Pour Elle (2008)

Frankrijk / Spanje
Drama / Thriller

geregisseerd door Fred Cavayé
met Vincent Lindon, Diane Kruger en Lancelot Roch

Lisa en Julien zijn een gelukkig getrouwd koppel die een zorgeloos leventje leiden samen met hun zoon Oscar. Hun geluk slaat om wanneer op een ochtend plots de politie voor de deur staat om Lisa te arresteren voor moord. Ze wordt veroordeeld en moet naar de gevangenis voor een celstraf van 20 jaar. Overtuigd van de onschuld van zijn vrouw wil Julien alles doen om haar te helpen ontsnappen. Maar hoever kan hij gaan voor haar?

avatar van Erwinner
Goede spannende drama film, onderhoudend en boeit tot de laatste minuut. Weinig minpunten, wel érg standaard degelijk camerawerk maar moet het dan ook meer van zijn verhaal hebben, hetgeen best geslaagd is.

3.5* en niks meer, ook niet minder.

avatar van Aapje81
Hele degelijke film met prima acteerwerk maar toch kon het me allemaal te weinig boeien omdat de karakters niet erg goed zijn uitgewerkt. Het gegeven wordt gelijk in de eerste minuten al duidelijk neergezet maar het is allemaal nogal kort door de bocht en dat gevoel bleef ik eigenlijk de hele film houden en dat is toch wel jammer. De spannende climax maakt echter wel wat goed.

avatar van Fran
Ik vond dit een heel indrukwekkend verhaal. En de gehele film bleef de spanning er goed in. Het is echt wel een spannende film om naar te kijken. Mooi om te zien hoe die man gedreven werd door de liefde voor zijn vrouw.

Heel apart om te zien hoe die vrouw in een dergelijke positie kwam. In principe liep ze in een parkeergarage, een junk liep tegen haar op, ze zette een brandblusser opzij die in de weg lag en thuisgekomen waste ze een bloedvlekje weg die ze niet kon plaatsen en boem .... ze wordt veroordeeld tot 20 jaar cel voor moord. Heel bizar.

De film had ook verliep ook lekker. Het verhaal zakte nergens in en het ritme bleef goed op pijl. Ik was blij verrast door deze film.

avatar van Bottleneck
Goede film zeg.

Strak en simpel verhaal, veelal realistisch, en vooral overtuigend geacteerd. De film sleurt je aardig mee vanaf de opening tot de laatste minuut met een spannend kat- en muisspel. Weinig op aan te merken eigenlijk, behalve dat het als geheel net te weinig is voor een echt hoge score.

Het einde vind ik ook verrassend. Ging uit van een slecht einde omdat wel meer Franse films een bittere nasmaak hebben, maar niet dus. Had ook verwacht dat de politie hem makkelijk op zou sporen aan de hand van z'n afval en de foto van die kerk.
3,5 - 4*

avatar van Jawaddedadde
Prima film.

Kan me vinden in de recensie van m'n bovenbuur, niet veel aan te toe te voegen eigenlijk. Met plezier naar gekeken, vlot tempo, boeiend verhaal en erg goed geacteerd.

Enige minpuntje vond ik dat er te weinig met de echte dader werd gedaan. We zien haar tot tweemaal toe in het park bij de echtgenoot, maar verder wordt dit niet uitgewerkt. Ook over haar motief blijf je als kijker in het duister tasten.

Maar verder een erg goede thriller.

avatar van HarmJanStegenga
Erg vermakelijke film. Een lekker tempo, uitstekende cast en een best wel meeslepend verhaal. Vreselijk dat zoiets je overkomt - toch gaat het ook wel wat makkelijk.

Kruger botst tegen die vrouw, ze zet een brandblusser weg, rijdt uit de parkeergarage, komt thuis, wast de (kleine) bloedvlek uit haar jas en... wordt direct gepakt. Daarna horen of zien we ook niks meer van de ''echte'' dader. Een paar punten die wat meer aandacht hadden verdiend.

En het lijkt ook allemaal een beetje te gemaakt. We zien weinig van de hele uitwerking van het plan, natuurlijk wordt Kruger net overgeplaatst als Landon z'n plan klaar heeft en de politie loopt steeds nét een paar seconden achter (ook die binnenkomende fax bijv.).

Maar... de film is gewoon sterk gemaakt, is bij vlagen best spannend en kijkt vanaf het begin tot het eind heerlijk weg. Bovenstaande punten storen ook nooit. Voldoende.

Stuitte op deze film dankzij de remake die er aan zit te komen. Aangezien het origineel praktisch altijd beter is dus maar eens op zoek gegaan naar Pour Elle. En één ding is zeker. De remake zal het knap lastig krijgen om deze film te evenaren. Het is namelijk lang geleden dat ik zo intens mee heb geleefd met een film als bij Pour Elle. Het verhaal over een man die een ontsnappingspoging op touw zet om zijn (onschuldig?) tot 20 jaar veroordeelde vrouw vrij te krijgen is niet eens is zo orgineel. Maar de uitwerking oogt op enkele toevalligheden in het script realistisch en is bovendien ijzingwekkend spannend. Vooral tijdens de langgerekte finale is er menig nagel gesneuveld in de hoop (Bij Europese films weet je dat gelukkig vooraf nooit) dat het masterplan zou slagen.

Pour Elle is dan ook een knap staaltje vakmanschap dat ik zonder het aankomende The Next Three Days waarschijnlijk voorlopig nog niet ontdekt zou hebben. Zijn die remakes toch nog ergens goed voor!

avatar van james_cameron
Eersteklas thriller, erg spannend en intens. Hoofdrolspeler Lindon is perfect gecast en zeer geloofwaardig als de achtergebleven echtgenoot die hachelijke plannen begint te smeden, waardoor je makkelijk met hem meeleeft in dit vaak nachtmerrie-achtige scenario. De film zit als een goed geoliede machine in elkaar en heeft aan 90 minuten voldoende om alles naar wens uit te werken en af te ronden. De emotionele scenes, vooral die met Lindon's ouders, zijn ronduit prachtig. En ja hoor, de remake dient zich al weer aan...

avatar van martijn011
Echt een goeie film dit. Wilde deze eerst zien voordat ik me aan haar remake ging wagen en ik betwijfel of The next three days deze film kan overtreffen.
De perfecte cast, het heerlijke tempo en de goede actie zorgen ervoor dat de 1,5 uur voorbijvliegen.
Heerlijk!!

Beetje een doorsnee film die eigenlijk nergens in uitblinkt maar ook weer nergens verveelt. De cast deed het best aardig (met name Vincent Lindon) en op het einde wordt de film zelfs iets spannend maar ook niet meer dan dat. Leuk om eens gezien te hebben.

Uitstekende film waarin een man zijn vrouw tracht te helpen ontsnappen uit de gevangenis.
Een bijzonder geslaagde mix tussen drama, actie en thriller. Het verhaal wordt in een snel tempo verteld, en zakt daardoor nergens in. Naar het einde toe wordt het steeds spannender met als hoogtepunt de scene in het ziekenhuis. Verder een uitstekende cast die mede zorgt voor een aantal aangrijpende momenten.

avatar van flaphead
degelijke dramathriller, met een redelijke balans tussen tempo en spanning.
opvallend vond ik dat in het begin eerst duidelijk gekozen wordt de kijker in het ongewisse te laten omtrent de arrestatie, maar dat dan alsnog heel vroeg in de film getoond wordt wat er werkelijk gebeurd is. daardoor wordt wel de sympathie gekweekt die je wellicht nodig hebt om goed in de film te zitten.
erg goed was de fase waarin de politie op een spoor komt en vervolgens stukje bij beetje de achterstand op Julien inhaalt. het einde komt, ondanks dat je hem aan ziet komen en het wel afgerond is, wel te plots en cru.

avatar van Naomi Watts
Zelden dat ik de Amerikaanse remake vind dan zijn origineel maar bij Pour Elle/Next Three Days is dat wel het geval. De grootste troef die Pour Elle t.o.v. de remake heeft in haar originaliteit maar op dat element na zie ik niet iets wat Pour Elle beter doet, wel veel dingen zijn gelijkwaardig overigens.

Grootste probleem vind ik de korte speelduur, en vooral de uitdieping schiet hierdoor tekort. De plot kent toch best veel key elements en het is allemaal wat te geforceerd. Lindon is wel erg goed bezig trouwens. Spanningsopbouw is degelijk maar een kanttekening is wel dat de film iets te veel leunt op toevalligheden en dat vind ik wel een enorm zwaktebod.

Ik begrijp waarom vele de voorkeur geven aan dit origineel maar ik hoor niet bij die groep. Te kort en geforceerd. Vermakelijk, meer niet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Verrassende film die met de deur in huis valt en dan rustig verder kabbelt. Zo lijkt het toch, want onbewust bleef ik zeer gefascineerd door deze film. Een enorm geloofwaardige combinatie van blinde ambitie en realiteit. Vooral het einde is subliem als alles op z'n plaats valt. Je blijft als kijker geboeid en leeft mee met de personages. Leuke film!

De gestilleerde, solide thriller is opgedeeld in drie episodes en richt zich voornamelijk op de vertwijfelde mannelijke hoofdpersoon. De film kent spanning (om een boeiende film te maken heb je geen complex plot nodig), actie, romantiek en (zo nu en dan) wat minder realistsiche wendingen. De genoemde spanning wordt langzaam opgebouwd en de film is doorspekt met doeltreffende emotionele scènes. De cast speelt naturel en de soundtrack is mooi. Bij het zien van de film moest ik herhaaldelijk aan 'The Wrong Man' van Alfred Hitchcock denken.

Erg spannende thriller, die je naar het puntje van je stoel trekt.
Prima cast met een uitblinkende Vincent Lindon, die ik sowieso een geweldige acteur vind. Hij doet mij een beetje denken aan de vroege rollen van Jean Gabin.
De Amerikaanse remakeThe Next Three Days is overigens gelijkwaardig en dat zeg ik niet vaak over remakes.

TMP
The Next Three Days is mij goed bevallen, vandaar dat ik nu ook eens het Franse origineel heb bekeken. Aardige thriller, maar de film duurt eigenlijk iets te kort. Soms springt het verhaal wat van de hak op de tak en de personages hadden iets beter uitgewerkt mogen worden. Het acteerwerk is prima en het laatste half uur is erg spannend. Minder dan de remake, maar wel een vermakelijke film.

avatar van Insignificance
Lichte voorkeur voor de eveneens vluchtige Amerikaanse remake. Die film is ook niet bepaald vrij van gebreken, maar heeft wel iets meer vet om het lijf. Met deze speelduur komt het verhaal van de gewone man die zich genoodzaakt ziet tot criminele daden, nog wat moeizamer van de grond. Cavayé neemt simpelweg te weinig tijd om dat in de steigers te zetten.

En dat terwijl de plot zich middels een flashback al snel ontdoet van de schuldvraag en stilaan steeds meer voorstellingsvermogen vraagt. Cruciaal zal wel zijn wanneer Lisa vertelt dat ze over drie dagen wordt overgeplaatst. Als zoiets niet aanslaat, werkt de film niet echt. Al met al te mager van opzet, zodat de meeste ontwikkelingen gezapig voorbij trekken.

avatar van blurp194
Deze film schoot me van de week te binnen bij de vraag 'noem eens een film waar Diane Kruger goed in is'. Behalve Maryland dus ook deze, waarbij dan wel gezegd moet dat ze hier wel belangrijk minder te doen heeft, want deze film leunt voornamelijk op de sterke Lindon. Leuk filmpje, en niet vreemd dat er een remake van gekomen is - wellicht moet ik die ook maar eens opsnorren, altijd leuk om te vergelijken. Zoals dat ook kan bij Wicker Park, waar Diane Kruger dan ook weer in speelt - en in tegenstelling tot het gebruikelijke patroon is de remake daar dan eens beter dan het origineel.

Awel, ik dwaal af. Deze film dus, heerlijk vlot is het allemaal zodat er nergens opvalt dat het plot misschien een beetje rammelt. Lindon, Kruger en hun filmkind Roch zijn prima bezig, net als de bijrollen. De scenes waar Julien zonder woorden met zijn vader praat vond ik erg goed bijvoorbeeld. De beelden zijn verder mooi blauw getoond, zonder dat dat teveel overdreven wordt en gaat storen.

En ach, het verhaal kan dan misschien een beetje rammelen, het is beslist wel origineel. Hoevaak zie je dat nog.

Sterk drama dat de vergelijking met de beste Amerikaanse thrillers gemakkelijk doorstaat. Misschien een beetje op het randje van het geloofwaardige maar wat is die Vincent Lindon toch een sterke vertolker en wat is de film, nagenoeg over de ganse lengte, boeiend.
Fred Cavayé werd genomineerd voor een César voor beste eerste film, maar sindsdien weinig nieuws over deze cineast.

avatar van Tiany
Had eerst de remake "The Next Three Days" gezien, welke ik ook best goed vond, maar deze originele versie vond ik net iets beter. Naar het einde toe nagelbijtend spannend.