Pour Elle (2008)

Frankrijk / Spanje
Drama / Thriller

geregisseerd door Fred Cavayé
met Vincent Lindon, Diane Kruger en Lancelot Roch

Lisa en Julien zijn een gelukkig getrouwd koppel die een zorgeloos leventje leiden samen met hun zoon Oscar. Hun geluk slaat om wanneer op een ochtend plots de politie voor de deur staat om Lisa te arresteren voor moord. Ze wordt veroordeeld en moet naar de gevangenis voor een celstraf van 20 jaar. Overtuigd van de onschuld van zijn vrouw wil Julien alles doen om haar te helpen ontsnappen. Maar hoever kan hij gaan voor haar?

avatar van Ton Paulusse
Goede onderhoudende film, spannend op sommige momenten.

Greeneyelady1
Je zult maar met zo'n man getrouwd zijn, die zoiets voor je doet.

Aan het einde ontzettend spannend. Voelde mee met die vrouw.
En wat vreselijk lijkt het me als je onterecht in de gevangenis beland!!

avatar van Epitaph
Volgens mij is er een Hollywood remake, The Next Tree Days.

avatar van brucecampbell
Uitstekende thriller van Franse bodem waarin ikzelf helemaal in het verhaal werd meegezogen. Naar het einde toe wordt het een beetje ongeloofwaardig, maar dat doet het verhaal niets tekort. Prima vertolkingen en een nagelbijtende finale!

avatar van HarmJanStegenga
Erg vermakelijke film. Een lekker tempo, uitstekende cast en een best wel meeslepend verhaal. Vreselijk dat zoiets je overkomt - toch gaat het ook wel wat makkelijk.

Kruger botst tegen die vrouw, ze zet een brandblusser weg, rijdt uit de parkeergarage, komt thuis, wast de (kleine) bloedvlek uit haar jas en... wordt direct gepakt. Daarna horen of zien we ook niks meer van de ''echte'' dader. Een paar punten die wat meer aandacht hadden verdiend.

En het lijkt ook allemaal een beetje te gemaakt. We zien weinig van de hele uitwerking van het plan, natuurlijk wordt Kruger net overgeplaatst als Landon z'n plan klaar heeft en de politie loopt steeds nét een paar seconden achter (ook die binnenkomende fax bijv.).

Maar... de film is gewoon sterk gemaakt, is bij vlagen best spannend en kijkt vanaf het begin tot het eind heerlijk weg. Bovenstaande punten storen ook nooit. Voldoende.

Stuitte op deze film dankzij de remake die er aan zit te komen. Aangezien het origineel praktisch altijd beter is dus maar eens op zoek gegaan naar Pour Elle. En één ding is zeker. De remake zal het knap lastig krijgen om deze film te evenaren. Het is namelijk lang geleden dat ik zo intens mee heb geleefd met een film als bij Pour Elle. Het verhaal over een man die een ontsnappingspoging op touw zet om zijn (onschuldig?) tot 20 jaar veroordeelde vrouw vrij te krijgen is niet eens is zo orgineel. Maar de uitwerking oogt op enkele toevalligheden in het script realistisch en is bovendien ijzingwekkend spannend. Vooral tijdens de langgerekte finale is er menig nagel gesneuveld in de hoop (Bij Europese films weet je dat gelukkig vooraf nooit) dat het masterplan zou slagen.

Pour Elle is dan ook een knap staaltje vakmanschap dat ik zonder het aankomende The Next Three Days waarschijnlijk voorlopig nog niet ontdekt zou hebben. Zijn die remakes toch nog ergens goed voor!

avatar van Jawaddedadde
Vanwaar het vraagteken achter onschuldig? Of is het een truukje om geen spoiler te moeten gebruiken?

Je weet het als kijker lange tijd natuurlijk niet helemaal zeker (was zelfs lange tijd dat die twist nog zou komen). En aangezien ik stukje van mijn blog kopieerde en daar inderdaad niets wilde weggeven staat het er nog.

Blijft ook een tweede keer prima overeind.

Epitaph schreef:
Volgens mij is er een Hollywood remake, The Next Tree Days.

Echt apart! Heb de film net gezien en kijk daarna op imdb.com waar ik op de voorpagina een aankondiging voor een film genaamd "The Next Three Days" zie staan. Ik denk nog 'ook toevallig', maar schenk er verder geen aandacht aan om daarna hier te zien dat dat dus de remake is.

De film zelf was best goed en spannend, hoewel het op het eind wat onwaarschijnlijker werd de ontsnapping uit het ziekenhuis. Benieuwd wat de Amerikanen ervan gebakken hebben.

avatar van james_cameron
Eersteklas thriller, erg spannend en intens. Hoofdrolspeler Lindon is perfect gecast en zeer geloofwaardig als de achtergebleven echtgenoot die hachelijke plannen begint te smeden, waardoor je makkelijk met hem meeleeft in dit vaak nachtmerrie-achtige scenario. De film zit als een goed geoliede machine in elkaar en heeft aan 90 minuten voldoende om alles naar wens uit te werken en af te ronden. De emotionele scenes, vooral die met Lindon's ouders, zijn ronduit prachtig. En ja hoor, de remake dient zich al weer aan...

avatar van filmobsessie
beste thriller sinds jaren. echt superspannend. ik sla de remake over.

avatar van hannes64
Oeps, heb de remake eerst gezien.
Nu deze dan maar `s.

avatar van martijn011
Echt een goeie film dit. Wilde deze eerst zien voordat ik me aan haar remake ging wagen en ik betwijfel of The next three days deze film kan overtreffen.
De perfecte cast, het heerlijke tempo en de goede actie zorgen ervoor dat de 1,5 uur voorbijvliegen.
Heerlijk!!

avatar van ardbeg41
Meeslepend. Al ben ik geen echte fan van drama in de zin van gezins- of relatiedrama, deze film heeft bij ons echt een paar traantjes los gelaten. De figuren zijn in het verhaal realistisch en natuurlijk neergezet. Als je veel om elkaar geeft en je weet dat juist die ene onterecht vast zit en alle wegen lopen dood ...
De juiste balans tussen drama en actie heeft de regisseur goed gevonden: doe ik het - doe ik het niet, probeersels en dan doorzetten. De twijfel en de vertwijfeling kun je goed aflezen in de ogen van Vincent Lindon. Maar ook de vrouw, en de vader zijn héél sterke figuren. Ook goede locatie keuze.
Aanrader !

avatar van b00ts
Tweede keer gekeken.....halve ster erbij.

coole film, die erg lekker wegkijkt en geen seconde verveeld. Spanning word goed opgebouwd en goed geacteerd. 3.5*
aanrader!

Beetje een doorsnee film die eigenlijk nergens in uitblinkt maar ook weer nergens verveelt. De cast deed het best aardig (met name Vincent Lindon) en op het einde wordt de film zelfs iets spannend maar ook niet meer dan dat. Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Jan met de pet
Geweldige film, aanrader: 4,0

avatar van Masterchief
Goede film die blijft boeien. De Franse taal is ook geen hinder. Wel meer drama dan thriller.

Uitstekende film waarin een man zijn vrouw tracht te helpen ontsnappen uit de gevangenis.
Een bijzonder geslaagde mix tussen drama, actie en thriller. Het verhaal wordt in een snel tempo verteld, en zakt daardoor nergens in. Naar het einde toe wordt het steeds spannender met als hoogtepunt de scene in het ziekenhuis. Verder een uitstekende cast die mede zorgt voor een aantal aangrijpende momenten.

gmx
timbo_ schreef:

Misschien heb ik het gemist hoor, maar op welk moment weet de kijker het WEL zeker dan ? Voor zover ik weet zien we 2 versies van het verhaal, waarbij in het midden gelaten wordt welke waar zou zijn.

Hoe dan ook, vond het geheel prima in elkaar zitten. Geen diepgang maar ik vond het voor de verandering eens een vrij geloofwaardige thriller (op misschien wat overdreven toevalligheden na).

gmx
Jawaddedadde schreef:
We zien haar tot tweemaal toe in het park

Mwah. Heb 't nog een paar keer terug gekeken maar volgens mij zijn dat toch echt 2 andere vrouwen. Je doelt toch op die vrouw die in het park naast hem gaat zitten en een praatje begint ? Die heeft een hele kromme neus terwijl de 'dader' dat volgens mij niet heeft

avatar van thuisteler
Pour Elle komt "geloofwaardiger" over dan de remake Three Next Days.
Zeker de moeite waard

avatar van 93.9
Zeer goede film. Sneu dat er een Amerikaanse remake van gemaakt moest worden.

avatar van flaphead
degelijke dramathriller, met een redelijke balans tussen tempo en spanning.
opvallend vond ik dat in het begin eerst duidelijk gekozen wordt de kijker in het ongewisse te laten omtrent de arrestatie, maar dat dan alsnog heel vroeg in de film getoond wordt wat er werkelijk gebeurd is. daardoor wordt wel de sympathie gekweekt die je wellicht nodig hebt om goed in de film te zitten.
erg goed was de fase waarin de politie op een spoor komt en vervolgens stukje bij beetje de achterstand op Julien inhaalt. het einde komt, ondanks dat je hem aan ziet komen en het wel afgerond is, wel te plots en cru.

avatar van Naomi Watts
Zelden dat ik de Amerikaanse remake vind dan zijn origineel maar bij Pour Elle/Next Three Days is dat wel het geval. De grootste troef die Pour Elle t.o.v. de remake heeft in haar originaliteit maar op dat element na zie ik niet iets wat Pour Elle beter doet, wel veel dingen zijn gelijkwaardig overigens.

Grootste probleem vind ik de korte speelduur, en vooral de uitdieping schiet hierdoor tekort. De plot kent toch best veel key elements en het is allemaal wat te geforceerd. Lindon is wel erg goed bezig trouwens. Spanningsopbouw is degelijk maar een kanttekening is wel dat de film iets te veel leunt op toevalligheden en dat vind ik wel een enorm zwaktebod.

Ik begrijp waarom vele de voorkeur geven aan dit origineel maar ik hoor niet bij die groep. Te kort en geforceerd. Vermakelijk, meer niet.

Pour elle, wat een ijzersterkte thriller. Zéér goeie rol van (de aantrekkelijke) Kruger. Er zijn 3 minpunten aan deze film toe te kennen:

1: de speelduur is te kort, had nog wel langer ervan willen genieten
2: de rol rondom de echte moordenaar niet uitgewerkt, haar laten zien in korte shots zijn ook onnodig.

3: dit is wel degelijk een minpunt aan het verhaal, en daardoor zakt de geloofwaardigheid ook vors: er zijn teveel toevalligheden die zo toevallig zijn dat het gewoon ongeloofwaardig is, en daarmee ook al teveel "Hollywood". Bijv.. op het einde dat het hotel niet doorzocht word terwijl agenten van weerskanten komen aangelopen en daar elkaar treffen, of bij de douane dat de fax niet gelezen word door de douanier die er net zat.

Verder is het een ontzettend goeie film en vanaf begin tot eind op het puntje van mijn stoel gezeten.

Zeer goede thriller, met ook heel goede vertolkingen.
Het verhaal is ook uitzonderlijk goed, maar ik kende het al van de Amerikaanse remake, die zelfs nog beter is dan deze originele film, namelijk 'The Next Three Days', met Russell Crowe in de hoofdrol.
Eén tip: bekijk ze beiden eens, ze zijn het alle twee waard.

Wat een goeie spannende thriller en tegelijk een prachtig verhaal over een onvoorwaardelijke liefde. Ik zat met hartkloppingen op de bank van spanning. Er werd geweldig geacteerd door Diane Kruger en Vincent Lindon en ik heb geen behoefte aan die remake. Al geloof ik anderen best dat die ook goed is. Ik wil deze film op mijn retina houden.

En het is waar: ontsnappen is makkelijker dan vrij blijven.....of echt vrij worden......