Pusher (1996)

Denemarken
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Kim Bodnia, Zlatko Buric en Laura Drasbæk

Frank is een drugsdealer die samen met zijn maat Tonny her en der in Kopenhagen zaken doet. Hij verstopt zijn drugs bij zijn vriendin Vic, met wie hij echter een twijfelachtige relatie heeft. Op een dag wordt hij benaderd voor een drugsdeal door een Zweed met wie hij in de gevangenis heeft gezeten. Frank benadert op zijn beurt zijn leverancier Milo, aan wie hij al een flink geldbedrag schuldig was. Milo gaat toch overstag, maar tijdens de deal grijpt de politie in. Frank dumpt de drugs noodgedwongen in het water, maar daarmee weet hij enkel uit handen van de politie te blijven. Eenmaal buiten het bureau moet hij snel keuzes gaan maken: uit handen van Milo en diens brute handlangers blijven, het geld ophoesten of zelfs nog drastischer maatregelen treffen...

Wat een acteur die Milo

"Franke... we have this problem Franke.."

Lv92
Wat een acteur die Milo

"Franke... we have this problem Franke.."

Lv92 schreef:
Die lichaamstaal als hij Frank er op wijst dat er iets om z'n nek zit bijvoorbeeld. Subtiel maar o zo treffend. En dan die olijven enzo op tafel, ik geloof hem meteen. Z'n expressie is geweldig, jammer dat hij niet wat meer rollen heeft gespeeld na deze film.
Ja klopt allemaal. Ook rustig een worstje eten en met volle mond: "Franke.."

Wat een character die Milo. Angstaanjagend en amicaal ineen. daar zijn er maar weinig van.

Hij schijnt in de remake dezelfde rol te vervullen. echter zijn tour de force uit 1996 zal denk ik nooit meer geevenaard worden.

gelijk maar even de bluray aangeschaft voor 5 euro

Pusher blu-ray

Lv92
de grunt schreef:

Nou ja, ik weet niet of je Pusher 3 gezien hebt, maar daar is hij helemaal op dreef en hij speelt ook nog eens de hoofdrol. De remake is helaas drie keer niks. Oh ja en in Bleeder (ook van Refn) heeft ie ook een leuke rol.

Lv92 schreef:
Bedankt voor de tip.

Deel 3 nog niet gezien, net 2 achter de rug.
Vond 1 toch veel beter. die was meer duister.

3 zal snel volgen, ben altijd wel in voor wat Zlatko Boric vuurwerk

avatar van Smugmarty
Topper.
Ik deze reeks pas recent ontdekt en kan ik alle drie de delen achter elkaar bekijken
Geweldig genre. Al is het plot niet origineel de film is dit wel. Direct inleving in de misstappen van de karakters en zoals de Grunt mooi verwoord:
Angstaanjagend en amicaal ineen. daar zijn er maar weinig van

Top cast.

djordy von trier
Veel veel beter dan drive, zelden echt zo'n goede acteerprestaties gezien en echt alles zat zo goed dat je gewoon dacht dat het alledaagse mensen waren die in het drugsmilieu waren verzeild. Deze film is wel niet voor iedereen omdat het een bepaalde extreme rauwheid uitstraalt. Toen ik dacht aan de schulden van Frank dacht ik verkoop toch je auto maar tegen het einde van de film was die gedachte alweer ingelost.Verbluffende film

avatar van HarmJanStegenga
Na (bijna) alleen maar uitstekende ervaringen met het werk van regisseur Nicolas Winding Refn, was ik natuurlijk zeer benieuwd naar zijn debuutfilm, deze 'Pusher'. De 'Pusher'-triologie is (samen met 'Bleeder') het enige wat ik nog van de beste man moet zien. En ik kijk nu sowieso uit naar zijn resterende werk.

Want ik heb me uitstekend vermaakt met deze prent. Goede acteerprestaties, leuke personages, veel spanning, fijne dialogen (doen soms Tarantino-achtig aan) en lekker veel geweld, afgewisseld met zwarte humor. Tel daarbij de uitstekende grauwe sfeer en goedgekozen muziek op en je hebt een leuke avond.

avatar van leatherhead
Sterk debuut van Refn.

Je kunt ook wel merken dat het zijn debuutfilm is, want hoewel het een sterke film is, valt er nog maar weinig van zijn audiovisuele brille uit latere films te herkennen. Gelukkig staat daar genoeg tegenover.

Acteerwerk is vooral erg goed. Bodnia is overtuigend, fijn ook om eens een wat a-typischere crimineel te zien in dit soort films. Zijn personage is een nogal zielige snuiter, wat al een stuk origineler is dan de zoveelste triggerhappy, wannabe tough-guy. Overige acteurs zijn niet zo heel opvallend, behalve Mikkelsen. Vaak nogal een dode mus, dus leuk om hem ook eens een wat kleurrijkere rol te zien spelen.

Zoals gezegd, audiovisueel kan het niet in de schaduw staan van zijn latere films, de misplaatste metal soundtrack is bij vlagen zelfs vrij ridicuul. Verder nogal grauwe cinematografie, af en toe best aardig, al had het al bij al dus wel een onsje meer mogen zijn. Wel indrukwekkend is het einde. Zowel prachtig als tamelijk tragisch hoe je de moed in Bodnia's schoenen ziet zakken na het zoveelste verraad. Dat tilt de film nog naar een (kleine) 3,5* voor mij.

Niet Refn's beste dus, maar wel zeker de moeite waard. 3,5*.

avatar van SturyNijmegen
Geweldige film, zeer goede cast. Rauw en hard maar ook humoristisch . Kim Bodnia sterk en Mads Mikkelsen als idiote ADHD er. Goed neergezet.
Die Radovan is echt de exponent van de Joegoslavische MOB. In het echt is' tie ook nog een foute kerel, zo blijkt
Gaat veel over geld en de drugs. Maar dat is de kern van dit soort films.
Einde is prima , Franke heeft weinig keus, wat moet hij in Spanje?

avatar van SturyNijmegen
Die jas van Radovan en die kale kop (als een vampier) en dan als wraak een tegel tegen dat lijf met de groeten van Franke, geweldig !!

avatar van de grunt
Franke. Ik vind die naam zó mooi hè.

" Tyve tusind krone Franke.. !!! "

de grunt schreef:
Franke. Ik vind die naam zó mooi hè.

" Tyve tusind krone Franke.. !!! "

Milo speelt ook als zigeuner in de serie "1864" leuk om hem na al die jaren weer te zien als hoofd van de zigeuner caravaan.

SturyNijmegen schreef:
Dank voor deze tip.

Milo is een fenomeen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een hoge score voor deze misdaadfilm. Het is nochtans vrij standaard. Wat we hier zien, komt wel meer voor in dit genre. Gelukkig wordt het nog goed gemaakt door de ruwe aanpak van Refn. En hoofdrolspeler Kim Bodnia trekt de film omhoog. Maar verder heeft Pusher weinig te bieden. Refn had nog veel te leren denk ik. Want de film kent wel wat potentieel. Ik ben dus wel benieuwd naar de sequels. Waarbij ik er van uit ga dat Refn ervaring op heeft gedaan en het alleen maar beter wordt.

avatar van comely
Damn, wat een geslaagde film over de gang van zaken in the underground world. De worstelingen van de hoofdpersoon is zeer voelbaar. Niemand die hem kon helpen (of wou helpen). En de casting is uiteraard perfecto.

Gelukkig kunnen we Hollywood af en toe verlaten en nieuwe parels ontdekken.

Meesterlijke movie!

ps; de hoofdrolspeler heeft iets van Tom Sizemore.

Lekkere rauwe Deense film met fantastisch realistische acteurs.

Oh Franke!

avatar van Roger Thornhill
Rauw en realistisch zijn de woorden die hier al veel als loftuitingen in de mond zijn genomen, en daar sluit ik me bij aan. De vorm is indrukwekkend en meeslepend, maar hoe moet ik verder oordelen over een film die zich afspeelt in een milieu van gebruikers, tussenpersonen en leveranciers waar ik nog niet dood zou willen worden gevonden, bevolkt door personages waar ik (misschien met uitzondering van Vic) geen enkele sympathie, inleving of zelfs maar identificatie voor kan opbrengen? Misschien is dat ook wel de bedoeling, ik kan me althans niet voorstellen dat je na het zien van deze straffe thriller onmiddellijk trek krijgt om ook eens een eigen plek in dat wereldje te gaan bevechten, en in dat geval is de film bij míj in ieder geval in z'n opzet geslaagd. Ik heb bewondering voor Refns vaardigheid, maar de entertainment value is voor mij persoonlijk laag.

avatar van TheBunk
Anders dan zijn latere, visueel meer uitbundiger werk als Drive (2011) en Only God Forgives (2013), is de Pusher-trilogie erg ingetogen. Geen weelderige beelden en kleuren in overvloed. Refn filmde volgens een strak schema en bij natuurlijk licht; het geeft een bepaalde spontaniteit en authenticiteit. Met name in de eerste film is er focus op het monotone bestaan van een kleine drugsdealer. Frank en Tonny hebben het over seks en films en bedelen om geld bij hun uitgeknepen junkie-klanten. En langzaam zakken ze verder en verder in het drijfzand dat urbaan Kopenhagen is. De films zijn geen liefdesbrieven aan de stad. In The Dansh Girl (2015, Hooper) zagen we een prachtig Kopenhagen. Hier niet, we volgen de tragische anti-helden door vieze straten en in donkere steegjes.

Lees verder op Cinema Interruptus

avatar van Redlop
Dat Joego-Duits-Deens van Milo maakt het aanstekelijk realistisch. Franke du ar mich van!

avatar van dvdfreak123
Na drive gezien te hebben en die ik geweldig vond mij eens aan deze pusher van Refn gewaagt. En moet zeggen is mij niet zo helemaal bevallen. De stijl van de film ligt mij zo niets. Verhaal stelt niets voor en word maar een beetje op een rommelige manier gebracht vond ik. Wist me gewoon niet constant te boeien. En heb mij moeten weren om hem uit te zien. Het einde vond ik dan ook maar tegenvallen, en liet me op mijn honger wat zitten. Het grootste en sterkste punt van de film zijn voor mij wel de acteerprestaties vind ik Mikkelsen, bodia en de gast die milo speelt waren zeer goed. En kwa hun personages die ze speelden ook zeer goed. Maar zit gewoon voor mij persoonlijk niet genoeg in om een topper te zijn. Misschien mij nog wagen aan de 2de film, dat die me wat beter ligt voor nu geef ik een 5/10

avatar van stephan-0115
De eerste film van Winding Refn. Hiervoor alleen het meesterlijke Only God Forgives en Drive gezien.

Het is een film waarvan je van te voren weet hoe het gaat lopen, maar het verveelt geen moment. Benieuwd naar Pusher 2 en Pusher 3.

Veels te klein rolletje voor Mads Mikkelsen, maarja film is al van een tijdje terug en ondertussen heeft hij met die gave kop van hem al flink naam gemaakt.

Wat is die Frank uit deze film een hufter, maarja wel goed gespeelt dat dan weer wel.
Je zou haast niet denken dat zo'n type Frank een acteur is ha ha

Heb ook gelijk deel 1 &2 achter elkaar gekeken en goed ook om te zien dat in deel 2 Mads zo'n beetje de hoofdrol speelt.

Cheers Jan

avatar van Demeter
Jan Scooter schreef:
[...]Ik kan dit soort films ook wel waarderen, daarom zal mijn stem ook zeer positief zijn , dus 3 punten.

Als je zeer positief bent druk je dat uit in 3 sterren?? 3 sterren van de 5 komt overeen met een mager zesje, ofwel net voldoende.

avatar van Maarten0402
Milo is inderdaad een fenomeen. Kan die gast niet uit mij kop krijgen sinds ik hem in de Pusher Trilogy heb gezien. "Tulume?, eh neh Tulumbeh, Tulumbeh eh Tulumbe Frank!" geniaal. Lijkt wel dood gefrituurde banaan waar het vet zo oud als maar kan is XD. Kookkunsten van Milo doen wonderen XD

avatar van flaphead
Ik kan de euforie over deze film toch niet echt delen. Het grauwe, lompe en daardoor realistische is interessant. Hoewel sommige dialogen toch weer onlogisch zijn, het lijkt me voor de hand te liggen dat Frank bij Milo wel wat wanhopiger zou zijn en daardoor meer uit zou leggen, nu komt het tamelijk vlak over. Regie en camerawerk is vrij lelijk, wellicht bewust. Acteerwerk voelt nét niet lekker, maar Milo is een leuk karakter. Het misdaadverhaal is iets wat we vaker hebben gezien en dan erg rechtlijnig; je hoeft niet na te denken en er is amper spanning. Nee, ik ga deel 2 en 3 niet proberen.

Franke!!

Hvor fortsætter Blu-ray?