Pusher (1996)

Denemarken
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Kim Bodnia, Zlatko Buric en Laura Drasbæk

Frank is een drugsdealer die samen met zijn maat Tonny her en der in Kopenhagen zaken doet. Hij verstopt zijn drugs bij zijn vriendin Vic, met wie hij echter een twijfelachtige relatie heeft. Op een dag wordt hij benaderd voor een drugsdeal door een Zweed met wie hij in de gevangenis heeft gezeten. Frank benadert op zijn beurt zijn leverancier Milo, aan wie hij al een flink geldbedrag schuldig was. Milo gaat toch overstag, maar tijdens de deal grijpt de politie in. Frank dumpt de drugs noodgedwongen in het water, maar daarmee weet hij enkel uit handen van de politie te blijven. Eenmaal buiten het bureau moet hij snel keuzes gaan maken: uit handen van Milo en diens brute handlangers blijven, het geld ophoesten of zelfs nog drastischer maatregelen treffen...

avatar van Lovelyboy
Bizar en bijzonder tegelijk. Een dag eerder Trainspotting gezien die de problemen van de 'verslaafde' in beeld brengt, een dag later dus Pusher die de 'handelaar' in het nauw perfect in beeld brengt.

Rauw, direct, humoristisch( wat Mikkelsen allemaal uitkraamt in die drogist en onder tussen patat staat te vreten), bijzondere dialogen, en een lang vergeten beeld van slechte muziek, lelijke trainingspakjes en nog lelijkere auto's. Verder een lekker rauwe sfeertje die de smerige steegjes laat zien en de vicieuze cirkel van uitgeknepen junks en de hoop op een grote drugdeal om hoger in aanzien te komen en meer geld te hebben. Het koninkrijk stort natuurlijk helemaal in wanneer de deal mislukt en iedereen wel met het verraad te maken lijkt te hebben en het 'dealertje' zelf opeens onder aan de voedselketten staat.

Fijne rauwe en direct filmpje. Binnenkort nog maar eens kijken voor een definitieve mening.

avatar van Paranoid_Fish
Wauw, ik had de 2e al gezien. Ik wist niet eens dat het een trilogie was. Juweeltje.

avatar van Brabants
Pusher is het mindere begin van een sterke trilogie. Alle aandacht valt hier op Milo. Wat een karakter, wat een acteur! In deel drie komt hij volledig aan zijn trekken. De protagonist uit dit deel doet me vrij weinig.

avatar van de grunt
Franke !!