• 8.347.407 stemmen

Met onder meer: Kim Bodnia, Zlatko Burić en Laura Drasbæk

Oorspronkelijke taal: Deens

Releasedatum: 15 april 1999

Plot Pusher

"You don't have a chance. Seize it!"

Frank is een drugsdealer die samen met zijn maat Tonny her en der in Kopenhagen zaken doet. Hij verstopt zijn drugs bij zijn vriendin Vic, met wie hij echter een twijfelachtige relatie heeft. Op een dag wordt hij benaderd voor een drugsdeal door een Zweed met wie hij in de gevangenis heeft gezeten. Frank benadert op zijn beurt zijn leverancier Milo, aan wie hij al een flink geldbedrag schuldig was. Milo gaat toch overstag, maar tijdens de deal grijpt de politie in. Frank dumpt de drugs noodgedwongen in het water, maar daarmee weet hij enkel uit handen van de politie te blijven. Eenmaal buiten het bureau moet hij snel keuzes gaan maken: uit handen van Milo en diens brute handlangers blijven, het geld ophoesten of zelfs nog drastischer maatregelen treffen...

imageimage

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Bizar en bijzonder tegelijk. Een dag eerder Trainspotting gezien die de problemen van de 'verslaafde' in beeld brengt, een dag later dus Pusher die de 'handelaar' in het nauw perfect in beeld brengt.

Rauw, direct, humoristisch( wat Mikkelsen allemaal uitkraamt in die drogist en onder tussen patat staat te vreten), bijzondere dialogen, en een lang vergeten beeld van slechte muziek, lelijke trainingspakjes en nog lelijkere auto's. Verder een lekker rauwe sfeertje die de smerige steegjes laat zien en de vicieuze cirkel van uitgeknepen junks en de hoop op een grote drugdeal om hoger in aanzien te komen en meer geld te hebben. Het koninkrijk stort natuurlijk helemaal in wanneer de deal mislukt en iedereen wel met het verraad te maken lijkt te hebben en het 'dealertje' zelf opeens onder aan de voedselketten staat.

Fijne rauwe en direct filmpje. Binnenkort nog maar eens kijken voor een definitieve mening.

avatar van Paranoid_Fish

Paranoid_Fish

Wauw, ik had de 2e al gezien. Ik wist niet eens dat het een trilogie was. Juweeltje.

avatar van Brabants

Brabants

• 2021 berichten

Pusher is het mindere begin van een sterke trilogie. Alle aandacht valt hier op Milo. Wat een karakter, wat een acteur! In deel drie komt hij volledig aan zijn trekken. De protagonist uit dit deel doet me vrij weinig.

avatar van de grunt

de grunt

Franke !!

avatar van joolstein

joolstein

Regisseur Nicolas Winding Refn begon zijn carrière met deze film. En nu weet ik niet goed of het scenario voor die tijd nog origineel was, maar de drugsdealer, die in de problemen komt als hij zijn leverancier niet meer kan terugbetalen, vond ik best voorspelbaar (volgens mij was het toen al vrij standaard). Gelukkig zijn er ook een paar andere, betere kwaliteiten. Zo is de film geheel opgenomen met ongepolijst 16mm-camerawerk (handcamera's) Deze non-stop beweging draagt ​​echt bij aan de film. En door zo te filmen wist hij geslaagd en realistisch drugsmilieu van Kopenhagen neer te zetten. Daarnaast kan de prent ook bogen aardige spanningsboog en op goeie acteerprestaties. Over een tijdsspanne van zeven dagen volg je de kleine drugsdealer Frank, die erg overtuigend wordt neergezet door Kim Bodnia. Verder zijn er een aantal puike bijrollen van onder meer een amikale Zlatko Burić en Mads Mikkelsen. De dialogen die de gangsters voeren zijn bij vlagen ook best hilarisch en er is geen happy-Hollywood- end!

avatar van de grunt

de grunt