Lung Fu Fong Wan (1987)

Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Ringo Lam
met Yun-Fat Chow, Danny Lee en Yueh Sun

Agent Chow Yun-Fat gaat undercover als wapensmokkelaar om een bende binnen te dringen, die al meerdere overvallen heeft gepleegd. Maar dan raakt hij bevriend met een van de gangsters...

avatar van jackie
Leuke actie film, Tarantino heeft deze film goed bekeken voor hij Reservoir Dogs maakte.

kappeuter (moderator)
Dit staat op imdb bij de film:
Chow Yun Fat plays an under cover cop who infiltrates a gang of jewel theives. He is envolved in a heist that goes wrong when the cops turn up and bullets begin to fly. Our hero is shot in the gut and everyone who is still alive return to a dissused warehouse and then proced to accuse everyone else and point their guns at each other. Several scenes and sections of dialogue, not to mention the plot, have been lifted wholesale by Quentin Tarantino for his film "Reservoir Dogs"

avatar van SmuttWars
Er zijn mensen die QT als een rip off zien, omdat hij plagiaat zou hebben gepleegd!

avatar van YuLaw16
Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik maar

verder: 4/5

Tja, ik zie het dus niet zo. Er zijn wat overeenkomsten met Reservoir Dogs, maar verder weer veel geblaat van paranoide mensen lijkt me. Of ik moet Reservoir Dogs nog eens goed gaan bekijken.

Vond dit maar een mager politiefilmpje trouwens. Kabbelt wel aardig voort, maar er hangt een redelijk B-filmachtig sfeertje. Niet direct amateuristisch, wel dodelijk 80s police flick saai. Enkel het einde weet de film nog stevig wat poeier te geven. Maar de rest is eigenlijk ondermaats. 1* voor de film, 1* voor het einde. Visueel pover, kutsoundtrack, saai verhaal, en komt nog niet half in de buurt van Reservoir Dogs.

avatar van Michel Dumoulin
Iemand die deze film heeft gezien kan me vast vertellen of de videoclip van Municipal Waste gemaakt is aan de hand van beelden van deze film.
Zou een reactie erg op prijs stellen.

avatar van fappie
Net gezien op Youtube hoeveel hij gejat heeft uit deze film. YouTube - Reservoir Dogs - Homage or Stealing? Rotten Tomatoes Show

Doet er verder niet toe. Ik vind Reservoir Dogs geweldig. Waarschijnlijk ga ik deze niet eens kijken.
De omschrijving van de film ziet er overigens niet uit als een rip-off.

avatar van Ramon K
fappie schreef:

De omschrijving van de film ziet er overigens niet uit als een rip-off.

Ik had ook verwacht dat 't mee zou vallen, maar de feiten liegen er eigenlijk niet om; Tarantino heeft flink wat geleend uit deze HK-film.

Niet alleen de plotelementen uit 't filmpje hierboven maar ook wat handelingen en shots. Bepaalde dialogen uit RD zijn eigenlijk verbale omzettingen van dingen die in City on Fire WEL te zien zijn (in RD is de heist niet te zien). Klein beetje bittere nasmaak, maar Tarantino heeft verder gewoon genoeg eigen draai gegeven aan zijn debuutfilm.

City on Fire is trouwens een enorm vermakelijk misdaadfilmpje.

avatar van goongumpa
Coole politie-en-boevenfilm, met een paar spannende overvalsscènes en een behoorlijk verhaal.
Chow-Yun Fat en Danny Lee staan aan andere kanten van de wet maar worden bevriend, net als in The Killer (die overigens 2 jaar later uitkwam). Enkel is het hier omgekeerd: Chow als politieagent en Lee als outlaw. Twee fijne acteurs.
De film is goed in beeld gebracht en vermakelijk, en het geweld is behoorlijk hard. Enkel het liefdesverhaaltje werkt iets minder. Een leuk detail zijn de kung-fu geluidjes als er klappen vallen.
De film is gedoemd om onthouden te worden door de Reservoir Dogs connectie. Tarantino nam namelijk de derde akte (en nog wat andere elementen) van deze film vrij letterlijk over en maakte daaruit Reservoir Dogs. Niet zo'n probleem wat mij betreft (je hebt natuurlijk ook gewoon de Hongkongse Die Hard) maar Tarantino had Lam wel wat credit mogen geven in plaats van de invloed te ontkennen.