• 8.348.847 stemmen

The Bridge at Remagen (1969)

Oorlog | 115 minuten

Genre: Oorlog

Geregisseerd door: John Guillermin

Met onder meer: George Segal, Ben Gazzara en Robert Vaughn

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot The Bridge at Remagen

"Thus ended the last great German stand in the West."

Duitsland, 1945. De troepen van het Derde Rijk trekken zich terug. Om aan de aanvallen van de geallieerden te ontsnappen, is het van cruciaal belang dat ze zo snel mogelijk de andere kant van de Rijn bereiken. De ene brug na de andere wordt vernietigd. Uiteindelijk blijft enkel de brug van Remagen over. Tot ongenoegen van de Duitse officieren ter plaatse, geeft Hitler opdracht ook deze brug op te blazen. Dit zou betekenen dat vele duizenden Duitse soldaten meteen tot een gewisse dood zijn veroordeeld, omdat die dan afgesloten zitten op de geallieerde oever.

imageimageimageimage

Capt. Otto Baumann

Greta Holzgang

avatar van blurp194

blurp194

Een heel degelijke oorlogsfilm - voor de tijd. Een exponent van de periode.

Waar toch wel wat vraagtekens bij horen is bij de historische waarde. Ja het gaat over een brug, en die lijkt met z'n torentjes - niet de boog - ook nog wel iets op de originele waar het verhaal over gaat. Maar daar houdt het ook wel een beetje mee op. Het verhaal is opgeleukt in de stijl van de 'oorlogsboekjes' die in de jaren-70 op de middelbare school de ronde deden - een soort boeketreeksje voor jongens, zeg maar. Daardoor blijft het wel erg eendimensionaal allemaal.

Dat doet wel af aan de historische betekenis van de inname van de brug. Niet dat de oorlog daar nou heel veel korter door geworden is, maar in de wedloop van Patton en Montgomery tegen de Russen maakte dat wel degelijk wat uit - net als in hoeveel moeite, en daarmee direct ook hoeveel slachtoffers er anders bij de oversteek gemoeid waren geweest.

Aardige rollen van Hans Christian Blech, en vooral Robert Vaughn. Maar meer dan dat kan ik er eigenlijk niet in zien. Iets meer historisch detail en wat minder oorlogsboekje had het toch wel tot een heel veel betere film kunnen maken. Misschien zou deze film wel eens een mooie remake kunnen krijgen - en dan met de aandacht van, zeg, een Saving Private Ryan. Dat zou nog eens een fijne film opleveren.

avatar van linxde1

linxde1

Leuk tussendoortje. Naar het einde toe werd ie steeds beter.

avatar van Phantasm

Phantasm

Goeie oorlogsfilm, leuke klassieker, kijkt lekker weg.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Aardig, maar zeker niet groots, spectaculair of meeslepend. Met name in het eerste uur oogt de prent tamelijk rommelig en miste ik een klik met de belangrijkste personages. Dat is in het tweede uur beter verzorgd, maar het chronische gebrek aan een goede spanningsboog maakt het dat The Bridge at Remagen nooit écht weet te boeien. De film moet het vooral hebben van het aardige acteerwerk (al vind ik het een behoorlijke tekortkoming dat de Duitsers geen Duits spreken, dat neemt toch een stukje charme weg) en de geslaagde cinematografie, maar dat is voor mij in dit geval niet toereikend om een voldoende op deze prent te spelden.

avatar van cor1946

cor1946

Gaat de film weer eens kijken, is lang geleden maar is wel de moeite waard.

avatar van joolstein

joolstein

Een solide, actievolle, maar zonder spatje bloed, oorlogsfilm. Zoals er in de jaren '60/70 wel meer zijn gemaakt. Uitstekend gemaakt maar met een gefictionaliseerde voorstelling van de gevechten om de Ludendorff-brug bij Remagen. Door deze brug waren de geallieerden in staat om een eerste belangrijke oversteek te maken over de rivier de Rijn, wat de laatste natuurlijke verdedigingslinie van de Duitsers was.Die Duitsers spreken, helaas Engels. Degelijke cast en de echte special effecten maken van deze film een leuke belevenis.

avatar van Thin Air!

Thin Air!

The Bridge at Remagen

In het oorlogsmagazine After the Battle ISSUE No. 16 - After the Battle - afterthebattle.com stond het oversteken van de Rijn door de Amerikanen centraal.

Hier wordt uit de doeken gedaan waar en wanneer de Amerikanen (en de Engelsen) de Rijn overstaken. De brug in Remagen was eigenlijk de enige brug over de Rijn die de Duitsers niet wisten op te blazen. In de Amerikaanse geschiedenis wordt het belang van deze brug nog weleens overdreven.

Als je leest hoe snel de Amerikanen op 4 tot 5 verschillende plekken noodbruggen aanlegden in de kwestie van dagen. De oorlog is er echt niet door verkort. De Russen stonden toen al halverwege Berlijn. Maar goed, het verhaal is mooi natuurlijk.

Ik moet zeggen dat deze film mij niet tegenviel. Ik was al bang voor zo’n typisch opgezwollen Amerikaans (braak!) heldenepos over de verovering van de brug.

Wat je echter ook te zien krijgt zijn Amerkanen die schaamteloos Duitse doden ontdeden van hun kostbaarheden. Iets wat door moraalridders alleen door Duitse soldaten toegedicht wordt. Verder krijgen we Amerikanen te zien die niet altijd even vriendelijk waren tegen de Duitse bevolking. Net zoals het destijds gegaan is. Ook zijn er Amerikaanse soldaten die geen zin hebben om naar hun meerdere te luisteren.

Zoals in eerdere recensies ook is aangehaald , is deze film hoofdzakelijk in voormalig Tsjechoslowakije geschoten. Best bijzonder gezien het communistische regime van het land en de Koude Oorlog destijds. De film crew had 65% van de film geschoten toen de Russen Tsjechoslowakije binnen vielen om een einde te maken aan de Praagse Lente. De complete filmcrew moest het land uitvluchten. Volgens de Oost- Duitse inlichtingendienst waren de acteurs Amerikaanse spionnen en zaten er tussen de filmattributen echte wapens om een revolutie tegen het communisme te ontketenen ha ha.

Nadat iedereen uit Tsjechoslowakije gevlucht was duurde het nog lang voordat alle filmattributen (kostuums, wapens etc) het land uit mochten. De film is daarna grotendeels in Italië afgemaakt.

Een van de karakteristieke torens van de brug is nog intact en biedt plaats aan een museum over de slag. Deze staat alvast op mijn lijstje voor bezoek deze zomer. Museum + Braadworst + 180 km uitrazen over het Duitse afvalt. Heerlijk.

Al met al redelijke oorlogsfilm!

avatar van ronnieboy

ronnieboy

Hoogste tijd voor een Bluray versie van deze oorlogs klassieker !

avatar van anva69

anva69

ronnieboy schreef:

Hoogste tijd voor een Bluray versie van deze oorlogs klassieker !

Amerikaanse regiovrije release verkrijgbaar bij Twilight Time Movies,gelimiteerd tot 3000 stuks.

Niet goedkoop,maar heb er me toch eentje aangeschaft.