Shussho Iwai (1971)

Japan
Misdaad / Drama

geregisseerd door Hideo Gosha
met Tatsuya Nakadai, Noboru Ando en Komaki Kurihara

Japan, in de late jaren 20. Terwijl de clans rond oude samoerai tradities langzaam afbrokkelen komen de yakuzabendes juist op. Yakuza bendeleiders hebben het niet alleen voorzien op elkaars macht, ze moeten ook de oude leiders nog vrezen. Als gangster Iwahashi (Nakadai) vervroegd vrijkomt door algehele amnestie sluit hij zich direct weer aan bij de Enokiya bende. De Kannon bende weet echter nog precies waarom Iwahashi vastzat: de moord op hun baas. Zijn vrijlating kan niet zonder gevolgen blijven.

31 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Mochizuki Rokuro
Binnenkort verschijnen er vier films van Gosha Hideo in Nederland (als de vooraankondigingen kloppen tenminste). Ik kende hem eigenlijk nog helemaal niet voordien. Bij de film The Wolves staat de volgende tekst in de naslagwerken van Time Out (zie hieronder). Dat liegt er dus niet om, hoewel het gegeven redelijk standaard is.

Op basis daarvan deze film The Wolves besteld bij Play, want deze zit niet in de Nederlandse releases. Hopelijk binnenkort in huis en dan kijken...

Hideo Gosha is virtually unknown in the West, and The Wolves doesn't show up in any film guide I'm aware of, but it's a yakuza movie in a class of its own, a stunningly realised thriller about a gangster [...] This melancholic, hard-boiled, and utterly gripping movie belongs in that company. Gosha's muscular, Expressionist colour imagery blazes through the screen. Bron: Time Out

avatar van Mochizuki Rokuro
Buitengewoon sfeervol en boeiend, als in het beste werk van Suzuki Seijun.

avatar van Ramon K
Waar heb je deze film gezien? Zijn die Nederlandse releases er nog van gekomen?

Ik heb de regio 1 release besteld. Zeer benieuwd!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mochizuki Rokuro schreef:
Buitengewoon sfeervol en boeiend, als in het beste werk van Suzuki Seijun.

Stukken beter dan Suzuki's ninkyo/yakuza eiga films (Kanto Wanderer, Tattoeed Life) zelfs! En ook totaal anders qua stijl.

Echt briljante genre cinema dit. Hier kan ik wel 5*-en aan kwijt! En wat zijn die laatste 20 minuten intens! Nakadai die met haast bloeddoorlopen ogen zijn eerwraak uitvoert. De visuele stijl is geweldig, heerlijke shots, briljante score, emotionele diepte.... beste film die ik in tijden heb gezien.

avatar van Ramon K
Fuck the UK release. Is nieuw op regio 1! AnimEigo heeft de film op dvd uitgebracht. Zeer redelijk geprijsd hoor en de kwaliteit is heel degelijk. Veel beter dan de UK release.

Beaver

Talk

avatar van Ramon K
En kan die vette poster van DVDbeaver niet geplaatst worden hier?; ik heb daar veel te weinig verstand van! Coole poster. Dit hier is de dvdcover.

avatar van Grindhouse
Net nadat ik m'n vraag plaatste zag ik die US release dus in je profiler. Blijkbaar was ik te laat met verwijderen. Toch bedankt voor het snelle antwoord.

Edit: Ik heb de poster van DVD Beaver ingestuurd.

Waarvoor dank!

avatar van Mochizuki Rokuro
Ja, de Engelse release die ik heb is erg donker, maar ja toen was er nog geen regio 1 release volgens mij (sterker nog, de film was nog helemaal niet toegevoegd aan de database).

avatar van Ramon K
Regio 1 release is ook net uit.
Ik heb The Wolves nooit willen kopen (UKversie) omdat de beeldkwaliteit erg slecht bleek te zijn. Volgens mij ook van Artsmagic die dvd en die hebben me destijds wat belabberde dvd's geleverd in Engeland (Lady Snowblood, Zatoichi, Sword of Doom, Samurai Trilogy). Nu blijkt het wat beter te gaan met dat label.

En je hebt nog wel eens beweedr dat de beeldkwaliteit niet zo belangrijk was

Maar The Wolves id erg donker. evenals Illusions of Blood (niet zo'n beste film ook) van het zelfde label, geen ArtsMagic trouwens. Weet even niet welk label het wel is.

Bij Artsmagic ben ik er nog niet achter, omdat ik daar zowel regio 1 als regio 2 DVD van heb, of dat nog verschil maakt.

En je hebt nog wel eens beweedr dat de beeldkwaliteit niet zo belangrijk was

In combinatie met een prijs van 22,50 Euro wel vind ik. Als die film destijds een tientje was had ik aanschaf wellicht overwogen.

Ik meen dat Artsmagic ook films van Miike heeft gereleased en dan komen de Regio 1 releases meestal als beste uit de bus (afgaande op individuele reviews, want ik heb geen directe vergelijkingen op het net gevonden).

Gisteren in mijn enthousiasme vergeten te melden dat de film meesterlijk is, maar dan wel binnen de restricties van het genre. Lijkt me niet onbelangrijk voor die mafkezen die op mijn lovende post af gaan.

avatar van Ramon K
AnimEigo heeft de film op dvd uitgebracht.

AnimEigo brengt in 2009 ook Gosha's Yokiro (1983) uit. Film staat nog niet op MM.

We leven in mooie tijden!

avatar van JayLunar

Nomak
Wat ik jammer vind is dat er van zulke films geen Nederlandse release komt. Altijd moeilijk om aan die mooie films te komen zonder creditcard.
Deze film, Sword of Doom, Samurai Trilogy, ........ Allemaal films die hier goed verkocht zouden worden als ze hier gewoon in de winkelrekken zouden liggen denk ik.

Adrenal
Ik zou het ook graag willen, al denk ik niet dat ze zo goed verkocht zouden worden. Je zou ervan versteld staan hoe terughoudend de meeste mensen staat ten opzichte van "vreemde" films.

avatar van JayLunar

Volgens mij wordt juist nergens ter wereld zoveel Japanse klassiekers uitgebracht als hier (Japan zelf uitgezonderd natuurlijk, en misschien Frankrijk en de V.S.). Vind het verbazingwekkend wat hier op de markt is, omdat Nederland zo'n klein kutlandje is en (naar mijn beleving) niet bepaald vol zit met filmliefhebbers.

Nomak
Is dat zo? Er wordt inderdaad wel veel uitgebracht hier. Maar toch, Ik kom hier op de site heel wat films tegen die me heel interessant lijken, maar wat hier misschien nooit te zien zullen zijn.
Ik ben in elk geval blij dat Koinobori interessante titels uitbrengt. Dankzij de positieve berichten van jou, Ramon K en anderen heb ik zo Harakiri gekocht en dat vind ik een topper. Three Outlaw Samurai ga ik waarschijnlijk ook halen dankzij een positief bericht van Ramon K.
Maar voor andere films is het moeilijker. Misschien dat een bezoekje aan Boudisque in Utrecht kan helpen. Zaterdag misschien eens een dagje naar Utrecht gaan en desnoods ter plekke een bestelling plaatsen.

Adrenal
Ik woon in België, niet zo ver van Eindhoven, maar ik de enige Japanse films die hier in de winkels liggen zijn die van AsiaMania..

Jammer dat die firma altijd kiest voor gele ondertitels (dit is toch zo Ramon?)

Vind ik ook jammer. Maar het is maar een hele kleine drempel; ze brengen geweldige films uit. Soms werken ze ook nog met groen om overlappende dialogen te 'scheiden' zodat je weet wie er aan het woord is. Je krijgt ook nog de optie om voor een 'uitvoerige' ondertiteling te gaan. Dan krijgen bepaalde termen die in de dialoog gebruikt worden boven in het beeldscherm nog een toelichting. Soms erg handig (mbt clans, tijdperk etc in jidai-geki oa). Meeste titels zijn in kleur en dat scheelt ook. Gele subs zijn veel indringender bij zwart/wit-films. En de dvd's die AnimEigo uitbrengt hebben op zijn minst een redelijke beeldkwaliteit.

JayLunar schreef:

Relatief gezien wel denk ik, maar de het grootste engelsvriendelijke aanbod komt uit de VS momenteel. Bijna niet bij te houden, het aantal Aziatische films dat daar op dvd uitkomt.

Adrenal schreef:

Klopt. Plaatselijke videotheek verhuurt zijn Aziatische titels amper of niet oa.

Ramon K schreef:

Staat er ondertussen wel op.

Yokiro

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net de film gezien. Goed verhaal en ik vond het hoe langer hoe beter worden.
Nakadai heeft echt wel een wilde blik in zijn ogen. In Seppuku viel me dat ook echt op. Echt een goed acteur.

De film heeft een sterk einde, maar ook het gevecht van Matsuzo vond ik heel erg goed.
Ach, het is gewoon een goede film, en ik denk dat deze film het best tot zijn recht komt als je hem meerdere keren bekijkt.

En ook een compliment voor de dvd cover van deze film (Regio 1), vind ik een hele mooie.

Ramon K schreef:

Jullie vergissen je.
Ik heb het net getest met mijn dvd van The Wolves. Je hebt gewoon de optie om te kiezen voor witte ondertitels.
Dit zou bij meerdere, misschien wel bij alle titels van Animeigo het geval zijn.

Net ook eens de trailer gekeken van Yokiro ik had eerst niet eens door dat die trailer op de dvd stond. De film is ondertussen ook al uitgebracht dacht ik.

Animeigo brengt in april trouwens ook een versie van 47 Ronin uit.
Het gaat om Chûshingura (The Loyal 47 Ronin) van Kunio Watanabe uit 1958. Met niemand minder dan Shintarô Katsu.
De film staat hier nog niet op de site, heb ik net voor toevoeging ingestuurd, dus dat komt hopelijk wel in orde.

avatar van wendyvortex
Er moet begin jaren zeventig iets in de lucht hebben gezeten. Een jaar voor het maffia-meesterwerk van Coppola wordt in Japan dit Yakuza-meesterwerk gemaakt.
Flink uitgebreid verhaal, donkere en duistere sfeer, schitterend camera-werk, prachtig langzaam verteltempo en een prachtige soundtrack (Jazz?!?!).
Een film om nog velen malen te herzien.
Meesterwerk.

avatar van Legan
Mijn vierde van Hideo Gosha en hij is hard op weg om één van mijn favoriete aziatische regisseurs te worden. Een kennismaking die ik vooral te danken heb aan Mochizuki Rokuro .
Qua verhaal heeft Shussho Iwai niets nieuws te vertellen, maar de uitvoering is gewoonweg supersterk. Heerlijk donker, grimmig, beklemmend en dreigend. De soundtrack (jazz en 'native japans?') is subliem waarbij het de ene keer melancholisch en dan weer dreigend is. Na een strak begin, daalt het tempo richting heerlijk langzaam om gedurende de resterende duur langzaamaan iets sneller te gaan richting een sterke climax. Ook visueel gezien bijzonder krachtig en expressief. Shussho Iwai is vooral het laatste half uur op zowat ieder vlak (audiovisueel, personages, ...) echt fascinerend. Wat mij betreft heerlijk hard boiled!

avatar van Peake
Ik sluit mij volledig aan bij de positieve kritieken hier: dit is een groots, sfeervol meesterwerk.

avatar van Querelle
Erg donkere film, maar hele intense sfeer. Alles is heel intens eigenlijk. Maar ook kalm en kil. Personages zien eruit alsof ze onder hoogspanning staan, de gevechten zien eruit als smerige worstelingen. De beelden zijn donker, als in een paar lichtgevende silhouetten tegen een pikdonkere achtergrond met bovenin ergens het licht van de maan of ondergedoken zon.
Het verhaal is fatalistisch, iedereen gaat naar de klote. En de muziek, een mix van psychedelic jazz en traditionele Japanse muziek, klinkt zowel spannend als weemoedig. Het tempo is niet hoog, maar de opbouw is zeer solide.
Meesterwerk, maar vaak té donkere beelden.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Ik werd er onlangs door Mochizuki Rokuro op gewezen, dat dit echt een film moest zijn, die in mijn straatje lag. Shussho Iwai was een voor mij op dat moment nog onbekende titel, maar ik heb zijn tip ter harte genomen en gelukkig heeft hij gelijk gekregen, want dit ligt mij wel.

Een verhaal als deze spreekt mij altijd wel aan. Hideo Gosha zorgt van het begin af aan voor een hoop sfeer, die duister is en waarbij je de spanning echt kunt voelen. Het camerawerk is bij vlagen fraai en op een paar kleine inzakmomentjes na, is het bijna continu boeiend. Vooral het begin en het einde vond ik erg goed. Daar ligt het tempo ook een stuk hoger dan in het middenstuk. Verder is de actie, die erin zit erg goed. Lekker hard, grof en goed in beeld gebracht, zoals het ook hoort in dit soort films.

Tatsuya Nakadai speelt tenslotte een prima hoofdrol. In Seppuku deed hij dat destijds ook al en het hanteren van het zwaard gaat hem na al die jaren nog steeds prima af, zo blijkt hier. Dit was in ieder geval een aangename kennismaking met het werk van Hideo Gosha. Ik wil in de toekomst zeker nog meer van hem zien.