• 10.527 nieuwsartikelen
  • 8.963.297 stemmen

Sanbiki no Samurai (1964)

Actie / Drama | 95 minuten

Genre: Actie / Drama

Alternatieve titels: Three Outlaw Samurai / 三匹の侍

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Hideo Gosha

Met onder meer: Tetsurô Tanba, Isamu Nagato en Mikijirô Hira

Gesproken taal: Japans

Plot Sanbiki no Samurai

"One...two...three Samurai filling the giant screen with flashing swordplay"

Sakon Shiba is een rondzwervende ronin die in aanraking komt met drie boeren die de dochter van de plaatselijke magistraat ontvoerd hebben om zo een belastingreductie af te dwingen. Wanneer de magistraat de schuilplaats ontdekt en er enkele samurai op af stuurt om zijn dochter te bevrijden, besluit Shiba de drie boeren te helpen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Mochizuki Rokuro

Volgens de Panorama DVD hoes is Gosha toch echt zo'n beetje de grondlegger van de Samurai film etc etc. Dit is zijn debuut, maar ik ontdekte er weinig originele dingen in, maar 't was wel onderhoudend.

avatar van rokkenjager

rokkenjager

Kurosawa's Samurai films waren toch veel eerder?

JayLunar

LOL, de samurai-film bestaat al zolang film bestaat in Japan, dus dan praat je over 1920 en omstreken.

De samurai-film komt trouwens gewoon voort uit het al vele eeuwen oude samurai-theater. Voor beide wordt de benaming jidai geki gebruikt (geki betekent theater).

avatar van rokkenjager

rokkenjager

Idd een bizarre informatie op de DVD hoesje. Alhoewel ik niet wist dat de Samurai cinema zoeen lange geschiedenis zou bevaten.

Mochizuki Rokuro

Ja, het was meer een inleidende zin om mijn stukje te beginnen. Ik had ook niet serieus het idee naar de grondlegger van samurai films te kijken. Ik heb de hoes trouwens ook een tikkie verkeerd geciteerd, sorry.

Er staat letterlijk: "This is the directorial debut of Gosha Hideo, considered to be the master of samurai action films in Japan". Een stelling die ik minstens zo aanvechtbaar vind. En ook: "The film also contains some of the best choreographed and most graphically violent swordfighting scenes in the history of samurai cinema" . Nog een dicutabele als je 't mij vraagt.

Ramon K

Toch wil ik deze heeeel graag zien! Gosha staat toch wel bekend als een uitstekende samurai/chanbara regisseur en dat heeft ie in mijn ogen ook al bewezen met Samurai Gold Seekers en Goyokin.

Mochizuki Rokuro schreef:

En ondanks die rare teksten en de overwegend belabberde beeldkwaliteit ben ik toch erg blij dat Panorama een aantal jaar terug zoveel Gosha-films en andere Shochiku-klassiekers van bv. Yoji Yamada en Yoshitaro Nomura, op de markt heeft gebracht.

Ramon K schreef:

Voor als je een keer een niet-jidai geki Gosha wil zien, beveel ik Usugesho met Ken Ogata van harte aan (ook door Panorama uitgebracht). Een film die in alles lijkt op Imamura's Vengeance is Mine.

Mochizuki Rokuro

Dank voor de tip ook al was-ie voor Ramon K.

Deze Gosha (Three Outlaw Samurai) en nog een aantal komen als het goed is dit jaar via een Koinobori/Filmfreak release ook op de markt met NL-se ondertiteling. Wellicht met betere beeldkwaliteit. Zelf kende ik alleen The Wolves (UK Import) van Gosha. Erg fijne film. En zeker ook geen jidai-geki.

JayLunar

The Wolves heb ik altijd gemeden vanwege de vermeende dramatische beeldkwaliteit, maar zal 'm zeker nog wel 's gaan zien. Zal sowieso ook de filmfreak-releases in de gaten proberen te houden.

Kudos trouwens voor je top 10 !!

avatar van stephan73

stephan73

13 Oktober komt deze uit via het Nederlandse Koinobori!

avatar van Grindhouse

Grindhouse

Zeer mooi nieuws. Komt er zeker in.

Blind buy!

De enige bestaande dvdrelease van de film (dvdcover staat hier ipv de poster) heeft een erg slechte beeldkwaliteit.

Ramon K

Koinobori/Filmfreak 's release van Kobayashi's Human Condition vind ik erg enorm goed. Ik keek dan ook uit naar hun release van Gosha's Three Outlaw Samurai.

Een enorme teleurstelling! De beperkte extras bestaan uit een leuk boekje met info plus een paar trailers van andere releases. Verder is er een trailer van de film maar om 1 of andere reden is die Engels gedubd.

Maakt niet uit, als de beeldkwaliteit maar goed is en juist dat valt flink tegen. Ik ken de technische termen verder niet, maar het beeld heeft absoluut geen detail. In de close-ups valt 't mee, maar panorama-shots zijn wazig en het beeld lijkt dan wel ooit uit blokjes te bestaan. Ik kan me niet voorstellen dat dit beter is dan de Panorama dvd (regio 3) die jaren terug uitgebracht is. Misschien is het wel een port. Het is gelukkig kijkbaar, maar daarmee is alles gezegd. Ik denk dat geinteresseerden beter voor de regio 3 dvd kunnen gaan eigenlijk. Die is een Euro of 10 goedkoper.

Ik vind het een teleurstellende release en met een prijskaartje eraan van 15 a 17 Euro is het wat mij betreft een flinke afrader. Ik hoop dat Criterion of MoC deze film nog eens onder handen neemt!

Mochizuki Rokuro

Jouw beschrijving zo lezend denk ik dat het dezelfde bron is als de regio 3 versie ik heb (inderdaad goedkoop). Back-to-back is Sword of Beast uitgegeven van Gosha, is dat dan dezelfde kwaliteit als de Criterion. Want dat zou dan een goedmakertje zijn qua prijs...

Mochizuki Rokuro schreef:

De trailer van Ansatsu die op de dvd stond had wel een goede beeldkwaliteit (zelfde print als MoC?). Verdere aankopen van dat Nl label hoef ik gelukkig toch niet te doen omdat ik de andere titels al op dvd heb.

avatar van Grindhouse

Grindhouse

Ai, dat valt me tegen. Dan schaf ik de aanschaf voorlopig maar uit...

Wel tof dat je het even meldt.

avatar van Nomak

Nomak

Jammer dat die zo tegenvalt Ramon. En als je niet op de beeldkwaliteit let, hoe vind je de film dan? Want het verhaal lijkt me wel goed als ik me baseer op het plot. Je stem ontbreekt nog, vandaar dat ik het vraag.

In elk geval heb ik dan geluk gehad met mijn aankoop van Harakiri (ook Koinobori), beeldkwaliteit is dik in orde en de film is ook heel goed vind ik.

Ramon K

Die Tetsuro Tamba kom je echt overal tegen wanneer je je een beetje in de Japanse cinema verdiept. Hij is oa te zien in ander werk van Gosha, in (andere) chanbara, in exploitationfilms, Japanse martial arts films, yakuza films, films van Miike, Fukasaku.... hij speelde zelfs in een Bondfilm (You Only Live Twice). Een groot acteur met een geweldige kop!

Gosha's debuutfilm is een zeer solide chanbara. Blijkbaar gebaseerd op een roman en de plot van Three Outlaw Samurai toont nogal eens wat gelijkenissen met andere chanbara, met name de samuraicinema van Kurosawa. Tamba speelt een soort van Sanjuro (heel duidelijk in de openingsscene), de plot met de boeren vind je ook terug in Seven Samurai en wederom bepaalt het lot de 'zwerfrichting' van de ronin zoals je ook al kunt zien in Yojimbo.

Goed acteerwerk van de hele cast, leuke personages, flink wat plottwist (uberhaupt een goed script), mooie zwart/wit fotografie en een paar heerlijke grimmige zwaardgevechten. In principe kan 't niet fout gaan met Three Outlaw Samurai wanneer je een liefhebber van dit (sub)genre bent (@Nomak )

Ook een mooi einde trouwens, dat nogal afwijkt van dat van Seven Samurai.

Tijdens het kijken kwam ik er achter dat ik de plot al kende. Even mijn dvdcollectie afgelopen tot ik uit kwam bij Magnificent Trio, een remake van Gosha's film door Shaw Bros-regisseur Cheh Chang. Het origineel is een pak beter moet ik zeggen.

avatar van ToNe

ToNe

Tetsuro Tamba staat ook tegenover Toshio Kurosawa (die gast uit Lady Snowblood) in Cheh Chang's Water Margin.

Mochizuki Rokuro

Nou ik ga Tetsuro Tamba eens in de gaten houden dan. Zijn naam zegt me niets, maar afgaande op de regisseurs die je noemt heb ik m wellicht al in 30 films of zo gezien. Een herkenbare kop zeg je, mmmm

edit: precies 20 en nog twee op de to-see lijst. Veel bekende titels. Zal eens beter mijn best doen om meer acteurs te gaan herkennen dan de 15-20 die ik normaal screen. Ik heb m nota bene van de week nog gezien in Zeroka no Onna blijkt.

avatar van Nomak

Nomak

Goede film, maar het minpunt is dat hij zo snel voorbij is. Er gebeurt zoveel in de film, veel actie ook. Het had gerust nog minstens een halfuur langer mogen duren. Dan hadden sommige personages beter uitgediept kunnen worden.

Het verhaal is natuurlijk goed, de gevechten zijn goed, uitstekend gecaste acteurs, het is allemaal dik in orde.

3,5* na lang twijfelen. Na herziening kan dat 4 worden.

avatar van Derekbou

Derekbou

Mochizuki Rokuro schreef:

Ik heb zowel de Koinobori uitgave van Three Outlaw Samurai als Sword of the Beast. De kwaliteit van eerstgenoemde is inderdaad slecht te noemen, maar naar ik begrijp is er geen betere versie van te koop. De kwaliteit van Sword of the Beast is een stuk beter. Volgensmij is het dezelfde transfer als de Criterion uitgave, omdat het logo van Janus Films ook te zien is aan het begin van de film.

Vond de kwaliteit van The Assassin van Koinobori ook niet echt goed trouwens. Weet iemand of de uitgave van MoC we goed is?

Derekbou schreef:

Die heb ik gezien (want in huis). Ik kan me niet herinneren dat die niet goed zou zijn, maar wellicht de gevoeligheid hiervoor te persoonlijk

avatar van Legan

Legan

Een mooi debuut van Hideo Gosha. Het verhaal is relatief simpel doch biedt uitstekend vermaak en is goed gefilmd met hier en daar een paar interessantere shots. Er wordt iets overdreven (met een grote bek) geacteerd en de personages, hoewel amusant, missen echte persoonlijkheid. De film oogt inderdaad kort door de vaart en de interessante ontwikkelingen. Wat betreft sfeer en decors, niets te klagen. Hoewel Sanbiki no Samurai in feite niet bijzonders biedt, is het toch een mooi debuut van Gosha.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Ik had gehoopt dat ik na Seven Samurai wel zou vallen voor het oude Japanse werk. Daarom deze aangeschaft en gisteren bekeken.

Film had een aangename speelduur en was absoluut niet saai.

De gevechten waren echt geweldig en leken super echt! Wel had ik veel moeite met het uitelkaar houden van de personages. Die japaners lijken al zo op elkaar en in 't zwart wit heb je er al helemaal een kluif aan!

Toch is dit schijnbaar niet het soort film waar ik van houd. Seven Samurai was een leuke nieuwe kijk ervaring maar dat was dan schijnbaar ook voldoende.

Het cijfer waarmee ik deze film beoordeel is dus afkomstig van het feit dat dit niet mijn genre is!

Voor de liefhebbers is dit een absolute aanrader!

avatar van BASWAS

BASWAS

Een verhaal dat erg rommelig verteld wordt, met daarnaast wat wonderbaarlijke genezingen van zeer zwaargewonden. Toch vond ik de film wel aardig om te zien.

avatar van Friac

Friac

Ramon K schreef:
Tamba speelt een soort van Sanjuro (heel duidelijk in de openingsscene)

Tijdens deze scène zat ik te twijfelen of ik de film al eens gezien had, maar toen bedacht ik me dat hij inderdaad wel erg lijkt op de gelijkaardige scène uit Sanjuro

Een fijne samoeraifilm, niet per sé de meest spectaculaire choreografieën die ik al gezien heb maar wel een film met een solide plot. Vooral sterk vond ik het zwarte einde van de film, waarbij de boeren de kracht niet meer hebben om door te zetten tot aan de eindmeet. Ook het feit dat de boosdoener niet afgestraft wordt - tegen de zin van Shiba -, vult de sfeer aan, net zoals de prille liefdesrelaties die op niets uitdraaien. Alles lijkt een maat voor niets te zijn geweest, en de zwerftocht van de samoerai gaat verder.
Ook zitten er her en der enkele fraaie zwart-wit contrasten in de film, met een hoog film noir-gehalte.
Zeker en vast een aanrader voor liefhebbers van de Japanse cinema.

avatar van Baggerman

Baggerman

Inderdaad valt de beeldkwaliteit van de Koinobori-dvd vies tegen! De enige meerwaarde tegenover de Panorama-uitgave is dan de Nederlandse ondertiteling! Gelukkig liggen de Koinobori's inmiddels voor maar 5 euro in de schappen, maar wat een teleurstelling moet dit nog zijn geweest voor diegenen die deze uitgave voor de achterlijk hoge prijs van 17,99 moesten kopen? Maar ja, net als met de Panorama uitgaves moeten we de mishandeling van de films maar voor lief nemen en blij zijn dat deze maatschappijen in ieder geval de moeite doen deze films aan ons voor te schotelen.

Wat mij betreft een geweldige Jidaigeki, met dit keer eens niet de geijkte namen van Mifune, Katsu of Nakadai. Tamba ken ik alleen in bijrollen en bij mijn weten is dit de eerste film die ik zag met hem in de hoofdrol.

Mooie zwartwit-fotografie, een spannend verhaal en lekker onbeholpen gevechten; deze film heeft het allemaal! De drie samoerai hebben ook leuke karakters, vooral Kikiyo en Sakura.

Ik heb genoten van deze film en kijk nu al uit naar de drie andere films (Heat Wave, Sword of the Beast en Bandits vs Samurai Squadron) die ik nog in het vooruitzicht heb!

avatar van mister blonde

mister blonde

Deze film zit echt van minuut 1 tot de laatste minuut helemaal volgestopt met zwaardgevechten, avontuur, stand offs, afrekeningen, aanslagen, meer zwaardgevechten, ontsnappingen, ontvoeringen, martelingen en ga zo maar door. Een klein feestje dus, al duurde het toch een half uurtje voordat ik erin kwam. De film is bij vlagen heel erg stijlvol, al duurde bijvoorbeeld het schimmengevecht veel te kort. Moet eerlijk zeggen dat de zwaardgevechten echt wel verouderd zijn. Maar goed, de film heeft verder genoeg te bieden. Het politieke verhaal is een goede kapstok. Top vermaak. 4 sterren.

avatar van LimeLou

LimeLou

• 2048 berichten

Inderdaad een erg leuke samurai film met niet de gewone Toshiro Mifune in de hoofdrol, maar een iets originelere cast. Die samurai die de dorpelingen zou beschermen en die een beetje mollig is was mijn favoriete karakter. Leuk geacteerd ook. Ook was dat hele gedoe rond de dorpelingen en hun rechten interessant. Ook lekker veel actie, maar nadat deze film best wel hard is voor z'n tijd (veel geweld en verwijzingen naar seks) is er niet veel nieuws aan de horizon.

avatar van Metalfist

Metalfist

Fijne kennismaking met Hideo Gosha

Een aantal jaar geleden was ik terecht gekomen in mijn Kurosawa periode en besloot ik ook eens wat andere regisseurs in het genre een kans te geven. Ik vond toen deze Three Outlaw Samurai voor 10 euro in de Koinobori editie maar om de een of andere reden was ik eventjes klaar met het genre. Waarom? Ik weet het zelf ook niet meer zo goed maar op dit soort regenachtige dagen leek het me de perfecte gelegenheid om er nog eens aan te beginnen.

En daar ben ik blij om want twee jaar later na aankoop kan ik eindelijk concluderen dat Three Outlaw Samurai een heerlijke film is geworden. Zoals ik daarjuist al zei heb ik de Koinobori editie maar persoonlijk vond ik de kwaliteit erg goed meevallen. Langs de andere kant heb ik zelf nog nooit een Criterion of MoC release gezien dus waarschijnlijk weet ik gewoon niet beter. Bon, ik ben wel bekend met een aantal films van Kurosawa (ik geloof dat ik er zo'n vijftal heb gezien) maar het is in ieder geval verfrissend om eens een andere aanpak te krijgen. Want hoewel Gosha zijn regiedebuut soms nogal lijkt op Kurosawa's Seven Samurai is dit ook sowieso de moeite. Vooral knap om te zien hoeveel kritiek de regisseur in zijn film gestoken krijgt. Het is dan ook het zwarte einde waar de boeren uiteindelijk toch niet in opstand komen tegenover de rijkere klasse dat me echt kan bekoren. Het laatste beeld waar de drie samoerai wegwandelen is dan ook een perfect eindshot. Sowieso is heel de cinematografie hier wel erg de moeite waard, heb erg mooie shots gezien. Wat ook nog erg aangenaam is, is de relatief korte speelduur. Zeker als je deze vergelijkt met de gemiddelde lengte van Kurosawa films (ik vergelijk alleen maar met hem doordat hij de enige andere samoerai regisseur is waarvan ik iets heb gezien) is dit een erg korte zit.

Dit is niet mijn eerste Japanse film, ik heb er onder andere ook al een aantal Shaw Brothers opzitten, maar ik heb meestal toch wat moeite met het theatrale gehalte in dit soort films. Het zal waarschijnlijk gewoon een kwestie van cultuur zijn maar Japanners zijn altijd zo overdreven, net zoals Italiaanse vrouwen altijd lijken te roepen. Het is dus altijd even wennen maar eens je in de film zit, blijkt dat er hier toch weer een sterke cast achter zit. Het is vreemd om eens geen Tifune te zien maar Tetsurô Tanba als Shiba is een even sterke keus. De film noemt Three Outlaws voor een reden dus dat betekend dat er nog twee andere hoofdrollen zijn en die worden netjes ingevuld door Isamu Nagato als Sakura en Mikijiro Hira als Kikyo. Ik kan me hierin trouwens vergissen maar ik had altijd de indruk dat Sakura een vrouwennaam was (ik baseer me hier voor op de manga/anime van Naruto) maar hier wordt het voor een mannelijk personage gebruikt. Beetje vreemd in het begin maar soit, storen doet het niet. Het enige minpunt aan de film is wel dat het af en toe een tikkeltje verouderd aanvoelt. Vooral de zwaardgevechten lijken soms nogal knullig gemaakt te zijn maar dat valt nog gelukkig met de mantel der liefde te bedekken vanwege de vele andere kwaliteiten in de film.

Ondertussen is de Aziatische sectie in de Fnac alweer gesloten dus het is me nog maar de vraag waar ik dit soort films ga vinden maar dit was in ieder geval een erg aangename zit. Het politieke verhaal blijft boeiend over de hele lijn en de cast acteert op een goed niveau. Moet dringend de resterende Kurosawa en Shaw Brothers films die ik hier nog heb liggen eens zien.