Merrill's Marauders (1962)

Avontuur / Oorlog

geregisseerd door Samuel Fuller
met Jeff Chandler, Ty Hardin en Claude Akins

Januari 1942. Hitlers veroveringstocht is volop aan de gang. Zijn Japanse bondgenoot maakt eveneens opmars in de Aziatische landen en verdrijft de Amerikaanse soldaten uit Birma. Generaal Frank D. Merrill plant echter een tegenoffensief om de vijand terug te drijven. Zijn soldaten sluipen drie maanden lang door de onmetelijke jungle om in de stad Walabum te geraken. Het is een helse tocht dwars door Japans gebied. Bovendien moeten de militairen constant alert zijn om hun vel te redden...

Boeiende oorlogsfilm van Fuller. Dit was de laatste rol van Jeff Chandler die kort daarna overleed op 42 jarige leeftijd.
Hoop de film ooit nog eens terug te zien.

neo (crew)
Fuller schreef (gedeeltelijk) het script en regisseerde deze aardige oorlogsfilm. Wat deze vooral mist is een ziel wat The Big Red One zo goed maakt. Met Merill's Maradauders blijft hij vaak teveel in het botte soort oorlogsfilm steken, waarin iedereen helfhaftig is. Hij probeert hier wat van af te wijken, maar slaagt daar niet echt in. Het dilemma en de uitputtingskracht die lanzgamerhand steeds duidelijke rnaar voren komt zorgt nog voor redelijk drama. Mooiste scene is als de soldaat boven over een groep geconcentreerde blokken loop, uitkijkend op de gevolgen van het zojuist beindigde gevecht. Hadden dit soort dingen overpeinzingen er meer in gezeten, had dat de film beter gemaakt. Nu zijn die er wel maar zonder je echt erbij te betrekken op een krachtige manier. 3 sterren

avatar van Matchostomos
Klein maar fijn, en toch maakt Fuller een grootse indruk

Kleinschalige oorlogsfilms zijn, in deze tijden van bombast, een rariteit. Bescheiden pareltjes als deze 'Merrill's Marauders' zijn meer dan welkom en bovendien een absolute verademing.

Fuller registreert alle gebeurtenissen op klassieke wijze en vooral dicht op de huid van de personages. Het resultaat is een ode aan vergeten oorlogshelden, waarbij elke emotie oprecht is en het lijden confronterend.

Een zwaarmoedige soundtrack is een voor de hand liggende, maar bovenal juiste keuze om de zware tocht en het lijden van de soldaten te benadrukken.
Treffend daarbij is de soldaat die de symbolische last van de oorlog en zijn ezel op de schouders neemt.

blijf je naar kijken en veeels te kort

avatar van Mochizuki Rokuro
Erg Amerikaans, met met voldoende Fuller elementen (lees: psychologische uitdieping) om te boeien. Fraai gemaakt. Op TV (vorig weekend BBC) nogal tekort gedaan door van Cinemascope terug te knippen naar breedbeeld. Daarbij gaat veel van de charme en pracht verloren.

avatar van Brix
Ik herinner mij deze film als 'zenuwslopend' spannend.
Beklemmende sfeer., en uiterst boeiend.
Toen hij in de Nederlandse bioscopen draaide, onder de titel 'De rimboevechters van Birma', heb ik hem een stuk of vijf keer gezien denk ik.
Ik zou hem graag nog eens terug willen zien,.
Benieuwd of hij nóg steeds zo'n indruk op mij maakt...
Ben ook benieuwd of hij hier ooit op dvd verschijnt.
Het is een van de weinige oorlogsfilms die ik in mijn dvd collectie zou willen hebben.
De anderen zijn 'The Guns of Navarone' en 'Hell is for Heroes', en 'To hell and back'.
Maar dan heb ik het ook wel zo'n beetje gehad denk ik.
Hoewel...de Duitse TV serie 'So weit die Füsse tragen' mag zo langzaamaan ook wel eens op dvd verschijnen.De originele versie bedoel ik dan, niet de remake.

Helaas heeft deze film het leven gekost aan hoofdrolspeler Jeff Chandler, die een ziekte opliep tijdens de opnames.
Hij stierf zelfs nog voordat de film werd uitgebracht.
Chandler speelde de rol van Merrill op voortreffelijke wijze, en ook de rest van de acteurs was uitstekend bezig in deze Fuller film.
Fuller is dan ook de oorlogsfilm regisseur bij uitstek.

avatar van Uzza_Sparta
deze zou ik graag willen zien maar die komt vandaag helaas niet op BBC2 zoals hier vermeld onder televisie op moviemeter.
Het valt me trouwens ook op de laatste tijd dat er veel films op BBC komen die niet op deze site vermeld worden, en ook dat films worden hier vermeld dat niet op BBC komen. Waar halen jullie deze info dan vandaan?

ik vind de beschrijving van de film ook zeer misleidend. Merrill's Marauders werden door de Britten, en dan wel de chindits, opgeleid en kwamen zelf pas in actie vanaf febuari 1944.
Die oorlog in Burma tegen de japaners begon eind 1941, en tijdens deze strijd vochten ongeveer 100000 Britten samen met 340000 soldaten uit india, 90000 uit afrika, 65000 uit china, en maar 10000 amerikanen die in het begin niet eens mee deden.

De chindits waren dan ook de voorlopers van wat we nu kennen als commandos en elite eenheden.

ik moet deze film nog zien maar ik vermoed dat amerika de wereld weer gaat redden?

BBC - History - World Wars: The Burma Campaign 1941 - 1945 - bbc.co.uk

avatar van Brix
Misschien heb je iets aan deze info over generaal Merrill?

Frank Merrill - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Brix schreef:
Misschien heb je iets aan deze info over generaal Merrill?

Frank Merrill - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

info kon ik al eigenlijk, en Merrill's Marauders waren maar een klein gedeelte van die oorlog tegen japan.

"In 1943, General Merrill was appointed to command a new volunteer U.S. Army special forces unit patterned after the Long Range Jungle Penetration groups formed by the British to harass Japanese forces in Burma (the Chindits)."

Ze gingen dan pas vanaf Febuari 1944 voor het eerst mee doen tijdens Operation Thursday.

meer info over die zware strijd, en hoe de Britten de amerikanen gingen opleiden, kan je trouwens terug vinden op "de Chindits" pagina

Chindits - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van Brix
Een "kort " maar hevig hoofdstuk in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog.
Merrill's eenheid leed percents-gewijs natuurlijk wel grote verliezen.
Slechts een klein aantal soldaten overleefden het.
Ik vind de geschiedenis van de (zieke) Merrill en zijn "Marauders" toch de moeite waard moet ik eerlijk zeggen.

Brix schreef:
Een "kort " maar hevig hoofdstuk in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog.
Merrill's eenheid leed percents-gewijs natuurlijk wel grote verliezen.
Slechts een klein aantal soldaten overleefden het.

je moet mij niet verkeerd begrijpen. Merrill en zijn mannen hadden het zwaar, en het was inderdaad een hell in die jungle, maar mijn punt was de beschrijving van deze film hier op moviemeter:

"Januari 1942. Hitlers veroveringstocht is volop aan de gang. Zijn Japanse bondgenoot maakt eveneens opmars in de Aziatische landen en verdrijft de Amerikaanse soldaten uit Birma. Generaal Frank D. Merrill plant echter een tegenoffensief om de vijand terug te drijven..."

want dat slaat dus helemaal nergens op aangezien Merrill en zijn mannen kwamen pas op het einde in aktie en dan vanaf febuari 1944!!
Ik zou trouwens ook willen weten welke "amerikaanse soldaten" verdreven waren uit Birma?
En dat het Generaal Frank D. Merrill was dat een tegenoffensief plant om de vijand terug te drijven is ook een beetje Hollywood.
Dat zal deze film meer intersant maken misschien maar heeft weinig met de waarheid te maken.

avatar van Brix
Oké, ik begrijp nu wat je bedoelde, en dat is uiteraard correct

avatar van Uzza_Sparta
zo te zien komt deze nu wel volgende week maandag, 15:30uur op BBC2.
Ik zal mijn dvd recorder klaar zetten

avatar van Brix
Een Blu-ray van deze film zou welkom zijn

avatar van Uzza_Sparta
een redelijk oorlogsfilm van Fuller, al was het voor mij toch iets terveel Hollywood, maar wel een stuk beter dan de meeste Hollywood films. Er komt terminste hier wat erkenning voor de Britse leger, en dat ze daar inderdaad bezig waren voor 2 of 3 jaar langer dan die amerikanen van Merrill, al moest je wel goed opletten.
En dan als ze een Britse eenheid in de verte zien zegt een amerikaanse Generaal "A five hundred mile hike and the eighteeneth Japanese imperial army are waiting for them , I`m glad I ain`t in that British Army"

@Uzza_Sparta:

Maar 2,5 sterretjes?
Goed dat Chandler dat niet meer hoeft te zien. (die filmopnames hebben per slot zijn leven gekost)

avatar van mr rumson
Gisteren na lange tijd de film weer eens gezien.
De eerste en laatste keer dat ik hem zag moet ergens eind jaren 70 of begin 80 zijn geweest.
Maar sommige beelden kon ik mij nog goed herinneren.
Ook nu ik hem weer terug zie bevalt hij mij weer goed.
De lijdensweg door de jungle is boeiend om te zien daar aan tegen vond ik de gevechten wat minder.
Dit komt ook omdat het al een oude oorlogsfilm is tegenwoordig vallen ze toch net iets realistischer neer.
al met al toch nog genoten .