Irezumi Ichidai (1965)

Alternatieve titels: Life of a Tattooed Man | Tattooed Life | 刺青一代

Japan

geregisseerd door Seijun Suzuki
met Hideki Takahashi, Hiroko Ito en Masako Izumi

In Japan draagt de Yakuza over het algemeen veel tatoeages. Grote delen van hun lichaam zijn kleurrijk getatoeëerd. Twee broers stappen uit de gewelddadige organisatie en proberen een leven op te bouwen als mijnwerkers. Helaas worden ze door hun tatoeages onmiddellijk ontmaskerd en gebrandmerkt als criminelen.

Oude Suzuki.

Ze liggen me niet. Sowieso is dit een zeer rustige film voor z'n doen. Weinig gekkigheid of stilering en een verhaaltje dat eigenlijk nooit echt weet te boeien. Wat rest is klassieke Japanse cinema, leuk voor de liefhebber, redelijk saai voor de rest.

Hier en daar komt Suzuki's oog voor kleur wel even bovendrijven, maar het zijn korte momentjes die deze film in z'n geheel niet kunnen opleuken. Visueel is het redelijk pover, ook qua soundtrack kon het niet echt bekoren.

Het verhaal liet met verder ook koud. De overacting in deze film staan het drama steevast in de weg, waardoor het allemaal veel geblaat en weinig wol is. Dan nog liever Suzuki's maffe 60s films, die ten minste nog proberen iets aparts te doen.

Gelukkig duurt het niet te lang en irriteert het ook nergens, maar da's zo'n beetje het beste wat ik er van kan maken.