Rundskop (2011)

België / Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Michaël R. Roskam
met Matthias Schoenaerts, Jeroen Perceval en Barbara Sarafian

De jonge Limburgse vetmester Jacky Vanmarsenille wordt door een malafide veearts gevraagd om een deal te sluiten met een beruchte West-Vlaamse vleesboer. Maar de moord op een federale politieagent en een onverwachte confrontatie met een mysterieus geheim uit zijn verleden zetten een reeks gebeurtenissen in gang met verregaande gevolgen...

avatar van MH040
Cinemaniak schreef:
Nope, niks gemist naar mijn idee. Dit is echt de enige film die mij wist te overtuigen. Alhoewel ik natuurlijk niet alles kan beoordelen dat van de Zuiderburen is. Mijn nichtje is uiterst positief over het gemiddelde aanbod van Studio 100
The Broken Circle Breakdown gezien?

HKE
Vandaag eindelijk gezien. Wat een geweldige film maar er blijft nog steeds een vraag hangen. Wat heeft de vader gedaan als vergeldingsactie? De vader van Bruno vermoord of Bruno iets toegediend? Dit werd me maar niet duidelijk in film.

avatar van Insignificance
Grauwe, troosteloze bende daar ergens in België. Daar waar beesten niet de enige beesten zijn. Ik heb het niet zo op flashbacks, vaak niet veel meer dan een plottooltje om snel wat informatie te verschaffen of om de boel wat kleffer te maken. Roskam heeft er eentje die niet alleen je maag net zo laat draaien als hij met die trap doet, het zet de film in zekere zin op z'n kop.

Tot dan toe een schimmig kijkje in de obscure wereld van de hormonenmaffia, vervolgens een volbloed tragedie over een verminkte kerel, gebouwd als een stier, maar zonder kloten. Alhoewel, gekloot zijt ge altijd, dat dan weer wel. Schoenaerts neemt de film op zijn brede schouders als zwijgzame vetmester, enerzijds geknakt, anderzijds altijd op het punt van ontploffen.

Een absolute meerwaarde in een cast, ik ken ze niet, die sowieso wel wordt bevolkt door koppen die je direct zou linken aan dit soort gespuis. Behalve beide Filippini's, die maken er een potje van. Serieuze misser van Roskam. Het getuigenverhoor bijvoorbeeld. Dat kolderieke gedoe doe je maar in een ander type film. Daarnaast doet de politieagente iets teveel haar best.

De kalme fotografie in vale kleuren past heel wat beter, de muziek had net als die slow motions nog iets geraffineerder gekund en er is misschien ook wel een flashbackje teveel. Schoonheidsfoutjes zullen we maar zeggen, die Roskam wegpoetst als de bom barst. Rundskop zal taai zijn als je niet helemaal mee bent, ik vond het vooral een fascinerend portret van arme Jacky.

avatar van SPT
SPT
Heb deze film jaren op de plank laten staan omdat de ervaring leert dat Nederlandstalige films mij zelden weten te bekoren. Maar wat een parel. Deed me qua sfeer wat denken aan een De Helaasheid der Dingen, ook zo'n verassing uit het Nederlandse taalgebied.

avatar van UltraMovieKiller
Zeer indrukwekkende film die je volledig in zijn greep houdt! Alle acteurs spelen daarnaast ook overtuigend, wat nog wel eens anders is bij Nederlandse en Belgische films. Aanrader.

avatar van notsub
Rundskop heeft datgene wat bijvoorbeeld Ex Drummer en De Helaasheid der Dingen ook hebben en dat zijn die typisch realistische beelden en expliciete dialogen. Het platteland en de veehandel dragen bij aan de sfeer en zo komt het dramatische verhaal ondubbelzinnig tot zijn recht. De acteurs doen het gewoon goed en je raakt geen moment verveeld. Rundskop mijdt vakkundig de clichés en zet een grimmig en tastbaar beeld neer van een ontspoorde persoonlijkheid en is best indrukwekkend.

Indrukwekkendste film na Novecento, en dat wil wat zeggen. De verhaallijn rond de hormonen had m.i. wat meer uitgediept kunnen worden. Bleef nu wat hangen in onduidelijke rollen en afspraken. Mooi hoe het verhaal wordt opgebouwd. Bij de cruciale jeugdscene met mijn hand voor mijn mond gezeten, en op het puntje van mijn stoel. Die kwam echt bij mij binnen, misschien omdat ik zelf vader ben van een jongetje en de kwetsbaarheid van kinderen zo dichtbij kwam. Het was niet zo zeer de fysieke pijn die me schokte, als wel de machteloosheid van de jongen, en vooral de scenes vlak daarna, als hij op de wc zit en zijn ouders met de dokter spreken. En het feit dat niemand het echt voor hem op nam. De weerloosheid maakte dat de tranen over mijn wangen stroomden. Het verloop van de film was, hoewel soms onbevredigend, in elk geval onvoorspelbaar en dus de aandacht vasthoudend tot het eind.

avatar van flaphead
Op een of andere manier verwachtte ik een film in de lijn van Ex Drummer en De Helaasheid der Dingen, eenzelfde grimmige Belgische productie. Dat kwam eigenlijk ook wel uit. Maar toch ben ik niet overtuigd bij de aftiteling.
Grootste oorzaak daarvan is denk ik dat je eigenlijk op het verkeerde spoor wordt gezet betreft het thema. Eerst zijn we voornamelijk bezig met het criminele hormonencircuit, vervolgens wordt het een persoonlijk verhaal. De connectie met het eerste deel wordt gemist en dat voelt te los. Echt samenkomen doen de verhaallijnen niet en dat is erg zonde. De terugblik naar de jeugd van Jacky was niet interessant. Pas toen de beruchte scene (damn, wat heb ik met mijn hand voor mijn mond én tussen mijn benen gezeten) geweest was, leek er een doel. Maar de dwalingen van een teelballoze spierbundel die door een jeugdtrauma met zijn ziel onder de arm hopeloos achter zijn jeugdcrush aan hobbelt, waren voor mij gewoon niet boeiend. Hoe 'dramatisch mooi' ook. Het leek een zijplotje, maar het bleek de hoofdmoot en dat was voor mij niet genoeg me mee te nemen in de film. Sommige scenes kwamen op mij wat te fragmentarisch over.
Cinematografisch is het prima in orde, de sfeer ook en de eindscene is krachtig. Maar net als de 2 eerdergenoemde producties blijft het ergens hangen waardoor ik er geen hoge waardering uit krijg. Wat mij betreft blijven Loft en Een Ander Zijn Geluk de Belgische toppers.

avatar van HarmJanStegenga
Van regisseur Roskam had ik 'The Drop' al gezien, ook al met zo'n geweldenaar in de hoofdrol. Toen Tom Hardy, nu natuurlijk Matthias Schoenaerts. Fantastisch gespeeld. 'Rundskop' begint ietwat warrig, maar steeds wordt er meer duidelijk en de film begint op een gegeven moment met de minuut meer te knagen.

De spanning wordt klasse opgebouwd; personages evalueren en de film maakt steeds meer indruk en intrigeert bij vlagen heel erg. De scene - 20 jaar geleden - wanneer Jacky z'n leven kapot wordt gemaakt door Bruno, is natuurlijk niet om aan te gluren zo indrukwekkend. Wat een harde scene, die ervoor zorgt dat de impact in alles wat daarna gebeurd erg wordt versterkt. Niet alles werkt 100% (verhaaltechnisch), maar al met al is dit gewoon een erg goede film. Troosteloze bedoening, met ook een sterk einde.

avatar van karilem
Ik ben echt onder de indruk van deze film. Krachtig, prachtig....

avatar van Flitskikker
Gisteren op tv gezien (NPO2). Wat een geweldige ride was het. De film kwam wat moeilijk op gang, maar vanaf "de scène" zat ik op het puntje van mijn stoel. Opeens werd duidelijk waarom Jacky het zo moeilijk had. De grimmige en schrijnende sfeer was erg goed voelbaar, en deels herkenbaar, en kwam daardoor hard aan. Ook de montage van de scène in de discotheek waarbij de muziek langzaam wegvaagt waardoor je gewoon voelt hoe Jacky's maag omkeert... erg goed gedaan. Om dan uiteindelijk tot een explosief einde te komen.

De minpunten waren de soms wat onduidelijke en misschien overbodige zijsporen, en de vraag die HKE stelde, heerst bij mij ook; wat had de vader precies gedaan met Bruno? Zo te zien ook tot kasplantje geklopt?

Desondanks was ik zeer onder de indruk, en had ik een voldaan gevoel toen de credits in beeld verschenen.

8,5/10

avatar van Flat Eric
Indrukwekkende film...
Hoe het verleden uit de doeken wordt gedaan via flashbacks is goed gedaan en aangrijpend en wordt mooi verweven met het heden.
Ik kreeg een beetje een Frankenstein's monster gevoel naarmate de film vorderde.
De moeite waard om over een tijd eens te herbekijken.

avatar van eRCee
Ik verwachtte een overdreven harde misdaadfilm, maar Rundskop is vooral een overtuigend en ijzingwekkend drama over een man die na een vreselijk voorval gevangen zit in z'n lichaam. Hoe Schoenaerts gestalte geeft aan dit gevoel van gekooid zijn is indrukwekkend en dit draagt de gehele film. Alle omringende gegevens in het verhaal zijn vooral ondersteunend en dit is in zichzelf ook niet altijd even geloofwaardig (vooral het personage Lucia niet). De donkere en grauwe beelden en de daarmee weer iets contrasterende soundtrack maken het stilistisch af. Kleine vier en wat mij betreft een van de beste films uit het Nederlands taalgebied.

avatar van Elchapo
Een indrukwekkende film,4 stars.

avatar van LouisSmeets
Sterk debuut dat voirnamenlijk weet te intrigeren wanneer de camera op Matthias Schoenaerts is gericht. Zo voelt het lijntje waarbij we een inkijk krijgen bij de politie overbodig en zwak, de rest scherp, krachtig, beestachtig raak.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Uitstekende film, in eerste instantie een misdaaddrama over de schimmige wereld van de vleesindustrie maar na een werkelijk gruwelijke flashback toch vooral blijkt te gaan over het trauma van Jack, een zeer sterke rol van Schoenaerts.

De Peppi en Kokki neven waren niet nodig, Lammers evenmin (er moest waarschijnlijk ook een Nederlandse acteur in vanwege de steun van het Filmfonds?), maar het zijn kleine smetten op een indrukwekkend debuut.

avatar van Antonev
Grauwe en neerslachtige film van Belgische bodem. Ik dacht 'm wel eventjes te kijken zonder ondertiteling, niet dus.

Het verhaal begint boeiend en geeft een interessant kijkje in de bezigheden van de vlees maffia. Helaas ontpopt de film zich vervolgens meer tot een persoonlijk drama van een van de betrokkenen en komt het centrale thema wat meer op de achtergrond te liggen. Vanaf dit gedeelte volgen er ook een paar passages die best als schokkend beschouwd kunnen worden. Dat paste prima bij de film, maar het schokeffect weten ze vervolgens niet helemaal uit te buiten.

Grote pluim voor de cast, die er een geloofwaardig en realistische prent van weet te maken. Ook de sfeerzetting is boven gemiddeld.

Voor nu 3*, maar een verhoging zit er zeker in.

avatar van stefan dias
Antonev schreef:

Voor nu 3*, maar een verhoging zit er zeker in.

De doorsnee Belg heeft hier ook ondertitels nodig, hoor.

avatar van Antonev
stefan dias schreef:

De doorsnee Belg heeft hier ook ondertitels nodig, hoor.

Haha ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik had het even op google opgezocht, maar Vlaams Limburg is een regio met ontzettend veel streek- en dorpsdialecten. En ik maar denken dat het in Nederlands Limburg al erg was .

avatar van sateck
Phoe. Het begon allemaal erg onduidelijk. Maar na de flashback zat ik er helemaal in. Ik verwachtte een misdaadfilm als Penoza. Maar het was een erg drama. Ik had erg te doen met het slachtoffer. De film bleef goed spoken in mijn hoofd. Dat heb ik niet vaak, zeker niet bij Nederlandse films. 4*

avatar van Fisico
Rundskop was afgelopen weekend op tv en ik wou hem graag nog even terugzien. Nu niet dat ik noodzakelijk het ongeval nog eens wou terugzien... Het ongeval zelf gaat door merg en been. Je voelt het kraken tot in de huiskamer en eventjes denk je bij jezelf: “het is maar tv en bij mij lijkt alles nog in orde!”

Schitterende prestatie overigens van Matthias Schoenaerts! Een ware transformatie waarin bloed, zweet en tranen is ingekropen. Zijn rol van Jacky Vanmarsenille betekende zijn échte grote doorbraak in Vlaanderen en de rest van de wereld. In Loft liet hij ook al van zich spreken, maar in Rundskop gaat hij echt helemaal los. De bekroonde filmprijzen liegen er dan ook niet om.

Rundskop is een film die eerder de dramatour opgaat dan het misdaadgenre waarbij de kijker aanvankelijk op het verkeerde been wordt gezet. Dat laatste is eerder het sausje voor het tragische leven dat Jacky leidt na het drama. Een drama dat hij moeilijk kan verwerken en eentje waarvan hij dagelijks nog de gevolgen van draagt. Het tekende zijn leven en zorgde ervoor wie hij vandaag de dag is. Zijn indrukwekkende torso is uiterlijke schijn. De hoog opgelopen testosteron, koudebaden en korte lontje, om nog niet te spreken van het mentale aspect zijn neveneffecten die niet te onderschatten/onderdrukken zijn. Moeilijk ook om Jacky te moeten classificeren als dader of slachtoffer ...

Rundskop is terecht één van de beste Vlaamse films van de laatste jaren. Een emotionele rollercoaster die je niet gauw vergeet. Top!

avatar van Beatlestone
Genoten van deze Belgische topper met een sterke cast en een leuke titel.
Vier en een halve sterrekes....

avatar van DjFrankie
Duurde hier ook even totdat ik de oude en nieuwe jackie en diederik snapte. Film begon ook bij mij pas na de beruchte scene. Daarna prima film, al is het voor mij ook onduidelijk wat er met Bruno is gebeurt.

Frank Lammers zijn dialect was lachwekkend trouwens.

avatar van jippie2010
De film moet het vooral hebben van het plot en de uitgewerkte drama. Erg krachtig! Als misdaadfilm weet het mij niet altijd te overtuigen. Aan het einde zakt het geheel een klein beetje in.
Desalniettemin een indrukwekkende film. *3,5

avatar van Brandt
Eindelijk Rundskop gezien, met dank aan Netflix. De verwachtingen waren hooggespannen en zijn volkomen ingelost. Rundskop is een kopstoot recht in je smoel!

avatar van Brabants
Rundskop is een film met een vrij ongekend plot. Het is van het begin tot einde interessant en erg goed uitgewerkt. Karakterontwikkeling is zeer goed en het goede acteerwerk maakt dit helemaal compleet. Van begin tot einde genoten, zeer nette film!

avatar van Kondoro0614
Toch nog een best vermakelijke film. Deze Belgische misdaad film was vrij moeizaam in te vallen, het onderwerp vond ik namelijk helemaal niet interessant dus het was even wennen maar al gauw kwam de film rauw op je dak en laten ze zich zeker niet kennen waardoor het uitzitten steeds makkelijker werd. Het had constante vraagtekens om zich heen, en de flashbacks wouden je iets duidelijk maken. Als je het eenmaal snapte en je er eenmaal in zat knalde de film goed door, werd het interessanter en leefde je steeds vaker mee. Jacky was ook een behoorlijke beer, maar echt misdaad mistte ik nog wel een beetje. Het ging in mijn ogen meer over de moeilijkheden waar Jacky mee leefde, en misdaad hing er een beetje omheen.

avatar van Paranoid_Fish
OK, maar niet geweldig. Duurt te lang.

avatar van ZenZin
Paranoid_Fish schreef:
OK, maar niet geweldig. Duurt te lang.

Bijna alle films kunnen wel ingekort worden wat mij betreft

avatar van Paranoid_Fish
ZenZin schreef:

Bijna alle films kunnen wel ingekort worden wat mij betreft

Veel films zijn inderdaad te lang om in één keer te bekijken, daarom hebben ze ook dikwijls een pauze in de bioscoop. Ik begrijp wat je bedoelt. Maar eenmaal ik echt dol ben op een bepaalde film bekijk ik hem in één keer en geniet ik van iedere minuut. Bij deze was dit niet het geval.