Shinkansen Daibakuha (1975)

Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jun'ya Satô
met Sonny Chiba, Eiji Go en Ken Takakura

Criminelen in Tokio plaatsen een bom in een trein en eisen 5 miljoen dollar. De bom ontploft als de trein langzamer dan 80 km/uur gaat rijden, tenzij het losgeld wordt betaald. De politie probeert de criminelen te vinden en er tegelijkertijd achter te komen hoe de bom onschadelijk gemaakt kan worden.

4 BERICHTEN 1 MENING

De film waar Speed op gebaserd is.
Heb ooit het verhaal gelezen en die was enorm spannend.

avatar van Ravenstein

Deze staat ook op de lijst van films die ik nog zou willen zien.

avatar van Ramon K
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film waar Speed op gebaseerd is

Het uitgangspunt is overgenomen. Voor de rest weinig gelijkenissen. Qua plot vind ik de film meer weg hebben van The Taking of Pelham One Two Three.

Film viel me wat tegen. Vooral de flashbacks die inzicht moeten geven in het leven, de motieven en de onderlinge relaties van/tussen de criminelen halen flink wat vaart uit de film. Ken Takakura acteert zeer goed, maar Sonny Chiba wordt totaal onderbenut en is eigenlijk gewoon een miscast. Ik zag ook Takashi Shimura (Ikiru) nog even voorbijkomen. Meer een cameo dan een echte rol helaas. Verder een paar spannende scenes zoals de scene waarin dat lasapparaat van trein naar trein gaat, maar over het algemeen is de plotafwikkeling te onorigineel om echt indruk te maken. Film is ook een tikkeltje te lang. 3*

avatar van Baggerman
Ramon K schreef:
Film is ook een tikkeltje te lang.

Inderdaad, maar ik heb me er evengoed wel mee vermaakt. Sowieso leuk om Takakura Ken eens als 'slechterik' te zien. Tenminste niet zo'n geflipte leipo als Hopper in 'Speed' of andere Hollywood slechterikken, wiens drijfveren alleen geschiftheid lijken te zijn en die bijna geen mens meer zijn. De special effects zijn wel wat verouderd en er is soms wat hinderlijke overacting van sommige personages.

Ramon K schreef:
[Vooral de flashbacks die inzicht moeten geven in het leven, de motieven en de onderlinge relaties van/tussen de criminelen halen flink wat vaart uit de film.

Hier ben ik het wel mee eens, maar met de aantekening dat dit de film wel een eigen smoelwerk geeft, daar in soortgelijke films de terroristen meestal maar inktzwarte, gestoorde personages zijn, wiens motieven naar we moeten aannemen door de duivel zijn ingefluisterd (zie hierboven).

Ramon K schreef:

Ja, leuk altijd dat bekende acteurtje spotten. Ik zag Tetsurô Tanba en Kunie Tanaka ook nog in cameo's.