La French (2014)

Frankrijk / België
Actie / Misdaad

geregisseerd door Cédric Jimenez
met Jean Dujardin, Gilles Lellouche en Benoît Magimel

Marseille, 1975. Pierre Michel is een jonge magistraat afkomstig uit Metz. Hij wordt aangesteld om zich met zware misdrijven bezig te houden. Hij besluit zich vast te bijten in de French Connection, een maffia-organisatie die heroïne over de hele wereld verdeelt. Michel trekt op zijn eentje ten strijde tegen Gaëtan Zampa, boegbeeld van de onderwereld en onaantastbare misdaadkoning. Maar Michel zal snel ondervinden dat hij zijn methodes zal moeten aanpassen indien hij succesvol wil zijn.

Benieuwd

domkey
Opnieuw een pareltje van een film hoop ik .

avatar van Filmkriebel
Marseille kreunt onder de french connection, een drugsnetwerk met vertakkingen tot in de US. Verder hoe kan het ook anders, de nodige rotte appels in de politie en de politiek . Het verhaal is gebaseerd op ware feiten, maar ik las dat de familie van rechter Michel niet tevreden was over het resultaat omdat alles te oppervlakkig voorgesteld is. En inderdaad : de film maakt van een historisch personage een fictief personage. Het resultaat is nauwelijks relevant want niet meer dan een generieke gangsterfilm die een collage lijkt van momentjes uit veel betere genregenoten.

Ik moest denken aan Heat (de echtelijke spanningen), Carlito's Way (de discotheek!), L'Immortel. De film is in niks origineel, wederom rise & fall plot, en dat valt tegen het einde fel tegen, want inmiddels weet een gehaaid liefhebber van dit soort films hoe alles zal eindigen. Een groot pluspunt is de eind jaren '70 begin jaren '80 sfeer die versterkt wordt met een vrij goede soundtrack en twee acteurs (Dujardin en Lellouche met bakkebaarden) die het er gelukkig meer dan behoorlijk van afbrengen. Mager drietje.

Sterke film. Ze hadden de twee hoofdrolspelers wel een andere lengte bakkebaarden kunnen geven. Het duurde even voor we ze uit elkaar konden houden.

avatar van tattoobob
Binnenkort maar eens bekijken....ik ben benieuwd.

avatar van hoffhaan
Aardige misdaad thriller over de drugshandel in de jaren 70 in Marseille. Sfeer, actie en acteren is goed verzorgd. 3.5

erg vette film, naar waarheid..franse misdaad films en series zijn normaal erg hard..kijk maar naar braquo..pfff zeer brute franse serie...

avatar van xgogax
marieta schreef:
erg vette film, ...
Eens , fantastische film ! Doet me denken aan Michael MANN !!!

avatar van Norman Mailer
Onder de Marseillaanse zon is de lucht bezoedeld door mateloze misdaad. Niets nieuws onder die zon, inderdaad. Evenals La French.
Vele, memorabele, producties zijn deze film voorgegaan. Want memorabel is La French allerminst. Sloom, tergend sloom op momenten, is de film daarentegen wél. En gaat, zéker gezien de forse speelduur, als een nachtkaars uit.

Daar tegenover staat de fraaie weergave van het tijdsbeeld: vakkundig en gedetailleerd. Maar wel sloom.

avatar van david bohm
Dat in Marseille de misdaad welig tiert, mag als algemeen bekend worden verondersteld.

In deze film ligt de focus op de rechter Michel in de jaren zeventig en zijn strijd tegen de georganiseerde misdaad.
Weinig opzienbarend. De tentakels van de mafia reiken ver, corruptie et cetera.

Het is allemaal fraai verfilmd maar met weinig echt gedenkwaardige scenes. Ook vind ik het als geheel wat afstandelijk. Echt een band met de personages heb ik niet ontwikkeld.

Toch wil ik een lans breken voor La French. Misdaad blijft mij in hoge mate fascineren.
Meer misdaadfilms graag!

avatar van Biosguru
Mooie crossover tussen een Arthouse vertelmethode. Waarbij je veel aan de oplettendheid van de kijker overlaat en muziek, acteren, camerawerk, sfeer het werk laat doen en een crimi. Ik moest zo af en toe aan de Koreaanse film denken, klinkt erg gezocht, ben ik me van bewust. Maar daar is die genre muur ook niet zo waterdicht als hier.

Ik ga na deze film, in ieder geval deze regisseur in het snotje houden

avatar van Leo1954
Aardige misdaad film, zeker geen actiefilm gelukkig. Sfeervol 2 uur genieten. Maar echt top vond ik de film nou ook weer niet. Kan er mijn vinger niet precies op leggen waarom, de film had een rustig tempo, dat vind ik juist wel prettig. Maar echt spannend werd ie niet, raakte me ook niet zo als dat hoort.

Als je de geschiedenis van rechter Pierre Michel wil vertellen, dan moet je natuurlijk dicht bij de waarheid blijven. Het resultaat is echter niet spannend, niet boeiend en stipt de verwevenheid van de misdaad met de politie en politici slechts aan.

Vandaar de gemiddelde score. Sla deze maar over.

avatar van mcdaktari
Is dit een remake van The French Connection uit '71 met Gene Hackman, of heeft er dat helemaal niks mee te maken?

mcdaktari schreef:

Dit is bepaald geen remake van The French Connection, maar heeft wel met die geschiedenis te maken.

avatar van badfans69
Ga dan deze film ook even kijken L'Immortel
Die film heeft ook hier mee te maken..

avatar van mcdaktari
Ja die film heb ik ook gezien, is trouwens ook een prima film.

avatar van Pazmaster
Geen slechte film hoor maar het verhaal deed me niet zo veel. Het is niets wat we nog niet eerder gezien hebben in ieder geval. Verder ziet het er wel allemaal prima uit, de sfeer van de jaren '70 wordt goed neergezet, en er wordt prima gespeeld. Ook ik had in het begin moeite om Pierre Michel en Gaëtan Zampa uit elkaar te houden, ze lijken toch wel enigszins op elkaar. En vanaf de zijkant gezien lijkt Gilles Lellouche (Zampa) sprekend op Liam Neeson! Grappig want ik had soms echt het gevoel dat ie ineens engels zou gaan spreken zoveel lijkt ie op hem! Verder gewoon een lekkere rauwe misdaadfilm die prima in elkaar zit, maar zoals ik al zei; niet heel bijzonder.

Prachtige auto's uit de seventies daar is heel veel werk van gemaakt!

avatar van Left4Dead
Goed acteerwerk, prima regie. Een heerlijk verhaal dat zich heel rustig verteld, in mijn ogen op een heerlijk tempo. Maar ook de soundtrack heeft hele lekkere muziek in petto.
Het verhaal gaat over de drugshandel tussen Frankrijk en Amerika. In deze prent speelt het zich zo goed als volledig in Frankrijk af.

Maar daarnaast is er volop genot te vinden in de setting. Prachtig hoe de tijd terug gekeerd is en ik heb vooral genoten van de prachtige auto's uit de 70/80-er jaren. Waande me weer in mijn jeugd.
Weer een goede misdaad uit Frankrijk met een mooie basis, een waar gebeurd verhaal.

Een sfeervol, gedegen, authentiek overkomend misdaaddrama, spelend in de jaren zeventig, over een rechtschapen onderzoeksrechter die de ongrijpbare leider van een drugsorganisatie in Marseille ten val wilde brengen, met alle consequenties, ook op privéterrein, van dien. De regisseur maakte i
inzichtelijk hoe zowel de (corrupte) politie als de gangsters opereerden.

avatar van Decec
Een goede misdaad/thriller film...
Goed verhaal (minder spannend)...
Goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Goed camerabeweging...

Goeie film over de politie in Marseille die jacht maakt op de drugscriminelen eind jaren zeventig. Wellicht allemaal al eens eerder gezien, maar uiteindelijk wel een solide misdaadfilm. Er gebeurd genoeg, waardoor de film nergens inzakt. Zowel de kant van de politie als die van de criminelen worden goed belicht.

avatar van frolunda
Stijlvol Frans misdaaddrama dat vooral uitblinkt door de bijzonder fraaie aankleding en het perfect gecreëerde tijdsbeeld.Daarnaast is het (waargebeurde) verhaal ook interessant genoeg om te kunnen blijven boeien al bevinden we ons hier wel op bekend terrein.
Het acteerwerk (inclusief casting) is goed evenals de erg mooie fotografie.Ook mogen de "credits" voor een groot gedeelte op het conto van Cédric Jimenez geschreven worden met zijn degelijke regie.
Verder niks nieuws of origineels in La French maar kwalitatief gewoon erg sterk en in zijn genre één van de betere.