The Bridge at Remagen (1969)

Oorlog

geregisseerd door John Guillermin
met George Segal, Ben Gazzara en Robert Vaughn

Duitsland, 1945. De troepen van het Derde Rijk trekken zich terug. Om aan de aanvallen van de geallieerden te ontsnappen, is het van cruciaal belang dat ze zo snel mogelijk de andere kant van de Rijn bereiken. De ene brug na de andere wordt vernietigd. Uiteindelijk blijft enkel de brug van Remagen over. Tot ongenoegen van de Duitse officieren ter plaatse, geeft Hitler opdracht ook deze brug op te blazen. Dit zou betekenen dat vele duizenden Duitse soldaten meteen tot een gewisse dood zijn veroordeeld, omdat die dan afgesloten zitten op de geallieerde oever.

avatar van blurp194
Een heel degelijke oorlogsfilm - voor de tijd. Een exponent van de periode.

Waar toch wel wat vraagtekens bij horen is bij de historische waarde. Ja het gaat over een brug, en die lijkt met z'n torentjes - niet de boog - ook nog wel iets op de originele waar het verhaal over gaat. Maar daar houdt het ook wel een beetje mee op. Het verhaal is opgeleukt in de stijl van de 'oorlogsboekjes' die in de jaren-70 op de middelbare school de ronde deden - een soort boeketreeksje voor jongens, zeg maar. Daardoor blijft het wel erg eendimensionaal allemaal.

Dat doet wel af aan de historische betekenis van de inname van de brug. Niet dat de oorlog daar nou heel veel korter door geworden is, maar in de wedloop van Patton en Montgomery tegen de Russen maakte dat wel degelijk wat uit - net als in hoeveel moeite, en daarmee direct ook hoeveel slachtoffers er anders bij de oversteek gemoeid waren geweest.

Aardige rollen van Hans Christian Blech, en vooral Robert Vaughn. Maar meer dan dat kan ik er eigenlijk niet in zien. Iets meer historisch detail en wat minder oorlogsboekje had het toch wel tot een heel veel betere film kunnen maken. Misschien zou deze film wel eens een mooie remake kunnen krijgen - en dan met de aandacht van, zeg, een Saving Private Ryan. Dat zou nog eens een fijne film opleveren.

avatar van linxde1
Leuk tussendoortje. Naar het einde toe werd ie steeds beter.

avatar van Phantasm
Goeie oorlogsfilm, leuke klassieker, kijkt lekker weg.

Aardig, maar zeker niet groots, spectaculair of meeslepend. Met name in het eerste uur oogt de prent tamelijk rommelig en miste ik een klik met de belangrijkste personages. Dat is in het tweede uur beter verzorgd, maar het chronische gebrek aan een goede spanningsboog maakt het dat The Bridge at Remagen nooit écht weet te boeien. De film moet het vooral hebben van het aardige acteerwerk (al vind ik het een behoorlijke tekortkoming dat de Duitsers geen Duits spreken, dat neemt toch een stukje charme weg) en de geslaagde cinematografie, maar dat is voor mij in dit geval niet toereikend om een voldoende op deze prent te spelden.

avatar van cor1946
Gaat de film weer eens kijken, is lang geleden maar is wel de moeite waard.

avatar van joolstein
Een solide, actievolle, maar zonder spatje bloed, oorlogsfilm. Zoals er in de jaren '60/70 wel meer zijn gemaakt. Uitstekend gemaakt maar met een gefictionaliseerde voorstelling van de gevechten om de Ludendorff-brug bij Remagen. Door deze brug waren de geallieerden in staat om een eerste belangrijke oversteek te maken over de rivier de Rijn, wat de laatste natuurlijke verdedigingslinie van de Duitsers was.Die Duitsers spreken, helaas Engels. Degelijke cast en de echte special effecten maken van deze film een leuke belevenis.