Présumé Coupable (2011)

Frankrijk / België
Biografie / Misdaad

geregisseerd door Vincent Garenq
met Philippe Torreton, Wladimir Yordanoff en Noémie Lvovsky

De film verhaalt de nachtmerrie van Alain Marécaux die in 2001 samen met zijn vrouw en 12 anderen wordt opgepakt voor ernstige pedofiele vergrijpen die ze nooit hebben gepleegd. Het verhaal van een onschuldig man en zijn strijd tegen een oneerlijk rechtssysteem en de manier waarop het leven van hem en zijn dierbaren wordt verwoest door één van de grootste gerechtelijke dwalingen van de laatste jaren.

Zag van deze Vincent Garenq reeds het uitstekende "Comme les Autres" waarin de vooringenomenheid tegenover homoseksualiteit aan de kaak wordt gesteld, welliswaar op een luchtere toon dan in dit verbluffend verfilmd drama "Présumé Coupable" waarin lichtzinnige verklaringen over pedofilie leiden tot onmenselijke toestanden.
Sterk werk, dat aangrijpt van begin tot het einde, van de zaak Outreau waarbij de onvoorstelbare nalatigheden van het Frans gerecht in deze zaak aan het licht komen.
Blikvanger blijft evenwel Philippe Torreton die werkelijk zijn levensrol vertoilkt.

avatar van JDSsmetje
Je hebt zo van die films waar je de hele aftiteling uitkijkt omdat je er toch even stil wordt. Dit was er zo eentje. Zonder al te veel toeters en bellen toont de film de naakte realiteit van de gebeurtenissen tot op het bot. Onvoorstelbaar, aangrijpend, intens en bijzonder goed acteerwerk. Een verhaal en film dat even blijft hangen.

Docudrama over de grootste gerechtelijke dwaling van de Franse justitie na de Tweede Wereldoorlog. Dit soort rechtbankdrama’s gaat mij niet in de kouwe kleren zitten. Ik kan me geweldig daarover opwinden.
Uitmuntende rol van Philippe Torenton.
De film deed mij denken aan Indictment: The McMartin Trial (1995).

avatar van Boenga
Weinig toe te voegen aan de positieve commentaren die ik hier lees:
stevig, pakkend drama, in docu-stijl, zonder franjes.

De documentaire die op de dvd is toegevoegd, is bijna even boeiend; met de 'echte' Marécaux die zijn verhaal doet, zijn gesprekken met Torreton, de opnames van de film en de inspanningen van Torreton, en dan Marécaux en Torreton die samen naar de première kijken... Allemaal bijzonder emotioneel.