• 8.662.802 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Xian Si Jue

"Who will win?"

Iedere tien jaar vechten de kampioenen uit de Chinese Shoalin en de Japanse Samurai tradities een gevecht om wie de beste is. In het aanzicht van verraad en bedrog, zullen, twee grote strijders, één uit iedere natie, samen komen om een oorlog te voorkomen. Als het nootlot is gekeerd, brengt de oude erecode de twee weer tegenover elkaar...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Alle Media

Onderhond

Beetje teleurgesteld, al had ik niet meteen door dat dit Ching's eerste film was.

Aan de choreografieën was nog wel wat werk. 't Is vaak wel aardig, maar technisch komt het nog een beetje te kort. Zeker de effecten van de ninjas zijn aardig karig.

Het hele China/Japan verhaaltje zit weer op het randje, hoewel het nooit vervelend wordt en Ching relatief neutraal blijft en beide tegenstanders hun waardigheid geeft.

Verhaaltje zelf is redelijk saai, gelukkig duurt de film ook niet al te lang. Eindgevecht had zeker wel iets spectaculairder gemogen, maar het moet gezegd dat gezien de leeftijd van de film er toch al aardig wat spektakel te zien was.

10 jaar later zou dit allemaal véél beter gedaan worden, maar vermakelijk is het wel al. Toch een lichte tegenvaller, want echt leuk of sterk wordt het nergens.

avatar van Reinbo

Reinbo

Ga ik heen op het IFFR. Verwacht er wel wat van, want die Siu-Tung heeft een paar geweldige films op zijn naam staan. O.a. Chinese Ghost Story reeks en Heroic Trio.

avatar van Reinbo

Reinbo

Siu-Tung Ching blijft toch een van de meest geweldige en meest onderkende Aziatische regisseurs. Dat hij dit in 1982 maakte is echt ongekend. Geweldige gevechten, schitterende ninja acties. Film is een lust voor het oog en zit boordevol actie. En inderdaad het duurde minstens 10 jaar voordat het beter gedaan werd. Zou me ooit eens dieper in het genre moeten verdiepen, maar dit is duidelijk Crouching Tiger, Hidden dragon, avant le lettre.

Dikke 3,5*

avatar van zombie

zombie

Die ninja's waren wel echt heel 'bijzonder'

avatar van armand 1

armand 1

film zonder verhaal.

avatar van Basto

Basto

armand 1 schreef:

film zonder verhaal.

Dat zijn de beste!

Ps. Komt 21 september op blu ray uit bij Eureka.

avatar van Basto

Basto

Herzien

Het viel helaas toch wat tegen. De blu ray ziet er prachtig uit hoor. Daar is niks mis mee. Maar het verhaal en de personages zijn volkomen oninteressant. Nu zou dat gecompenseerd kunnen worden door wervelende actie en prachtige fotografie, maar daarin schiet dit debuut van Siu Tung Ching net te kort. Voor 1983 was het vast baanbrekend en sommige scenes zijn nog steeds fris en bijzonder. Maar met Chinese Ghost Story ging hij er zelf vet overheen en ook Crouching Tiger, Hidden Dragon geeft deze film het nakijken. Kortom geschiedkundig interessant, maar qua vermaak te stroperig en ingehaald.

Op het eind wordt hen nog wel flinke fun. Daarom blijft de 3,5 nipt staan. Maar eigenlijk is dat te hoog.

Keek de film trouwens met de Engelse dub, wat zeker in het begin werd er zoveel gesproken dat ik enkel ondertitels aan het lezen was en niet eens door had woe wat zei. Dat Kantonees een van de lelijkste talen is voor het gehoor hielp ook mee met die beslissing.