Zulu (2013)

Frankrijk / Zuid-Afrika
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jérôme Salle
met Orlando Bloom, Forest Whitaker en Tanya van Graan

Kaapstad, 2010. Een verminkt lijk wordt ontdekt in de botanische tuinen. Ali Sokhela, chef van de politie, onderzoekt de mysterieuze omstandigheden waaronder de dochter van de vroegere rugbykampioen Stewart Weitz vermoord is en doet een ontstellende ontdekking. Een drug waarvan de samenstelling onbekend is lijkt de oorzaak van de moord te zijn…

avatar van popcorn en cola
Heftige film, uitstekend acteerwerk, vooral Forest Whitaker speelt geweldig. Thema wat ver gezocht, maar dat deert niet. De Zuid-Afrikaanse setting maakt de film extra bijzonder (net als Jerusalema (2008). Ik vind deze film een aanrader voor de liefhebber van misdaad/actie-films.

avatar van spirit2011
Sj.jansen83 schreef:
Ik kan hier snel over klaar zijn. Zèèr goed!.

Helemaal mee eens.

avatar van Fryce
Heerlijk! Pracht rol van Bloom.

avatar van Flat Eric
Rauwe actiethriller die zich afspeelt in het prachtige Zuid Afrika. De hoofdrolspelers Bloom en Whitaker waren erg overtuigend in hun rol. De persoonlijke sores van beide politie agenten maakten het verhaal aan het begin ietwat rommelig maar naar het einde toe viel alles wel op zijn plek. Ook de combinatie van arm versus rijk en Engels en Afrikaans klopte helemaal in de film. Goed gedaan.

avatar van joolstein
Kan ik me alleen maar bij aansluiten!! Goede misdaadthriller met sterke rollen van Bloom en Whitaker.

avatar van Corcicus
Heeft de hoge verwachtingen niet kunnen inlossen. Veel zinloos geweld zoals dat op het Afrikaanse continent en zeker in Zuid-Afrika gebruikelijk is. Maar cinematografisch weinig hoogstaand en bij momenten zelfs saai. En dat Rundskopgedoe bij Ali Sokhela was voor mij ook niet nodig. Niet mijn meug.

avatar van frolunda
Broeierige actie/thriller die het keiharde geweld niet bepaalt schuwt.Verder konden ook de setting,de strakke regie en de fraaie beelden me erg bekoren.Iets wat minder gezegd kan worden van het wat vergezochte verhaal en de miscast van Whitaker (alhoewel ie het zeker niet slecht deed) in één van de hoofdrollen,Ik kon in hem namelijk moeilijk een Zuid-Afrikaan zien.Voor het overige en het al eerder genoemde is Zulu/City of violence één van de betere van de laatste tijd in het genre.Zit dicht tegen de vier sterren aan.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Forest Whitaker ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Puike film, misdaadverhaal dat is gebaseerd op ware feiten en uitstekend wordt gebracht in deze film.
Een zeer goede, zoals steeds, Forest Whitaker, maar een, onwaarschijnlijk, uitstekende Orlando Bloom, die naarmate hij ouder wordt ook blijkbaar steeds beter wordt.
En film waar ik veel lessen heb uit getrokken en ook wel, als is het dan een ruwe en bloederige misdaadfilm, van heb genoten.

avatar van sinterklaas
Rauwe Zuid-Afrikaanse politiethriller, geregiseerd door een Fransman waarvan ik de Largo Winch verfilmingen nog niet heb gezien.

Films vanuit en over Zuid Afrika zijn en blijven gewoon interressant. Het is vaak nog een hoop verwerken van wrok uit de Appartheid en ook van extreem geweld of een hoop kogelregens zijn ze niet vies. Zulu is er weer één van waarin Forrest Whitaker weer uitstekend is gekozen als Ali, een politieagent met een jeugdtrauma, dat hier in de loop van de film op een vrij Rundskop-achtige manier wordt verteld, en waar ook heel subtieletjes over wordt gedaan. Orlando Bloom zet hier een erg opmerkelijke rol neer als asociale, alcoholistische agent Brian, die klaarblijkelijk ook graag een "Driver"-wannabe wilt zijn. Ze moeten een moord onderzoeken, wat meteen linkt aan een nieuw soort partydrugs, waarbij je eerst gaat denken dat het weer een gewoon politiefilmje gaat worden (ondertussen hou je je wel vast aan het term "sex, drugs and machineguns in Capetown"), maar verrassend genoeg ondergaan we de ene gruwelijke wending na de andere nare verrassing of ontknoping.

Actie speelt hierin niet echt de hoofdrol, maar de film weet ons op langere termijn wel te trakteren op een paar vette shootouts. De ansichtkaart-kiekjes van Kaapstad zijn ook erg sfeervol en de film wil ook klaarblijkelijk zien dat het in de Townships net ietsje veiliger en huizelijker lijkt te zijn dan wat de media ervan maakt. Ook lijkt er op vele momenten het Nederlands uit het Afrikaans veel beter te verstaan dan dat ik dacht.

Prima.

avatar van Boneka
City of Violence ziet er op blu ray fantastisch uit. De muziek is soms te bombastisch aanwezig vooral op het eind, maar is wel mooi gekozen. Op e.o.a. manier voelt ie wat Belgisch aan. Hij is bij tijd en wijle keihard en wanneer de leeftijdsgrens nog 21 was had ik hem daarop gezet. Ned. ondertiteling had beter gekund en zag zowaar twee slordige fouten erin zitten. Dubbele nn enzo.

Wat ik wat jammer vond, was dat het geheel wat rommelig in elkaar zat. Te weinig goede opbouw te weinig samenhang alsof ieder met zijn eigen dingetje bezig was. Teveel dingen werden naar mijn mening te snel afgeraffeld. Toch is het best een kijkbeurt waard. Meer met balans in de film was het misschien een toppertje geworden. Hangt tussen een 3 en een 3,5. Vooral vanwege de sfeer het laatste.

Zelden was in een misdaadfilm het privéleven van het rechercheteam zo betrokken bij het intrige van het opsporen van de criminalteit.
Wreed en bloederig over de ganse lijn, zodat het af en toe wel wat onwaarschijnlijk overkomt.
Ook zijn die nevenverhaallijnen er misschieen wat teveel aan waardoor het geheel enigszins overladen wordt, tenzij wellicht voor de absolute liefhebbers van het genre

Redelijke film waarin een paar rechercheurs onderzoek doen naar de dood van een jonge vrouw. Deze politiefilm weet zich vooral vanwege de locatie (Kaapstad) te onderscheiden. Het plot zelf is wat minder origineel en kent iets teveel zijplotjes, maarhet is wel onderhoudend. Ook zijn de personages wat clichématig. De alternatieve titel 'City of Violence' is zeker correct, want geen tekort aan geweld hier. Net geen 3.5 sterren.

avatar van Donkerwoud
Frustrerend hoe setting en sfeer van het criminele Kaapstad een veel betere film verdienen dan de clichématige uitwerking. Alsof de makers een checklist erbij hebben gehouden om het binnen de keurige lijntjes van een buddy cop film te houden. De instabiele, altijd dronken rechercheur met het hart op de goede plaats. Check! De rechtschapen diender met jeugdtrauma. Check! Het rijkeluismeisje dat dood aangetroffen wordt in een achterbuurt. Check! Dienders die wegens agressief gedrag geschorst worden. Check! Een partner wordt vermoord en zet zo een wraakactie op gang. Check! De 'zwarte' criminelen zijn maar een spil in een 'blank' complot van snode zakenlui. Check! Check! Check! Het is dat Orlando Bloom en Forest Whitaker leuk op elkaar ingespeeld zijn, want verder is het een zeer voorspelbare film zonder zijn aangekaarte socale issues recht te doen.

avatar van mcdaktari
Zojuist maar weer eens opnieuw gekeken en ik vond het deze keer een betere film dan ik me kon herinneren. Ik las hier ergens dat de film zelfs saai werd, nou die mening deel ik totaal niet. Zulu is een prima misdaad film met een goede rol van Orlando Bloom die i.m.o. toch beter was dan Forest Whitaker.

avatar van Capablanca
Soms lekker hard en rauw, soms iets te ongeloofwaardig en voorspelbaar. En hij zakt in het midden iets in. Maar verder wel oké.

Best oké.

In de basis een wel erg simpel politiefilmpje. Een meisje wordt vermoord gevonden, een politiekoppel wordt op de zaak gezet, beetje randdrama om de agenten wat meer individualiteit te geven en verder een moordzaak die opgelost moet worden.

Bloom en Whitaker doen het best oké, maar uiteindelijk is het toch de setting die deze film wat extras geeft. Zuid-Afrika is een apart land en aangezien er lustig gegoocheld wordt met lokale talen en dialecten voelt het toch al snel heel anders aan dan de gemiddelde buddy cop film.

Daarnaast is het ook best wel bruut en weet Salle het allemaal aardig in beeld te brengen. Het is niet meteen meesterwerkmateriaal, met het zijn allemaal puntjes die ervoor zorgen dat het een vlotte, boeiende en strakke film is geworden.

avatar van Lovelyboy
Behoorlijke onderhoudend film met heel veel aardige dingetjes, toch mist de film ook nog wel wat.

Zo wordt er natuurlijk heel aardig gespeeld met de gruwelijk geschiedenis en wreedheden tussen donker en blank in Zuid-Afrika. Dit heeft op alle hoofdrolspelers wel een bepaalde uitwerking gehad en geschiedenis. De ene heeft nog meer moeite met zijn verleden als de andere. Het plot met de drugs en de 'bedoelde' bijwerkingen is op zich niet heel nieuw, maar op zich wel geslaagd. Verder, het geweld zoals op het strand is van een heerlijke brute directheid, het had alleen iets meer mogen zijn. De acteerprestaties zijn ook meer dan prima, zoals Whitaker. Maar de show wordt gestolen door Bloom, mede door het geweldig personages dat hij vertolkt. Werkelijk waar heerlijk van-dik-hout-zaagt-men-planken type. Bloom, die mij toch vooral bij staat als de pretty boy die vooral vaak wat voor de gemakkelijke rol gaat zoals de Pirates of LOTR reeks. Niet dat die rollen kattepis zijn maar echte karakterrollen zijn het niet. Werkelijk heerlijke rol, en met verve gespeeld. Meer van dit.

Terug naar de film. De spanning loopt op, prima climax en afloop. Toch mist de film net iets waardoor hij niet hélemaal top is. Een Misschien dat er iets meer gespeeld had kunnen worden met de ellende in de sloppenwijken.

Geen buiten categorie, maar uiteindelijk een prima onderhoudende thriller.