ik me vaak niet relaxen omdat ik afvraag hoe ze een hele film op één locatie gaan laten afspelen en de gang er in blijven houden. Op dat vlak vind ik dit soort films altijd erg knap, want ik zou geen idee hebben hoe eraan te beginnen

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net de film gezien op CAZ tv.
Ik vond het begin veelbelovend. De idee om wakker te worden in een kist is op zich (letterlijk) adembenemend. Maar eens de man de situatie doorheeft beginnen de onwaarschijnlijkheden zich op te stapelen...
1. Het bereik van de Blackberry (smartphone?) anno 2010 heeft onder de grond, ergens in de Iraakse woestijn, een glasheldere verbinding met Chicago en omstreken. Zelfs in de BeNeLux heb je soms minder bereik op sommige plaatsen.
2. Zoals eerder reeds vermeld verbruikt de Zippo de zuurstof die nodig is om te overleven. Toch blijft die, zelfs na het vinden van de zaklamp een prominente lichtbron. Of weet de man dat niet..
3. De slang kruipt uit zijn broekspijp en door een spleet uit de kist. Ik wist niet dat er ondergrondse slangen bestonden. Tenzij er aan de kant van de spleet zich een holte zit kan dat beest nergens heen.
4. Het zand dat de kist uiteindelijk vult is van een heel fijne korrel. Aangezien er geen spectaculaire veranderingen in en aan de kist te zien zijn was dat fijn zand er al van bij het begin... Enkel op het einde sijpelde het door de spleten ?! Waarom stak hij zijn bandage of kledij niet tussen de spleten. Hij had ook een mes ter beschikking.
5. De kist kan niet diep begraven zijn, als je de muezzin vanaf de minaret hoort. Tarantino zou wel een oplossing bedenken

avatar van Tom-Hanks
parc schreef:
Net de film gezien op CAZ tv.

Dat is allemaal waar. Maar probeer de kijker eens te boeien als alle elementen in het verhaal moeten kloppen. Bijna alle films hebben grote gaten in het script.

Niet de moeite maar Renolds speelt wel zeer goed

avatar van Duke Nukem
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben geen grote fan van Ryan Reynolds, maar in deze film doet hij het toch goed: hij draagt gewoon de hele film op zijn eentje. De film zit inderdaad vol met foutjes maar kon mij toch de hele speelduur blijven boeien, en dat terwijl het verhaal zich de hele tijd in slechts één locatie en bijna zonder licht afspeelt. Het deed mijn claustrofobie in ieder geval van zich laten voelen.

Het had natuurlijk allemaal nog spannender en meer beangstigend gekund, met wat meer aandacht voor de psychologische en mentale aftakeling van het slachtoffer dat levend begraven werd in een doodskist onder de grond, maar daar gaat deze film helemaal niet over. Het gaat meer om het achtergrondverhaal dat aan de hand van enkele vreemde telefoongesprekken ontrafeld wordt en om de ontsnappingspogingen van het slachtoffer (dat voor mijn gevoel opvallend rustig blijft voor de situatie waarin hij zich bevindt).

De film verveelde mij nergens en vooral het verrassende einde vond ik een meerwaarde.

avatar van IH88
“I'm buried in a box. I'm buried in a box!’

Spannende film. Een film die zich op één locatie afspeelt, met één acteur, kan al snel repeterend worden. Maar Buried blijft voor het grootste gedeelte een spannende en ijzingwekkend film over een man die gekidnapt is en in een doodskist onder de grond is gestopt. Een telefoon, een aansteker, wat te drinken en andere handige attributen is het enige wat hij heeft.

Het wat, waarom en hoe wordt snel duidelijk, en regisseur Cortés wil duidelijk de focus op Paul Conroy en zijn doodsangst houden. De telefoongesprekken leveren de nodige spanning op en het is duidelijk een race tegen de klok. Ryan Reynolds is ijzersterk en weet de aandacht van de kijker moeiteloos vast te houden. Geen sinecure als je de enige acteur bent, en de angst en radeloosheid spat ervan af. Het einde maakt deze film helemaal af. Geen vals sentiment of onrealistisch gedoe, maar gewoon een passend en realistisch einde van een claustrofobische film.