La Proie (2011)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Eric Valette
met Albert Dupontel, Alice Taglioni en Stéphane Debac

Een overvaller ontsnapt uit de gevangenis om jacht te maken op z’n ex-celgenoot, een seriemoordenaar die geprobeerd heeft om de schuld voor zijn misdaden in zijn schoenen te schuiven. Een politieagente krijgt de taak om de overvaller, die tegen wil en dank staatsvijand nummer één is geworden, op te sporen en te arresteren. Elk van de hoofdrolspelers zal tot het uiterste moeten gaan. De vraag is echter wie uiteindelijk de jager is en wie de prooi.

avatar van El ralpho
Jagen en opgejaagd worden

Prima bedacht uitgangspunt, maar de uitwerking werkte bij mij eerder op mijn zenuwen dan op mijn gemoedsrust. Veel acties waren te onwerkelijk wat totaal niet paste in de verder vrij serieuze setting die het verhaal had. De hele film door zie je een complete politiemacht maar wat aanklooien terwijl de hoofdpersoon zich ondertussen al smakkend, rollend en hollend overal doorheen slaat. En oh ja, ondertussen wordt hij ook nog een keer neergeschoten. dit soort momenten lieten mijn ogen meerdere keren draaien en meer dan een keer een luidkeels ''ja hoor'' uit slaken.

Er wordt hier gewoon te weinig gedaan om een verhaal echt spannend en leuk te houden en ook al had er met het uitgangspunt veel gedaan kunnen worden; dat gebeurd hier echter niet. Ik had ook het gevoel dat ik naar de zoveelste standaard Hollywood titel zat te kijken, terwijl we hier toch echt te maken hebben met een product van Franse Makelij. En laten mij die doorgaans toch echt een stuk beter weten te verassen. Het is echter geen verschrikkelijke prent, en het geheel kijkt niet heel verkeerd weg, maar het kan allemaal gewoon stukken beter en vermakelijker dan dit.

avatar van MovieMind
Begon aardig, maar sloeg de plank te vaak mis.
En dan dat einde, kom op zeg.
Jammer want er had meer ingezeten.

avatar van Toontje35
Prima film. Onderhoudend, spannend.
Einde tikkie ongeloofwaardig.

avatar van lau12345
Prima film met snelheid .
Idd geen film met amerikaanse aspecten prima te doen ..

avatar van Shinobi
Franse Fugitive.

Helaas niet zo een beste variant.

Zoals eerder gezegd, kent het een aardig begin. Maar gaandeweg valt de film ten prooi (pun intended) aan ongeloofwaardigheden (o.a. Franck die met een kogelwond blijft doorlopen alsof er niets aan de hand is) en enkele plotgaten. Het komt gewoonweg veel te standaard over zonder een echte smoel en/of de durf om een bepaalde richting op te gaan. Daarnaast worden de personages vlak neergezet, hierdoor had ik als kijker moeite om met ze mee te leven.

Gelukkig compenseert de flinke portie actie het geheel nog enigszins; er zitten namelijk een aantal toffe gevechten en achtervolgingen in, waardoor het ontsnappingsgevoel beter naar voren komt. Jammer genoeg brengt het weinig spanning in de film, want eenmaal als een actiescène is afgelopen, vervalt 'La Proie' weer in een nietszeggend gebeuren.

Al met al matig te noemen, alleen een paar actiescènes zijn de moeite waard.

2,0 Sterren.

avatar van Tiany
Zeer spannend, van begin tot eind. De actie momenten zijn op z'n Amerikaans, erover dus, maar de film in zijn geheel blijft boeien.

Uitstekende film waarin een overvaller in de gevangenis zijn celgenoot uit de brand helpt. Een prima en onderhoudend plot. Zeker niet altijd even geloofwaardig (het hoofdpersonage is bijna een soort superman), maar wel vol spannende en adrenaline verhogende achtervolgingsscènes waarbij goed gebruik wordt gemaakt van de locaties.

avatar van hutsekluts
2 Jaar nadat ik deze film voor het eerst heb gezien, heb ik hem opnieuw opgezet. Een halve ster erbij!
Prima verhaal en spannend van begin tot eind.

Voor de liefhebber van dit genre kan ik nog twee sterke Franse films aanraden:
À Bout Portant (2010) en
Les Lyonnais (2011)

En deze ook:
Pour Elle (2008)

avatar van leatherhead
Ach, Le Proie breekt weinig potten; zoveel was na een minuut of vijf al wel duidelijk. En waar een À Bout Portant in ieder geval vlotjes wegkeek, bleek het uitzitten van deze film nog een laborieuze opgave.

Dupontel zie ik steevast graag bezig; hij maakt dit modale thrillertje nog enigszins draaglijk. Al kun je je evenwel afvragen waarom juist hij in dit soort producties komt opdraven. Valette is echter al helemaal in een keurslijf gevangen, hij leek er geen belangen bij te hebben ook maar iets aan de verbeelding over te laten. Rest verder nog de debiele performance van Debac, die krampachtig zijn best doet, maar echt een zoutzak van een psychopaat neerzet. En natuurlijk de obligate politieagente mét zesde zintuig.

Ik kan verder nog wel pagina's lang mijn frustratie jegens deze film gaan lopen spuien, maar eigenlijk is dit ding het simpelweg niet waard. Gemakshalve zal ik daarom niet alle hilarische plotholes, achterlijke toevalligheden/ongeloofwaardigheden, en opzichtige clichés gaan benoemen; dan raakt MovieMeter vermoedelijk overbelast.

1,0*. Stuitend hoe deze draak aan zó'n hoog gemiddelde komt.

Spannende thriller en boeiend vanaf het begin tot het einde. Ook prima geacteerd en een knap verhaal. Helaas wat puntenaftrek vanwege enig gebrek aan geloofwaardigheid in de film. De meest storende daarvan is dat de hoofdpersoon een soort superman is met bovennatuurlijke fysieke krachten, zelfs als hij gewond is.

avatar van Gang_Star
Deze actiethriller komt echt op gang als de overvaller op vrij eenvoudige maar ook redelijk spectaculaire wijze uit de gevangenis ontsnapt. De daaropvolgende klopjacht van een politie-eenheid is in vlotte vaart en zorgt voor de nodige spanning. De spanning wordt vergezeld door constante muziek, maar dat paste er wat mij betreft wel bij. Nog een aantal behoorlijke stunts, waarbij de geloofwaardigheid dan wel wordt aangetast, maar storen doet het niet. La Proie is een vlotte spannende film die doet wat het moet doen, het vermaakt prima.

avatar van Boenga
La Proie komt net boven de middelmaat: het verhaal is best oké, ondanks het voorspelbare eind is de spanning toch doorlopend aanwezig, en de acteurs doen allemaal hun werk naar behoren.

Maar wat ik in veel van de commentaren lees: Franck Adrien is zo perfect, zo onkwetsbaar, zo sterk, zo onfeilbaar. Geen mes, vuist, kogel, auto, slot of politieagent die hem kan tegenhouden.
Ik dacht soms aan James Bond, alleen wordt die vooral met Roger Moore met een big smile op zijn gezicht gepresenteerd, en krijg je een portie relativerende humor.
Hier stoort het mij - maar er is ongetwijfeld een publiek dat daar van houdt...

avatar van Left4Dead
Op zijn Frans.

Ach.... origineel niet echt. Een snel en flitsende prent, druk er wat bekende Franse koppen in en gaan met de banaan lijkt het hier op. Niet dat het allemaal verkeerd is, nee in tegendeel. Maar we hebben dit nu allemaal wel gezien en La Proie is zeker niet één van de betere Franse misdaadfilms. Aardig maar nergens echt sterk of bijzonder te noemen.

Prima vermaak voor een keertje, zo wil ik het graag omschrijven. Je kunt je wel inleven in de misère van Franck en dat is dan ook wel nodig aangezien het plot erg vlakjes te noemen is. Wederom de buit van een overval waar het over gaat en Franck laat niet los waar deze verstopt is. Daardoor ondergaat hij flinke problemen binnen de muren van de gevangenis waar hij onwillig bivakkeert. Niet alleen door medegevangenen maar ook door corrupt cipiers (tja wat die allemaal al niet toelaten??).

Harde knokpartijen en haast bij Franck om de zaak te redden, zijn vrouw en kind in dit geval. Ja alles kan in de gevangenis, ik ben daarom ook geen fan van films die zich afspelen in een gevangenis. Tijd om te ontsnappen en zijn familie te beschermen. Dit met de politie op zijn hielen, een kat- en muisspel in een driehoek als gevolg. Voorspelbaarheid troef in de prent, voor een liefhebber van een vlotte actieprent met een simpel verhaal zal dit een klein stukje Mekka kunnen zijn.

Leuk maar niet meer dan dat, menigmaal te geforceerd in script/verhaal en acteerwerk.