Tommy (1975)

Verenigd Koninkrijk
Muziek / Drama

geregisseerd door Ken Russell
met Roger Daltrey, Ann-Margret en Oliver Reed

Captain Walker is vermist geraakt in de Tweede Wereldoorlog. Kort hierna baart zijn vrouw, Nora, zijn zoon Tommy. Wanneer Tommy een jaar of tien is hertrouwt zijn moeder met Frank Hobbs. Als Nora en Frank op het punt staan hun liefde te consumeren stopt Walker hen, waarna hij vermoord wordt door Frank. Dit alles wordt gadegeslagen door Tommy, waarna hij blind, doof en stom is. Terwijl Nora en Frank op zoek gaan naar een manier om Tommy zijn zintuigen terug te geven, zoekt hij zelf naar dromen over zijn verloren vader. Rockopera van The Who.

Best alweer een tijd geleden dat ik de film gezien had, maar ik vind hem nog steeds goed. De muziek ken ik al jaren door en door en de film weet dat op een knappe en creatieve manier ook in beeld te brengen. Zeker het overgrote eerste deel is het verhaal ook mooi en creatief. Het laatste deel, wanneer Tommy kan zien en commercieel wordt, zakt zowel het verhaal als de muziek in. Ik vond kant 4 van de lp ook altijd al de minste. Al hoewel het slot "listening to you" dan weer een hoop goed maakt. Maar visueel ziet de film er na al die jaren nog steeds groots en mooi uit.

Grappige beelden,fantastische muziek.leuk in elkaar gezet

Lekker overdreven zoals we van Russell mogen verwachten. Oliver Reed was geweldig gecast ook. Tina Turner verdient het ook om apart vermeld te worden, echt een van de hoogtepunten van de film! Helaas vond ik het na het geweldige eerste uur een beetje inkakken. Ik heb verder nog nooit iets van The Who gehoord (wel eens een Pete Townshend soloplaat overigens), maar daar gaat snel verandering in komen. Erg fijne en gevarieerde muziek!

Haha, dit is inderdaad wel bijzonder. Had deze toch -wel-klassieker nog nooit gezien, al kende ik de muziek natuurlijk wel.
Met See Me Feel me, Im Free en Pinball Wizard zitten daar toch wel een paar rockpareltjes tussen.

Deze film is heel erg Ken Russell met zn psychedelische visie, maar het past er vaak wel goed bij.
Zeker niet alles aan de film bevalt me, maar goed ook dat is weer typisch van deze tijd.
Laatste half uur met name zakt het allemaa behoorlijk in.

Hoogtepunten zeker de scenes met Elton John en Clapton (die Marilyn Monroe kerkdienst was epic).

Oook grappig dat de niet-rocksterren in deze film met Ann-Margret, Oliver Reed en Jack Nicholson ook wel heel erg rock n roll acteurs zijn . Benieuwd naar de making of hiervan. Dat zal me een feestje geweest zijn..

avatar van Basto
De eerste rick opera en nog stteds een van de beste muziekfilms ooit. Wat een talent!

Ken Russel, Pete Townshend, Elton John, Eric Clapton, Oliver Reed, Jack Nickolson, Ann Margret, Tina Turner, Keith Moon!

Wat een heerlijke audiovisuele cocktail!

avatar van Metalfist
I'm the gypsy, the Acid Queen! Pay me before I start

Hoewel ik Tommy niet het beste album van The Who vind (toegegeven: er zijn er een aantal die ik niet ken maar Who's Next lijkt me onovertrefbaar), is het wel een klassieker in het genre. Een album dat ik ook wel eens regelmatig opzet en ik merkte dat ik eigenlijk mijn eigen versie van het verhaal begon te maken en dat het dan maar eens dringend tijd was om te gaan zien hoe de band het oorspronkelijk bedoeld had. Een tijd geleden de dubbeldisc edition gevonden in de Kringloopwinkel, altijd fijn zo van die onverwachte vondsten, en gisteren eens goed voor gaan zitten.

Het was warm weer gisteravond en de ramen stonden open dus de buren & toevallige voorbijgangers op straat hebben in ieder geval mogen genieten van de geweldige soundtrack. Ik ging er van uit dat Tommy nog wel gesproken stukken ging hebben, maar dit is eigenlijk gewoon één lange gezongen trip. De ene geweldige scène volgt de andere op (Pinball Wizard! De Marilyn Monroe dienst! De Acid Queen! De tripscène van Nora!) en dan is het toch o zo jammer dat dit naar het einde toe wat in elkaar stuikt. De film/rock opera verliest zijn schwung een beetje vanaf het moment dat Tommy terug kan zien en het is pas helemaal op het einde met Listening to You dat het terug naar het vertrouwde niveau weet te schakelen. Jammer, want ik heb lange tijd op 4.5* gezeten maar misschien dat dat met een herziening wel goed komt. In ieder geval het soort film dat echt wel meer gewaardeerd kan worden met meerdere kijkbeurten, al is het maar om alle details te spotten.

En laat ons eerlijk zijn, qua cast is dit ook wel om van te genieten. Oliver Reed heeft niet meteen de beste stem om te zingen, maar doet het qua uitstraling gewoon erg goed. De interactie met Ann-Margret is dan ook om van te smullen (en die kan blijkbaar ook nog een lekker potje zingen) en zeker scènes met de nog jonge Tommy zijn heerlijk gebracht door hun twee. Sowieso erg fijne en onverwachte cast met een zingende Jack Nicholson in een kleine bijrol, Eric Clapton als een soort van cultleider, Tina Turner als een gestoorde zigeunerin en Elton John als pinball tegenstander. Afgelopen donderdag stond de man nog in het Sportpaleis en tijdens I'm Still Standing was een flits van zijn scène uit Tommy te zien, al had ik toen nog niet door dat het om een performance van Pinball Wizard ging. Tof! The Who doet uiteraard ook nog mee waarbij Roger Daltrey het eigenlijk nog erg goed doet in de titelrol en Keith Moon een geweldige Uncle Ernie neerzet.

Ik heb me hier in ieder geval danig mee geamuseerd. Misschien ligt het voor een stuk ook aan de muziek, maar ik vond dit heel wat beter te behappen dan Pink Floyd The Wall. Ik krijg in ieder geval wel zin om Quadrophenia eens te gaan opzoeken, al vrees ik er wel voor dat de verrassing dan weg gaat zijn. Heerlijke film in ieder geval en het blijft zonde van de inzakking naar het einde toe, al vind ik het nu al weer wat minder erg dan vanmorgen..

Dikke 4*