On Golden Pond (1981)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Mark Rydell
met Katharine Hepburn, Henry Fonda en Jane Fonda

Norman en Ethel Thayer, een bejaard echtpaar, brengt de zomer door in hun vakantiehuisje aan het meer. Op Normans verjaardag krijgen ze bezoek van hun dochter Chelsea met haar verloofde Bill en zijn zoontje Billy. Chelsea zou graag Billy bij haar ouders achterlaten zodat ze met Bill een rustige vakantie kan doorbrengen.

32 BERICHTEN 8 MENINGEN

FisherKing
geplaatst: 12 november 2002, 19:59 uur [permalink]
Een van de laatste films van Henry Fonda en tevens zijn enige ! oscarwinnende rol. Tevens een oscar voor Katherine Hepburn en voor het script van Ernest Thompson. Indrukwekkende acteursprestaties van Fonda en Hepburn.

Ed
geplaatst: 23 december 2002, 18:11 uur [permalink]
Mijn favoriete film aller tijden.

geplaatst: 24 december 2002, 03:40 uur [permalink]
Gewoon uit nieuwsgierigheid (ik vind 'm ook behoorlijk goed) : waarom spreekt juist deze film je zo aan, Ed ? Het vader-dochter-konflikt ? De dialogen ? Het acteren van Fonda sr ?

Ed
geplaatst: 24 december 2002, 10:58 uur [permalink]
hugohei schreef:

Beste Hugohei,

Het is een combinatie. Ik zag de film op de juiste leeftijd (11 à 13) om nog echt 'lievelingsdingen' te kunnen hebben. Mijn lievelingsboek las ik bijvoorbeeld ook op die leeftijd. Verder spreekt vrijwel alles in de film me aan: de geweldige dialogen, de acteerprestaties van Fonda én Hepburn (maar ook alle anderen zijn fantastisch; denk aan Dabney Coleman en Doug McKeon), de beelden van de omgeving, de scènes op het water, de filmmuziek, de cynische humor van Fonda sr., etc. Ik zie ook wel in dat er betere films zijn en dat dit op zich niet heel veel meer is dan een 'toneelstuk', maar ik heb er nogal een band mee. Prachtfilm!

avatar van as
as
geplaatst: 23 januari 2003, 16:59 uur [permalink]
Mooi, dacht alleen dat ik er al op gestemd had.

geplaatst: 19 oktober 2004, 18:48 uur [permalink]
Erg goede film, ik had hem vroeger al eens eerder gezien, maar hij spreekt me nog steeds erg aan. Magisch is het woord dat in me opkomt. 4,5*

geplaatst: 20 oktober 2004, 10:35 uur [permalink]

as
geplaatst: 20 oktober 2004, 14:38 uur [permalink]
11501150 schreef:

inderdaad
Jammer voor jullie, best een mooie film namelijk.

Art
geplaatst: 20 oktober 2004, 14:41 uur [permalink]
Ik heb deze dus ook gemist Is deze film ergens op dvd te krijgen?

geplaatst: 17 oktober 2005, 10:51 uur [permalink]
jaja, eindelijk weer in de bioscoop te bekijken! Zondag 30 oktober, maandag 31 oktober en dinsdag 1 november in het Filmmuseum Vondelpark Amsterdam in het kader van het Jane Fonda Programma (ook te zien oa Barbarella, China Syndrome en The Chase)

avatar van The One Ring
geplaatst: 1 januari 2006, 18:58 uur [permalink]
Ik was gisteren aardig verrast door deze film. Dit is misschien wel Henry Fondas beste rol. Erg leuk sarcasme van hem. Katharine Hepburns personage was misschien iets te zoet, net als het einde, maar dat mag de pret niet drukken. Veel mooie scènes. Leuke dialogen. 4 sterren waard.

avatar van JJ_D
geplaatst: 1 januari 2006, 21:42 uur [permalink]
The One Ring schreef:

Aangenaam verrast was ik in elk geval niet. Het sarcasme was grappig, maar slaagt er niet in om anderhalf uur te boeien... De acteerprestaties, met uitzondering van de voortreffelijke Fonda, waren minder (tot zelfs lachwekkend), en het inderdaad veel te zoete einde maken dit een film om snel te vergeten.

avatar van speedy23
geplaatst: 11 februari 2006, 14:57 uur [permalink]
Prachtig melodrama dat in 1982 genomineerd werd voor 10 Oscars, maar er 'slechts' drie in de wacht wist te slepen. Dat Henry Fonda en Katharine Hepburn een beeldje in ontvangst mochten nemen voor de beste hoofdrol was echt geen verrassing. Zij speelden in deze heerlijke film één van de beste rollen uit hun ganse carrière.
Voor beste film moest On Golden Pond het helaas afleggen tegen Chariots of Fire van David Puttnam, wat zeker niet onverdiend was. De film haalde ook nog op andere filmfestivals een karrenvracht aan nominaties en beeldjes binnen.
Ook een prachtig gegeven is, dat men met een totale cast van slechts acht mensen, een waarachtige filmklassieker kon maken.
Graag meer van dit aub...

avatar van flyer
geplaatst: 19 augustus 2006, 03:00 uur [permalink]
Prachtige film met heerlijke humor waarbij ook een traan moet laten.
Verdient zeker een plaats in de top 250

avatar van matthijs_013
geplaatst: 6 januari 2007, 17:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Art schreef:
Ik heb deze dus ook gemist Is deze film ergens op dvd te krijgen?

De film is te koop bij de Makro. Ik heb de film gisternacht gezien en vond het ook een hele mooie film. Sterk geacteerd door de hele cast en de boodschap van de film werd steengoed weergegeven. Ze wisten zonder veel worden goed te laten zien hoe Norman er moeite mee had banden te krijgen met mensen. Ook leek het alsof Jane Fonda in het echt ook wanhopig naar een band zocht met haar vader, zo goed acteerde ze.

avatar van Baggerman
geplaatst: 22 oktober 2007, 18:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
as schreef:
Mooi, dacht alleen dat ik er al op gestemd had.

Haha, ik dacht precies hetzelfde! Hoe kan ik deze film vergeten zijn? (wel al lang geleden gezien). Heel mooi liefdevol drama over gewone mensen. Alweer een uitmuntend voorbeeld van dat je geen exploderende auto's en afgehakte hoofden nodig hebt om een mooie film te maken (en Oscars te winnen)!

Henry Fonda acteert zeer sterk in deze film en portretteert naar mijn mening ook zeer sterk iemand die lijdt aan (het begin van)de ziekte van Alzheimer. Ook de (slechts) zeven andere acteurs en actrices acteren erg goed.

Echt een juweeltje!!!

avatar van Wes18
geplaatst: 28 november 2007, 19:18 uur [permalink]
Erg goede film. Een echte klassieker. Leuk om Henry Fonda en Jane Fonda samen te zien spelen. Sterk verhaal en ontroerende karakters.
(leuk voor de liefhebbersvan deze film is om de autobiografie van Jane Fonda te lezen, verteld ze veel over deze film.)

avatar van odyssee
geplaatst: 24 juli 2008, 11:53 uur [permalink]
Een mooie, menselijke, ontroerende film, waarin allerlei menselijke gevoelens aan bod komen die voor vel mensen heel herkenbaar zullen zijn.

avatar van Albus Dumbledore

geplaatst: 12 december 2008, 07:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb deze film met school moeten kijken. Voor levensbeschouwing. Bij mijn beoordeling zal ik er zoveel mogelijk doorheen kijken dat dit absoluut mijn genre niet is.

Er werd opzich wel goed geacteerd, al hoewel ik Katharine Hepburn af en toe wat overdreven vond spelen. De rest deed het wel goed, maar zette geen bijzondere prestatie neer. Maar Henry Fonda deed het daarintegen wel erg goed. Hij was absoluut mijn favoriete personage. Heerlijk hoe hij iedereen zit af te blaffen en te commanderen, dat leverde toch wel een aantal grappige momenten op.

Dat was mijn positieve kant van de film. Ik vond namelijk dat er een interessant verhaal ontbrak. Iedereen heeft daar maar zijn relaxte leventje, en door dat zo heerlijke leventje verwacht je dan toch bijna dat er iets ergs gaat gebeuren. Dit gebeurde twee keer en twee keer bleek het niet ernstig te zijn en vond ik het aardig mislukt. De eerste keer als ze op de boot zitten en er komt storm, dan vliegt Norman van de boot af. Dit kwam erg ongeloofwaardig over en veel kinderen uit mijn klas moesten dan ook lachen. Inclusief ik.
De tweede keer was het einde. Toen Norman plotseling beroerd raakte. Vond ik ook niet gepast. Heel de film ging in een traag gangetje, maar op het eind werd het ineens haastig. Norman krijgt een beroerte, op een behoorlijk verkeerd moment, vind ik en dan komt ook nog alles goed, waardoor die scène al helemaal overbodig was.

Conclusie:
Af en toe was het wel een geinige film, goed geacteerd ook, maar ik vond dat er een duidelijke, sterke verhaallijn ontbrak en de twee keer dat er iets gebeurde, vond ik dat mislukt.
Cijfer van een schaal van 1 op 10: 6.1
Cijfer hier op moviemeter: een magere 3.0

avatar van Mescaline
geplaatst: 15 februari 2010, 16:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Was al lang benieuwd naar deze film maar wegens omstandigheden kocht ik vaak toch weer andere films.
Had al grote verwachtingen van deze film en achteraf waren die helemaal terecht, ik zette de film aan en de eerste minuten zie je al prachtige natuur beelden en mede door dat intro zat ik al snel in de warme sfeer van de film.
Dan zien we een oud koppel, de vrouw is positief ingesteld en haar man is precies het tegenovergestelde, vanaf daar dacht ik dat het nog wel eens een interessante film kon gaan worden
Ook het stukje als de dochter vriend en zijn zoontje langskomen is erg mooi in beeld gebracht en met volle emotie geacteerd, erg boeiende scene tussen 3 generaties die als dag en nacht op elkaar lijken.
En dan natuurlijk het einde nog, misschien een beetje zoetsappig maar dat vond ik helemaal niet erg, toen ik de aftiteling zag zat ik met een lach op me gezicht en met een tevreden gevoel te kijken.
Heerlijke feel good movie, die erg realistisch is neergezet door de uitstekende cast!
niks minder dan 4,5 sterren voor deze erg sterke klassieker!

geplaatst: 9 mei 2010, 17:22 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ken Hepburn alleen maar van de oudere films waar ze in speelde zoals Holiday en The Philadelphia Story, maar in deze film liet ze maar weer zien dat ze het nog steeds heeft. Misschien wel haar beste rol die ze hier neerzet.
Henry Fonda ken ik verder niet zo goed, heb 1 of 2 films van hem gezien. In deze film heb ik met bewondering gekeken naar hoe hij zijn rol neerzette. Het begint al bij zijn eerste zin wanneer Ethel aan hem vraagt of hij ook de futen hoort. 'Ik hoor helemaal niks' , zegt ie op een manier waardoor voor mij de toon is gezet voor zijn karakter. We leren hem dan ook kennen als een brompot, maar zeker met zijn hart op de goede plaats.
Deze 2 fantastische vertolkingen(vond Jane Fonda wat minder en meer overdreven overkomen), samen met de prachtige omgeving, de mooie muziek en de sfeer die de film uitademt, maken deze film tot een heerlijke film!

avatar van hannes64
geplaatst: 2 augustus 2010, 17:02 uur [permalink]
Goh, alweer een tijdje terug gezien en , de film blijft boeien.
Het samenspel tussen Hepburn en Fonda is verschrikkelijk goed.
Nogal logisch dat ze hiervoor een oscar in de wacht sleepten.
Een heel lieve , soms zeer droevige film, die me niet eens verveelde in de loop der jaren.
Acteerwerk van een hoog niveau, ook Jane Fonda niet vergeten.
Mooie muziek van Grusin.
Prachtfilm...

geplaatst: 9 september 2010, 14:20 uur [permalink]
ooit een keer gezien op tv. Bleef me wel bij Henry fonda met zijn dochter samen in 1 film met hepburn. Enig om te zien hoe hij overkomt als een mopperende oude man en dat er toch een vriendschap ontstaat met zijn kleinzoon. Mooie film

geplaatst: 18 april 2011, 14:01 uur [permalink]
Gisteren herzien na 30 jaar en ik moet zeggen de film heeft nog meer in druk op me gemaakt.
Het spel van deze twee echte Hollywood sterren is gewoon formidabel, ook Jane Fonda is erg op haar plaats als de gefrustreerde dochter die op zoek naar de liefde van haar vader is.
Ik heb me stem verhoogd van een acht naar een negen.

avatar van rep_robert
geplaatst: 24 augustus 2011, 16:11 uur [permalink]
Bij vlagen mierzoet, maar de zeer sympathieke Fonda en Hepburn spelen hun rol zo goed dat het makkelijk te verdragen valt en het lastig is om niet mee te leven met de hoofdrolspelers. De dromerige setting in New England aan het meer helpt daar natuurlijk ook bij. Terechte Oscars voor de 2 acteergiganten.

avatar van Mescaline
geplaatst: 4 augustus 2012, 13:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit blijft toch wel een erg ontroerende film waarbij je toch wel aardig wat moeite moet doen om er geen traantje bij te laten, dit vooral door het aangrijpende en voor velen toch ook wel deels herkenbare verhaal.

On Golden Pond mag wat mij betreft een ware klassieker genoemd worden en 1 van de beste drama films ooit gemaakt.
Het enige punt waarom ik deze film geen 5 sterren geef is omdat ik het jammer vond dat Bill niet nog een keer op het einde of tegen het einde aan verscheen.
De kort maar krachtige discussie die hij voert met Norman had van mij nog wel 10 minuten langer door mogen gaan

Stem blijft staan op 4,5 dus!

geplaatst: 22 oktober 2013, 18:56 uur [permalink]
Prachtige film over een bejaard echtpaar die hun kleinzoon op bezoek krijgen in hun vakantiehuisje. Uitstekende dialogen, wellicht clichématig maar zeker oprecht. De momenten tussen vader en dochter (in het echt ook vader en dochter) zijn ontroerend. De twee oudgedienden, Henry Fonda en Katherine Hepburnm zetten twee heerlijke rollen neer hier.

avatar van mjk87
geplaatst: 29 maart 2014, 10:49 uur [permalink]
Kleine tegenvaller. Dan begon de film nog goed met mooie beelden van weerspiegelingen in het water (dat éne shot dat maar omhoog en omhoog gaat!) en wat gepingel van muziek op de achtergrond. Maar die beelden blijven het mooiste en die muziek - die steeds terugkomt- gaat zelfs irriteren. Als één Hepburn in beeld komt, dan gaat het eigenlijk mis, want wat een vervelend mens. Geen idee wat haar bezielde (noch wat de Oscar-commisie bezielde overigens) maar dit overacteren slaat natuurlijk nergens op. Irritant en te aanwezig. Dan maakt Fonda zich er een stuk beter vanaf, al heeft hij ook er wel eens last van, maar hij heeft nog kwaliteit genoeg af en toe heel ingetogen zijn gezicht te laten spreken en dat doet hij dus wel heel goed. Jammer, want het script is dan wel mierzoet, maar kent wel goed geschreven teksten waar je als acteur heel veel mee moet kunnen. Daarnaast is dit een typisch geval van 'man ontmoet jong kind en verandert' maar dan wel redelijk genuanceerd. Fonda had dat immers in zich en verandert niet zo heel veel, slechts een klein beetje.

Verder is het redelijk uit te zitten, als is het echt mierzoet en zeker van het einde kreeg ik bijna braakneigingen (dochter Fonda leek er ook echt nog op het laatst ingeschreven, want daar gebeurt nauwelijks iets mee). 2,5*.

Thereisnospoon
geplaatst: 9 mei 2015, 01:41 uur [permalink]
Henry Fonda en dochter Jane zijn grootheden, maar zeker toch nogal wisselvallig achteraf gezien.
Beiden speelden in topfilms (The China Syndrome) Pa als Frank in Once Upon a Time in the West.
Maar toch is On Golden Pond een film gebleven die is blijven hangen bij me, door de jaren heen.
Beroemdheden die elkaar (nu in een film!) in een ongemakkelijke situatie tegenkomen.
Fonda: Ouwe lul. Jane: dochter, met nieuwe friend komt op bezoek in Pa's vakantiehuis.

geplaatst: 19 januari 2016, 18:23 uur [permalink]
Ik heb deze film jaren geleden al eens gezien voor school. Ik vond er toen al niets aan, en ik vind er nog steeds niets aan. Een film over alzheimer, ouder worden. De kinderen van de ouderen en de kleinkinderen. Kortom simpelweg het "leven". Als het nou nog leukere mensen waren geweest of als het er niet zo ontzettend Amerikaans dik bovenop lag allemaal, was de film misschien nog iets beter te pruimen geweest. Maar nu vond ik het nog steeds een vervelende film om naar te kijken.

geplaatst: 21 maart 2016, 15:39 uur [permalink]
Het melodrama was visueel bijzonder mooi, maar kwam over als een gefilmd toneelstuk. Het verhaal was aan de ene kant simpel en aan de andere kant gelaagd. Centraal stond een oude man die langzaam accepteerde dat zijn leven niet meer lang kon duren. Van zijn vrouw hield hij hartgrondig en z'n relatie met zijn dochter was niet gemakkelijk. De dialogen waren vaak grappig en het spelplezier spatte werkelijk van de cast af.