Pour Elle (2008)

Frankrijk / Spanje
Drama / Thriller

geregisseerd door Fred Cavayé
met Vincent Lindon, Diane Kruger en Lancelot Roch

Lisa en Julien zijn een gelukkig getrouwd koppel die een zorgeloos leventje leiden samen met hun zoon Oscar. Hun geluk slaat om wanneer op een ochtend plots de politie voor de deur staat om Lisa te arresteren voor moord. Ze wordt veroordeeld en moet naar de gevangenis voor een celstraf van 20 jaar. Overtuigd van de onschuld van zijn vrouw wil Julien alles doen om haar te helpen ontsnappen. Maar hoever kan hij gaan voor haar?

avatar van leijsten
Van de week op Canvas gezien, (lekker zonder reclame tussendoor).
Prima film die mij van begin tot einde bleef boeien.

avatar van dj79
Bloedstollend spannend!

avatar van nadrin
mooi verhaal die wel meeslepend werkt.
Alleen is het toch wel hier en daar echt ongeloofwaardig. De veroordeling was nogal bij het haar getrokken. En er waren nog wel heel wat zaken die net te waren.
De hoofdrolspeler kon me ook niet overtuigen als ouder en leek bijna opa.

avatar van jipt
Zag net Next Three Days, best een flut film. Origineel lijkt me een stuk beter, vooral omdat het minder lang duurt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Verrassende film die met de deur in huis valt en dan rustig verder kabbelt. Zo lijkt het toch, want onbewust bleef ik zeer gefascineerd door deze film. Een enorm geloofwaardige combinatie van blinde ambitie en realiteit. Vooral het einde is subliem als alles op z'n plaats valt. Je blijft als kijker geboeid en leeft mee met de personages. Leuke film!

avatar van libra666
Naomi Watts schreef:
Zelden dat ik de Amerikaanse remake vind dan zijn origineel maar bij Pour Elle/Next Three Days is dat wel het geval. De grootste troef die Pour Elle t.o.v. de remake heeft in haar originaliteit maar op dat element na zie ik niet iets wat Pour Elle beter doet, wel veel dingen zijn gelijkwaardig overigens.

Grootste probleem vind ik de korte speelduur, en vooral de uitdieping schiet hierdoor tekort. De plot kent toch best veel key elements en het is allemaal wat te geforceerd. Lindon is wel erg goed bezig trouwens. Spanningsopbouw is degelijk maar een kanttekening is wel dat de film iets te veel leunt op toevalligheden en dat vind ik wel een enorm zwaktebod.

Ik begrijp waarom vele de voorkeur geven aan dit origineel maar ik hoor niet bij die groep. Te kort en geforceerd. Vermakelijk, meer niet.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden hier sluit ik me volledig bij aan !
Bij bijvoorbeeld de remake van The Girl With The Dragon Tattoo was het net omgekeerd; het origineel was toen top en de remake niet meer dan vermakelijk !

avatar van Pazmaster
Gisteren gekeken en ik had gelijk al na 5 minuten zoiets van "ïk ken deze film". En inderdaad, vorig jaar had ik al "The next three days" gezien maar die vond ik toch wel even wat beter. Ik sluit mij ook volledig aan bij Naomi Watts wat dat betreft. De remake is wel iets spannender en is beter uitgewerkt. Voor deze film geef ik 3 sterren

De gestilleerde, solide thriller is opgedeeld in drie episodes en richt zich voornamelijk op de vertwijfelde mannelijke hoofdpersoon. De film kent spanning (om een boeiende film te maken heb je geen complex plot nodig), actie, romantiek en (zo nu en dan) wat minder realistsiche wendingen. De genoemde spanning wordt langzaam opgebouwd en de film is doorspekt met doeltreffende emotionele scènes. De cast speelt naturel en de soundtrack is mooi. Bij het zien van de film moest ik herhaaldelijk aan 'The Wrong Man' van Alfred Hitchcock denken.

avatar van Rodger
Ik vind ze beide goed, de Amerikaanse en de Franse versie...
3**

Erg spannende thriller, die je naar het puntje van je stoel trekt.
Prima cast met een uitblinkende Vincent Lindon, die ik sowieso een geweldige acteur vind. Hij doet mij een beetje denken aan de vroege rollen van Jean Gabin.
De Amerikaanse remakeThe Next Three Days is overigens gelijkwaardig en dat zeg ik niet vaak over remakes.

TMP
The Next Three Days is mij goed bevallen, vandaar dat ik nu ook eens het Franse origineel heb bekeken. Aardige thriller, maar de film duurt eigenlijk iets te kort. Soms springt het verhaal wat van de hak op de tak en de personages hadden iets beter uitgewerkt mogen worden. Het acteerwerk is prima en het laatste half uur is erg spannend. Minder dan de remake, maar wel een vermakelijke film.

avatar van Insignificance
Lichte voorkeur voor de eveneens vluchtige Amerikaanse remake. Die film is ook niet bepaald vrij van gebreken, maar heeft wel iets meer vet om het lijf. Met deze speelduur komt het verhaal van de gewone man die zich genoodzaakt ziet tot criminele daden, nog wat moeizamer van de grond. Cavayé neemt simpelweg te weinig tijd om dat in de steigers te zetten.

En dat terwijl de plot zich middels een flashback al snel ontdoet van de schuldvraag en stilaan steeds meer voorstellingsvermogen vraagt. Cruciaal zal wel zijn wanneer Lisa vertelt dat ze over drie dagen wordt overgeplaatst. Als zoiets niet aanslaat, werkt de film niet echt. Al met al te mager van opzet, zodat de meeste ontwikkelingen gezapig voorbij trekken.

ipman-99
"Jusqu'Ou Iriez-Vous?." ... " !!!

Fantastische Franse Thriller !!! Opbouwende en prachtig meeslepende Thriller van Franse
sterke makelij. Bloedstollend spannend met een heerlijke soundtrack.
De acteerprestaties waren bijzonder sterk, met name uiteraard Vincent Lindon en Diane Kruger. Het verhaal neemt je vanaf de eerste seconde mee en je hoopt gewoon op een goede afloop ..., of die er komt? (Kijken mensen) !!!
Er is uiteraard ondertussen ook een Amerikaanse versie van deze film, met name "The Next Three Days" van 2010.

avatar van Darbie
Pief, paf, poef, bloed, kapotschieten, veel geschreeuw, voor de bek timmeren, grote bek ; ziedaar de ingrediënten van dit vehikel.
Wat ik niet begrijp is de honorering hiervan op Moviemeter; een gemiddelde van 3,52 door 391 stemmers.

avatar van Multivitamine
@Darbie denk dat je 'n totaal andere film gezien hebt.

avatar van Darbie
Was dat maar zo Multivitamine.

avatar van missl
Zijn vrouw komt vast te zitten en vanaf het begin van de film weet je al hoe dit zit. Dit neemt echter niets weg van de spanning omdat, naar mijn idee deze film niet gaat over of zij het gedaan heeft of niet. Het gaat over een man die ziet dat zijn vrouw kapot gaat en er dan alles aan wil doen om haar vrij te krijgen. Zoals hierboven ook al staat; hoe ver kan hij hierin gaan? Zeker naar het einde toe komen er wel aan aantal toevalligheden voorbij en er wordt net zo hard de wet gebroken om iemand eruit te halen dat eigenlijk richting het einde van de film de man ook net zo goed vast had kunnen zitten. Al met al is het wel een spannende film, die ook spannend blijft en waarbij je benieuwd bent en blijft naar het einde.

avatar van Thomas83
Waarom maar anderhalf uur uittrekken voor zo'n verhaal? Het had allemaal zoveel krachtiger en meeslepender kunnen zijn als we bijvoorbeeld het getroffen gezin wat meer hadden leren kennen. Het is nu allemaal wel erg gehaast en zelfs soms wat oppervlakkig. Matige dialogen ook. Gewoon niet goed geschreven. Waarom bijvoorbeeld ook niet wat meer spelen met de schuldvraag?

Verder ook geen scènes in de rechtbank etc. Dat zijn mooie kansen de wanhoop van de situatie nog wat op te drijven en te investeren in de personages. Ik voelde nu maar weinig sympathie voor Lisa en Julien. Wel positief overigens dat Julien niet op zijn Amerikaans wordt neergezet als de held die maar alles mag flikken. De focus van de film ligt vooral op hoe alles voor hem moet wijken voor de bevrijding van zijn vrouw.

De laatste 20 minuten zijn wel spannend. Al is het wat goedkoop een paar keer met de hakken over de sloot. Alles bij elkaar een onderhoudende thriller die bij vlagen spannend is, maar verder eigenlijk behoorlijk middelmatig, vooral door slecht schrijfwerk. Had hier toch wat meer van verwacht. 3.0* dan maar.

avatar van Boenga
Thriller die op alle vlakken boven de middelmaat uitsteekt.

De opbouw van het verhaal is sterk, boeiend, meeslepend, in een spiraal van spanning. Een aantal sterke scenes betrekken je als kijker in hoge mate bij de gevoelens en de aanpak van de hoofdacteur. Bijvoorbeeld de manier waarop zijn positie tegenover z'n ouders zonder veel woorden in beeld wordt gezet, inclusief de setting in het oude appartementje - ijzersterk. Ook het feit dat hij zozeer bezig met de bevrijding van zijn echtgenote, dat hij niet stilstaat bij wat zijn zoon ondergaat.

Lindon is een fantastisch acteur - nog beter in Welcome (2009) - en ook de rest van de cast doet het prima.

Wat hij doet met de drugsdealers lijkt me nogal onwaarschijnlijk voor een brave modale burger, en naar het einde toe zijn er meer en meer toevalligheden en onwaarschijnlijkheden; maar nooit in die mate dat het gaat irriteren.

Aanrader zonder meer.

avatar van Cellulord
jipt schreef:

avatar van knusse stoel
Prachtige film die gewoonweg boeit van het begin van het verhaal tot het einde.
Hoever ga je voor liefde? Dat is de vraag in deze film!
Een mooie beoordeling van ons 4*, bij latere stemming.

avatar van blurp194
Deze film schoot me van de week te binnen bij de vraag 'noem eens een film waar Diane Kruger goed in is'. Behalve Maryland dus ook deze, waarbij dan wel gezegd moet dat ze hier wel belangrijk minder te doen heeft, want deze film leunt voornamelijk op de sterke Lindon. Leuk filmpje, en niet vreemd dat er een remake van gekomen is - wellicht moet ik die ook maar eens opsnorren, altijd leuk om te vergelijken. Zoals dat ook kan bij Wicker Park, waar Diane Kruger dan ook weer in speelt - en in tegenstelling tot het gebruikelijke patroon is de remake daar dan eens beter dan het origineel.

Awel, ik dwaal af. Deze film dus, heerlijk vlot is het allemaal zodat er nergens opvalt dat het plot misschien een beetje rammelt. Lindon, Kruger en hun filmkind Roch zijn prima bezig, net als de bijrollen. De scenes waar Julien zonder woorden met zijn vader praat vond ik erg goed bijvoorbeeld. De beelden zijn verder mooi blauw getoond, zonder dat dat teveel overdreven wordt en gaat storen.

En ach, het verhaal kan dan misschien een beetje rammelen, het is beslist wel origineel. Hoevaak zie je dat nog.

Sterk drama dat de vergelijking met de beste Amerikaanse thrillers gemakkelijk doorstaat. Misschien een beetje op het randje van het geloofwaardige maar wat is die Vincent Lindon toch een sterke vertolker en wat is de film, nagenoeg over de ganse lengte, boeiend.
Fred Cavayé werd genomineerd voor een César voor beste eerste film, maar sindsdien weinig nieuws over deze cineast.

Bloedstollende thriller. Met klamme handen zitten kijken. Dat was de tweede Franse thriller van deze week. Eerst 'Corps à corps' gezien. Die mag ook niemand missen. Wist niet dat de Fransen hierin zo goed zijn. Wordt natuurlijk wel gedragen door een topacteur als Vincent Lindon, maar Diane Kruger mocht er ook zijn. Puntje van je stoel, van begin tot het eind. Dus een hoge waardering.

avatar van Dievegge
Maak het de hele tijd donker met gedreun als achtergrondmuziek, laat de acteur met een zo laag mogelijke stem spreken en stop er een paar sentimentele scènes in met een kindje, dan krijg je een succesvolle thriller.

avatar van Tiany
Had eerst de remake "The Next Three Days" gezien, welke ik ook best goed vond, maar deze originele versie vond ik net iets beter. Naar het einde toe nagelbijtend spannend.