L'Instinct de Mort (2008)

Alternatieve titels: Public Enemy Number One (Part 1) | Mesrine: L'Instinct de Mort

Frankrijk / Canada / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jean-François Richet
met Vincent Cassel, Cécile De France en Gérard Depardieu

Verfilming van het leven van Jacques Mesrine, een beruchte Franse misdadiger uit de jaren '70. In dit eerste deel zien we hoe Mesrine, na gediend te hebben in het Franse leger in Algerije, zijn leven opnieuw probeert op te pakken. Hij raakt echter via zijn vrienden al snel verzeild in de criminaliteit en zijn misdaden nemen steeds grotere vormen aan, later geholpen door zijn nieuwe liefde Jeanne Schneider. Nadat Frankrijk hem te heet onder de voeten wordt, gaat hij op dezelfde voet verder in Canada.

3,0 goede film maar geen topper vanwege matige verhaal

en voor mij was het,het net niet
deel 2 misschien
eerdaags

HALVE TAMME.
Jacques Mesrine een elegante gewetenloze man met veel uitstraling en charisma.Een
echte pernose waar je wel respect voor moet hebben.Vincent Cassel speelt in deze film
echt een fantastische rol, erg overtuigend ook.Goeie misdaad film die geen seconde
verveeld(dus ik ga snel part 2 kijken,want bij part 1 vind ik alle 113 minuten goed besteed).
Deze film is een echte aanrader als je van dit genre houd.Veel kijkplezier mensen.

avatar van Metalfist
Dehors ou mort

Ik heb een lange periode gehad dat ik films op rommelmarkten kocht die me echt wel iets leken maar wegens een te grote kijkachterstand niet direct zag. Het resultaat was dat ik soms uren stond te twijfelen tussen een paar films en uiteindelijk toch maar iets anders opzette. Daar moest eens verandering inkomen dus ik begin nu gewoon van links af aan in de DVD kasten elke film te zien die ik nog moet zien. Ik ben begonnen bij de Franse kant en daar stond natuurlijk deze L'instinct de Mort stof te happen.

Ik kende Mesrine wel van naam, ik heb ook de Nederlandse vertaling van zijn biografie onder de naam 'Doden zonder wroeging' liggen maar gelezen had ik het nog niet. Net zoals bij films sta ik met mijn boeken enorm hard achter maar dat terzijde. Geen idee dus of de film getrouw blijft aan het boek maar als film komt dit in ieder geval geslaagd oer. Het enige wat jammer is, is dat het soms allemaal nogal fragmentarisch aanvoelt. Er wordt wel gepoogd om een zekere tijdsaanduiding te geven maar die is er vaker niet dan wel en van de ene moment op de andere zit Mesrine weer in de bak en heeft hij een paar kinderen bij. Gelukkig wordt dit euvel ruimschoots opgevangen door een handvol geweldige scènes zoals natuurlijk de uitbraak uit de gevangenis die erg sterk in beeld wordt gebracht. Wel zonde trouwens dat dit niet gewoon is uitgebracht als één film want nu lijkt de film onafgemaakt te zijn. Je krijgt niet echt een climax, hoewel de geweldige inbraak in de gevangenis hier nog voor kan dienen maar ik had het niet erg gevonden mocht de film een langere zit zijn geweest.

Gérard Depardieu voelt een tikkeltje als een miscast en dat is volgens mij de eerste keer. Ik zie de Fransman graag spelen, de Truffaut films onder andere, maar als misdadiger komt hij maar eens af en toe echt goed tot zijn recht. Ik was er in ieder geval niet slecht gezind om dat hij halverwege het loodje legt. Degene die wel weet op te vallen is Vincent Cassel natuurlijk. Nog niet zo enorm vaak tegen gekomen in films, L'Appartement is de enige titel die mij nu te binnen schiet, maar dit doet hij gewoon erg sterk. Cassel weet Mesrine op een enorm treffende manier neer te zetten en is hierdoor een genot om naar te kijken. Ben benieuwd hoe hij het 2e deel gaat brengen. Leuk ook om Cécile De France nog even te zien verschijnen in een bijrol in de tweede helft van de film. Ik had de Waalse actrice op het eerste zicht niet herkend omdat ze er wel een serieus stuk anders uitziet dan in Le Gamin au Vélo maar ook zij komt overtuigend over.

Dit eerste deel over het leven van de Franse gangster doet in ieder geval wat het moet doen, je warm maken voor het vervolg. Ietwat fragmentarisch maar de rollen van Cassel en De France maken dit een erg sterke film om naar te kijken. Vanavond maar eens proberen om tijd te maken voor het vervolg.

avatar van 3bdelilah
Ik ben erg gecharmeerd van Franse (misdaad)films zoals Un Prophete en La Haine, maar dit vond ik toch echt een zwakke vertoning. Vincent Cassel acteert weliswaar goed zoals gewoonlijk, maar voor de rest ben ik echt zeer teleurgesteld in deze film waar ik lang naar uitkeek. Ik kreeg ook niet het gevoel dat ik één film keek, eerder meerdere oninteressante stukken die aan elkaar geplakt zijn om de speelduur op te vullen. Op momenten ook erg onrealistisch, al hoewel toch gebaseerd op een waargebeurd verhaal? Vreemd. Morgen deel twee kijken, al verheug ik me daar nu veel minder op.

Daar waar ik me op enig moment vewend voel met de Engels/ Amerikaanse taal, heb ik me geen seconde geërgerd aan deze Franstalige film. Inhoudelijk wekt Mesrine op enig moment door 't karakteristieke acteerwerk van V.Cassel sympathie op, anderzijds afkeer. In die zin is het psychopathische gedrag van de crimineel Mesrine in beeld gebracht. Mede dankzij deze man is het beveiligingsniveau niet alleen flink voor schut gezet, maar ook drastisch verbeterd. De jaren 70 schittert voldoende in deze film, ik zeg: een heerlijke film.

avatar van Fryce
Goeie film, met erg goed spel. Had er wat anders van verwacht, maar ben aangenaam verrast.

avatar van Cleanshot
Harde franse misdaad.
Een beschrijvende film die goed word vertaald door Vincent Cassel.

avatar van Timecop
numb nuts schreef:
damn
voormij een film die hier word overgewadeerd
zat er helemaal klaar voor
en voor mij was het,het net niet
deel 2 misschien
eerdaags

hmmm, en The Million Dollar Hotel (2000) staat wel in je top 10? Apart.

avatar van Montorsi
Doodgewoon gangster rise (de fall zal wel in deel 2 komen..) filmpje. Te doordeweeks om echt te beklijven, maar verder zijn dit soort misdaadfilms altijd wel aan mij besteed.

Deze is namelijk met oa een wat te vliegende start niet heel goed verteld, maar Cassel is altijd geweldig. Audiovisueel ook degelijk, maar meer ook niet. Tijdsbeeld vond ik wat te modern weergegeven worden, kwam niet echt over als de jaren 60.

Wel grappig deze geschiedenis van Frankrijks beruchtse misdadiger op beeld te zijn. Geloof niet dat ik deel twee heel veel anders ga beoordelen.

Kleine 3*

Tarkus schreef:

Heb deze steengoede film, die ik nu heb aangekocht, opnieuw bekeken.
En hoewel het niet zo lang was geleden dat ik hem voor de eerste maal zag, heeft de film nog meer indruk op me gemaakt dan die eerste keer. Zodanig zelfs dat ik mijn score verhoog van 4 naar 4,5.
Deze film is een aanrader hoor... !!!

Nog maar eens opnieuw bekeken, ditmaal op blu-ray, waarbij vooral het geluid een geweldige boost heeft gekregen.
Fantastische film is dit toch en samen met het 2de deel voor mij de beste Franse misdaadfilm ooit gemaakt.
Ik blijf ervan genieten, van de sublieme vertolkingen, vooral Vincent Cassel is groots !!

HALVE TAMME.
Herzien,en L'Instinct de Mort (2008) blijft voor mij op die dikke 5 staan.

Goeie film, lekker snel en veel actie.
Kijk uit naar deel 2!

TMP
Teleurstellende misdaadfilm. Grootste manco aan de film is dat deze vaak van de hak op de tak springt en soms meer lijkt te bestaan uit losse fragmenten, dan uit één vloeiend verhaal. Personages komen en gaan in vlug tempo, en met geen van allen wordt echt een goede band opgebouwd. Cassel en Depardieu acteren aardig en brengen de film nog naar een iets hoger niveau, maar het is zeker geen bovengemiddelde misdaadfilm.

pindakaas2 schreef:
3,0 goede film maar geen topper vanwege matige verhaal

Mager verhaal ? Nou......vond het nogal! Een van de betere misdaad films.

avatar van Clement
Keiharde en goede misdaad film.
Snap niet dat mensen kunnen zeggen dat dit een matige film is.
Kijk hem nog een keer zou ik zeggen.
Toch worden de Franse films vaak ondergewaardeerd.
Zelf hou ik niet van de mensen die in Frankrijk wonen maar films maken kunnen ze wel.
En dit is toch ook een topper.

avatar van Smugmarty
Deze franse actie-misdaad film deed het voor mij niet.
Kan zijn dat het tijdperk de hele film zijn onnozelligheid geeft. In elk geval vind ik het verhaal weinig uitgediept en onder meer de verhoudingen tussen de bad-guys ongeloofwaardig.

Als ik dan bedenk dat deze film beter scoort op MM dan un Prophete (3.63) snap ik er helemaal niets meer van... daar zat ik op het puntje van mijn stoel de hoofdrolspeler te volgen, hier op het puntje van mijn stoel om de TV uit te zetten

Ik ga het tweede deel wel kijken... gewoon uit nieuwsgierigheid of de regisseur wat geleerd heeft na dit deel...

avatar van Donkerwoud
Ook bij herziening blijft dit gangsterepos sterk overeind door hoe het de gelaagdheid en het ongrijpbare van deze charmante schurk in beeld brengt. Het gaat iets te rap door de verschillende periodes heen, maar dat maakt wel dat het steeds blijft verrassen.

Schandalig dat Kassel nooit grote rollen aangeboden krijgt.

Zo zou hij eigenlijk The Riddler kunnen spelen in een toekomstige Justice League film.

Andere rollen uit het superheldengenre waar Kassel geknipt voor is:

- Morph uit X-Men franchise
- Dr Sinister uit de X-Men franchise

djordy von trier
Balotelli schreef:
Schandalig dat Kassel nooit grote rollen aangeboden krijgt.

Andere rollen uit het superheldengenre waar Kassel geknipt voor is:

- Morph uit X-Men franchise
- Dr Sinister uit de X-Men franchise
Volledig mee eens cassel verdient veel beter

Een degelijke gangsterfilm met een hoop zinloos geweld zoals te verwachten. En dan is het ineens afgelopen. Deel 1 staat er ook bij. Maar wat is deel 2 dan?

avatar van Donkerwoud
Het vervolg op het eerste deel?

Donkerwoud schreef:
Het vervolg op het eerste deel?

avatar van David Aaronson
Rammelend scenario met de meest vreemde sprongen, verhaallijnen die niet uitgewerkt worden, matige regie, platte personages, standaard verhaaltje zonder enige diepgang, kortom een tegenvaller die voor mij zijn notering in onze top 250 absoluut niet waar maakt... wat zeg ik: ik snap er niets van.

avatar van dvdcrusher
Een van de betere franstalige films met een schitterende rol van Vincent Cassel die als het ware de vleesgeworden Mesrine is in deze film. Pas toen ik de aftiteling zag beseft ik dat Cassel de hoofrol speelde, ik had het anders niet kunnen raden. Na het kijken van het eerste deel, was ik onmiddellijk ook deel 2 bekijken. Dat is dus een prima teken. Zeer boeiende film over een spraakmakend figuur. 5 sterren, Staat verdiend in de top 250 allertijden

Heerlijk die jaren 70 auto's, kleding en tijdsgeest. Had nog nooit van Mesrine gehoord, stierf toen ik tien was. Was hij een held, een charmeur, een politiek activist, een Robin Hood, een psychopaat, een sadist, een gangster, een getraumatiseerde veteraan of misschien wel een mix van dit alles? Werd hij afgeslacht door de Franse politie of verzette hij zich toch opzettelijk bij zijn arrestatie? Had hij spijt van de weg die hij ingeslagen was, of niet? Op internet is heel veel te lezen over de Franse staatsvijand nummer één. Feit is dat de hoge heren blij waren dat ie dood was, hij maakte het justitieapparaat te vaak belachelijk en pronkte als een beroemdheid op de cover van beroemde tijdschriften.

De film laat alle facetten van de persoon Mesrine zien, ook de sadist die een journalist vernederd en dodelijk verwond achterlaat, omdat deze zich negatief over hem geuit had. Mesrine was geen lieverdje, maar wel een legende. Diverse spectaculaire ontsnappingen, overvallen en een ontvoering. Een man die zijn uiterlijk vaak veranderde om niet herkend te worden, een man die erg veel moeite had met het "systeem" waarin wij leven, en de strenge, onmenselijke gevangenissen van destijds. Hij koos voor het snelle leven, waarin hij zijn eigen regels maakte. Maar zoals hij in zijn gesproken testament ook al voorzag, vroeg of laat loop je vast.

Beide delen boeiden mij, eens iets wat anders, ééns op zijn frans, en redelijk in lijn met het leven van de echte Mesrine. Niets mis met deze beide films, alleen de oude Renaultjes, Peugeot's en Gendarmeauto's nemen je al mee naar de sfeer van de jaren 70

avatar van Shaky
Waarom ik deze film nooit eerder gezien heb, weet ik nog steeds niet maar ik ben blij dat ik er nu aan toe gekomen ben. Geweldige film met een zoals vrijwel altijd uitblinkende Cassel. Op naar deel 2.