Pour Elle (2008)

Frankrijk / Spanje
Drama / Thriller

geregisseerd door Fred Cavayé
met Vincent Lindon, Diane Kruger en Lancelot Roch

Lisa en Julien zijn een gelukkig getrouwd koppel die een zorgeloos leventje leiden samen met hun zoon Oscar. Hun geluk slaat om wanneer op een ochtend plots de politie voor de deur staat om Lisa te arresteren voor moord. Ze wordt veroordeeld en moet naar de gevangenis voor een celstraf van 20 jaar. Overtuigd van de onschuld van zijn vrouw wil Julien alles doen om haar te helpen ontsnappen. Maar hoever kan hij gaan voor haar?

avatar van vranque
Aangename film die gedragen wordt door uitstekend acteerwerk en een allezins acceptabel verhaal afgezien van een paar slordigheden. Geen topper maar lekker kijkvoer.

Ik vond hem het einde een gewone man die zo iets doet , prachtig gewoon

Ook was de film vaak zeer spannend .

teigetje37
Een steengoede film.
Met geweldige spelers.
Een meesterwerk.
Weer eens een film die er met kop en schouders boven uit steekt.

De volle 5 sterren

avatar van RickZ
Franse thriller over een man met kind wiens vrouw gevangen genomen wordt. In het rustige start- en middenstuk wordt het verhaal en de toestand goed uitgelegd. Het eind zit vol spanning.

Goeie en vaak spannende film. (en ja , alweer een Franse )
Sommige stukken hadden anders uitgewerkt kunnen worden en zouden de film nog spannender gemaakt hebben. ( bvb ontknoping moord pas op het einde vrijgeven )

Een aanrader.

Spannende film, zit goed in elkaar.
Achteraf vond ik toch dat het verhaal een beetje te simpel en voor de hand ligt. Ik had verwacht dat dit een actiefilm zou zijn, maar er is nauwelijks actie te zien.

Raffael77
Het enige wat ik iets minder vond is dat er niet heel veel diepgang in zat. Lekker aangenaam om naar te kijken en acteer werk is ook wel goed.

avatar van Erwinner
Goede spannende drama film, onderhoudend en boeit tot de laatste minuut. Weinig minpunten, wel érg standaard degelijk camerawerk maar moet het dan ook meer van zijn verhaal hebben, hetgeen best geslaagd is.

3.5* en niks meer, ook niet minder.

Goede film ja. Alleen zag erg veel Prison Break elementen hehe.

avatar van ralfsjam
lekkere franse film. goed onderhouden en redelijk spannend.
eigenlijk weinig op aan te merken, nou ja... okay de poster dan.
ziet er een beetje comedie-achtig uit. had donkerder gemogen...
3.5

Spannende onderhoudende film./

avatar van djeebee
klasse !!

Ik vond hem een van de betere films die ik laatste tijden heb gezien.
Spannend, meeslepend en ijzersterk rol van Vincent Lindon!
5 sterren!

Ben benieuwd naar de hollywood remake hiervan van Russel Crowe The Next Three Days (2011) - imdb.com

avatar van lau12345
3,5 * dik verdiend.
Leuke film wel een beetje traag maar vermakelijk .

Traag...? Het lijkt wel of sommige mensen alleen nog maar Pirates kunnen kijken,,,,

avatar van Aapje81
Hele degelijke film met prima acteerwerk maar toch kon het me allemaal te weinig boeien omdat de karakters niet erg goed zijn uitgewerkt. Het gegeven wordt gelijk in de eerste minuten al duidelijk neergezet maar het is allemaal nogal kort door de bocht en dat gevoel bleef ik eigenlijk de hele film houden en dat is toch wel jammer. De spannende climax maakt echter wel wat goed.

orbit
Best intense ontsnappingsfilm.. je moet er niet aan denken dat dit je gebeurt, maar man heeft het prima uitgedacht, ondanks dat de flikken ongeveer 1 seconde op hem achterlopen.

avatar van nightbreed
Topfilm die de spanning goed weet op te voeren.

Erg goede meeslepende film!

avatar van Epitaph
Ik vind 't een mooie en vooral ook een spannende film, jammer dat er in Nederland vrijwel alleen Hollywood films het grootte publiek bereiken.
Laatste tijd vele goede Europese films gezien (Film1).

avatar van Fran
Ik vond dit een heel indrukwekkend verhaal. En de gehele film bleef de spanning er goed in. Het is echt wel een spannende film om naar te kijken. Mooi om te zien hoe die man gedreven werd door de liefde voor zijn vrouw.

Heel apart om te zien hoe die vrouw in een dergelijke positie kwam. In principe liep ze in een parkeergarage, een junk liep tegen haar op, ze zette een brandblusser opzij die in de weg lag en thuisgekomen waste ze een bloedvlekje weg die ze niet kon plaatsen en boem .... ze wordt veroordeeld tot 20 jaar cel voor moord. Heel bizar.

De film had ook verliep ook lekker. Het verhaal zakte nergens in en het ritme bleef goed op pijl. Ik was blij verrast door deze film.

avatar van Decec
Spannend en goede dramafilm

Aardig maar allemaal wel erg vluchtig. Ik had graag wel een klein beetje willen zien hoe je in hemelsnaam dit hele plan uitwerkt, maar ja.

Wat een geweldige film zeg. Vanaf begin tot het einde, spannend.

avatar van Ben de Hoog
Pour Elle………….voor Ellen. Alles wat ik zoek in een Europese film heb ik hier gevonden. Ijzersterke karakterkoppen, lange momenten, lange ‘ogenblikken”, sterk en vooral een geloofwaardig plot. Onvervalste gevoelens die heel dicht bij jezelf zouden liggen als het je eigen verhaal zou zijn. En, voor mij persoonlijk, de straatbeelden. Dat je die zo dichtbij herkent van je vakanties. Je kijkt alsof je luistert. Luistert naar een verhaal van een vriend dichtbij je. Emotioneel staat deze film dicht bij je………..zoals een goede Europese film behoort te zijn. Toch zeker een 8.5.

avatar van Fran
Ben de Hoog schreef:
Pour Elle………….voor Ellen.

Volgens mij betekent "pour elle" .... voor haar.

avatar van Bottleneck
Oui. De Engelse titel is trouwens ook 'Anything for her'.

avatar van Bottleneck
Goede film zeg.

Strak en simpel verhaal, veelal realistisch, en vooral overtuigend geacteerd. De film sleurt je aardig mee vanaf de opening tot de laatste minuut met een spannend kat- en muisspel. Weinig op aan te merken eigenlijk, behalve dat het als geheel net te weinig is voor een echt hoge score.

Het einde vind ik ook verrassend. Ging uit van een slecht einde omdat wel meer Franse films een bittere nasmaak hebben, maar niet dus. Had ook verwacht dat de politie hem makkelijk op zou sporen aan de hand van z'n afval en de foto van die kerk.
3,5 - 4*

avatar van Jawaddedadde
Dat belooft Heb hem recentelijk ook aangeschaft.

avatar van Jawaddedadde
Prima film.

Kan me vinden in de recensie van m'n bovenbuur, niet veel aan te toe te voegen eigenlijk. Met plezier naar gekeken, vlot tempo, boeiend verhaal en erg goed geacteerd.

Enige minpuntje vond ik dat er te weinig met de echte dader werd gedaan. We zien haar tot tweemaal toe in het park bij de echtgenoot, maar verder wordt dit niet uitgewerkt. Ook over haar motief blijf je als kijker in het duister tasten.

Maar verder een erg goede thriller.